Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

De senaste vininköpen, diskussioner och tips

lukastollig

Pudelfantast
Alla gör förstås precis som de vill men jag är glad att jag inte köpte en massa flaskor för 700 kr styck utan att ha en aning om jag gillar stilen eller ens druvan. Det är rätt långt mellan mitt förslag att kanske inte börja med 700 kr flaskan om man inte vet vad man gillar och ”vinprovning av BiB” men var och en gör förstås som den tycker är bäst.

Du behöver inte köpa massa flaskor. Räcker väl med några åt gången. I den här fasen av vinintresset är det enligt min uppfattning bäst att inte köpa på sig massa lagringsobjekt utan istället köpa och öppna. Och då kan man absolut vinna på att gå på några dyrare viner. Gillar du inte ett vin av erkänt god kvalité är det ingen ide att ge sig på budgetversionerna i samma stil/ursprung/druva. Naturligtvis finns det ett inslag av hit & miss också i de högre prissegmenten så man får kanske ge det mer än en chans, men alla flaskor behöver inte vara premium. Ett modus operandi är att köpa tre flaskor av den stil du vill utforska i stegrande förmodad kvalité - budget, mellanklass, premium. Då kan du dels bilda dig en vettig uppfattning om vad denna typ av viner förväntas vara och dels med någorlunda säkerhet avgöra om du gillar dem eller inte. Något åt det hållet är vad jag själv gör om jag ska utforska en ny region/vinstil/producent etc.

jrick

Medlem
Du behöver inte köpa massa flaskor. Räcker väl med några åt gången. I den här fasen av vinintresset är det enligt min uppfattning bäst att inte köpa på sig massa lagringsobjekt utan istället köpa och öppna. Och då kan man absolut vinna på att gå på några dyrare viner. Gillar du inte ett vin av erkänt god kvalité är det ingen ide att ge sig på budgetversionerna i samma stil/ursprung/druva. Naturligtvis finns det ett inslag av hit & miss också i de högre prissegmenten så man får kanske ge det mer än en chans, men alla flaskor behöver inte vara premium. Ett modus operandi är att köpa tre flaskor av den stil du vill utforska i stegrande förmodad kvalité - budget, mellanklass, premium. Då kan du dels bilda dig en vettig uppfattning om vad denna typ av viner förväntas vara och dels med någorlunda säkerhet avgöra om du gillar dem eller inte. Något åt det hållet är vad jag själv gör om jag ska utforska en ny region/vinstil/producent etc.
Absolut. Inte riktigt samma sak som att säga "något att ha? Är dålig på rödviner" om ett visst vin. Det du skriver är ju mer relevant om frågan hade varit "jag har inte druckit så mycket syrah, kan det här vara något för att utforska om jag gillar det? Finns det något mer jag borde prova?".

Borjes_bubblor

Hobbyfantast - Instagram: borjes_bubblor
Absolut. Inte riktigt samma sak som att säga "något att ha? Är dålig på rödviner" om ett visst vin. Det du skriver är ju mer relevant om frågan hade varit "jag har inte druckit så mycket syrah, kan det här vara något för att utforska om jag gillar det? Finns det något mer jag borde prova?".

Jag förstår inte riktigt ditt resonemang. Om man vill prova ett dyrt vin som folk rekommenderar så är det väl upp till var och en? Du skriver även att alla får bestämma själv men ändå ska du stå där med en pekpinne.

Tycker att din första kommentar var onödig.

jrick

Medlem
Jag förstår inte riktigt ditt resonemang. Om man vill prova ett dyrt vin som folk rekommenderar så är det väl upp till var och en? Du skriver även att alla får bestämma själv men ändå ska du stå där med en pekpinne.

Tycker att din första kommentar var onödig.
Jag ville bara förklara vad jag menade med min första kommentar. Jag ber om ursäkt till alla som tog illa vid sig av min kommentar, speciellt till dig. Hoppas vinet smakar!

lukastollig

Pudelfantast

Tänker att om man är ”dålig på rödviner” och frågar om ett speciellt vin ”är något att ha” så är man kanske intresserad av att utforska röda viner.

Jonas Sand

Medlem
En liten samling viner får åka med hem från Mallorca. Inga stora överraskningar men bra grejer för runt 20€ Styck (drack aldrig av 12 volt men går på hörsägnen)
Ánima negra X2 samt två 4-kilo (från vingården iallafall, inte det vin som heter 4Kilo).

Attachments

• image.jpg
    image.jpg
    44,5 KB · Visningar: 183

Stefan J

Medlem
Har legat lågt vad gäller inköp sedan i somras då tempot var högt för min del första halvåret. Fick bli en låda Pierre Peters Les Chetillons 2012 i samband med SB släppet.
Sedan kom det ett par paket i veckan som förhoppningsvis skall förgylla tillvaron framöver. Resten av året blir det nog lugnt men Charles Heidsieck 08 "måste" man väl köpa antar jag ? :)

Selosse Les Carelles och Le Cote Faron deggade januari 2019.

Selosse_lc_lcf_2019.jpg

Egly-Ouriet 2008 kändes som ett av de viktigaste 2019 släppen för mig sen får vi se om de lever upp till de högt ställda förväntningarna. Skall ha några till på ingång.
Egly_Ouriet_2008.jpg

Christer J

Medlem
Massive Open Online Course. The MOOC has come to Champagne :)
Vad är en MOOC? "A course of study made available over the Internet without charge to a very large number of people"

Jag signade upp och tänkte prova. Tror det börjar i början på julmånaden.

Så här säger de:

You want to deepen your knowledge to better taste, present or sell Champagne?

The Comité interprofessionel du vin de Champagne (Champagne trade association), Comité Champagne, is pleased to announce the launch of its official teaching tool: the Champagne MOOC.

Who is it for? Everyone working in the wine industry – sommeliers, oenologists, wine merchants, buyers, journalists, sales representatives, tourism professionals, trainers, students etc, and the wine lovers, from all over the world.

Learn about Champagne from Jérémy Cukierman, Master of Wine 2017, and the people who work in the Champagne industry itself: the history of Champagne; the terroir that produces it; the Champagne making process; the many different varieties of Champagne wines and how to taste them.

How long is it? The total course runs for less than 5 hours.

When? It is your own choice: the platform is available 24/7!

How? Thanks to a large number of videos and quizzes, gathered in 4 thematics, you will check you progress at the close of each stage.

Once you have completed this exclusive course, you will be issued with an official Champagne MOOC Certificate, delivered by the Comité Champagne.

https://www.champagne-mooc.com/?utm_source=Grand+Public+++CIVC&utm_campaign=84f6ec756e-EMAIL_CAMPAIGN_2019_09_30_12_45_COPY_01&utm_medium=email&utm_term=0_e2dd8f99e4-84f6ec756e-182750925

Borjes_bubblor

Hobbyfantast - Instagram: borjes_bubblor
Vad är en MOOC? "A course of study made available over the Internet without charge to a very large number of people"

Så här säger de:

The Comité interprofessionel du vin de Champagne (Champagne trade association), Comité Champagne, is pleased to announce the launch of its official teaching tool: the Champagne MOOC.

Who is it for? Everyone working in the wine industry – sommeliers, oenologists, wine merchants, buyers, journalists, sales representatives, tourism professionals, trainers, students etc, and the wine lovers, from all over the world.

Learn about Champagne from Jérémy Cukierman, Master of Wine 2017, and the people who work in the Champagne industry itself: the history of Champagne; the terroir that produces it; the Champagne making process; the many different varieties of Champagne wines and how to taste them.

How? Thanks to a large number of videos and quizzes, gathered in 4 thematics, you will check you progress at the close of each stage.

Once you have completed this exclusive course, you will be issued with an official Champagne MOOC Certificate, delivered by the Comité Champagne.

https://www.champagne-mooc.com/?utm_source=Grand+Public+++CIVC&utm_campaign=84f6ec756e-EMAIL_CAMPAIGN_2019_09_30_12_45_COPY_01&utm_medium=email&utm_term=0_e2dd8f99e4-84f6ec756e-182750925

Det där lät intressant!

Så här säger de:

Jag hoppade på. Kan vara spännande att se vad det ger och hoppas kunna utveckla mina kunskaper, vilket i och för sig inte är så svårt.
Är det många som anmäler sig kanske det ska vara en egen tråd?

Toppen