lukastollig
Pudelfantast
Alla gör förstås precis som de vill men jag är glad att jag inte köpte en massa flaskor för 700 kr styck utan att ha en aning om jag gillar stilen eller ens druvan. Det är rätt långt mellan mitt förslag att kanske inte börja med 700 kr flaskan om man inte vet vad man gillar och ”vinprovning av BiB” men var och en gör förstås som den tycker är bäst.
Du behöver inte köpa massa flaskor. Räcker väl med några åt gången. I den här fasen av vinintresset är det enligt min uppfattning bäst att inte köpa på sig massa lagringsobjekt utan istället köpa och öppna. Och då kan man absolut vinna på att gå på några dyrare viner. Gillar du inte ett vin av erkänt god kvalité är det ingen ide att ge sig på budgetversionerna i samma stil/ursprung/druva. Naturligtvis finns det ett inslag av hit & miss också i de högre prissegmenten så man får kanske ge det mer än en chans, men alla flaskor behöver inte vara premium. Ett modus operandi är att köpa tre flaskor av den stil du vill utforska i stegrande förmodad kvalité - budget, mellanklass, premium. Då kan du dels bilda dig en vettig uppfattning om vad denna typ av viner förväntas vara och dels med någorlunda säkerhet avgöra om du gillar dem eller inte. Något åt det hållet är vad jag själv gör om jag ska utforska en ny region/vinstil/producent etc.