Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

De senaste vininköpen, diskussioner och tips

m_trobeck

Ständigt sökande. Rotlös.
K
Tack för alla tips! Det blir att gå igenom detta nu, känns som jag vill köpa en av varje som rekades :):p

Tror jag har sytt ihop en rolig kvartett.

1. Somrigt och bubbligt - Startar med en Lambrusco för att få humören på topp. C’era una volta Cantina Fratelli Carafoli,
2. Syra och oxad - nu väcker vi de som kanske slumrat till i värmen. En oxiderad jura med stenhård syra! (Har några hemma att välja på)
3. Inga sura miner nu - dags för lite sött, härlig Chenin blanc från Loire i form av Mouline Touchais 2002
4. Stark avslutning - Sherry!! Närmare bestämt lustau solera reserva Amontillado Los Arcos

detta borde vara stilar de inte kommit i kontakt med så ofta.

m_trobeck

Ständigt sökande. Rotlös.
Man kan inte ha köpstopp på ”vin”, det måste vara lite mer specifikt; druva, land, årgång, producent....
Försökte jag övertyga hustrun med.
Ah, alltså om köpstoppet gäller för tex: vin från Frankrike, Alsace, riesling, Zind H, 2016 så får man inte köpa vin från NÅGOT av vingårdslägena?? Svårt!

Mmm

Medlem
Ett tag sen man var inloggad, tur man har en gammal dator som minns lösenord...

Fick ett mail från Bichel.dk att man nu kunde beställa en flaska Graillot om man köpte 11 flaskor av hans nordafrikanska vin. Trodde all Graillot-hype hade avtagit.. Men icke. Det är ju bra vin, men detta är bara löjligt.

Sigdarve

Medlem
Googlade fram ett par viner till helgens curryrätter, med kyckling. Vet inte om jag kände mig bekväm med nån av dem. Tror det bara är öl som funkar till curry.
curry.jpg

Sigdarve

Medlem
Curry är ju dessutom ett väldigt vitt begrepp gällande ingredienser och smaker.
Visst. För att vara mer precis, så handlade det om kycklinglårfilésmörgås med currydressing.
Dressing:
  1. 2 dl Cremé Fraiche
  2. 1 dl Majonnäs
  3. 2 tsk Mango chutney
  4. 1 msk Kockens Curry
  5. Salt & peppar och lite ananasjuice.

Bearman

a´lea iacta est iterum
Visst. För att vara mer precis, så handlade det om kycklinglårfilésmörgås med currydressing.
Dressing:
  1. 2 dl Cremé Fraiche
  2. 1 dl Majonnäs
  3. 2 tsk Mango chutney
  4. 1 msk Kockens Curry
  5. Salt & peppar och lite ananasjuice.

Klart att Öl känns som det bästa alternativet

Toppen