Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

De senaste vininköpen, diskussioner och tips

Johpe

Medlem
Suckling brukar ge ganska höga poäng för jämnan, känns det som. Men om man lär sig ’tolka’ olika aktörers poängsättning, är mycket vunnet; alltså så långt det är möjligt.
Jo det vet vi ju alla, men ska vi slänga oss med poäng och speciellt eftersom du skrev "säkert med fina vitsord på andra ställen också" så fyllde jag på med ett av de fina vitsorden från ett annat ställe.

Bastardo

Medlem
Kan förvisso inte franska så bra, men nedan låter inte helt fel.

Visa bifogad bild 33679
Låter sjukt gott på det jag fattar.
Hittade denna not när jag googlade runt efter att ha hämtat.

Säg till när du smakat?
Trevlig fredag!

Låter kanonbra och priset verkar också fördelaktigt, med tanke på vad man får. Texterna är tjuvade från nätet.

”Maury Tuilé 1996 av Marjorie och Stéphane Gallet (Le Roc des Anges - Terres de Fagayra) är gjord på druvsorten Grenache Noir (100%).

Maury Tuilé 1996 har en kaklad färg med gyllene höjdpunkter. Komplex och intensiv doft av kaffe, kanderad apelsin, med en touch av undervegetation och kryddor. Komplex, uttrycksfull mun , på sötman och balanserad av en mycket fin syra. Komplex och lång finish, med häpnadsväckande fräschör.

Maury Tuilé avnjuts bäst vid 12°C med frukt- och/eller chokladdesserter.

MAURY TUILLÉ 1996 - ÄNGLARNAS KLIPPA - THE LANDS OF FAGAYRA
Splendid Maury från gamla Grenache Noir-vinstockar planterade 1949, som producerar en framstående Vin Doux Naturel med stor aromatisk finess.

Ett rent underverk, komplext och läckert, signerat Marjorie och Stéphane Gallet!

19/20 B&D : " Vi är både fängslade av toner av fikon och saltat smör och kittlade av dofterna av Kâmpôt-peppar och den karakteristiska torvsmaken av en Islay. Smaken angriper också som en energigivande våg, med en unik smakexplosion, kakao av antologisk renhet, en mästerlig touch som uppmuntrar till en mästerlig känsla."
Lite hackigt översättning, men man förstår det mesta ändå.

Råkade ropa in ett vin ikväll som känns lite intressant. Om jag kan min geografi väl så ligger väl ”Gaudichots” precis bredvid La Tache?
Helt okänd producent dock men verkar få rätt hyggliga reviews

IMG_4675.jpeg

Tommy

Medlem
Såg just att Crystallum Clay Shales -23 verkar vara beställningsbar på SB (igen)!
Förvisso en tjuga upp från priset på websläpp i oktober, men ändå.
De gick ju fort då vill jag minnas.
Finns även på winefinder igen för ytterligare en tjugas påslag på SB...🤔 Har dock redan fyllt lagret vid släppet i höstas.

LeChat

Medlem
IMG_6882.jpeg

Nästan varje gång jag dricker brunello så tänker jag att detta är viner som gärna skulle kunna få lite mer utrymme i källaren. Så ikväll blev det auktionsköp av 2018 Il Poggione för 445:- flaskan allt inkluderat.
I denna årgång så tillverkades ingen Riserva Vigna Paganelli vilket gjorde att dessa druvor hamnade här istället.

katho27

Medlem
Släppt idag i BS:

Concha y Toro Amelia Chardonnay -23.

Om den är ens i närheten av -18 som jag druckit ett gäng och alltid blivit glad av så är vi hemma.
Dessutom nu en 50-lapp billigare än den var för flera år sedan när -18 var aktuell, inte helt vanligt.

1741772870103.jpeg

LeChat

Medlem
IMG_6886.jpeg

2021 Delas Frères Crozes-Hermitage Domaine des Grands Chemins

Tidigare årgångar som jag druckit av detta vin har varit bra till riktigt bra. Kan bli ett trevligt grillvin i sommar om inte annat. Kvällens auktionsköp, allt inkluderat, landade på 225:- flaskan. Tror att SB tar närmare 400:- så bra pris.

Vingubben

Medlem
Visa bifogad bild 33992
2021 Delas Frères Crozes-Hermitage Domaine des Grands Chemins

Tidigare årgångar som jag druckit av detta vin har varit bra till riktigt bra. Kan bli ett trevligt grillvin i sommar om inte annat. Kvällens auktionsköp, allt inkluderat, landade på 225:- flaskan. Tror att SB tar närmare 400:- så bra pris.
Riktigt bra vin. 2019 var helt magisk och jag betalade 362 kr flaskan på bolaget. Du har nog gjort ett kap.

Wintermute

Medlem
Teoretiskt, om lådan är full, så är det fjorton flaskor. Vart felar matematiken!? Eller rättare sagt: vad döljer du? :⁠-⁠)

(Kan också vara att jag är lullig)
Du tänker rätt, men fel, men lite rätt ändå. Lådan rymmer 12 flaskor, så jag köpte en flaska mer än lådan rymmer. För pedagogisk finess lade jag upp en av varje ovanpå. Så, kolumnen längst till vänster har bara tre stående flaskor.😎

Toppen