Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

De senaste vininköpen, diskussioner och tips

matage

Medlem
I min besvikelse över tt ha blivit överbjuden på Ch D'Yquem på auktionen tröstade jag mig med en trepack Vilmart Coeur de Cuvee 07 och en sexpack NV Marguet Père & Fils BdN 1Cru från FVL.

Har inte testat Marguet tidigare men jag tänkte att det aldrig kan vara fel med en enklare BdN i hemmet :)

Jos

Medlem
Smidigt det är med nätet... Köpte ett eget mixat sexpack från Plus de Bulles med 3 st Charles Heidsieck brut, 1 Diebolt tradition, 1 Dehours Grande Reserve och 1 Réserve Extra Brut - J-M Sélèque. Skeppat till jobbet för strax under 1800 SEK inkl frakt :)

MartinE

Medlem
I min besvikelse över tt ha blivit överbjuden på Ch D'Yquem på auktionen tröstade jag mig med en trepack Vilmart Coeur de Cuvee 07 och en sexpack NV Marguet Père & Fils BdN 1Cru från FVL.

Har inte testat Marguet tidigare men jag tänkte att det aldrig kan vara fel med en enklare BdN i hemmet :)
Marguet är mycket bra, även om just den där är en av hans enklare champagner.

Coeur de Cuvée är världsklass!

Jimmy Forsman

I det stora hela tämligen meh...
Har beställt lite bruksbordeaux, Château Bonnet Divinus 09. Faktiskt enastående bra för 199 spänn (BS). Sen har jag handlat en Launois 1955 till morsans födelsedag. Antagligen större affektionsvärde än faktiskt smakvärde. Låg nivå, typ low shoulder, men förvånansvärt bra färg. Kan funka!

Larseman

Medlem
wp_ss_20151209_0001.png

:)

MartinE

Medlem
Jag passade på att kompletteringsköpa lite efter senaste släppet. Precis som @gece påpekade i en annan tråd blir det inte lika dyrt om man delar upp det! ;)

Cuvée William Deutz 2008 (halvflaska)
Georges Vesselle Collection 1999
Veuve Clicquot Rosé 2008 x 2

Plockade även med mig ytterligare två Louis Roederer Vintage 2008.

Och eftersom jag även denna gång lyckades glömma Månadens vin, så lär jag vara tillbaka imorgon igen...

Skumpagne

Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa
Champagne på ingång i form av.

Marie-Noelle Ledru
Grand Cru Brut
Grand Cru Extra-Brut
Rose Grand Cru Brut
Cuvée du Goulté 2009
Millesime 2009
Millesime 2002

Andre Jacquart brut experience
Andre Jacquart rosé experience

även tre skumpor ifrån 80-talet men dom är hemliga och får ej nämnas.

Mattias Schyberg

Administratör
Ibland när det är lugnt på jobbet så skulle en sådan här vara bra (även skorna såklart). ;)

image.jpg

Vinmässigt så fick jag dock nöja mig med annat, vilket blev min "betalning" för lite vinprovningar under året. Misstänker att det handlar om en riktigt rackarrökare till Cdp med mängder av frukt, kanske till och med i överkant. Köper ju väldigt sällan CdP själv. Trevlig ålder dock, så det finns en del potential. :)

image.jpg

Magnus L

urydhtfilgukj
Ibland när det är lugnt på jobbet så skulle en sådan här vara bra...

Visa bifogad bild 5721

Vinmässigt så fick jag dock nöja mig med annat, vilket blev min "betalning" för lite vinprovningar under året. Misstänker att det handlar om en riktigt rackarrökare till Cdp med mängder av frukt, kanske till och med i överkant. Köper ju väldigt sällan CdP själv. Trevlig ålder dock, så det finns en del potential. :)

Visa bifogad bild 5720
2003? 2005? Antingen börjar min syn bli riktigt dålig eller så är bilden en aning suddig i nederkant :)

Magikern

Medlem
Ibland när det är lugnt på jobbet så skulle en sådan här vara bra (även skorna såklart). ;)

Visa bifogad bild 5721

Visa bifogad bild 5720

Gillar de vinet, det är i en utmärkt fas idag. Bra valuta för pengarna tyckte jag också. Har iofs stött på en massa halvbesvikelser i denna prisklass under årets gång så det kanske är mer relativitetsteorin som fick mig att tycka att de är bra. :)

MartinE

Medlem
Det blev en liten utflykt till Köpenhamn även denna torsdag med besök på Leisner Wine och Skål! Med mig hem följde följande troféer:

En presentförpackning med trenne halvflaskor prestigechampagne från Deutz (Amour de Deutz 2008, Amour de Deutz Rosé 2008 och Cuvée William Deutz 2008. Japp, de två som kom på senaste SB-släppet, men pimpade med rosén och dessutom bättre prissatta!)
Comtes de Champagne 2002
David Léclapart L'Amateur 2011
David Léclapart L'Astre 2011
David Léclapart L'Artiste 2010
David Léclapart L'Apôtre 2009

chambertin

Medlem
Det blev en liten utflykt till Köpenhamn även denna torsdag med besök på Leisner Wine och Skål! Med mig hem följde följande troféer:

En presentförpackning med trenne halvflaskor prestigechampagne från Deutz (Amour de Deutz 2008, Amour de Deutz Rosé 2008 och Cuvée William Deutz 2008. Japp, de två som kom på senaste SB-släppet, men pimpade med rosén och dessutom bättre prissatta!)
Comtes de Champagne 2002
David Léclapart L'Amateur 2011
David Léclapart L'Astre 2011
David Léclapart L'Artiste 2010
David Léclapart L'Apôtre 2009
En modig 2011-köpare. :)

Silex

Medlem
Lite champagne har det blivit sista tiden. En låda Savart från Caviste förra veckan och idag hämtade jag ut en Selosse Substance och en Vve Fourny Cuvée "R". Den senare beställdes efter bra omdömen lite varstans, inklusive här på forumet - skall bli kul att prova.

Elvis

Medlem
18 flaskor Graham Beck Blanc de Blancs 2010 idag.
graham.jpeg

Min fru har tjejmiddag för 16 personer imorgon nämligen. Jag bidrar med två Roederer Rosé 2008 på magnum men sedan ville hon ha något billigt bubbel till maten.

Tanken är även att barnens dagispersonal ska få varsin flaska i julklapp men vi får se om det blir någon över.

Mattias Schyberg

Administratör
Visa bifogad bild 5733
Min fru har tjejmiddag för 16 personer imorgon nämligen. Jag bidrar med två Roederer Rosé 2008 på magnum men sedan ville hon ha något billigt bubbel till maten.

Tanken är även att barnens dagispersonal ska få varsin flaska i julklapp men vi får se om det blir någon över.
Det är skönt att du hjälper mig bära bördan som Graham Becks okrönte ambassadör. Det är ju mer trovärdigt när den bärs av en sann bubbelfantast dessutom. :)

Rexel

Medlem
Visa bifogad bild 5733

Dålig ursäkt, du har gått över från champagne till Graham Beck;)

Toppen