Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Deals

Trådskapare
Jos

Jos

Medlem
Ser inte heller att det finns någon betalning gjord så därmed är hoppet ute ;)

Kaptenen

Medlem
Ser inte heller att det finns någon betalning gjord så därmed är hoppet ute ;)
Märkligt företag som bara struntar i genomförda beställningar utan att skicka ett mejl med förklaring om att det skett ett misstag vid prissättningen och att de därför inte avser leverera produkten trots att bekräftelse av order skett per mejl. Jag hade haft överseende med misstaget, men nonchalansen accepterar jag inte.

buteljen

Medlem
Märkligt företag som bara struntar i genomförda beställningar utan att skicka ett mejl med förklaring om att det skett ett misstag vid prissättningen och att de därför inte avser leverera produkten trots att bekräftelse av order skett per mejl. Jag hade haft överseende med misstaget, men nonchalansen accepterar jag inte.
Tycker du verkligen det är nonchalant när det är uppenbart att alla har försökt sko sig på ett misstag?

Tycker du verkligen det är nonchalant när det är uppenbart att alla har försökt sko sig på ett misstag?
Du har rätt. Det är inte nonchalant utan de är säkert stressade över situationen. Jag har dock fått makuleringsmail och svar på mitt mail till dem så mig har de behandlat alldeles utmärkt. Sen hoppades man ju att det inte var ett misstag..

Tingstad är vad gäller kundtjänst och service ett av de sämsta bolagen som existerar.
Förvånar mig inte ett dugg att de inte skickar ut någon som helst info

Kaptenen

Medlem
Var det så uppenbart? Inte för mig. Att en produkt med anskrämlig färg reas ut är väl ganska vanligt medan andra produkter säljs för ordinariepris. Jag vet inget om produkten och vad den kostar annars, men var på jakt efter en vettig termometer och slog till efter rekommendation från forumet. Och ja, jag tycker det är ganska nonchalant att makulera en order utan föregående meddelande från säljaren när det skett en bekräftelse av ordern. Säljaren måste väl ändå på något sätt ta ansvar för sitt eget sätt att sälja sina produkter och ingå avtal. Som jag framhöll ovan har jag full förståelse för att misstag kan ske och att säljaren måste backa från affären, men nog måste man kunna kräva ett meddelande om detta med en lämplig förklaring till varför avtalet inte gäller. Viss affärsmoral måste ändå upprätthållas.

Goliat

Medlem
Det är tyvärr betydligt klurigare nuförtiden än vad det var tidigare.

Systembolagets nya policy om API'er sedan 2020:

Det innebär i princip att man inte kan få ut all produktdata i ett, för att sedan jämföra mot en tidigare snapshot. Nu skulle man behöva skrapa deras webbplats på information om pris, vilket är betydligt mer omständigt.
Vet inte om dom löser det med API eller något annat sätt men https://vinpriser.se listar prissänkningar som inte finns på t.ex vinbörsen. Läste i denna tråd att vinbörsen tar betalt av leverantörer, då kan jag förstå att dom inte visar några andra leverantörers viner.

hooods

Medlem
Vet inte om dom löser det med API eller något annat sätt men https://vinpriser.se listar prissänkningar som inte finns på t.ex vinbörsen. Läste i denna tråd att vinbörsen tar betalt av leverantörer, då kan jag förstå att dom inte visar några andra leverantörers viner.
Najs. Såg med hjälp att av denna siten att Marmar 2020 sänkts till 700kr från 880kr. 300kr skillnad mot 2021. Bra pris!

Johpe

Medlem
kVet inte om dom löser det med API eller något annat sätt men https://vinpriser.se listar prissänkningar som inte finns på t.ex vinbörsen. Läste i denna tråd att vinbörsen tar betalt av leverantörer, då kan jag förstå att dom inte visar några andra leverantörers viner.
Bra site som jag inte hittat förut... tack!

man kan ju undra varför ett vin på bolaget sänks med över 50% (Sfursat)...

Bra site som jag inte hittat förut... tack!

man kan ju undra varför ett vin på bolaget sänks med över 50% (Sfursat)...
Alpnebbiolo med 16% abv säger väl en del... Hade lätt gett det en chans för det priset dock (slutsålt nu hursom, om priset någonsin ens var på riktigt)

Bastardo

Medlem
De här vinerna är rätt rejält nedsatta
Är det något som är värt att köpa?
Jag skulle i så fall kunna tänka mig att köpa det vita vinet, men själv köper jag nästan aldrig viner i den prisklassen.
Så här skriver jr&co:
”Big buttery bad boy! No mistaking this. The acidity is pleasingly fresh considering how highly rich and oaky the wine is. Long, opulent, toffee-coated finish. Unapologetic! (RH)” Källa: |[jancisrobinson.com/tastings/]
Betyg 17.5. poäng som blir cirka 94p på Parkerskalan. Det är upp till var och en att bedöma om man tycker att det är tillräckligt bra pris. Kan fylla på lite senare, om jag råkar hitta även andra recensioner. RH är Richard Hemming MW.
Obs!
Det är inte samma årgång, utan 2016!

2019 Pinot Noir Hyde Vineyard, 94 poäng. Låter vara osagt, vem är källan … men för mig är det en garanterad duktig bedömare.

Last edited:

Bastardo

Medlem
Jag skulle rekommendera att köpa det här vinet enligt de omdömen som jag har hittat:
Den är snart slut och har ett nedsatt pris också. Inte just min grej, men för många andra kan det vara nästan ett litet fynd. :cool:

katho27

Medlem
De här vinerna är rätt rejält nedsatta

Är det något som är värt att köpa?
Hej Per,
Jag vet inte hur prisreferensen och därmed nedsättningen på Hyde Chardonnay -18 stämmer.
Jag verkar ha kunnat köpa den hösten -22 för 479:- på SB i alla fall.

Drack vinet nyligen och tyckte tyvärr det var lite off i smaken, inte kork men nåt lite skevt. Doften var dock korrekt och väldigt fin.
Har en flaska till men håller den.
Jag har även druckit deras Dutton Ranch Chardonnay -18 några gånger vilken i nuläget kostar 399:- vilket på riktigt är lägre än de 439 den kostade förra hösten.
Den anses väl vara lite enklare än Hyde men mina flaskor har varit riktigt fina!

Jag skulle inte betala en hundring mer för Hyde -18 än för Dutton Ranch -18 med mina erfarenheter om jag ville fylla på.

Per Stade

Lege artis
Hej Per,
Jag vet inte hur prisreferensen och därmed nedsättningen på Hyde Chardonnay -18 stämmer.
Jag verkar ha kunnat köpa den hösten -22 för 479:- på SB i alla fall.

Drack vinet nyligen och tyckte tyvärr det var lite off i smaken, inte kork men nåt lite skevt. Doften var dock korrekt och väldigt fin.
Har en flaska till men håller den.
Jag har även druckit deras Dutton Ranch Chardonnay -18 några gånger vilken i nuläget kostar 399:- vilket på riktigt är lägre än de 439 den kostade förra hösten.
Den anses väl vara lite enklare än Hyde men mina flaskor har varit riktigt fina!

Jag skulle inte betala en hundring mer för Hyde -18 än för Dutton Ranch -18 med mina erfarenheter om jag ville fylla på.

Tack för intressant svar. Hyde Chardonnay är tydligen rätt kraftig ekad läste jag någonstans.
Det fick mig att tappa intresset, jag vill ha chardonnay med elegant ekton, som bara anas.
Däremot har jag köpt Hyde Pinot Noir, som jag tänkte prova ikväll.

Bastardo

Medlem
Jag skulle rekommendera att köpa det här vinet enligt de omdömen som jag har hittat:
Den är snart slut och har ett nedsatt pris också. Inte just min grej, men för många andra kan det vara nästan ett litet fynd. :cool:
Jag svarar på mitt eget inlägg pga. bristande intresse i ämnet … ;) Men jag såg redan flera dagar sedan att tre flaskor hade försvunnit av lager som är kvar av det här vinet. Och jag skulle berätta att Nik Weis i det stora hela ser ut att vara kraftigt underskattad här på forumet och även annat håll i vinvärlden. Jag vet inte varför, men där har de fel. De gör mycket bra viner i överlag och priserna är inte heller så pjåkiga, så passa på att handla deras vin innan de kommer att ta slut.
P.S. Jag ger gärna rekommendationer om sånt som jag vet är värt beröm. Och jag har flera flaskor på gång redan nu samt kommande veckorna, men det finns även andra tyska producenter som verkar vara ganska okända trots hög kvalitet och bra priser. Kika lite på till exempel CT, så ser ni vad folk anser om deras viner.

Tack för intressant svar. Hyde Chardonnay är tydligen rätt kraftig ekad läste jag någonstans.
Det fick mig att tappa intresset, jag vill ha chardonnay med elegant ekton, som bara anas.
Däremot har jag köpt Hyde Pinot Noir, som jag tänkte prova ikväll.
Dela gärna med dig av dina tankar om Hyde Pinot, här eller via PM. Jag har också beställt en flaska :)

Toppen