Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Deals

Daniel B

IT- & dryckesnörd
Tekniskt ansvarig
Tack, Per! Ingen fara på taket.
Men saken är den att några andra här borde också tacka för den information som jag har gett här på sistone. Men jag har fått knappast en enda ’tummen upp’-markering.
Är folk här helt utan vett i skallen och saknar goda maner? Det hör till att man tackar och ger lite beröm för den som kommer med informationen som de flesta inte har, fast kostnaden för att själv skaffa info är oerhört billigt jämfört med vad många här köper vin varje månad!
Jag är tämligen säker på att flera medlemmar här köper vin för minst 10 000 sekiner per månad och då är man ändå så ’fattig’ eller snål att man kan inte lägga ut en liten slant för att kunna skaffa informationen själv.
Men som alltid, finns det även folk som jag gärna hjälper med lite inside-information om sånt som är relevant. Och ni som är vänligt sinnade mot mig vet vilka ni är. 🙂
Det finns en funktion för att ignorera andra medlemmars inlägg och innehåll, vilket kan förklara varför du inte får respons på dina inlägg. Med det sagt kan jag såklart inte se om någon ignorerat dig, det vore fel ur flera perspektiv, men vill ändå informera om att det så kan vara.

Eller så överskattar du din information i dina inlägg och att folk inte finner den behjälplig. Vad vet jag?
 

Nyllet

Medlem
Jag svarar på mitt eget inlägg pga. bristande intresse i ämnet … ;) Men jag såg redan flera dagar sedan att tre flaskor hade försvunnit av lager som är kvar av det här vinet. Och jag skulle berätta att Nik Weis i det stora hela ser ut att vara kraftigt underskattad här på forumet och även annat håll i vinvärlden. Jag vet inte varför, men där har de fel. De gör mycket bra viner i överlag och priserna är inte heller så pjåkiga, så passa på att handla deras vin innan de kommer att ta slut.
P.S. Jag ger gärna rekommendationer om sånt som jag vet är värt beröm. Och jag har flera flaskor på gång redan nu samt kommande veckorna, men det finns även andra tyska producenter som verkar vara ganska okända trots hög kvalitet och bra priser. Kika lite på till exempel CT, så ser ni vad folk anser om deras viner.

Kul att du gillar Nik Weis. Det var faktiskt en 2015 Nik Weis Ockfener Bockstein Kabinett som tände liv i mitt vinintresse. Vilka viner av producenten har du druckit?😊
 

Bastardo

Medlem
Kul att du gillar Nik Weis. Det var faktiskt en 2015 Nik Weis Ockfener Bockstein Kabinett som tände liv i mitt vinintresse. Vilka viner av producenten har du druckit?😊
Så roligt att höra. Jag har inte druckit ännu så värst många viner från dem, men det ser ut att de har väldigt hög nivå över hela linjen.
Jag har kanske druckit Nik Weis Wiltinger Alte Reben 2021 eller en tidigare årgång och säkert också Schiefer Riesling Feinherb, men är osäker angående årgång.
Jag ser att en del av hans viner är tillfälligt slutsålda på bolis, så någon här kan ha köpt några flaskor … ;)
Sen har jag på gång två stycken av den här flaskan: Nik Weis St. Urbanshof Bockstein Kabinett 2021 och skulle jag uppskatta GG kunde jag ha köpt ett par stycken deras Nik Weis Layet GG 2020, men jag gillar mer halvtorra och halvsöta viner.
Som kuriositet kan nämnas att på JR-sajten finns totalt 111 flaskor bedömda och av dem är det 67 st. som har fått minst 17 i betyg, vilket är ganska högt betyg för just JR. Och högsta betyg för ett enskilt vin ligger på 18.5. Dock bör man komma ihåg att dit hör också flera sådana buteljer som det kan vara svårt att hitta i dag.
P.S. Vet du, eller kanske någon annan här, om de här vinerna är identiska,eller inte:
Nik Weis St. Urbans-Hof Ockfener Bockstein Riesling Kabinett och Nik Weis St. Urbanshof Bockstein Kabinett? De borde inte vara exakt samma vin, men du vet hur det är med namnen bland tyska viner, det kan bli lite hur som helst.
 
Last edited:

Wintermute

Medlem
De här vinerna är rätt rejält nedsatta
Är det något som är värt att köpa?
Lite sent, men. Chenoweth och PN har följt varandra till 100%. Det som har hänt kan nästan beskrivas som att vinerna har gått tillbaks till den prisnivå som de hade 2021--22. Då var de så prisvärda att de typiskt sålde tiotals liter per år.

Picture1.png
 

katho27

Medlem
Har aldrig druckit vinet och kan inte mycket om italienskt vitt men undrar om inte 90535 Andrea Felici Il Cantico della Figura -19 för 299 kr skulle kunna vara lite av en deal?
Prissänkt drygt 60 kr från släpp förra året. Verkar vara ett vingårdsläge.
Som jämförelse släpps samma producents "standardvin" av årgång 2022 idag på tillfälliga för 179kr.
Beställde två för att dra igång höstens hanterande av FOMO.
 
Har aldrig druckit vinet och kan inte mycket om italienskt vitt men undrar om inte 90535 Andrea Felici Il Cantico della Figura -19 för 299 kr skulle kunna vara lite av en deal?
Prissänkt drygt 60 kr från släpp förra året. Verkar vara ett vingårdsläge.
Som jämförelse släpps samma producents "standardvin" av årgång 2022 idag på tillfälliga för 179kr.
Beställde två för att dra igång höstens hanterande av FOMO.
Kul! Har själv botaniserat en del bland prissänkta TS-viner senaste tiden; mycket som trots övervägande inte riktigt passerade nålsögat vid lansering men som man gärna ger en chans för ett gäng tior mindre


Har dessa på ingång just nu
 

Bastardo

Medlem
Har aldrig druckit vinet och kan inte mycket om italienskt vitt men undrar om inte 90535 Andrea Felici Il Cantico della Figura -19 för 299 kr skulle kunna vara lite av en deal?
Prissänkt drygt 60 kr från släpp förra året. Verkar vara ett vingårdsläge.
Som jämförelse släpps samma producents "standardvin" av årgång 2022 idag på tillfälliga för 179kr.
Beställde två för att dra igång höstens hanterande av FOMO.
Andrea Felici, Vigna Il Cantico della Figura Classico Riserva 2019 Verdicchio dei Castelli di Jesi ser ut att vara ett mycket gott vin.
Starka papper från min ’betalkälla’ och från annat håll också. Vinous ger betyget 94p! Ni som har gott ställt, beställ på en gång! :)
Andra vinet håller också hög standard! Ett stort tack för mycket fina tips!
 
Last edited:

Bastardo

Medlem
Kul! Har själv botaniserat en del bland prissänkta TS-viner senaste tiden; mycket som trots övervägande inte riktigt passerade nålsögat vid lansering men som man gärna ger en chans för ett gäng tior mindre


Har dessa på ingång just nu
Bàrbara Forés Abrisa’t 2021 skulle jag kunna tänka mig att köpa, men det är roligt att ha råd att äta också … ;)
 

Bastardo

Medlem
Künstler Flörsheimer Herrnberg Riesling Trocken Erste Lage 2021 är hela namnet på mitt förslag, som hyfsade bra köp bland torr Riesling på vårt monopol. Fast det verkar inte vara så torrt ändå.
Första priset i Sverige var nog lite högt, varför de sänkte priset en aning och sen en gång till.
Det skulle jag köpa om jag var ute efter ett nytt gott torrt vin att prova. Den är nog värd sina 90–91 poäng, och det finns inte så många andra kap i prisklassen just nu om man är ute efter en torr Riesling. Priset just nu är 199 riksdaler och som bekant, man kan inte begära så mycket i den prisklassen. Cheers! :cool:
 

Attachments

  • Skärmavbild 2024-08-16 kl. 11.04.18.png
    Skärmavbild 2024-08-16 kl. 11.04.18.png
    68,7 KB · Visningar: 42

isak

Medlem
Conveija sänker priserna på flera champagner. Det skulle vara hjälpsamt om någon kunde skaka fram de gamla priserna!

2024-09-01 justeras priserna i Systembolagets beställningssortiment. I samband med detta sänker vi priserna på flera champagner inför att dessa utgår ur sortimentet. Anledningen är att dessa artiklar haft låg försäljning och att lager- och distributionskostnader därmed inte täcks. I övriga delar av sortimentet görs mindre avrundningar av tidigare priser.

  • Bergeronneau-Marion Réserve – Art nr 57127, nytt pris 250 kr
  • Bergeronneau-Marion Cuvée Prestige Blanc de Noirs – Art nr 78670, nytt pris 300 kr
  • Bergeronneau-Marion Les Deux Terres – Art nr 52525, nytt pris 500 kr
  • Fernand Hutasse Brut Tradition – Art nr 57274, nytt pris 300 kr
  • Fernand Hutasse Millesime 2005 – Art nr 78012, nytt pris 500 kr
  • Fernand Hutasse Vintage 2012 – Art nr 55227, nytt pris 500 kr
  • Liébart-Régnier Rosé – Art nr 57664, nytt pris 300 kr
  • Liébart-Régnier Instinct L – Art nr 57665, nytt pris 350 kr
  • Liébart-Régnier Blancs de Blanche – Art nr 57689, nytt pris 350 kr
  • Bergeronneau-Marion Ratafia (sött starkvin från Champagne) – Art nr 75263, nytt pris 300 kr
  • Fabien Bergeronneau No. 17 – Coteaux Champenois 2016 (vitt vin Coteaux Champenois) – Art nr 57333, nytt pris 350 kr
  • Fabien Bergeronneau Chevillevy 2020 (rött vin Coteaux Champenois) – Art nr 53682, nytt pris 350 kr
 
Conveija sänker priserna på flera champagner. Det skulle vara hjälpsamt om någon kunde skaka fram de gamla priserna!



  • Bergeronneau-Marion Réserve – Art nr 57127, nytt pris 250 kr
https://vinpriser.se/prissankt/57127-bergeronneau-marion-reserve - Tidigare 351 kr
  • Bergeronneau-Marion Cuvée Prestige Blanc de Noirs – Art nr 78670, nytt pris 300 kr
https://vinpriser.se/prissankt/78670-bergeronneau-marion-cuvee-prestige-premier-cru-brut - Tidigare 431 kr
  • Bergeronneau-Marion Les Deux Terres – Art nr 52525, nytt pris 500 kr
https://vinpriser.se/prissankt/52525-bergeronneau-marion-les-deux-terres-brut-nature - Tidigare 601 kr
  • Fernand Hutasse Brut Tradition – Art nr 57274, nytt pris 300 kr
https://vinpriser.se/prissankt/57274-hutasse-tradition-premier-cru - Tidigare 391 kr
  • Fernand Hutasse Millesime 2005 – Art nr 78012, nytt pris 500 kr
https://vinpriser.se/prissankt/78012-fernand-hutasse-millesime-brut-2005 - Tidigare 871 kr
  • Fernand Hutasse Vintage 2012 – Art nr 55227, nytt pris 500 kr
https://vinpriser.se/prissankt/55227-fernand-hutasse-grand-cru-brut-nature-2012 - Tidigare 610 kr
  • Liébart-Régnier Rosé – Art nr 57664, nytt pris 300 kr
https://vinpriser.se/prissankt/57664-liebart-regnier-rose-brut - Tidigare 421 kr
  • Liébart-Régnier Instinct L – Art nr 57665, nytt pris 350 kr
https://vinpriser.se/prissankt/57665-liebart-regnier-instinct-l-extra-brut - Tidigare 451 kr
  • Liébart-Régnier Blancs de Blanche – Art nr 57689, nytt pris 350 kr
https://vinpriser.se/prissankt/57689-liebart-regnier-blancs-de-blanche - Tidigare 451 kr
  • Bergeronneau-Marion Ratafia (sött starkvin från Champagne) – Art nr 75263, nytt pris 300 kr
Hittar inte
  • Fabien Bergeronneau No. 17 – Coteaux Champenois 2016 (vitt vin Coteaux Champenois) – Art nr 57333, nytt pris 350 kr
https://vinpriser.se/prissankt/57333-fabien-bergeronneau-no-17-2020 - Tidigare 601 kr
  • Fabien Bergeronneau Chevillevy 2020 (rött vin Coteaux Champenois) – Art nr 53682, nytt pris 350 kr

Dom flesta är uppsnappade hos vinpriser.se :)
 
Toppen