Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Deals

IsKr

Medlem
Finewineseffekten verkar inte nå så långt norrut som Umeå, finns 44 st Henriot 2014 på hyllan där. har tagit sig norrut, men svårt när man själv bor ännu längre norr ut än Umeå.
Fomon har tagit sig norrut också, dock utan resultat för min del då Umeå är allt för långt söderut. Hade också gärna sett att det skickas mellan bolag igen.
 
De här vinerna är rätt rejält nedsatta
Är det något som är värt att köpa?

Hej Per,
Jag vet inte hur prisreferensen och därmed nedsättningen på Hyde Chardonnay -18 stämmer.
Jag verkar ha kunnat köpa den hösten -22 för 479:- på SB i alla fall.

Drack vinet nyligen och tyckte tyvärr det var lite off i smaken, inte kork men nåt lite skevt. Doften var dock korrekt och väldigt fin.
Har en flaska till men håller den.
Jag har även druckit deras Dutton Ranch Chardonnay -18 några gånger vilken i nuläget kostar 399:- vilket på riktigt är lägre än de 439 den kostade förra hösten.
Den anses väl vara lite enklare än Hyde men mina flaskor har varit riktigt fina!

Jag skulle inte betala en hundring mer för Hyde -18 än för Dutton Ranch -18 med mina erfarenheter om jag ville fylla på.

Lite sent, men. Chenoweth och PN har följt varandra till 100%. Det som har hänt kan nästan beskrivas som att vinerna har gått tillbaks till den prisnivå som de hade 2021--22. Då var de så prisvärda att de typiskt sålde tiotals liter per år.

Visa bifogad bild 32553
Nu är Patz & Hall Hyde Vineyard Pinot Noir sänkt med ytterligare 50 kr. Alltså nere på 449 kr nu.
 

katho27

Medlem
Mail nyss från bevakning på SB att Henrioten åter är i lager.
Fortfarande dock 0 i lager online på hemsidan och inte möjlig att lägga order.

Funderar personligen på om vi kommer att kunna se den igen innan mars -25 vid nästa möjlighet till prisjustering..
Det är väl inte riktigt i samma härad som den där gröna termometern härförleden, men känsla lite åt samma håll (med reservation för att jag inte kan nåt om SB regler o avtal med leverantörer, och att det kanske vore omöjligt för dem att göra så).
 

Henrik_T

Medlem
Fick också mailet och blev besviken när den ej fanns att beställa, chattade med dom och dom hade inte något nytt datum när den skulle finnas tillgänglig
 

Attachments

  • Screenshot_20240905_190612_Samsung Internet.jpg
    Screenshot_20240905_190612_Samsung Internet.jpg
    64,3 KB · Visningar: 89

chambertin

Medlem
Alla vill vi göra fynd?
Mitt senaste, efter att ha läst någon tråd här, var Rhys Bearwallow Vineyard Pinot Noir, 2014.
För ett par dagar sedan hämtade jag ut ett par flaskor, som jag ser fram emot att dricka.
Även om de inte var prissänkta så känns de som prisvärda.
Såklart vi alla vill.
Var mer ute efter om ni tror att prishöjningarna de senaste 12-18 månaderna fått ett bakslag vg hur mycket vin gemene vinintresserade köper ?
 

jrick

Medlem
Såklart vi alla vill.
Var mer ute efter om ni tror att prishöjningarna de senaste 12-18 månaderna fått ett bakslag vg hur mycket vin gemene vinintresserade köper ?
Jag prenumererar på mycket nyhetsbrev från online-butiker och jag tycker mig aldrig ha sett så mycket kampanjer som nu. Jag tror att branschen kämpar i motvind. Hör liknande från de jag känner som jobbar med vinimport, både kring hur restauranger agerar och hur Systembolagets inköpare agerar.
 

magnum

Epernay, Frankrike
Jag prenumererar på mycket nyhetsbrev från online-butiker och jag tycker mig aldrig ha sett så mycket kampanjer som nu. Jag tror att branschen kämpar i motvind. Hör liknande från de jag känner som jobbar med vinimport, både kring hur restauranger agerar och hur Systembolagets inköpare agerar.
Vissa av de större producenterna i Champagne har tappat 50% i försäljning i år!
 
Det känns faktiskt inte så ledsamt att läsa om minskad försäljning. Har upplevt prishöjningar som omotiverat höga på många håll, inte minst champagne. Brasklappar däremot för att inte ha stenkoll på hur deras kostnader ökat eller ej. Men om jag möts av fakta, så backar jag...
 
Last edited:

Håkan

Medlem
Jag prenumererar på mycket nyhetsbrev från online-butiker och jag tycker mig aldrig ha sett så mycket kampanjer som nu. Jag tror att branschen kämpar i motvind. Hör liknande från de jag känner som jobbar med vinimport, både kring hur restauranger agerar och hur Systembolagets inköpare agerar.
Jag tror detta har fortgått ett tag, enligt de vinimportörer jag umgås med är det i princip inga problem att sälja <300 kr plus rariteter, det är i segmentet >300 som inte är rariteter det går trögt. Tror lite det efterspeglar sig i vad som ligger på Systembolaget och samlar damm.
 

jrick

Medlem
Jag tror detta har fortgått ett tag, enligt de vinimportörer jag umgås med är det i princip inga problem att sälja <300 kr plus rariteter, det är i segmentet >300 som inte är rariteter det går trögt. Tror lite det efterspeglar sig i vad som ligger på Systembolaget och samlar damm.
Så är det säkert! Problemet för dem är väl att det finns många viner som är över 300 kr i pris nu, och inte rariteter. Typ allt från Barolo och Barbaresco, Brunello, Bourgogne osv. Även Chianti, Beaujolais med fler klassiskt prisvärda regioner landar ju ofta över 300 kr numera.
 

jrick

Medlem
Det känns faktiskt inte så ledsamt att läsa om minskad försäljning. Har upplevt prishöjningar som omotiverat höga på många håll, inte minst champagne. Brasklappar däremot för att inte ha stenkoll på hur deras kostnader ökat eller ej. Men om jag möts av fakta, så backar jag...
Kostnaderna har så klart gått upp för dem liksom för alla andra, men inte har de höjt enbart för at kompensera kostnader. De har väl upplevt många goda år där de tror sig ha kunnat höja för att efterfrågan är omättbar, men det var den visst inte.

Nu går jag lite off-topic men det är vi ju redan: har kollat lite auktionsestimat på idealwine och rariteter som jag har enstaka flaskor av verkar ha tappat 25-50% i klubbade priser mellan de otroligt uppskruvade klubbningarna 2022 och idag.
 
Last edited:
Toppen