Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Deals

Fredrik L

Medlem
Men det stora WOW:et är ju nummer två på listan; Synthesi 2010 (#231401). Har aldrig druckit det, men det skrivs om ett schysst vin med riktigt bra QPR. Och nu prissänkt från 149:- till 69:- (!) - då borde vi kunna snacka prisvärt alltså. Enda "jobbiga" är att de säljs i kolli om 12. Men det "problemet" löste jag, och beställde en låda...

Tror jag fick tag på de tre sista flaskorna i Sverige. Besökte producenten i påskas, och där såldes vinet för runt 10 euro. Helt klart gott vin och verkligt prisvärt för 69 kr!

Emil

Medlem
Nu har systembolaget varit i farten och bytt priser igen!
Någon som hittar ett eller två intressanta viner i listan?

Spännande att Domaine de Mayrac Enigma 2004 är nedsatt från 1110 kr till 452 kr, men wine-searcher listar den för 22€. Snarare än rea verkar det ha varit fel från början.

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Spännande att Domaine de Mayrac Enigma 2004 är nedsatt från 1110 kr till 452 kr, men wine-searcher listar den för 22€. Snarare än rea verkar det ha varit fel från början.

Absolut, tack för info! @ChristianB kanske har något bra svar?

Jag vet inte varför det blir såhär, känns som att vinet har blivit felaktigt prissatt redan från början. För inte kan det vara meningen att försöka sälja ett vin som snittar 22 euro för över 100 euro på monopolet?

ChristianB

DipWSET
Absolut, tack för info! @ChristianB kanske har något bra svar?

Jag vet inte varför det blir såhär, känns som att vinet har blivit felaktigt prissatt redan från början. För inte kan det vara meningen att försöka sälja ett vin som snittar 22 euro för över 100 euro på monopolet?
Mjae, inte egentligen. Antingen är det väl någon som har missat något hos SB på inköp eller så är det någon här som har missförstått vilket vin det rör sig om. :p Men det låter ju onekligen lite märkligt att det ska vara så stor prisskillnad!

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Sprang på en rabattkupong från Grands Bourgognes som lyder
-10% avec le code GB10
Offre non cumulable, valable une seule fois par client jusqu'au 31/12/2016 inclus.
Således 10% rabatt med koden GB10, en gång per kund till 31 dec 2016, kan ej kombineras med andra erbjudanden.

Grands Bourgognes är rätt dyra på toppbourgogner (och toppchampagner), men deras prisnivå är rätt vettig i mellanklassen, förutom att urvalet är rätt bra från andra franska vinregioner, bl.a. Rhône, Languedoc och Loire. (Som det anstår en Bourgognehandlare är de dock nästan helt befriade från Bordeaux...)
Jag har hört talas om personer som köpt från dem, och då har det gått utan problem, och vinerna har på franskt manér skickats i mycket stötsäkra frigolitkartonger.

Appel

Medlem
Sprang på en rabattkupong från Grands Bourgognes som lyder

Således 10% rabatt med koden GB10, en gång per kund till 31 dec 2016, kan ej kombineras med andra erbjudanden.

Grands Bourgognes är rätt dyra på toppbourgogner (och toppchampagner), men deras prisnivå är rätt vettig i mellanklassen, förutom att urvalet är rätt bra från andra franska vinregioner, bl.a. Rhône, Languedoc och Loire. (Som det anstår en Bourgognehandlare är de dock nästan helt befriade från Bordeaux...)
Jag har hört talas om personer som köpt från dem, och då har det gått utan problem, och vinerna har på franskt manér skickats i mycket stötsäkra frigolitkartonger.
Vet du vad frakten ligger på?

Ekdahl

Medlem
Vet inte om detta är en deal, är väl ett gränsfall. I allafall...
Blir en snabbis till London i jobbärende över dagen om några veckor - ingen tid att förlusta mig i några vinshoppar. Men med tanke på det låga pundet kanske man kan fynda lite på Heathrow? Ser på deras sajt följande skumpor som ser hyfsat prisvärda ut, ca 10-20% mot SB (men med lite andra årgångar)
  • Veuve Clicquot Vintage 2004, 460 kr
  • Laurent-Perrier Millesime 2006, 390 kr
  • Moët & Chandon Vintage 2006, 385 kr
  • Louis Roederer Cristal 2006, 1400 kr
  • Belle Epoque Vintage 20XX, 1070 kr
  • Krug GC, 1200 kr
(omräknat £1=11 SEK)
Mest de förväntade standardhusen i ok men inte toppårgångar. Ligger ruggigt nära köpstopp nu, men vill ha in lite mer årgångsskumpor i källaren. Vad hade ni satsat på med en budget på 1500-2000 kr?

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Blir en snabbis till London i jobbärende över dagen om några veckor - ingen tid att förlusta mig i några vinshoppar. Men med tanke på det låga pundet kanske man kan fynda lite på Heathrow? Ser på deras sajt följande skumpor som ser hyfsat prisvärda ut, ca 10-20% mot SB (men med lite andra årgångar)
  • Krug GC, 1200 kr
(omräknat £1=11 SEK)
Mest de förväntade standardhusen i ok men inte toppårgångar. Ligger ruggigt nära köpstopp nu, men vill ha in lite mer årgångsskumpor i källaren. Vad hade ni satsat på med en budget på 1500-2000 kr?
Beror på om du vill ha flera flaskor eller bara få. Veuve Clicquot är generellt den bästa bland de tre billigaste, och Moët den sämsta. Cristal 2006 är förvånansvärt drickbar (vissa Cristal behöver tid, men får det inte eftersom de vaskas före de mognat), Krug GC är aldrig fel och Belle Epoque är också en hygglig prestigeskumpa. D.v.s. på prestigesidan är det inte uppenbart vad som är bättre eller sämre om man inte vet din inställning till Chardonnay/Pinot, ek/inte, drick ungt/lagra.
På en flygplatsbutik med omsättning kan man nog f.ö. inte vara säker på att årgångar stämmer. Ser dock inga stora problem med något årgångsbyte som kan ha hänt (VCP 04 -> 08, Moët 06 -> 08, Cristal 06 -> 07 -> 09), annat än drickbarhet.

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
  • Krug GC, 1200 kr
(omräknat £1=11 SEK)
Med vetskapen om vad det kan bli av en Krug GC med några år på rygg så hade jag lagt slantarna där då 1200 SEK känns som ett rimligt bra pris.

Emanuel

Ser att de fortfarande kör ut 2008 Moet Grand Vintage på flygplatsen i Aberdeen rätt mycket billigare än på Monopolet... Har inte hunnit testa någon själv än, någon annan som kan yttra sig om deras Grand Vintage i allmänhet och 2008:an i synnerhet?

Standardmoet smakar ju i bästa fall sockrat diskvatten om man är på sitt snällaste humör så jag känner en viss skepsis även om det är en curlad årgång...

Ekdahl

Medlem
Beror på om du vill ha flera flaskor eller bara få. /. D.v.s. på prestigesidan är det inte uppenbart vad som är bättre eller sämre om man inte vet din inställning till Chardonnay/Pinot, ek/inte, drick ungt/lagra.

Med vetskapen om vad det kan bli av en Krug GC med några år på rygg så hade jag lagt slantarna där då 1200 SEK känns som ett rimligt bra pris.

Tanken är bara att fylla ut några luckor med några udda flaskor, kanske tom för att matcha i någon provning framöver. Jag är bra försedd de närmaste åren, men vill gärna ha fler årgångskumpor att plocka fram om 3-10 år. Jag tycker det finns poänger med både Chardonnay och Pinot och har inget emot att variera mig. Krug GC är jag lite lockad av, har ingen i källaren. Samtidigt som jag helt håller med om Moet NV så gör de väl ok potenta årgångsviner? Sedan är jag lite sugen på Laurent-Perrier, men har ingen efterfarenhet av deras vintage. Kan nog bli en Krug GC, en Veuve C samt en Laurent-Perrier ändå.

Emanuel

Krug GC är jag lite lockad av, har ingen i källaren.
Jag vad Krug GC anbelangar så fullständigt annilerade en sådan med lite ålder allt motstånd på vårt senast BYOB i Kalmar.
Lite som en jäkligt jobbig religiös upplevelse insåg jag då att källaren tyvärr behöver mycket mera Krug.

Så, skall du plocka fram något om ett par år som kan vara en potentiell dräpare på en provning är svaret givet.
-Och ju fortare den kommer in i källaren desto fortare kan den komma ut igen :)

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Samtidigt som jag helt håller med om Moet NV så gör de väl ok potenta årgångsviner?
Moët brukar generellt vara tveksam på NV-nivån (även om den är "felfri" och blir bättre med lite lagring), OK till bra på vintagenivån och riktigt bra på prestigenivån (Dom Pérignon).
Även om vintage-Moët är helt OK är den normalt inget att "jaga" eftersom det finns så många som är bättre på den nivån. T.ex. systerhuset Veuve Clicquot. Har dock inte provat Moët-2008:an än, och den senaste årgång där det gick att jämföra de två var 2004, och där var det som det brukar: änkan var bättre.
Om någon bjuder på mogen årgångs-Moët finns det däremot ingen anledning att klaga. :)

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
Ser att de fortfarande kör ut 2008 Moet Grand Vintage på flygplatsen i Aberdeen rätt mycket billigare än på Monopolet... Har inte hunnit testa någon själv än, någon annan som kan yttra sig om deras Grand Vintage i allmänhet och 2008:an i synnerhet?

Standardmoet smakar ju i bästa fall sockrat diskvatten om man är på sitt snällaste humör så jag känner en viss skepsis även om det är en curlad årgång...
Ja tycker deras årgångsvin smakat som din beskrivning också, med det är högst personlig åsikt :)

Emanuel

Ja tycker deras årgångsvin smakat som din beskrivning också, med det är högst personlig åsikt :)
-Således frågan om det är värt att lagra modifierat diskvatten i hopp om att det kommer smaka gott en dag... Får nog ha några flaskor bara för att testa...

fluff

Medlem
  • Krug GC, 1200 kr
(omräknat £1=11 SEK)
Tack så mycket för denna fina lista, skall själv ToR till London ett par gånger de kommande månaderna, både LP Millesime och Krug GC skall nog få flyga med mig hem till Sverige.

Toppen