Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Den stora tråden om Bourgogne

Foley

Medlem
IMG_4476.jpeg
Testar av nyfikenhet en flaska Domaine Montanet-Thoden Galerne bourgogne Vézelay 2022 då jag såg att några på forumet gillar den. Klart trevlig flaska, med fina citrus- och mineraliska toner. Jag tycker det finns något lite stenigt eller rökigt, som påminner mig om nya världen. Bra och njutbart vin men blir inget återköp för mig då jag har andra viner jag gillar mer i samma prisklass.

Någon som provat producenten? Drack ett annat vin från Maranges nyligen (Philippe Colin La Fussière '18) som jag tyckte gav bra valuta men med invändningen att det kanske var lite väl lent och inställsamt - nyfiken på vad (i teorin) vresigare '21 kan erbjuda så det blev en flaska

buteljen

Medlem
Någon som provat producenten? Drack ett annat vin från Maranges nyligen (Philippe Colin La Fussière '18) som jag tyckte gav bra valuta men med invändningen att det kanske var lite väl lent och inställsamt - nyfiken på vad (i teorin) vresigare '21 kan erbjuda så det blev en flaska
Drack 2018 förra året, men det gav tydligen inget större intryck för jag har inte skrivit något om det.

Kanske du redan sett detta, men Niklas på Grappe ger denna årgång 16,5 och skriver:
Fruktmognaden känns en aning forcerad (lätt torkad/syltad utan antydan till varmt klimat), men är samtidigt mycket klassisk, med toner av syrliga körsbär och hallon som drar åt en lätt flyktighet som ger lyft och därtill både behagligt rökig reduktion och tydliga men välintegrerade fat. I munnen ganska strukturerat, med en aning av taggtrådskänsla i tanninerna, men frukten håller dem stången. Rustikt elegant i mycket klassisk Bourgonge-stil som mår bra av lite lagring. Ett fynd givet prisutvecklingen i området, men inte för den som vill ha sin Bourgogne utan tanniner eller ek. (2026-2032)

Drack 2018 förra året, men det gav tydligen inget större intryck för jag har inte skrivit något om det.

Kanske du redan sett detta, men Niklas på Grappe ger denna årgång 16,5 och skriver:
Fruktmognaden känns en aning forcerad (lätt torkad/syltad utan antydan till varmt klimat), men är samtidigt mycket klassisk, med toner av syrliga körsbär och hallon som drar åt en lätt flyktighet som ger lyft och därtill både behagligt rökig reduktion och tydliga men välintegrerade fat. I munnen ganska strukturerat, med en aning av taggtrådskänsla i tanninerna, men frukten håller dem stången. Rustikt elegant i mycket klassisk Bourgonge-stil som mår bra av lite lagring. Ett fynd givet prisutvecklingen i området, men inte för den som vill ha sin Bourgogne utan tanniner eller ek. (2026-2032)
Jo det var väl huvudsakligen det som lockade till köp, tycker Niklas kan vara lite elak mot vissa viner men uppskattar ärligheten och det han faktiskt lovordar brukar vara mycket bra. Munskänkarna gav också - för dem - höga poäng, men det värdesätter jag inte lika högt 😝

Foley

Medlem
Fick möjlighet att dricka Bouchard Montrachet 2002 och Domaine Leflavie Chevalier Montrachet 2002 (samt lite annat kul) häromdagen. Kul och häftigt att få dricka en Montrachet. Otroligt eleganta och fylliga. Bägge vinerna väldigt lika, men Bouchard var lite mer utvecklad och mörkare i färgen medan chevalier var sådär fint guldgul. När vinerna kom upp lite i temperatur hände mkt med doften, den blev mer kraftfull. Båda vinerna var runda och fullt utvecklade, även om denna flaska av Bouchard nog varit på väg lite neråt ett par år. Leflavie dracks på peak enligt min preferens, skulle jag tro. Mkt mogen citrus, och en del ek. Jag har lite svårt att definiera exakt hur bra vinerna är på en skala då vi inte hade några referensviner, men visst ligger båda dessa högt upp på listan över bästa vita under min livstid, med chevaliern som strået vassare, då den var lite spänstigare.
IMG_5062.jpeg

Bastardo

Medlem
Fick möjlighet att dricka Bouchard Montrachet 2002 och Domaine Leflavie Chevalier Montrachet 2002 (samt lite annat kul) häromdagen. Kul och häftigt att få dricka en Montrachet. Otroligt eleganta och fylliga. Bägge vinerna väldigt lika, men Bouchard var lite mer utvecklad och mörkare i färgen medan chevalier var sådär fint guldgul. När vinerna kom upp lite i temperatur hände mkt med doften, den blev mer kraftfull. Båda vinerna var runda och fullt utvecklade, även om denna flaska av Bouchard nog varit på väg lite neråt ett par år. Leflavie dracks på peak enligt min preferens, skulle jag tro. Mkt mogen citrus, och en del ek. Jag har lite svårt att definiera exakt hur bra vinerna är på en skala då vi inte hade några referensviner, men visst ligger båda dessa högt upp på listan över bästa vita under min livstid, med chevaliern som strået vassare, då den var lite spänstigare.
Namnet stavas så här och inte på något annat sätt: Domaine Leflaive Chevalier-Montrachet Grand Cru.
Ganska dyra droppar, men det måste ha varit härligt att prova ett sånt vin.
Självaste chefen för JR har gett vinet 18.5 poäng och drickmönstret angavs mellan 2010 och 2022 och provningen tog plats i december 2006.
Årgångar 2005, 2006 och 2010 har fått nästan full pott, eller 19.5 poäng.
P.S.
Det finns olika provningar och betyg för dessa viner och poängen kan diffa lite. Siffrorna ovan låg bredvid infot på sajten, när man skulle läsa detaljerna.
05, 06, 10 och 16 skulle jag jaga efter om jag var spekulant för dessa viner … :cool: Var så säker på att vi har medlemmar som har råd att köpa dessa när som helst.
Källa: jancisrobinson.com/tastings/

Last edited:

buteljen

Medlem
Namnet stavas så här och inte på något annat sätt: Domaine Leflaive Chevalier-Montrachet Grand Cru.
Ganska dyra droppar, men det måste ha varit härligt att prova ett sånt vin.
Självaste chefen för JR har gett vinet 18.5 poäng och drickmönstret angavs mellan 2010 och 2022 och provningen tog plats i december 2006.
Årgångar 2005, 2006 och 2010 har fått nästan full pott, eller 19.5 poäng.
P.S.
Det finns olika provningar och betyg för dessa viner och poängen kan diffa lite. Siffrorna ovan låg bredvid infot på sajten, när man skulle läsa detaljerna.
05, 06, 10 och 16 skulle jag jaga efter om jag var spekulant för dessa viner … :cool: Var så säker på att vi har medlemmar som har råd att köpa dessa när som helst.
Källa: jancisrobinson.com/tastings/
Du verkar ha satt i system att kommentera alla tasting notes med att citera vad Jancis Robinson ger för poäng. Vi är många här som prenumererar på denna tjänst och kan kolla upp saker själva om det är intressant. Har du själv druckit vinet och har kommentarer så är det ju en helt annan sak.

Vad hände med detta löfte du gav för några veckor sedan i en annan tråd? Det är ju dessutom rätt konstigt att du hela tiden citerar tjänsten när du inte är så glad för deras omdömen.
jr är kända för att ge ganska låga poäng för nästan vilka viner som helst. Därför är jag inte så jätteglad för deras omdömen.
Jag ska försöka att undvika att ge poäng till andra om de inte efterfrågas … :)

Last edited:

Bastardo

Medlem
Du verkar ha satt i system att kommentera alla tasting notes med att citera vad Jancis Robinson ger för poäng. Vi är många här som prenumererar på denna tjänst och kan kolla upp saker själva om det är intressant. Har du själv druckit vinet och har kommentarer så är det ju en helt annan sak.

Vad hände med detta löfte du gav för några veckor sedan i en annan tråd? Det är ju dessutom rätt konstigt att du hela tiden citerar tjänsten när du inte är så glad för deras omdömen.
Det är bra med synpunkter. En del verkar uppskatta mina texter och andra inte. Jag ska försöka dra ner antalet på sikt … :p
Den gode Michel Jamais har också bra input lite då och då … ;) Jag kanske ska prenumerera en tjänst till, så har man lite att jämföra sinsemellan.

Last edited:

buteljen

Medlem
Det är bra med synpunkter. En del verkar uppskatta mina texter och andra inte. Jag ska försöka dra ner antalet på sikt … :p
Den gode Michel Jamais har också bra input lite då och då … ;) Jag kanske ska prenumerera en tjänst till, så har man lite att jämföra sinsemellan. Är det någon som vet vilken betalsajt är bäst och pålitligast på tysk riesling? Om det nu ens finns en sån! ;)
Jag kan inte se att dina referat av vad Jancis Robinson tycker är speciellt populära. Så det borde vara en input till dig.
Försök att prova lite mer viner och skriv om vad du själv tycker om dem istället för att referera vad andra tycker. Då tror jag fler kommer att vara intresserade och du bidrar på ett helt annat sätt till gemenskapen.

Jag har prenumererat på Vinlegender sedan starten. Han skriver bra artiklar men har ju inte riktig fokuset på poängsättning (även om han sätter poäng på det han provar).

Foley

Medlem
IMG_5330.jpeg

Testar en flaska Olivier Leflaive Montagny 1:er cru Bonneveaux 2019. Köpte 3 flaskor för ca 3 år sedan på bolaget. Hade ganska höga förväntningar på vinet då Niklas på Grappe höjt det till skyarna (18 poäng). Detta är den första flaskan jag öppnar. Jag blev förvånad över hur ljust vinet var i färgen. Doften är rökig och lite ekig. Fortfarande väldigt ungt vin med typiska bourgogne kvaliteter. Len i munnen med fint avslut. Detta har sannolikt många år framför sig. Flaskan försvann fort.

Nuvarande årgång kostar närmare 500 kr och till det priset finns det annat som levererar liknande kvalitet till lägre pris, tycker jag. Men för strax över 300 kr, som jag betalade, är det ett väldigt prisvärt vin, även om jag inte är lika entusiastisk som Niklas var när han betygsatte.

Sonderlese

Medlem
Snacka om att trissa upp fastighetspriser, fastighetsskatt, priser på vindruvor och därmed priserna på vin!

Foley

Medlem
IMG_5366.jpeg

Öppnar första flaskan Jean Noel Gagnard Sous Eguisons Hautes-Cotes de Beaune 2018 av tre inköpta för att se om det är värt att köpa mer av denna efter prissänkning till 249 kr. Dracks till stekt lax, rostad potatis och romsås, vilket funkade utmärkt. Smidigt med skruvkork. Fräsh med klassiska vit bourgogne markörer såsom lite ek, mineraler, citrus och smör. Blev godare när den blev lite varmare, vilket för mig är ett gott tecken på kvalitet. Ganska enkel vit bourgogne men som inte alls gör bort sig. Jag fyllde på med några flaskor till, då jag tycker det är svårt att hitta bra bourgogne blanc under 300 kr nuförtiden.

Toppen