Jag har insett att det är hög tid att även jag berättar vem som döljer sig bakom signaturen!
Vem är jag och vad har jag för sysselsättning till vardags?
Jag är 42 år, jobbar i finansbranschen och bor tillsammans med min sambo och min vinkällare utanför Malmö. Men jag har även en lägenhet i Berlin, som jag betraktar som min andra hemstad, där jag försöker tillbringa så mycket tid som möjligt!
Utöver dryck är även mat ett mycket stor intresse, men då handlar det uteslutande om att
äta god mat och inte om matlagning! Fine dining i synnerhet är något både jag och min sambo verkligen går igång på och vi brukar planera resor och semestrar utifrån vilka restauranger eller barer vi vill besöka!
Bland favoritrestaurangerna kan jag nämna Geranium och Kadeau i Köpenhamn, Esperanto och Mathias Dahlgren Matbaren i Stockholm, Fischers Fritz, Tim Raue, Horváth, Nobelhart & Schmutzig och 5 – Cinco by Paco Pérez i Berlin samt L’Assiette Champenoise och Hostellerie La Briqueterie i Champagne.
Vad har jag för vinpreferenser?
Det har nog inte undgått någon att jag snöat in på champagne! Men jag uppskattar nästan alla kategorier viner och ska jag nämna något annat än bubbel, så lyfter jag gärna fram Sauternes och portvin! Favoritdruvan är pinot noir. Men jag är även väldigt förtjust i mogen riesling. Och touriga nacional. Och pinot blanc… Öl och rom är också väldigt trevliga drycker!
Bortsett från bib och den otroligt irriterande betygsinflationen hos de flesta vinskribenter har jag inga egentliga hatobjekt i vinvärlden.
När det gäller champagne så har jag i likhet med många andra en viss faiblesse för den s k ”nya generationen småodlare” som jobbar ekologiskt och med små (eller inga) tillsatser av dosage och andra skönhetsmedel. Bland favoriterna kan nämnas Selosse, Agrapart, Léclapart, Egly-Ouriet, Vilmart, Laherte, Bérêche, Bouchard, Bedel, Vouette & Sorbée och Tarlant (skulle kunna räkna upp ett tjugotal till)… Bland husen gillar jag, utöver de uppenbara som Krug, Salon och Roederer, framförallt Jacquesson, Henri Giraud och Diebolt-Vallois.
Som en del av er känner till har jag en blogg, Champagnebloggen (
http://champagne-bloggen.blogspot.se), där jag delar med mig av mina provningsanteckningar. Bloggen var från början tänkt att vara
helt för min egen skull – därav det banala namnet – d v s ett sätt att hålla reda på vad/när/hur jag druckit och som ett alternativ till Excel eller Cellartracker, och jag har aldrig försökt marknadsföra den (mer än att jag då och då lämnar kommentarer på andra vinbloggar). Men när jag märkte att jag började få besök på sidan höjde jag ambitionsnivån en aning och skriver nu inte längre bara för mig själv. Besök gärna sidan och lämna en kommentar eller två!
Vid sidan om champagnebloggandet har jag även en blogg om Berlin, Berlin Berlin (
http://10243berlin.blogspot.se), där jag skriver en del om restauranger, barer och annat som förtjänar uppmärksamhet! Båda mina bloggar är för övrigt helt ideell verksamhet, ifall någon nu undrar det.
Utöver vin och mina bloggar är Malmö FF och löpning (har bl a hunnit med åtta maratonlopp) två andra saker som tar upp stora delar av mitt liv. Något annat, som har ännu mindre med vin att göra, som jag börjat snöa in på på sistone är bilen/företaget Tesla.