Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Finewines medlemmar i fokus

sunqan

Vinös
När jag en gång presenterade mig här uttryckte jag mig nedvärderande om Chardonnayviner. Jag tar tillbaka det, det mesta iaf.
Jag har dock aldrig haft druvan som favorit som bla Kerner och Riesling.
Jag blev en gång (25 år sedan) bjuden på ett Chardonnayvin som smakade bedrövligt, rent skadat, jag tog ett nytt glas och testade
en annan flaska, lika illa det så sen dess har jag aldrig gett Chardonnay en chans.
Jag har blivit varse efter idogt pinande att jag behöver upp i kvaliten innan jag kan uppskatta Chardonnay, det kan vara riktigt gott.
Vi har nog alla våra käpphästar.
Nu återstår bara att vännen från japan ska börja lovorda röda bourgogner också :)

Då var det väll dags för mig som är helt ny här att presentera mig :)

Vem är jag?

Stefan von Heyking 38år bor i Svenljunga 3mil söder om Borås tillsammans med min sambo sedan 18år och våran katt Igor. Jobbar som arbetsledare i det stora blå huset där era fruar spenderar alla era champagne pengar……….Ullared :)
Många brukar reagera på mitt efternamn som är tyskt adligt namn från min mors sida, enda fördelen med namnet är att det har ett släktvapen så vill jag börja producera champagne så kan jag trycka något snyggt på flaskorna :)

Vin för mig
Började för ca 15år sedan prova och samla på whisky tröttnade för något år sedan på detta då det kändes som man provat allt som man någonsin skulle ha råd med så jag sålde av det mesta och började leta efter nya smakupplevelser.
Så champagne har nu dragit in mig i samlar och provar träsket igen så till den milda grad att senaste veckorna har vigts åt att göra om en gammal matkällare till vinkällare (tanten börjar vänja sig vid alla konstigheter :)

Så som nästan helt grön på detta med champagne så tar man ju tacksamt emot förslag på vad som borde placeras i källaren för framtida njutningar, just nu ligger det väll endast 40 flaskor men jag har plats för ca 300 så efter vad jag har läst här så är det väll fullt till nästa sommar :p

Frågar man inte så lär man sig inte så förbered er på tusen frågor :)

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Då var det väll dags för mig som är helt ny här att presentera mig :)

Vem är jag?

Stefan von Heyking 38år bor i Svenljunga 3mil söder om Borås tillsammans med min sambo sedan 18år och våran katt Igor. Jobbar som arbetsledare i det stora blå huset där era fruar spenderar alla era champagne pengar……….Ullared :)
Många brukar reagera på mitt efternamn som är tyskt adligt namn från min mors sida, enda fördelen med namnet är att det har ett släktvapen så vill jag börja producera champagne så kan jag trycka något snyggt på flaskorna :)

Vin för mig
Började för ca 15år sedan prova och samla på whisky tröttnade för något år sedan på detta då det kändes som man provat allt som man någonsin skulle ha råd med så jag sålde av det mesta och började leta efter nya smakupplevelser.
Så champagne har nu dragit in mig i samlar och provar träsket igen så till den milda grad att senaste veckorna har vigts åt att göra om en gammal matkällare till vinkällare (tanten börjar vänja sig vid alla konstigheter :)

Så som nästan helt grön på detta med champagne så tar man ju tacksamt emot förslag på vad som borde placeras i källaren för framtida njutningar, just nu ligger det väll endast 40 flaskor men jag har plats för ca 300 så efter vad jag har läst här så är det väll fullt till nästa sommar :p

Frågar man inte så lär man sig inte så förbered er på tusen frågor :)
Välkommen hit!
-Alltid kul om du vill dela med dig av bilder från källaren i vinkällartråden.
Vad gäller champagnetips så är det bara hålla ögonen öppna här på forumet för det dricks en och annan flaska bubbel bland medlemmarna :)
-Generellt är ju mitt första tips att jobba sig bort från lyxmärkena och upptäcka alla duktiga småodlare som gör fantastisk skumpa till bråkdelen av priset.
Självklart är prestiger också kul men det finns otroligt mycket bra tisdagsskumpa att upptäcka som inte kostar en arm och ett ben :)

Kostjan

Mot bättre vetande
Självklart ska jag dela med mig av lite bilder :)

Jo jag har tagit vara på lite info här redan så det blev en order på "Franska Vinlistan" då bland annat du Emanuel tor jag rekommenderade följande .

Champagne Paul Déthune Cuvée Prestige Grand Cru NV
Champagne Paul Déthune Cuvée l'Ancienne Grand Cru 2007
Bra köp!!
Sitter precis nu med l'Ancienne 07 i glaset - underbar skumpa!!

MartinE

Medlem
Jag har insett att det är hög tid att även jag berättar vem som döljer sig bakom signaturen! :)

Vem är jag och vad har jag för sysselsättning till vardags?
Jag är 42 år, jobbar i finansbranschen och bor tillsammans med min sambo och min vinkällare utanför Malmö. Men jag har även en lägenhet i Berlin, som jag betraktar som min andra hemstad, där jag försöker tillbringa så mycket tid som möjligt!

Utöver dryck är även mat ett mycket stort intresse, men då handlar det uteslutande om att äta god mat och inte om matlagning! Fine dining i synnerhet är något både jag och min sambo verkligen går igång på och vi brukar planera resor och semestrar utifrån vilka restauranger eller barer vi vill besöka! :)

Bland favoritrestaurangerna kan jag nämna Geranium och Kadeau i Köpenhamn, Esperanto och Mathias Dahlgren Matbaren i Stockholm, Fischers Fritz, Tim Raue, Horváth, Nobelhart & Schmutzig och 5 – Cinco by Paco Pérez i Berlin samt L’Assiette Champenoise och Hostellerie La Briqueterie i Champagne.

Vad har jag för vinpreferenser?
Det har nog inte undgått någon att jag snöat in på champagne! Men jag uppskattar nästan alla kategorier viner och ska jag nämna något annat än bubbel, så lyfter jag gärna fram Sauternes och portvin! Favoritdruvan är pinot noir. Men jag är även väldigt förtjust i mogen riesling. Och touriga nacional. Och pinot blanc… Öl och rom är också väldigt trevliga drycker! :) Bortsett från bib och den otroligt irriterande betygsinflationen hos de flesta vinskribenter har jag inga egentliga hatobjekt i vinvärlden.

När det gäller champagne så har jag i likhet med många andra en viss faiblesse för den s k ”nya generationen småodlare” som jobbar ekologiskt och med små (eller inga) tillsatser av dosage och andra skönhetsmedel. Bland favoriterna kan nämnas Selosse, Agrapart, Léclapart, Egly-Ouriet, Vilmart, Laherte, Bérêche, Bouchard, Bedel, Vouette & Sorbée och Tarlant (skulle kunna räkna upp ett tjugotal till)… Bland husen gillar jag, utöver de uppenbara som Krug, Salon och Roederer, framförallt Jacquesson, Henri Giraud och Diebolt-Vallois.

Som en del av er känner till har jag en blogg, Champagnebloggen (http://champagne-bloggen.blogspot.se), där jag delar med mig av mina provningsanteckningar. Bloggen var från början tänkt att vara helt för min egen skull – därav det banala namnet – d v s ett sätt att hålla reda på vad/när/hur jag druckit och som ett alternativ till Excel eller Cellartracker, och jag har aldrig försökt marknadsföra den (mer än att jag då och då lämnar kommentarer på andra vinbloggar). Men när jag märkte att jag började få besök på sidan höjde jag ambitionsnivån en aning och skriver nu inte längre bara för mig själv. Besök gärna sidan och lämna en kommentar eller två!

Vid sidan om champagnebloggandet har jag även en blogg om Berlin, Berlin Berlin (http://10243berlin.blogspot.se), där jag skriver en del om restauranger, barer och annat som förtjänar uppmärksamhet! Båda mina bloggar är för övrigt helt ideell verksamhet, ifall någon nu undrar det.

Utöver vin och mina bloggar är Malmö FF och löpning (har bl a hunnit med åtta maratonlopp) två andra saker som tar upp stora delar av mitt liv. Något annat, som har ännu mindre med vin att göra, som jag börjat snöa in på på sistone är bilen/företaget Tesla.

Last edited:
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
Jag har insett att det är hög tid att även jag berättar vem som döljer sig bakom signaturen! :)

Vem är jag och vad har jag för sysselsättning till vardags?
Jag är 42 år, jobbar i finansbranschen och bor tillsammans med min sambo och min vinkällare utanför Malmö. Men jag har även en lägenhet i Berlin, som jag betraktar som min andra hemstad, där jag försöker tillbringa så mycket tid som möjligt!

Utöver dryck är även mat ett mycket stor intresse, men då handlar det uteslutande om att äta god mat och inte om matlagning! Fine dining i synnerhet är något både jag och min sambo verkligen går igång på och vi brukar planera resor och semestrar utifrån vilka restauranger eller barer vi vill besöka! :)

Bland favoritrestaurangerna kan jag nämna Geranium och Kadeau i Köpenhamn, Esperanto och Mathias Dahlgren Matbaren i Stockholm, Fischers Fritz, Tim Raue, Horváth, Nobelhart & Schmutzig och 5 – Cinco by Paco Pérez i Berlin samt L’Assiette Champenoise och Hostellerie La Briqueterie i Champagne.

Vad har jag för vinpreferenser?
Det har nog inte undgått någon att jag snöat in på champagne! Men jag uppskattar nästan alla kategorier viner och ska jag nämna något annat än bubbel, så lyfter jag gärna fram Sauternes och portvin! Favoritdruvan är pinot noir. Men jag är även väldigt förtjust i mogen riesling. Och touriga nacional. Och pinot blanc… Öl och rom är också väldigt trevliga drycker! :) Bortsett från bib och den otroligt irriterande betygsinflationen hos de flesta vinskribenter har jag inga egentliga hatobjekt i vinvärlden.

När det gäller champagne så har jag i likhet med många andra en viss faiblesse för den s k ”nya generationen småodlare” som jobbar ekologiskt och med små (eller inga) tillsatser av dosage och andra skönhetsmedel. Bland favoriterna kan nämnas Selosse, Agrapart, Léclapart, Egly-Ouriet, Vilmart, Laherte, Bérêche, Bouchard, Bedel, Vouette & Sorbée och Tarlant (skulle kunna räkna upp ett tjugotal till)… Bland husen gillar jag, utöver de uppenbara som Krug, Salon och Roederer, framförallt Jacquesson, Henri Giraud och Diebolt-Vallois.

Som en del av er känner till har jag en blogg, Champagnebloggen (http://champagne-bloggen.blogspot.se), där jag delar med mig av mina provningsanteckningar. Bloggen var från början tänkt att vara helt för min egen skull – därav det banala namnet – d v s ett sätt att hålla reda på vad/när/hur jag druckit och som ett alternativ till Excel eller Cellartracker, och jag har aldrig försökt marknadsföra den (mer än att jag då och då lämnar kommentarer på andra vinbloggar). Men när jag märkte att jag började få besök på sidan höjde jag ambitionsnivån en aning och skriver nu inte längre bara för mig själv. Besök gärna sidan och lämna en kommentar eller två!

Vid sidan om champagnebloggandet har jag även en blogg om Berlin, Berlin Berlin (http://10243berlin.blogspot.se), där jag skriver en del om restauranger, barer och annat som förtjänar uppmärksamhet! Båda mina bloggar är för övrigt helt ideell verksamhet, ifall någon nu undrar det.

Utöver vin och mina bloggar är Malmö FF och löpning (har bl a hunnit med åtta maratonlopp) två andra saker som tar upp stora delar av mitt liv. Något annat, som har ännu mindre med vin att göra, som jag börjat snöa in på på sistone är bilen/företaget Tesla.
Trevligt att lära känna dig lite bättre. Som alltid så är inlägget väldigt välskrivet dessutom. Trodde faktiskt att du var fångad för längesen. Det kändes som jag redan kände dig, men tydligen inte. :)

Hoppas fler syndare tar sitt förnuft till fånga och skriver några ord. Det behöver inte vara mycket text, allt är bättre än inget!

Hallå, har just blivit officiell efter att ha smugit omkring på forumet under nåt år... Mitt relativt nyvakna intresse för vin kickades igång av två av varandra oberoende händelser. Dels slutade jag snusa, och behövde då hitta en ny last att lägga pengarna på. I samma veva fick jag "The world atlas of wine" av min fru som tyckte att det var dags att jag skulle öka mina kunskaper, och därigenom våra, i ämnet. Hon misstänkte om inte annat att jag skulle gå igång på alla kartor i boken. Hon fick rätt, har läst igenom boken ett flertal gånger och skulle nog beskriva mig som väldigt entusiastisk om tillfälle att dricka, köpa eller prata om vin infinner sig:). Problemet är att min fru inte längre är speciellt nöjd med vare sig mina återkommande föreläsningsförsök eller de ekonomiska följderna av intresset. Hon skapade ett monster helt enkelt... Tänkte därför att jag i fortsättningen ska skona henne från druvinformationsöverdos genom att skriva av mig på forumet.
Jag har under året som gått försökt försökt dricka så mycket som möjligt från så många delar av världen som möjligt, men tyngdpunkten har legat på frankrike. Vita viner och bubbel har än så länge varit kraftigt underrepresenterade i mitt drickande. Har fått riktigt många bra tips från forumet och hoppas kunna ge tillbaka i sinom tid. Mina tre favoriter då det är dags att summera året:
Chateau Branaire Ducru 2000
Messorio 2004
Argiano Brunello di Montalcino 2010(vet att den är ung men den hade fan karaktär)
Jag kommer under nästa år försöka börja nosa lite på Bourgogne och hoppas att jag överlever följderna av att vår 13- gradiga kallkällare omvandlas till tvättstuga:oops:. Jag planerar också att börja snusa igen...

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Även inom snus så finns det ju både plonk och finsnus att välja på vid nystarten. Jag hoppas att du väljer rätt!

Tro alltså inte på Gustav Frödings myt: "Strunt är strunt och snus är snus, om ock i gyllne dosor." ;)
Eller som Shakespeare uttryckte det. "Dunder å snus å lurviga luder, och danska skallar så det sa tjoff.
-Vad det nu har med saken att göra...

Toppen