Vem är jag?
Jag är 26 år fyllda, född 87 och fyller således 27 i sommar. För närvarande är jag en sådan där snygg singel som ägnar min fritid åt så många intressen jag hinner med. Min bana i världen av dryck började väl när jag fyllde 18 och fick gå ut på krogen; med start på ölpubarna i Stockholm så började jag prova nya öl varje gång och fram till för ett par år sedan var det enbart öl som gällde. Nu idag kan jag nog räkna med närmare 2000 st provade öl och dessutom en 1,5 år lång bryggeriutbildning på meritlistan! Stockholm Beer & Whisky Festival är en stående tradition förstås men inte enbart för att jag gillar öl och whisky utan också för att jag känner utställare och gillar att träffa nya branschaktörer! Alla är alltid så trevliga (salongsberusade kanske?)!
Annars är träning en rätt stor del av mitt liv! Jag tycker om att hålla mig i form på olika sätt och provar gärna det som är nytt för mig. Gym, löpning, innebandy, yoga... Det är kul att träna helt enkelt.
Vad sysslar jag med till vardags?
Det kanske är till förvåning för somliga men jag jobbar till vardags på det förhatliga Monopolet med stort "m".
Nå, skämt åsido är det faktiskt en rätt ok arbetsplats. Lönen är inte mycket att hänga i granen men jag har fantastiska kollegor och har på sistone lyckats knipa åt mig ett gäng fina kurser, däribland WSET Level 3 Awards in Wines and Spirits. Examination där är i september!
Jag förstår emellertid till fullo varför det finns de som motsätter sig monopolet. En del av sortimentet är verkligen undermåligt... Jag jobbar inte där för att jag gillar Systembolaget som samhällsfunktion eller för "folkets hälsa" utan för att jag gillar dryck. Så ha inte dåligt samvete för att ni känner för att skälla på SB.
Vad har jag för vinpreferenser?
Jag har inte provat hela världen, men jag tycker mig ana en viss fäbless för Frankrike (förstås!) och där särskilt Bggne och norra Rhône. Jag önskar att jag kunde prova lite mer Bdx men de sorter man suktar efter är lite för mycket för den magra SB-lönen. Men vänta bara!
Annars är jag lite fascinerad av kontrasterna mellan Gamla och Nya världen, Bggne vs NZ eller Rhône vs Washington t ex.
Det finns alltid en massa kul att upptäcka i skillnaderna!