Mattias Schyberg
Administratör
Fan @Rexel, jag trodde jag hade fångat in dig redan! Skönt att du gav upp självmant.Kände att det var dags att presentera sig innan matlen börja trycka på
Jag är en kille på 42 år med fru, hund och vinkällare och bor i Sjömarken utanför Borås. Jobbar som IT-arkitekt på Sveriges största matvarukedja och dagpendlar 2-3 dagar i veckan till huvudkontoret i Sthlm. Hoppas givetvis att monopolet skrotas så jag kan lobba för att företaget börjar med vinimport som jag kan driva
Började få upp intresset för vin för ca 20 år sedan, bodde då i lägenhet och samlade på mig lite vin nere i källarförrådet i fastigheten. Träffade min fru och vi började titta på hus och i allt letande dracks det som fanns upp (önskar att jag hade sparat en del, för när jag tittar i gamla noteringar fanns där några som hade varit riktigt kul att dricka idag).
Husbygge blev det med planerat utrymme för Vinkyl/skåp, inget skåp införskaffades då det fanns annat att lägga pengarna på. Intresset för goda viner fanns och dracks ibland, men först för 6 år sedan efter en jobbresa i Italien tog det fart igen. Vinkyl köptes, blev fullt ganska omgående, började lägga flaskor i garderober, började bli fullt även där. Till sist byggdes vinkällare (förra året) efter ett års dividerande mellan Vinlagringsskåp eller var eventuell vinkällare skulle byggas, inget jag ångrar idag och inte min fru heller.
Förkärlek till framförallt röda viner, har försökt uppskatta vita och champagne men inte riktigt hittat rätt ännu, provat för lite antar jag!
Favoritland är Italien och Piemonte, men även Toscana. Har börjat nosa på Sicilien som är helt klart intressant. Blivit några resor till Italien och källaren har en överrepresentation av italienska viner, men jag jobbar på att jämna ut detta med tiden. I övrigt gillar jag Spanien ( ribera, rioja ibland), Sydafrika har jag hittat en del som jag tycker är riktigt bra och kommer leta, läsa och prova mer Sydafrika. Frankrike, visst men träffar rätt alldeles för sällan, måste läsa och prova mer.
Jag gillar inte BiB och plonk, dricker hellre en kall lager.
När nörderit är på annat än vin blir det havsfiske, lite golf annars mest jobb.