SV: Fyra frågor [Claude Val och Kronstam - admin]
Stor överraskning!
I helgens DN skrev Kronstam om Systemets Budgetviner (vad annars).
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?a=871973
De flesta kostar inte mer än 50 kr, och maxpriset var 59 kr.
Och jag kunde inte hitta en rad om Claude Val ??? WOW! Har det vi skriver här/mailat haft någon påverkan?
Det jag inte förstår är hans besatthet och monomani när det gäller lågprisviner.
Vi snackar alltså om en journalist som i alla fall teoretiskt kan ägna sig åt betydligt finare produkter, men nej Kronstam
viger sitt liv åt bottenskicktet.
Vilket kanske är hans kall då jag förstår att han är en av de sämre på att prova blint.
Ja, även i sjön finns det ju ädel fisk och sutare som lever på dy.
Kanske finns det en djupare förklaring, det är kanske nere i dyn (och uppe i högsta klass) volymen och därmed pengarna verkligen finns?
*...3 min...*
Efter en snabbsökning har jag nu hittat anledning till varför Claude Val inte är med bland budgetvinerna.
Det var ju helgen innan med när han testade
TOPPVINER. ;D
Så dum jag känner mig nu, ett vin för 55 kr är så klart inte ett BUDGETVIN.
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=527&a=870878
"I det mesta överensstämmer mina favoriter väl med helheten, dock inte när det gäller årets vita nykomling där 2007 Dr Loosen Bernkasteler Kurfürstlay Riesling Spätlese (nr 7203, 109 kr) tog hem segern.
Vinet är förvisso fantastiskt, men halvtorra tyska vitviner i högre prisläge tillhör inte precis storsäljarna och
själv väger jag gärna in en ekonomisk aspekt på det hela.
Min vinnare är i stället
2007 Claude Val Blanc (nr 5552, 56 kr) som är både gott, billigt och snyggt förpackat. Att det nyligen kvalat in via beställningssortimentet har dock gjort att flera i juryn ännu inte uppmärksammat detta, kan man misstänka."
"Bland de röda nyheterna är den röda varianten av vinet ovan,
2007 Claude Val Rouge (nr 32153, 55 kr), ett annat exempel. Detta var min vinnarkandidat bland de röda nyheterna 2008, men jag gav även hög poäng till det som tog hem slutsegern: 2005 Musella Valpolicella Superiore (nr 2393, 99 kr)."
Själv misstänker jag helt andra anledningar... :