Var på miniweekend på PM & Vänner i Växjö i helgen och det blev en mycket trevlig och minnesvärd upplevelse.
PM och vänner består av ett snyggt designhotell mitt i stadskärnan som inrymmer ett eget bageri som heter PM Bröd & sovel, en cocktailbar på taket med tillhörande pool, deras matsal samt "framfckan" där det kör en lite mer avslappnad á la carte. På taket finns förutom den stora poolen även en mindre tempererad i anslutning till dusch och bastu där man kan bada varmt året om. Jäkligt snyggt alltihopa.
Strax efter vi anlänt mötte vi upp med en av PM's sommelierer @Patjanga i repan som tog oss ner i källaren som tog oss med på en liten visning i det gamla bankvalvet som numera blivit vinkällare. Lite kul att de behållit de gamla arkivhyllorna på hjul som modifierats för att bära vinflaskor istället för dokument.
Medans jag mest ägnade mig åt mållöst dreglande över alla goda flaskor passade frun på att föreslå att vi skulle välja ut kvällens viner och vi nöjde oss med att ge ett förslag om ungefär vad vi ville spendera på kvällens för att sedan låta proffset sköta resten. Jag klämde väl även in en liten önskan om att det kanske fanns något gott som kunde passa bland alla hyllmeter vällagrad BDX och det gjorde det förstås.
Kvällens middag bestod av nio rätter (menyn bifogad nedan) där de mesta är hämtat från små lokala småländska producenter och upplägget är inspirerat av naturen där man serverar på öländska kalkstenar, snidade trästubbar, askar pyntade med mossa och grenar från skogen och så vidare. Mycket snyggt, inspirerande och framförallt gott.
Till första delen av menyn fick vi in en Francois Raveneau, Chapelot 1er cru 2009 och när så Söderslättsankan sedan klev in på scenen drack vi en Ch Beauséjoir 1995 som började visa sig från sin lite mognare sida även om ungdomens drag fanns där än.
VI hade också nöjet att få träffa kvällens gästspelande sommelier nämligen Paz Levinson från Argentina som skall tävla i årets Sommelier-VM. Vi önskade henne förstås lycka till och lovade att hålla tummarna för att det skulle gå bra!
Med tre välrenommerade Sommelierer på golvet bland de fåtal borden i restaurangen kunde man knappast önska sig en tyngre kompetens på vinfronten och skall jag försöka mig på en jämförelse mot då jag ätit tvåstjärnigt utanför norden så tycker jag att PM håller minst såpass hög kvalitet både på mat och vin och tycker att det är väl värt en omväg till Växjö för att upplevas.
Det kanske skall tilläggas att PM's "systerrestaurang" Postgatan i Kalmar som drivs av folk som gjort sin gröntjänst på PM också håller en liknande hög kvalité om är i miniformat med sina fåtal bord så även Postgatan är värd ett besök om man får chansen.
Här nedan lite bilder.
Jag hör ju till dem som inte gillar att sitta med mobilen uppe och fota när man äter så bilder på maten saknas mestadels tyvärr.
Menyn:
Visa bifogad bild 6156
Vinkällaren:
Visa bifogad bild 6157
Visa bifogad bild 6158
En liten stubbe vid vägens slut full av överraskningar:
Visa bifogad bild 6159
Vinerna:
Visa bifogad bild 6160
Tack för rapporten! Har tänkt åka dit länge men har inte blivit av. Gillar även "vinkällarskåpen". Sen förtjänar väl PM en egen tråd med tanke på vinlistan inte minst. Antar att den fortfarande är humant prissatt.
Men va falls, ingen skumpa. Har du gått över till den mörka sidan!?