På
Sushi Sho, nyligen medaljdekorerad ambitiös japanare under ledning av Calle Ishizaki. Stor konkurrens om få platser leder till långa väntetider. Stjärnan har knappast hjälpt vare sig kön eller prisnivån. Svårt detta med förväntningar. Om man inte är etikettsfluktare förstås, då är ju kvaliteten bra redan innan man provat.
15 bitars avsmakningsmeny inleder med utmärkt ostron följt av två kompetenta grönsaksrätter plus en väldigt bra bläckfisk. Sen blir det dillgravad äggula med rostat ris (kvällens bästa rätt), fet hälleflundra, sex sushibitar (öring, sill, bonito, pilgrimsmussla, mandelmussla, röd snapper), lågtempat ägg med rostad lök, samt en avslutning med sushi på forell och hosomaki med blåfena.
Bra hantverk, jättefina tillbehör, bra exekverat i rätt tempo. Men... Ett par rätter lever upp till stjärnnivå medan resten är precis det som köksmästaren hade som ursprunglig idé: fin japansk husman för de breda massorna. Den ursprungliga prisbilden var också rätt, ungefär 25% lägre än idag på själva maten (drycken minns jag inte). Avsmakningsmeny med dryckespaket plus en extra öl per person gick här loss på drygt två och ett halvt tusen, varav maten stod för 1090 kr. Det är en bra sudd med pengar för det som serverades på tallrikarna och framförallt i glasen.
Detta är väldigt ambitiöst, personalen är extremt professionella, maten är väl genomarbetad. Högsta betyg för ansatsen. Men det är inte stjärnmat. Problemet uppstår om man som jag går hit med förväntningar på en krog som ska vara i samma klass som exempelvis Adler, Les Trois Domes eller Nerua. Priserna är på samma nivå om drycken räknas med. Enligt Guide Rouge ska upplevelsen också vara på samma nivå men de har varit alldeles för generösa med Svedala igen. För samma pengar hade vi kunnat äta avsmakningsmeny på Trois Domes och druckit ett par vinare till, en bra Pouilly-Fumé och en bra Bdx CB. Då hade sittningen inte varit tidsbestämd, bordet hade varit vårt eget utan trängsel, rumstemperaturen långt under 27 grader, utsikten fantastisk, ostvagnen oändlig. Och maten hade varit haute cuisine.
Som sagt, inte ägarnas fel, och jag måste återigen påminna mig att justera ned förväntningarna eftersom jag rör mig i restaurang-Sverige. Mitt råd är att gå hit och koncentrera sig på maten och ta det lugnt med drycken till. Då blir det en nota lite mer i linje med leveransen.
Sushi Sho, Upplandsgatan 45, Sthlm
Betyg: 4
Prisvärde: 3