Låter som du är övertygad om att det "egentligen" är fel att använda vattenbad till fint kött. Vilket är fel
Jag vet att det varit trendigt att dissa sous vide och att många kockar tycker det är"fusk". Detta såklart då de inser att vem som helat utan någon som helst kockträning kan få till en helt perfekt tillagning.
Lite läskigt helt enkelt när teknik som var förbehållen finköken helt enkelt blir allmänt tillgänglig och vilken sopa som helst kan få till maten perfekt
Blir ju bara löjligt med argument som
@Vino fino för. På vilket sätt skulle det vara bättre att ha olika temperaturer i biten genom att enbart steka än att vattenbada till 100% perfekt temp, enligt egen smak, och sen steka på enligt eget tycke? Tror det handlar om en naturlig motreaktion hos de som desperat vill att det ska handla om ett hantverk och inte vill erkänna för sig själva att en tekniknördig KTH-are nu kan få till en perfekt lagad köttbit utan tidigare köksträning.
Poängen är att hur duktig du än är kommer du aldrig uppnå två likadana resultat genom att steka två bitar vid två tillfällen. Helt ok såklart om man vill ha ett varierat resultat, inget jag gnäller om. Men som sagt löjligt att påstå att det skulle vara bättre..
Intressant är att man aldrig hör något negativt om att lågtempa i ugnen till rätt innertemp från dessa personer när det egentligen är precis samma sak fast svårare att få till en jämn temp.
Och man behöver inte köra i två timmar för att få mörningseffekt heller, man kan köra kortare bara för att uppnå rätt temp. Sen inte sagt att jag ofta struntar i vattenbadet och enbart grillar istället