The Wall
Medlem
Magiskt!Visst är det skönt med viner som inte fulisoxiderar
This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!
Magiskt!Visst är det skönt med viner som inte fulisoxiderar
Knappt nio månader senare. Fortfarande galet bra. Kan bli årets bästa vita, utan att 2022 är ett vinmässigt dåligt år.Wagner Stempel Siefersheim Riesling Porphyr 2019. Det är nog så här jag jag vill ha min Riesling. Lång, intensiv och ren smak av ananas, aprikos, persika, citron och grapefrukt, med någon sorts fuktigt grus i bakgrunden. Lätt pärlande. 90p.
Spännande vin! Ser mycket fram mot att få höra mer om deras Gran Seleccion!Visa bifogad bild 26121
Lite härligt remote-arbetande från Axarquía i södra Spanien gör det möjligt att botanisera bland lite lokalvin! 2018 Laderas de Sedella är en trevlig ny bekantskap från orten med samma namn uppe i bergen nordost om Malaga. Vinet har legat på amforafat i 6 månader och har mjuka tanniner men en bra struktur och balans. I smaken fullt av mörka bär, läder, peppar och körsbär med en viss kryddighet. Det roliga med vinet är att det är en blend mellan garnacha och den superlokala druvan rome, som i det här fallet kommer från vinstockar som är över hundra år gamla. Jättegott, jättekul och ett riktigt fynd för 15 euro! Ska uppgradera till deras dubbelt så dyra vin till en annan kväll för att se hur det är!
Jag frågade hon i butiken om det var amfora-krukor som i orange vin, men hon sa att det var just "barrels of amfora". Lite bildgooglande får mig att gissa på att det är dessa "fat" som det syftas på.Spännande vin! Ser mycket fram mot att få höra mer om deras Gran Seleccion!
Vad är "amforafat"?
Ja, översättning är inte alltid det enklaste. Jag är dock helt på din sida: förmodligen dessa hon menade.Jag frågade hon i butiken om det var amfora-krukor som i orange vin, men hon sa att det var just "barrels of amfora". Lite bildgooglande får mig att gissa på att det är dessa "fat" som det syftas på.
Visa bifogad bild 26122
Imorgon fortsätter den försenade födelsedagsfirarveckan
Helt enig, upplevde den mycket spretig - köpte ett tre pack på chans men vart inte särskilt imponerad. Tror dock att den vinner på att lugna ner sig i flaskan något år.Visa bifogad bild 26127
2020 Jean-Marie Berrux Le Petit Têtu
Igår testades det senaste Insta-FOMO-vinet som jag köpt på alldeles för lösa grunder.
Mycket ananas i doften tillsammans med en ömsom intressant, ömsom irriterande ton av aceton. Ananas, riktigt trevlig citron, en del popcorn och mineraler i smaken. Hög syra. Acetonen blåser bort efter några timmar. Gott men kanske inte riktigt värt 395 spänn. Blir intressant att se hur det utvecklar sig med lite tid på rygg.
Någon annan som testat?
Jag har druckit det här vinet en eller ett par gånger. Vill minnas att en av mina vinbekanta sa att hen gillade vinet mer i sin ungdom än med några är på rygg (som det dracks då), så nåt att tänka på!Visa bifogad bild 26127
2020 Jean-Marie Berrux Le Petit Têtu
Igår testades det senaste Insta-FOMO-vinet som jag köpt på alldeles för lösa grunder.
Mycket ananas i doften tillsammans med en ömsom intressant, ömsom irriterande ton av aceton. Ananas, riktigt trevlig citron, en del popcorn och mineraler i smaken. Hög syra. Acetonen blåser bort efter några timmar. Gott men kanske inte riktigt värt 395 spänn. Blir intressant att se hur det utvecklar sig med lite tid på rygg.
Någon annan som testat?
Jag har druckit det här vinet en eller ett par gånger. Vill minnas att en av mina vinbekanta sa att hen gillade vinet mer i sin ungdom än med några är på rygg (som det dracks då), så nåt att tänka på!
Kan ENBART rekommendera!Ser härligt ut! Födelsedagsvecka känns som ett koncept att ta efter!