Ligger lite efter med noter. Här är några intryck från ett Londonbesök för några veckor sedan där jag drack en hel del spännande viner. Tipsar även om ställena jag var på.
Le Sommelier (Cph Airport)
2018 de Ladoucette Pouilly-Fumé Baron de L
Jag har aldrig hört talas om detta vin men tydligen så är det, tillsammans med Dagueneaus Silex, det mest berömda vinet från Pouilly-Fume.
Krisp och oerhört kalkig känsla. Skir, som ett sommarregn på Gotland. Alldeles för ung kändes det som, men gav verkligen mersmak.
Cabotte
Gör nästan alltid ett besök här när vi är i London. Restaurang med fokus på Bourgogne. Ett antal producenter därifrån är delägare. Bra vinlista!
2017 Domaine Duroché Gevrey-Chambertin 1er Cru Lavaut St. Jacques levererar en underbar Pinotkänsla. Elegant, läskande, med en kärna av ren, klar röd frukt kombinerad med den här fina burgundiska jordigheten. Låång finish.
2017 Klein Constantia Vin de Constance till efterrätten - vansinnigt sött men ändå balanserat. Väldigt gott.
Bocca di Lupo
Lunch på en superbra italienare med bra vinlista.
2004 Le Macchiole Paleo Rosso. Bestämde mig för den direkt när jag såg att den fanns i vinlistan. Väldigt kul att prova en äldre version. Har enbart provat 2016 tidigare tror jag. Fantastiskt bra. Fortfarande fräsch frukt blandat med superschyssta tobakstoner och lite läder. Väldigt fin balans och energi. Oerhört silkiga tanniner som ändå greppar tag i finishen. Kändes som den har många år kvar.
Noble Rot
Åt middag här för första gången. Tidigare har jag bara ätit lunch eller tagit ett glas vin och det har varit väldigt bra. Lite besviken. Det var trångt och allmänt stökigt. Maten var bra men inget man kommer ihåg. Rätt så höga priser på vinlistan.
2014 Arnot-Roberts Chardonnay Trout Gulch Vineyard
Har själv Ceritas Trout Gulch som är oerhört tight, kalkig och citrusig. Den här hade mer frukt och kropp. Förmodligen är druvorna plockade senare? Trevlig men saknade kanske lite av den där extra kicken/energin jag gillar så mycket.
2009 Clos Rougeard (Foucault) Saumur-Champigny. Togs in för att jämföra med Paleo Cab Franc som dracks med samma sällskap på lunchen. Väldigt ung, behöver nog mycket, mycket mer tid. Men visst är den bra. Lättare, krispigare är Paleo med oförlösta tanniner. Inte så jättelång finish.
Hunan
Första, men absolut inte sista, besöket på denna kinesiska restaurang. Vi åt lunch och man kan inte välja vad man skall äta utan det bestämmer kocken. Riktigt bra vinlista!
2004 Bollinger Champagne La Grande Année Rosé. Väl utvecklad med hallon, honungstoner, nötter. Saknade lite energi. Kanske lite väl långt gången? Hur som, så passade den fint till de kinesiska rätterna.
2006 Domaine Weinbach Pinot Gris Cuvée Ste. Catherine. Otroligt gott. Koncentrerad nektar. Man dricker för lite Pinot Gris.
2017 PerSe La Craie. Malbec med ca 14% Cab Franc. Man kunde definitivt känna att det var CF i den. Fantastisk energi i vinet. Men tyvärr var det något litet som störde så fort glaset stått stilla ett tag. Tror inte det var 100 ok men osäker på vad det var. Det var dock ingen annan som kände något så vete sjutton om jag inbillade mig. Blir ett riktigt bra vin om några år (5?).
67 Pall Mall
Coolaste vinklubben. Access via en kompis som är medlem. Hon fiskade fram en flaska
Egly Ouriet Blanc de Noirs GC från hennes källare.
Förra gången jag drack denna fick den storstryk av Selosse Substance. I ensamt majestät utan motstånd så var den fantastiskt bra. Iofs var detta en annan yngre degorgering så det kan ju ha spelat roll. Men mycket bra och väldigt njutbar.
The Clove Club (**)
Här har vi varit flera gånger tidigare och dom levererar alltid. Fick nyligen en andra Michelinstjärna.
Vi fick först lite engelskt bubbel i glaset till amuse-bouche’erna.
2017 Langham Chardonnay Blanc de Blancs. Inte alls oävet. Men när
2013 Winston Churchill hälldes upp i glaset bredvid så var det inte så mycket att orda om. Skrev en not om SWC i champagnetråden.
2018 Inniskillin Vidal Sparkling Icewine
Har aldrig druckit Eiswein med bubblor. Men det gör jag gärna om. Tänkte först att det kan väl aldrig funka? Men det gjorde det absolut.
45 Jermyn St
Tillhör Fortnum & Mason’s och är öppet hela dagarna för frukost-lunch-middag. Hyfsad vinlista och här kan man även alltid beställa Dover Sole à la Meunière (favorit). Perfekt ställe om man skall slå ihjäl några timmar, t.ex innan flyget går eller innan man har access till hotellrummet.
2019 Château de Beaucastel Châteauneuf-du-Pape Blanc - (85% Roussanne and 15% Grenache Blanc). Oj vad gott. Vita blommor, melon, honung, persika, aprikos. Lite krämig och oljig struktur. Lång finish. Inte så hög syra, men den kändes fräsch ändå. Sapidity?