Visa bifogad bild 26677
Kylskåpsrens
! Jag häller ibland av en dos vin när jag öppnar en flaska för att se hur de utvecklas med lite mer tid. Alternativt om det blir kvar vin så hamnar det oftast i en liten flaska. Oftast dröjer det dock med den där analysen och efter hand hopar sig småflaskorna i kylskåpshyllan. Vissa viner klarar sig utmärkt och blir till och med bättre efter en tid. Förutsättningarna är vin ända upp till korken med noll utrymme för syre + förvara så kallt som möjligt.
Ett vin som definitivt blivit bättre är
2006 Jonata Winery El Desafio de Jonata. 84% CS, 9% CF, 6% PV, 1% Merlot. Jag gav det 94 p när vi drack det för drygt fyra veckor sedan. I dag var det fortfarande magiskt och har utvecklats ännu mer, 97 p. Fantastiskt koncentration och kraft. Mörka körsbär, choklad, tobak, läder, tuggiga, silkiga tanniner, lång lång finish fylld med chokladdränkta körsbär. Rätt imponerande efter att ha varit öppnat så lång tid.
Wow, en Meursault? Nej, inte riktigt men en riktigt fet, smörig, nötig och utvecklad sydafrikanare. Har inte stringens, energi och är inte lika tight som en bourgogne + mer mogen frukt med sötare avslut. Men första tanken är bourgogne innan allt lägger sig på plats. Oj vad den har utvecklats till det bättre sedan jag sist drack den för några år sedan.
2016 Mullineux Old Vines White. Flaskan öppnades midsommarhelgen.
Efter drygt tre veckor i småflaskor så är bubblorna är borta, men vinet är fortfarande fräscht. Kvar finns en liten spritz.
2019 Mollydooker Shiraz Miss Molly. Svärmor älskade vinet “Det här smakar ju inte vin, det är ju en supertjock körsbärssaft”. Jag håller med, fortfarande gott efter tre veckor på småflaska.
2019 Sabelli-Frisch Mission La Malinche hade också utvecklats. Gav det 90 p när jag öppnade flaskan. Nu, efter tre veckor, hade det öppnat upp sig ordentligt och behöll allt genom en sjujäkla finish. Synd att man inte beställde mer av detta.
Flera viner hade dock tappat det mesta och hälldes ut. Bland annat
2017 Xavier Gerard Côte-Rôtie höll inte alls ihop längre.
Lagom rolig söndagsövning