BYOB hos mig i går. Det var lika kul och fantastiskt som vanligt
. Temat var Chardonnay och/eller Pinot Noir. Bästa vita blev 2019 Giaconda Chardonnay. Bästa röda blev 2018 Louis Jadot Clos St. Jacques och 1993 Louis Jadot Chambertin Clos de Bèze. Magiska viner alla tre.
Några snabba noter:
Bubbel innan
2012 Dom Pérignon (93)
Härlig doft - öppen, yppig, krut, rostad, smörig. I smaken mer tight. Behöver mer tid men kommer att bli riktigt bra.
2017 R. Dubois & Fils Coteaux Champenois Tailles de Pinot (84)
En vit Coteaux Champeonois. Neutral, mesig med en obefintlig finish. Någon hittade dock rabarbernoter i den. Kändes som en onödig produkt, men ändå kul att prova.
Chardonnay
2011 Domaine Roulot Meursault 1er Cru Clos des Bouchères (92)
Nötig, fet, smörig, klassiska Bourgognetoner, balanserat, bra finish. Dock saknas lite energi.
2015 Morlet Family Vineyards Chardonnay Ma Princesse (94)
Mycket fin energi i vinet. Fet, sälta, alla reglage uppskruvade, lång finish. De flesta gissade Bourgogne men tycker den avslöjades av att avslutet inte var riktigt torrt + lite varm.
2019 Giaconda Chardonnay Estate Vineyard (96)
Helt magiskt vin! Alla var övertygande om att vinet var från klassisk mark i Bourgogne. Men tji fick dom (mitt vin)
1996 Kalin Cellars Chardonnay Cuvée W (91)
Kul vin jag hittade via en kompis. 26 år gammal amerikansk chardonnay som fortfarande är pigg och energisk. Mörkt gyllene i färgen. Massor med mognadstoner.
Pinot Noir
2015 Domaine Perrot-Minot Morey St. Denis 1er Cru La Riotte (92)
Jordgubbar, någon slags jordighet och järn. Slank, fokuserad, lätt i typen, lång finish.
2018 Louis Jadot Gevrey-Chambertin 1er Cru Clos St. Jacques (96)
Oj, sån fantastisk koncentration. Tät, djup, fokuserad. Tanniner med bett. Trots att det var så ungt så var det väldigt njutbart. Förvånad att det var så tillgängligt. Fantastiskt vin.
2005 Bernard Dugat-Py Pommard La Levrière Vieilles Vignes (92)
För mig var denna lite för volatil. Det minskade efterhand i glaset, men tycker fortfarande det störde. Lite torra tanniner, stramt avslut, lång finish.
1993 Louis Jadot Chambertin-Clos de Bèze (96)
Underbart vin. Slankt, Lite stallighet. Snart 30 år och fortfarande piggt och massor med energi. Så roligt att prova detta!
2000 Kalin Cellars Pinot Noir Cuvée DD (85)
Det här vinet blev verkligen en vattendelare. Drickbart, men alldeles för gammalt ansåg fyra pers. Dock var det två som tyckte det var toppen och gav det 91-92p
Pizzavin
2019 Riverby Estate Pinot Noir (90)
Lite luddigt nu men trevligt vin. Fin balans.
2019 Mollydooker Shiraz Miss Molly (88)
Inte så ofta man dricker sparkling Shiraz. Väldigt gott!!