Vinferno igår hos
@Vingubben med ett härligt gäng toppat med
@Crist(al)ian 77 ,
@feskhandlarn,
@Gladekocken,
@v_skogh och
@LarsW
Lite finfina bubbel som förkörare…
Visa bifogad bild 26487
Visa bifogad bild 26489
Fallet var roligast och mest komplext med honungstoner och surdegsbrödighet, men åsikterna gick isär. Hugot utvecklades mest och fick en del toner av kardemumma- och hallonmuffins på slutet, men nådde aldrig över trädtopparna i min mun.
Champagneheat därefter.
Totalt olika upplevelser trots samma producent och druva. Gruppen var dock helt överens, vid kollektiv omröstning innan avtäckning, att -02 och -08 av Deutz BdB levererade klart bäst. -08 hörligt kafferostad och klassisk medan -02 visade upp mjuka honungsångor, mandelmjöl, ostronskal och fin rondör. Båda fantastiska enligt mig! Amour de Deutz hade det svårt. Bra grundmaterial, men behöver nog tid för att bli mer uttrycksfulla. Båda hamnade i botten i omröstningen.
Visa bifogad bild 26490
Två ”matviner” av generös klass. Gonon -10 – fantastisk, medan -20 förvånande samtliga. Oerhört primärfruktig och lätt. Tycker Gonon brukar leverera bättre i sin ungdom. Kommer säkert vakna till liv, men jag känner mig aningen skeptisk faktiskt.
Visa bifogad bild 26491
Vi fortsatte med rött och fem knakelibrakare som verkligen inte gjorde bort sig. Sämst blev den italienska syrah’n, vilket var ganska långtifrånt ett mediokert vin. Ung, fräsig syrah med det mesta på plats, men hamnade i skuggan av konkurrensen.
RWT (Penfolds) och Jamet -09 toppade omröstningen ganska överlägset. RWT fick mig till Priorat, men med facit i hand en übertypisk aussie av det roligaste slaget. Kraft och finess med mängder av fin frukt.
Jamet var mitt bidrag. Drack samma vin för några dagar sedan i Paris och blev tokförälskad. Hittade en flaska att köpa med mig och jäklar vilken leverans! Stalligt i sann pomerolstil med stilsäkra nyanser av järn, chark och sandelträ. En av mina bästa upplevelser från norra Rhône någonsin!
Visa bifogad bild 26492
Visa bifogad bild 26493
Visa bifogad bild 26495
Visa bifogad bild 26494
Visa bifogad bild 26496
Lite vitt. Tre godingar där rioja hamnade högst upp på pallen med sin rika, fatmättade aprikosfrukt, följt av Raveneau petite chablis på magnum (bra jobbat av en såpass enkel appellation!). Skurfberg (100p av Atkins) gjorde oss helt perplexa. Bra vin, men inte särskilt kul alls. Minns knappt hur det smakade.
Visa bifogad bild 26497
Visa bifogad bild 26498
Visa bifogad bild 26499
Blev ett långt inlägg…
Ost och sött!
Två sauternes och en uppsötad oloroso. Första klart bäst med högst ”objektiv kvalitet” och mest uttrycksfull kraft enligt några, den andra mest elegant och finessrik enligt några andra. Facit visade att det var exakt samma vin!
Tydlig färgskillnad tyder dock på uppenbar flaskvariation. Det första var mörkare och mer utvecklat, vilket var positivt för mig och några till. Kul!
Satans goda grejer. Sandemans sherry var också lysande. Som en elegant, lite lättare PX, men utan den sirapsliknande densiteten. Grymt intressant och gott vin.
Visa bifogad bild 26500
Visa bifogad bild 26501
Avslutning av klass med kvällens första bordeaux. Klassisk, småskitig och jordig. Ganska grön med lite paprikatoner. Då alla var i Bordeaux försökte jag bredda horisonten åt Loire och någon bordeauxlik cabernet franc från Couly-Duteil, alternativt Jouget. Mycket gott såklart!
Stort tack!
Visa bifogad bild 26502