Vilka viner du dricker, @StefanAkiko. Inte utan att man hade önskat vara med på ett glas av varje!
This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!
Jag har det nöstan oförskämt bra.Vilka viner du dricker, @StefanAkiko. Inte utan att man hade önskat vara med på ett glas av varje!
Belgrave 2015 är väldigt underskattad måste jag erkänna och jag är förvånad över att den inte har fått mer uppmärksamhet på forumet. Klassisk Bordeaux från en toppårgång som inte kostar mer än 389kr.Idag bjöd hustrun på torsdagsmys med god mat och dryck.
Chateau Belgrave 2015
Plommon, fat, kakao och tobak. Trevligt vin!
Bollinger NV är alltid gott.
Nu mys med familjen framför brasan!
Visa bifogad bild 27346
Någon som provat Diane de Belgrave? Ch Belgraves andravin.Belgrave 2015 är väldigt underskattad måste jag erkänna och jag är förvånad över att den inte har fått mer uppmärksamhet på forumet. Klassisk Bordeaux från en toppårgång som inte kostar mer än 389kr.
Jag drack en själv nyligen, med moderata förhoppningar, och jag blev klart positivt överraskad. Jag kommer att köpa på mig några till och från så länge det är 2015 på hyllan
Stort tack för provningen och bra noter där!Strax efter lunchtid denna näst sista söndag i oktober samlades @Monty, @KockJohan, @Borjes_bubblor och jag i en underbar källarlokal i centrala Norrköping för en första östgötasammankomst genom forumet. Vi hoppade över tema helt denna första gång. Tack till alla för en kul dag och extra tack till Josef (Monty) som ordnat med lokal.
Vi pratade på förhand vilka som bidragit till respektive flight men vinerna provades i övrigt blint/halvblint, uppdelat på tre flighter med bubbel, vitt och rött.
Visa bifogad bild 27381
Flight 1 - Bubbel
Pierre Moncuit Brut Grand Cru 2008 (2 röster inkl min)
Fin mognad, bokna äpplen, låg syra men med fin balans
Gusbourne Blanc de Blancs 2016
Gul frukt, tydligare syra, rätt så ung, lite stökig men balanserad på det stora hela
Paul Déthune Les Crayères Blanc de Noirs 2014 (2 röster)
Krutig med fat och exotisk frukt. Lite väl svulstig för min smak.
M de Margaine
Lätt men trevlig beska, något återhållsam med frukten, ändå bra balans
Visa bifogad bild 27382
Flight 2 - Vitt
Wegeler Geheimrat J Spätlese Trocken 2008 (3 röster)
Fina petroleumtoner, sköna mognadstoner och frukt i balans. Tydligt att det var riesling med ålder, men lätt för mig att säga då det det var en kork som smulades sönder vid öppning och då jag missat att några korksmulor hamnat i flaskan blev det lätt att sätta vinet när det var korksmulor i glaset. Bland övriga gissades på Mosel och Alsace, men hörde nog inte någon säga Rheingau. (Ett av mina viner.)
Francois Chidaine Baudoin 2019
Lätt fruktighet, ungdomlig med sköna mineraler. Efter en stund i glaset kommer en skön godisfruktighet. Var först inne på chenin blanc (det är en vouvray som inte får heta så pga en teknikalitet) för att sedan ramla vidare till chablis pc/gc, för att sedan avfärda dessa tankar helt och vara ute och famla helt kring ursprung...
Domaine du Clos Naudin Vouvray Sec Foreau 1997 (1 röst, min)
Krut och bränt gummi med lite fat. Efter ett tag kommer en härlig rundhet. Charmig! Enligt KockJohan som tagit med vinet och druckit samma årgång tidigare var det defekt. Jag tyckte det var gott ändå.
Elgin Ridge Chaos White 2017
Går från smått reduktivt till fantastisk komplexitet med rund och fin avslutning. Nästan brända kolatoner i inledningen, med mer luft går det över till rostade jordnötter. Något kort dock. (Ett av mina viner, men var inne på att det var föregående vin.)
Sybille Kuntz Mosel Riesling Kabinett Trocken 2019
Druvtypisk bättre riesling med ungdomlig charm, mycket god.
Visa bifogad bild 27383
Flight 3 - Rött
Domaine Santa Duc Les Hautes Garrigues 2017 (1 röst, min)
Lätt rökighet i doften med något köttiga toner och lite svarta oliver. Kändes att det var södra Rhone samtidigt som jag inte upplevde den så regiontypisk. Bättre smak än doft. (Ett av mina viner.)
Guigal Vignes de l'Hospice Saint-Joseph 2001 (2 röster)
Väldigt rökig doft, jag plockade inte upp någonting annat än fårfiolen vi brukar ha till jul i min familj. Betydligt mer balanserad smak dock och ack så gott.
Dubokovic Medvjedica 2015 (1 röst)
Mycket aceton i doften men med balanserad och trevlig smak. Begynnande mognad men fortfarande med livlig frukt. Hemsk doft, härlig smak.
Ingen brådska att korka upp Perno ännu?Väldigt trevlig provning igår med bland annat @JakobZ. Allt serverades blint och det var kul att det var så varierade stilar!
Lite korta noter:
Lucien Le Moine Chablis 1er cru Montmains 2016
Visa bifogad bild 27400
Underbar mineralisk doft med tydlig ekkaraktär, skyhög syra men ändå bra balans och stor och fyllig kropp. Väldigt gott! 93
Meo-Camuzet Marsannay 2018
Visa bifogad bild 27402
Fruktig och kraftig doft som initialt påminner mer om Napa än bgn, efter lite tid kommer mer florala toner som hjälper att avslöja region. I munnen är den slank och elegant med knapriga bär och fin struktur. 90
Elio Sandri Barolo Perno Riserva 2011
Visa bifogad bild 27403
Doften skriker Italien och nebbiolo med massor av körsbärskärnor, mandel, tjära och rosor. Initialt lite stallig men det luftades bort. I munnen är det mycket tanniner och ett ordentligt kraftpaket. En väldigt traditionell stil av Barolo och dricker fint nu! 93++
La Fleur-Petrus 2004
Visa bifogad bild 27404
Solklar mogen bdx på doften med lite blyerts, björnbär och mörka kryddor. Mycket kraft och tanniner här också och vi hade svårt att placera den här då vi alla var inne på vänstra stranden. Perfekt drickläge nu! 93
Penfolds Grange 2008
Visa bifogad bild 27401
Vilken doft! Jord, blåbär, viol, eucalyptus, kaffe. Vinet är oerhört kraftfullt och komplext med mycket peppar, svarta bär, choklad, animaliska toner. Vi kom direkt in på Australien här och Jakob nämnde Penfolds snabbt men tog ett tag för oss att komma till Grange. Dricker fint nu men kommer utvecklas väl över årtionden! 96+
Nej det är det inte, kommer hålla länge!Ingen brådska att korka upp Perno ännu?
Tack. Det är bra att känna till.Nej det är det inte, kommer hålla länge!