Provning på Systembolaget igår med temat riesling prestige. Väldigt proffsigt och trevligt som vanligt
Van Volxem Scharzhofberger Pergentsknopp GG 2019
Frisk och inbjudande doft stenfrukt, persika, citron, vingummi och gummiboll. Smaken bekräftar doften, ädel frukt, hög syra, lång mineralisk finish. Underbar balans trots sin unga ålder, kan bli riktigt stor. Mitt favoritvin.
Egon Müller Scharzhofberger kabinett 2021
Svår att betygsätta i dagsläget, mycket reduktiv och en frän grön ton som stör något. Det störande blir mindre under kvällens gång med mer luft, men det här är ett vin som helst bör ligga på rygg i 10 år. Även den svala årgången 2021 bidrar till detta med sin monstersyra.
Von Winning Marmar 2017
Väldigt lätt att identifiera detta som Von Winning blint, frågan var bara om det var en Ozyetra från vingården Pechstein eller en Marmar från vingården Ungeheuer. Det visade sig vara den senare. Både doft och smak påminner mer om en ekad bourgogne än en riesling. Jag har druckit detta vin tidigare, även Ozyetran, men uppradad sida vid sida med topprieslingar utan märkbara fatinslag så fick jag det bekräftat för mig själv att rieslingfruktens elegans ändå skiner som allra starkast när den får stå helt på egna ben. Bra riesling har helt enkelt tillräckligt mycket uttryck och karaktär för att kunna återspegla sitt ursprung samt årgångens prägel på bästa sätt utan fatpåverkan.
Trimbach Clos St Hune 2013
Inledningsvis rätt sluten, behövde drygt en timma i glaset innan den började öppna upp sig ordentligt. Något kraftigare och mognare stil med högre alkohol än t.ex. Volxem. Doft och smak av honung, apelsin och gummiboll, tung och koncentrerad frukt, hög och frisk syra. Kändes aningen för ung och hade säkert fått skina mer med ytterligare 5-10 år på rygg. Det höga priset kändes inte riktigt motiverat jämfört med Volxem.
Franz Hirtzberger Singerriedel Smaragd 2018
Nog det vinet som imponerade minst, ganska ovanlig smakprofil för en riesling med päron, mint och gröna örter. Samtidigt ganska stor kropp. Saknade precision och elegans enligt mig.
Sibylle Kuntz Helden Auslese 2010
Doften exploderade ur glaset med honung, saffran, petroleum och torkad stenfrukt. Den här auslesen är mer utjäst än auslese brukar vara och har därför 13,5% alk. Det är inget som stör när vinet är kylt och bidrar förmodligen snarare till en ännu mer explosiv smakupplevelse. Har en tydlig attack i munkänslan och bärs upp av den otroliga syran. Underbart god och kvällens vinnare bland gruppen.
JJ Prüm Graacher Himmelreich Auslese Goldkapsel 2011
Betydligt ljusare i färgen än Kuntz auslese och har en helt annan karaktär. Medan Kuntz attackerar så smyger sig detta vin på med en finstämdhet och elegans som endast förekommer hos Moselviner. Syran är relativt lägre än förväntat, förmodligen pga den varma årgången, men vinet har fortfarande fräschör för att inte bli klumpigt. Gruppens näst bästa vin.