Ordinarie medlemsmöte i måndagsklubben.
1. Chateau Gruaud Larose 2000.
Lite gamla stilen Gruaud Larose, brett, Cassis, läder, ceder, lite pors. Tanninerna är rätt snälla och det här är helt drickmoget. Fantastiskt vin som håller många år ännu. 95 p
2. Chateau Leoville Poyferre 2000.
Definitivt mer kraft och renhet än Gruaud Larose, fortfarande kan det nog blir bättre. Rätt tufft vin, rejäla tanniner med många Bordeauxvibbar. Äntligen börjar vinet öppna upp sig. 96 p
3. Chateau Pontet Canet 2000.
Det mest slutna vinet i samlingen, det kändes lite tunt i början men kom upp sig efter nån timme i glaset. Klassis Pauillac och jag skulle vänta 5 år innan jag öppnade någon mer flaska. Väldigt bra, elegant, balanserat, men numret mindre än föregående vin. 93 p
4. Chateau Malescot St Exupery 2000.
Ett slott som jag alltid tycker levererar över sina förväntningar, så även denna gång. Stramt elegant, lite bussigare än de tre första, choklad, kaffe, svarta vinbär, hallon. Bra vin som har många år kvar. 94 p
5. Chateau Hosanna 2000.
Det är av förklarliga skäl inte så ofta det blir tillfälle att dricka bra Pomerol. Det märktes att det här var ett helt annat djur än de föregående 4 st. Här är det mjölkchoklad och hallonkola, en del kaffe och en frukt som drar mer åt björnbär än svarta vinbär. Rejäl kraft, några tyckte att det blev lite mycket mjölkchoklad men jag gillade det skarpt. 97 p och ett av de bästa vinerna i år.
6. Chateau Troplong Mondot 2000.
Här var det ännu mer kraft än i Hosanna. Tanninerna var också rejäla och initialt hade de vinet i sitt grepp. Med tiden mjuknade tanninerna och fram kom en väldigt bra frukt med körsbär, björnbär och svarta vinbär. Mycket stramare än Hosanna och hade inte alls mjölkchokladen. Väldigt bra vin men jag minns det som lite bättre för 5 år sen. Tanninerna drog ner betyget något för mig 95 p. Jag skulle vänta och se. Flera hade det som bäst.
Fantastisk nostalgi att få prova så här bra Bordeaux, och det känns alltid lite som att komma hem. 2000 är en makalös årgång som börjar komma till sin rätt men många viner kommer hålla många år till.
Visa bifogad bild 27164
Mjöjlkchoklad i Bordeaux är sanslöst. Jag har märkt det i övermogen pinot men aldrig i något annat vin. Hosanna kanske var lite svajiga förr.
Troplong-Mondot 2000 finns på Bukowskis nu och jag blev överbjuden.. Kanske värt att ge ett bud. Malescot 98 fanns ju på bolaget för 3 år sedan för 599 pix. Övermoget redan då i mitt tycke och hade jag haft 4-5 flaskor i källaren idag hade de hamnat på auktion. 2000 är säkert betydligt bättre.