Kul BYOB hos mig i veckan med några här från forumet + lite annat folk.
WOTN blev en helt magisk Syrah från Alban Vineyards. Hack i häl var en annan Syrah från Melville. Otroliga viner båda två. Bästa vita var 2017 Y och 2015 Jadot Meursault Genevrieres. Men det var många bra och intressanta viner att prova även om de inte kom upp till samma nivå som de ovan nämnda.
2008 Henriot Champagne Brut Millésimé 91-92p (Mitt vin som extra välkomstbubbel)
Bra som vanligt. Ingen jättekomplexitet ännu (?), men väldigt god och trevlig att dricka med en hel del brödighet.
NV Pierre Gerbais Champagne Extra Brut Champ Viole 91p
100% Chardonnay, Reserve Perpetuelle 2011-2018, Mise en cave June 2019, Deg April 22
Kändes rätt så speciell jmf med Henriot i glaset innan. Mycket mer kalk, våt sten, nästan Chenin Blanc-vibbar, floral, svårt att sätta ord på aromatiken. Lite sträv textur, sälta i finishen.
2018 Domaine La Borderie Coteaux Champenois Les Devoix Blanc 90p
Roligt att prova en riktigt bra vit CC. De jag har provat innan har inte varit så mycket att hänga i julgranen. Otroligt elegant och kalkig känsla. Min gissning var Chablis, “om det inte är en Coteaux Champenois”.
2018 Thibaud Boudignon Savennières Clos de la Hutte 93-94p (Mitt vin)
Supertrevligt, fylld med kalkig mineral, bakad citrus, lite stenfrukt. Perfekt balans, massor av energi, elegant, väldigt kritig i avslutet. Bra Chenin Blanc är en fröjd att dricka.
2015 Domaine Bois de Boursan Châteauneuf-du-Pape Blanc 89-90p
Kul med en vit C9dp. Mörkare gyllene i färgen. Apelsinmarmelad, aprikos, kryddor, nästan en nötig doft. Stor, fet kropp och lite beska i avslutet.
2017 Y de Yquem 92-93p
Här gav nästan alla utom jag 95p. Det levererar en underbar, superaromatisk doft. Men i min mun var det lite för mycket sötma, jag fick nästan en liten kladdig känsla i finishen. Men det var som sagt bara jag som tyckte det och det kan ha att göra med att vinerna innan varit så himla “kalkiga” i texturen. Kollade proffsbetygen och de verkar iofs också vara lite oense, där några tycker den är “sweet tasting”. Hursom, otroligt kul att få möjlighet att prova viner av denna dignitet!
2015 Louis Jadot Meursault 1er Cru Les Genevrières 95p (Mitt vin)
Doftar och smakar underbart. Rostade toner, gul frukt. Någon nämnde polkagris och hemmaslungat smör. Perfekt balans, härlig mid palate, lite fet, fyller ut och. accelererar i finishen. Det här är så himla gott!!
2010 Renzo Marinai Kádár Toscana IGT 88p
Det här var också kul att prova! En blend av sex lokala druvor (Foglia tonda, Canaiolo, Ciliegiolo, Colorino, Mammolo and Pugnitello) som lagrats “12 months in glass demijohn and 3 months in bottle”. Mycket körsbär i doften, lite volatil, lakrits, kryddor, mynta. Tanninstrukturen var lite speciell (kändes lixom enbart i ett stråk mitt på tungan).
2015 Arnaldo-Caprai Umbria Malcompare 92p
Det är inte så ofta man dricker en Pinot Nero från Italien! Var ganska slutet och behöver mer tid. Blodapelsin var det första jag kände. Röda och mörka körsbär, lakrits och ett härligt volatilt lyft. Bra struktur och finish.
2012 Flavio Roddolo Barolo Ravera 93p
Och den här var också jättekul!!! En producent vars aktuella årgång är 2012 haha. Riktigt bra. Massor med tanniner up front, men det fanns supermycket frukt som höll emot och den kommer att bli riktigt bra när komponenterna går ihop!
2011 R. López de Heredia Rioja Rosado Gran Reserva Viña Tondonia 87p
Tror det var utslag av flaskvariation här för tycker den brukar vara mycket bättre än vad den visade för kvällen. Nästan ingen finish alls tyckte jag.
2008 Melville Syrah Estate Donna’s 96-97p
Magiskt vin. Oj! Här känner man sig som när matadoren i Tjuren Ferdinand doftar på blombuketten i tjurfäktningsarenan. Man lyfter lixom en bit från marken. Otroligt bra vin med alla syrahmarkörer på plats. Lager på lager. Sval, slank känsla. Kändes så himla lätt o elegant o torrt så min gissning var Hermitage, men det var alltså från Cali.
2008 Alban Vineyards Syrah Patrina Alban Estate Vineyard 96p
Sen kommer nästa glas och det var helt, helt magiskt även det. Blev kvällens WOTN med 97 p i snitt. Så sjukt bra vin där allt bara ligger på plats.
2016 Domaine de la Mordorée Châteauneuf-du-Pape Cuvée de la Reine des Bois 92p
Svår uppgift att komma efter de två Syrahvinerna. Dessutom var det här kvällens 14e vin så här började man bli lite ofokuserad och pizzasugen.
2010 Familia Nin-Ortiz Priorat Nit de Nin Mas d'en Cacador 91p
Mycket tanniner är typ det jag skrivit.