Ozric
Medlem
Vårens sista onsdagsprovning på Slottsholmen i Västervik. Tema pinot noir från Bourgogne.
1. 2017 Domaine Pierre Guillemot, Côte de Beaune, Savigny-Lès-Beaune, ”Les Narbantons” Premier Cru”
2. 2017 Jean Fournier, Côte de Nuits, Marsannay, Rouge “Clos du Roy”
3. 2016 Jerome Galeyrand, Côte de Nuits, Fixin, ”Les Champs des Charmes”
4. 2018 Domaine Faiveley, Côte Chalonnaise, Mercurey, ”La Framboisière” Monopole
-
2017 Domaine Pierre Guillemot, Côte de Beaune, Savigny-Lès-Beaune, ”Les Narbantons” Premier Cru”
Doft: Varm, aningen äpple och stjälkighet, överlag ganska lätt. Med lite tid i glaset så rundas allting av med vanilj och vingummi.
Smak: Mjuk entré, helt okej syra. Ganska lätt och kort.
-
2017 Jean Fournier, Côte de Nuits, Marsannay, Rouge “Clos du Roy”
Doft: Lite flyktig, vinbär, gula äpplen, känns lite oxiderad och mer lagrad än de andra trots att den inte är äldre.
Smak: Torr entré med ganska hög syra. Landar i en väldigt finstämd eftersmak som är den längsta av dessa viner.
-
2016 Jerome Galeyrand, Côte de Nuits, Fixin, ”Les Champs des Charmes”
Doft: Tistlig och lite parfymig. Syrlig frukt, lakrits, choklad.
Smak: Balans i entrén med jordgubbar och lite kardemumma eller nejlika. En liten touch av tanniner med en ton av stjälkighet i eftersmaken.
-
2018 Domaine Faiveley, Côte Chalonnaise, Mercurey, ”La Framboisière” Monopole
Doft: Röd frukt, jordgubbar (men detta kanske bara är suggestion pga namnet), mineralitet och lite tistel.
Smak: Hög syra, känns lite ur balans och torr. Liten ton av vanilj.
-
För mig var vin 3 överlägset bäst av dessa, jag drack ett glas till av den och den blev bara bättre. Jag är nog lite svårflörtad generellt när det kommer till pinot noir. När det är bra så är det helt fantastiskt, men det är inte många som når upp till den nivån för mig.
Tyvärr verkar ingen av dessa vara tillgängliga att köpa på Systembolaget.
1. 2017 Domaine Pierre Guillemot, Côte de Beaune, Savigny-Lès-Beaune, ”Les Narbantons” Premier Cru”
2. 2017 Jean Fournier, Côte de Nuits, Marsannay, Rouge “Clos du Roy”
3. 2016 Jerome Galeyrand, Côte de Nuits, Fixin, ”Les Champs des Charmes”
4. 2018 Domaine Faiveley, Côte Chalonnaise, Mercurey, ”La Framboisière” Monopole
-
2017 Domaine Pierre Guillemot, Côte de Beaune, Savigny-Lès-Beaune, ”Les Narbantons” Premier Cru”
Doft: Varm, aningen äpple och stjälkighet, överlag ganska lätt. Med lite tid i glaset så rundas allting av med vanilj och vingummi.
Smak: Mjuk entré, helt okej syra. Ganska lätt och kort.
-
2017 Jean Fournier, Côte de Nuits, Marsannay, Rouge “Clos du Roy”
Doft: Lite flyktig, vinbär, gula äpplen, känns lite oxiderad och mer lagrad än de andra trots att den inte är äldre.
Smak: Torr entré med ganska hög syra. Landar i en väldigt finstämd eftersmak som är den längsta av dessa viner.
-
2016 Jerome Galeyrand, Côte de Nuits, Fixin, ”Les Champs des Charmes”
Doft: Tistlig och lite parfymig. Syrlig frukt, lakrits, choklad.
Smak: Balans i entrén med jordgubbar och lite kardemumma eller nejlika. En liten touch av tanniner med en ton av stjälkighet i eftersmaken.
-
2018 Domaine Faiveley, Côte Chalonnaise, Mercurey, ”La Framboisière” Monopole
Doft: Röd frukt, jordgubbar (men detta kanske bara är suggestion pga namnet), mineralitet och lite tistel.
Smak: Hög syra, känns lite ur balans och torr. Liten ton av vanilj.
-
För mig var vin 3 överlägset bäst av dessa, jag drack ett glas till av den och den blev bara bättre. Jag är nog lite svårflörtad generellt när det kommer till pinot noir. När det är bra så är det helt fantastiskt, men det är inte många som når upp till den nivån för mig.
Tyvärr verkar ingen av dessa vara tillgängliga att köpa på Systembolaget.