Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Ozric

Medlem
Vårens sista onsdagsprovning på Slottsholmen i Västervik. Tema pinot noir från Bourgogne.

VinProvning098.png

1. 2017 Domaine Pierre Guillemot, Côte de Beaune, Savigny-Lès-Beaune, ”Les Narbantons” Premier Cru”

2. 2017 Jean Fournier, Côte de Nuits, Marsannay, Rouge “Clos du Roy”

3. 2016 Jerome Galeyrand, Côte de Nuits, Fixin, ”Les Champs des Charmes”

4. 2018 Domaine Faiveley, Côte Chalonnaise, Mercurey, ”La Framboisière” Monopole

-

2017 Domaine Pierre Guillemot, Côte de Beaune, Savigny-Lès-Beaune, ”Les Narbantons” Premier Cru”

Doft: Varm, aningen äpple och stjälkighet, överlag ganska lätt. Med lite tid i glaset så rundas allting av med vanilj och vingummi.

Smak: Mjuk entré, helt okej syra. Ganska lätt och kort.

-

2017 Jean Fournier, Côte de Nuits, Marsannay, Rouge “Clos du Roy”

Doft: Lite flyktig, vinbär, gula äpplen, känns lite oxiderad och mer lagrad än de andra trots att den inte är äldre.

Smak: Torr entré med ganska hög syra. Landar i en väldigt finstämd eftersmak som är den längsta av dessa viner.

-

2016 Jerome Galeyrand, Côte de Nuits, Fixin, ”Les Champs des Charmes”

Doft: Tistlig och lite parfymig. Syrlig frukt, lakrits, choklad.

Smak: Balans i entrén med jordgubbar och lite kardemumma eller nejlika. En liten touch av tanniner med en ton av stjälkighet i eftersmaken.

-

2018 Domaine Faiveley, Côte Chalonnaise, Mercurey, ”La Framboisière” Monopole

Doft: Röd frukt, jordgubbar (men detta kanske bara är suggestion pga namnet), mineralitet och lite tistel.

Smak: Hög syra, känns lite ur balans och torr. Liten ton av vanilj.

-

För mig var vin 3 överlägset bäst av dessa, jag drack ett glas till av den och den blev bara bättre. Jag är nog lite svårflörtad generellt när det kommer till pinot noir. När det är bra så är det helt fantastiskt, men det är inte många som når upp till den nivån för mig.
Tyvärr verkar ingen av dessa vara tillgängliga att köpa på Systembolaget.

Lennart

Medlem
D22C27CE-05CD-4E52-97D1-DF8B5C466AD1.jpeg
A7921D6A-3824-4696-A871-13CFFE696D2D.jpeg
F67ECC22-0C89-45BB-BD14-F98F919ED391.jpeg
32695BE7-111F-4CBC-80FF-3737CBA8B610.jpeg
B5C32BCC-C9A3-4DD8-BC3E-D02F6E28005A.jpeg
E4C90A7C-0703-4A9F-A331-C476FF1FA476.jpeg
DRC Échézeaux 1998
DRC Grands Échezeaux 1998
DRC Romanée-St-Vivant 1998
DRC Richebourg 1998
DRC La Tache 1998

Jag blev ju kallad ”gottegris” efter förra onsdagens provning, så inser att det finns en viss risk att berätta om gårdagen… Men men, jag bjuder på det :D

Flaskorna hade öppnats precis innan provningen. Efter ungefär en timme hade vi en omröstning om godast vin och då vann Romanée-St-Vivant, tätt följt av Richebourg. Jag satte dem också som etta respektive tvåa. Romanée-St-Vivant hade otroligt fräsch frukt, mycket florala aromer, champinjoner, läder, relativt mycket (men lena) tanniner som vägde upp syran. Richebourg hade en annan karaktär där de tertiära aromerna dominerade mer och framför allt i form av kokad frukt. Efter ytterligare en timme i glaset började denna
dock ändra karaktär och väldigt påtaglig svampdoft kom fram, tillsammans med jordgubbar och annan färsk röd frukt. I det stadiet satte jag upp den som etta (men omröstningen var ju redan över).

Överlag hade vinerna förvånansvärt mycket primärfrukt kvar. Mindre förvånansvärt kanske är att alla hade hög intensitet och lång eftersmak, där jag skulle säga att La Tache hade högst av alla i de kategorierna. Även den förändrades mycket under kvällen, bland annat anlände ett helt fält av färska champinjoner precis innan provningens slut. Jag hade gärna suttit hela kvällen och följt vinernas utveckling men det gick inte tyvärr.

stevie22002

Medlem
Visa bifogad bild 28986Visa bifogad bild 28987Visa bifogad bild 28988Visa bifogad bild 28989Visa bifogad bild 28990Visa bifogad bild 28991DRC Échézeaux 1998
DRC Richebourg 1998
DRC La Tache 1998

Jag blev ju kallad ”gottegris” efter förra onsdagens provning, så inser att det finns en viss risk att berätta om gårdagen… Men men, jag bjuder på det :D

Flaskorna hade öppnats precis innan provningen. Efter ungefär en timme hade vi en omröstning om godast vin och då vann Romanée-St-Vivant, tätt följt av Richebourg. Jag satte dem också som etta respektive tvåa. Romanée-St-Vivant hade otroligt fräsch frukt, mycket florala aromer, champinjoner, läder, relativt mycket (men lena) tanniner som vägde upp syran. Richebourg hade en annan karaktär där de tertiära aromerna dominerade mer och framför allt i form av kokad frukt. Efter ytterligare en timme i glaset började denna
dock ändra karaktär och väldigt påtaglig svampdoft kom fram, tillsammans med jordgubbar och annan färsk röd frukt. I det stadiet satte jag upp den som etta (men omröstningen var ju redan över).

Överlag hade vinerna förvånansvärt mycket primärfrukt kvar. Mindre förvånansvärt kanske är att alla hade hög intensitet och lång eftersmak, där jag skulle säga att La Tache hade högst av alla i de kategorierna. Även den förändrades mycket under kvällen, bland annat anlände ett helt fält av färska champinjoner precis innan provningens slut. Jag hade gärna suttit hela kvällen och följt vinernas utveckling men det gick inte tyvärr.
Wow, grattis! Inte ett dugg avis ;) Vågar man fråga vad för slags provning du var på?

Bastardo

Medlem
Visa bifogad bild 28986Visa bifogad bild 28987Visa bifogad bild 28988Visa bifogad bild 28989Visa bifogad bild 28990Visa bifogad bild 28991DRC Échézeaux 1998
DRC Richebourg 1998
DRC La Tache 1998

Var det Ulf Jansson som var inblandad i det hela? Jag läste om provningen någonstans, kanske på Facebook. Det var inte billigt att prova godbitarna vet jag. Inte alla som kan hosta upp sådana pengar för att prova exklusiva rödviner … så jag hoppas att det var värt slantarna.

Lennart

Medlem
Var det Ulf Jansson som var inblandad i det hela? Jag läste om provningen någonstans, kanske på Facebook. Det var inte billigt att prova godbitarna vet jag. Inte alla som kan hosta upp sådana pengar för att prova exklusiva rödviner … så jag hoppas att det var värt slantarna.
Ja precis, det var han. Jag diskuterar hellre vin än privatekonomi, hoppas det är ok med dig 😊

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Rent objektivt är Sangiovese (i alla sina kloner) en av de mest lagringsvärda druvsorterna. Trist att ni fick mer än er beskärda andel oxiderade och korkskadade viner. Trist när det händer. Leta reda på några BdM från 70-talet så skall du se att det inte alls är någonting "onormalt" i att njuta av sådana buteljer 🥳
Kollar om jag kan bekräfta påståendet från @StefanAkiko. Det här är iofs från 80-talet och när jag köpte flaskan trodde jag att det var en skitårgång. Det trodde nog alla andra också eftersom budgivningen stannade på €11. Efter lite efterforskning visade det sig att 1980 inte alls var en dålig årgång för Brunello.
caparzo 1980.jpg

1980 Tenuta Caparzo Brunello di Montalcino: Helt klar, mörkröd utan några tegeltoner och ingen fällning ens i bottenskylan i flaskan. Doft av skogsblommor, läder, blåbär, plommon och kaffe. I smaken hittar vi blåbär, plommon, läder, tobak, syren och choklad. Sval frukt med både blå och röda toner, hög syra, integrerade tanniner och varsamma fat. Ingen som helst oxidation och knappt några mognadstoner heller. @Carinasomm provade blint och gissade "max 10 år". Lite kort i avslutet för att nå de riktigt höga poängen, men allt annat är bra och jag ger det 91p.
Drack en Caparzo 1975 med just @StefanAkiko för några år sedan och den hade mer mognad än den här, utan att på något sätt vara trött.

LeChat

Medlem
6B93FCD1-32AC-41CE-ADF6-905CEF9B35A1.jpeg

2016 Domaine Santa Duc Gigondas Les Hautes Garrigues (60% Grenache, 40% Mourvèdre)

När södra Rhone smakar så här, då är de väldigt bra! Mixen av druvor ger en komplexitet av aromer som är fantastisk. Årgången bjuder dessutom på bra struktur och med läskande välbalanserad syra.

Årgång 2007 var makalöst bra efter ca 8-10 år. Men där fanns det mer av skitiga drag och av animalisk karaktär. 2016 känns i dagsläget annorlunda, renare och kanske något polerad, men med samma höga kvalitet. Fortfarande i ett ungt skede och kommer att utvecklas till det bättre de närmsta åren. Men kör man den till mat, typ grillat lamm och potatisgratäng som det blir här ikväll, då kommer den att vara helrätt. Utan mat så skulle jag nog ändå rekommendera lagring för ytterligare mognadstoner.
Svingott!:)

Magikern

Medlem
Climens 2015

Doft: Citrus, smörkola och aprikoser. Ung och trevlig
Attack: Citron, aprikoser och kanske lite muskötnöt. Gräddig konsistens och visst är det gott och ungt,
Mellansmak: Samma smaker men man märker lite mer smörkola kanske. Rätt fylligt och syran är drygt medelhög.
Eftersmak: Inte så lång men trevlig och präglad av citrus.

92 minus kan vinet få men visst var priset en smula för högt. Någon som provat?

LeChat

Medlem
ED30763E-4AA0-45D0-BA19-869A876263E6.jpeg

2018 Château de Pibarnon Bandol

Ibland vill man utmana sin uppfattning. Som nu.
2018 känns onekligen som väldigt ungt. Förmodligen bättre att den får ligga till sig. Men eftersom jag redan många veckor tidigare haft funderingar på att prova den, så är jag fast, det finns ingen återvändo. Så idag öppnas den!

Oj! Den här är ju riktigt smarrig direkt efter upphällning. Det var ju inget problem med att öppna denna nu, tidigt tillgänglig och harmonisk. Kanske inget stort vin men trevligt på alla sätt med bl.a. mörka bär, kryddig garrigue, jord och lakrits. Tycker nog att den är ovanligt lätt i stilen, men det gör faktiskt bara de eleganta dragen mer framträdande, inte att vinet skulle vara tunt på något sätt. Nej, ett härligt vin som verkligen överraskade!

På tallriken lite senare blir det fläskfilé, klyftpotatis och sås med dragon och senap.

Last edited:

Thirsty

Smygnykterist
Vinmiddag med diverse löst forumfolk.

Allt dracks öppet, inga anteckningar togs så diverse noteringar från minnet (vilket inte är de bästa då det dracks annat både innan och efter middagen ☺️).

IMG_3606.jpeg

Champagne
Anteckningar i skumpa-tråden.

Tattinger - Comtes de Champagne 1995
Prevost - Fac-Simile LC18
Jaques Selosse - La Cote Faron deg 2019
Dhondt-Grellet - Les Nogers 2015

Vitt

Det vita serverades tillsammans där de två flaskorna från toppåret 2014 visade sig och årgången från en mycket trevlig sida. Ett stenkast mellan vingårdarna (Mont-Rachet mellan Champs Canet i norr och Chavalier i nordost). Vilken av de som var bäst är mer en smaksak om det ska vara elegant eller mer kraft.

Domaine Bachelet-Ramonet, Puligny-Montrachet PC Champs Canet 2014
Koncentration, rent, kraft, kryddig, trevlig syra. Mycket gott att dricka. Stod sig upp mycket bra mot Bochard.

Bouchard Père & Fils, Chevalier-Montrachet GC 2014
Finstämt och elegant. Citrus och mineral. Lång längd. Fortsätter att utvecklas under lång tid. Mycket gott. Kvällens vinnare för mig och gruppen.

Rött

Flight 1 rött

Gaja, Sori San Lorenzo 2003

Tillgänglig, röda bär, körsbär, härliga mjuka tanniner som ändå biter ifrån på ett angenämt sätt. Mycket trevlig fas att dricka den i. Hade inte koll på vilken årgången det och blev tämligen förvånad över att det var 2003. Man ska inte alltid stirra sig blint på årgång i sig för regionen, utan det specifika vinet. Mycket gott.

Bonneau & Fils, Chateauneuf du Pape Celestines 2012
En av de sista årgångarna från Henri innan han gick bort 2016. Tunga röda bär, tobak, kraftig men ändå rent och elegant. Vid beaktande av hur det ser ut på bilder i källaren (smutsig deluxe) så är det fascinerade att vinet är så rent. Vinet är gott och bara att hoppas på att de inte arvtagarna förändrar vinmakningen.

Flight 2 rött
Två olika typer av syrah ställdes emot varandra, de var inte helt oväntat helt olika. Båda är mycket bra på sitt sätt.

Guigal, La Landonne 2003
Mycket bra vin och frågan är om den blir så mycket bättre än såhär även om den har ett långt liv kvar. Rejäl charkdoft, komplex, längd, finstämda tanniner. Den visade upp sig från sin bästa sida.

Sine Que Non Distenta, Distentia I Syrah 2019
Big and bold, extra allt. Komplext och kraften är stor. Något speciellt gör Manfred Krankl med druvorna. Massiv rödfruktig, kryddig, doft som utvecklas med tiden. Torde vinna på att lagras något år även om den är tillgänglig redan nu. Mycket gott för sin kategori av vin.

Eftersläckare

Domaine Rossignol-Trapet, Chambertin 2014

Stor koncentration, röda lite sura bär, lingon. Det finns mycket potential där men är sluten. Till skillnad från de vita 2014 som var mycket trevliga att dricka redan nu var den röda, för mig, har den röda en bit kvar till drickfönstret och torde vinna mycket på att lagras några år till innan den öppnas.

Många fantastiska flaskor. Många hypade kult producenter. En "bulk" producent som tar hem WOTN (om än med med ett tämligen bra vingårdsläge)... :D

Last edited:

IsKr

Medlem
Idag så var det dag två med Alheit Vineyards Nautical Dawn 2020. Tycker det dracks väldigt bra båda dagarna, kanske lite mjukare och rundare dag två. Det doftar lite ylle, stenfrukter, lite nässlor och något tropiskt inslag. I munnen så består samma intryck som i doften och paras med en fin syra. Munnkänslan är behaglig, len och rund med bra energie och ganska lång eftersmak. Dracks ur riedel veritas champagne.

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Kollar om jag kan bekräfta påståendet från @StefanAkiko. Det här är iofs från 80-talet och när jag köpte flaskan trodde jag att det var en skitårgång. Det trodde nog alla andra också eftersom budgivningen stannade på €11. Efter lite efterforskning visade det sig att 1980 inte alls var en dålig årgång för Brunello.
Visa bifogad bild 28999
1980 Tenuta Caparzo Brunello di Montalcino: 91p.
Drack en Caparzo 1975 med just @StefanAkiko för några år sedan och den hade mer mognad än den här, utan att på något sätt vara trött.
Den Caparzon var helt magisk! Precis som du beskriver den: mogen men långt från trött.
Har slut på 70-talare just nu, men dreglar över auktionerna. Ser fram mot vår nästa omgång av försynta utsvävningar i Tokyo.

Dagens Rieslings provning i Hovås

Red Newt Cellars hade det tufft i sällskapet.
Lägst andel restsocker,snus torr med mycket lime o citrus blev bättre med tid i glaset men knappast värt sin prislapp på 300

MarMar störst bäst vackrast och dyrast
Är en ynnest att få jobba med såna här viner.
Tål lagring men går absolut dricka idag.
Honung, bivax,fyllighet,tropiska frukter och en eftersmak som bara fortsätter o fortsätter

H and V är ett habilt vin,gör inte bort sig mrn inget man kommer minnas imorgon.
Australien gör både bättre o roligare Riesling

Volxem blev den stora överraskningen.
Extrem syra och miniralitet.
9 g restsocker som inte syns röken av det här om 7-10 år kan vara mycket mycket bra
200 väl investerade slantar för de som har tålamod

Alsace GC
Klassisk Alsace riesling med 15 g restsocker
Oljig,fet fylld med exotiska frukter,ingefära.

Attachments

• received_1278590726427377.jpeg
    received_1278590726427377.jpeg
    68,4 KB · Visningar: 134

Sebran

Medlem

Lägst andel restsocker,snus torr med mycket lime o citrus blev bättre med tid i glaset men knappast värt sin prislapp på 300

Honung, bivax,fyllighet,tropiska frukter och en eftersmak som bara fortsätter o fortsätter

H and V är ett habilt vin,gör inte bort sig mrn inget man kommer minnas imorgon.

9 g restsocker som inte syns röken av det här om 7-10 år kan vara mycket mycket bra

Alsace GC

Kul provning, vilken årgång var det på Marmar?

Merlot

Medlem

Alsace GC
Vilken årgång för MarMar?

Sonderlese

Medlem

Alsace GC
Vad var det för årgång på Marmar…
… och de övriga vinerna?

Bastardo

Medlem
Jag är mest intresserad av Dopff & Irion Schoenenbourg Grand Cru Riesling och hur den är gentemot Dopff au Moulin Riesling Grand Cru Schoenenbourg. Vinet bör smaka ungefär halvtorrt med tanke på mängden restsocker, det senare vin innehåller ’bara5,9 g/l enligt importören.

Toppen