Emilianas ekologiska vingårdars 2021 Pinot Noir Reserva. En liten vinodyssé
Som en ivrig entusiast av bättre viner, känner jag mig närmast tvingad att dela med mig av en sann vinupplevelse från lördagens afton.
Visa bifogad bild 29235
2021 Pinot Noir Reserva från Emiliana Organic Vineyards i Valle del Bio, Chile. 90p.
Även tilldelad 90 poäng av ingen mindre än den framstående James Suckling. Detta exceptionella vin överträffar sin modesta prislapp på motsvarande ca 80 SEK. Än en gång ett bevis på att vinuppskattning inte behöver vara en elitistisk strävan.
Det prodigala vinet: Emiliana Organic Vineyards' 2021 Pinot Noir Reserva
Emiliana Organic Vineyards, en egendom med en osviklig hängivenhet till hållbar vinodling, har producerat ett vin som är en kraftfull prestation i sig. Men för att verkligen uppskatta majestätet hos denna 2021 Pinot Noir, måste vi gräva djupt i den bördiga terroiren där den föddes.
Terroir för Titaner: Valle del Bio
Beläget i södra delen av Chiles centrala dal, står Valle del Bio som ett bevis för landets mångfald inom vinmakande. Känd för sitt kalla klimat, är dalen epicentrum för odling av högkvalitativ Pinot Noir. Denna druva som trivs, som vi alla vet, i dessa svalare klimat. Omgiven av Stilla havets svalkande Humboldtström på ena sidan och Anderna på den andra, erbjuder dalen en jordmån bestående av lera, sand och vulkanisk aska. Denna mosaik av element bidrar till de unika mineraliska kvaliteterna hos vinerna härifrån.
Pinot Noir från Chile: Ett nytt världsunder
Pinot Noir förknippas traditionellt sett inte med chilensk vinodling, men landets varierande klimat har visat sig vara särskilt gynnsamt för denna ädla druva. Chilensk Pinot Noir kännetecknas normalt av en robust fruktprofil, vackert balanserad syra och en frestande mineralitet, egenskaper som 2021 Emiliana Organic Vineyards Pinot Noir uppvisar till perfektion.
James Suckling: Den prestigefyllda gommen
Genom åren har Suckling cementerat sin status som en av världens främsta vinkritiker. Hans klättring till oenologisk berömmelse började på 1980-talet som Senior Editor och European Bureau Chief för Wine Spectator. Hans holistiska synsätt på vin, där han inte bara betraktar vätskan i glaset, utan också historien om människorna och landet bakom den, har gett honom beundran från den globala
vincommunityn. När Suckling ger ett vin 90 poäng, är det vinets motsvarighet till en ovation. 2021 Emiliana Organic Vineyards Pinot Noir är en värdig mottagare av denna ära.
En Hänförd Djupdykning i 2021 Emiliana Organic Vineyards Pinot Noir
Vid provsmakning avslöjar detta vin sig som ett uttryck av ren vin-glädje. Likt ett befriande nakenbad i en sjö av Pinot Noir. Dess färg är en förtrollande, lockande ung Pinot Noiresque, med fin transparens. Dess arom är tät med mogen lila frukt. Smaken erbjuder ett sofistikerat samspel mellan stramt sammanhållen frukt, en gnistrande mineralitet och syror som ger vinet en upphetsande fräschör. Dess struktur är transparent, med en vacker nerv. Detta är ett bevis på den exceptionella balansen hos denna Pinot Noir. Eftersmaken är lång och invecklad, så komplex som en ung fruktstinn rackare kan vara, och underbart balanserad.
En Pinot Noir som trotsar förväntningarna
Som en vinälskare som vanligtvis undviker Bourgogne, främst på grund av de höga priserna och den svårfångade naturen hos dess verkligt exceptionella erbjudanden, var denna chilenska Pinot Noir en trevlig överraskning. Den följde den ofta formella strukturen hos avsevärt dyrare Bourgogneviner, men utan ek-inflytande, och erbjöd i stället ett källvattenklart uttryck av Pinot Noir som kittlar smaklökarna och berör själen.
Faktum är att denna chilenska juvel står som ett bevis på att anmärkningsvärda viner inte behöver komma uteslutande från Bourgognes grand crus. Denna Pinot Noir bygger en bro mellan överkomlig prislapp och himmelsk njutning, en prestation som är sällsynt i den ofta exkluderande världen av fint vin.
Min uppskattning för detta erbjudande var sådan att jag återvände till vinbutiken och förvärvade deras återstående lager. Det är inte ofta ett vin framkallar ett så omedelbart och passionerat svar, men denna Pinot Noir var en glädjande uppenbarelse, varje klunk ett bevis på de dolda skatter som ibland väntar oss i vinets spännande värld.
Så, kära vinälskare, jag uppmanar dig att söka upp denna extraordinära Pinot Noir. Låt dess intrikata komplexitet och sublima balans tjäna som en påminnelse om att stort vin kan vara en tillgänglig lyx, en vardagsnjutning, snarare än ett privilegium reserverat för ett fåtal. Och låt det bekräfta vår gemensamma tro att ett vins verkliga värde inte ligger i dess prislapp, utan i den glädje det ger våra sinnen, och de minnen det hjälper oss att skapa. Mums!