Kort rapport från vinprovningen med temat "Rare & Old" på Systembolaget igår kväll.
Tyvärr var flaskan CGdV Musigny '99 helt korkad. Även Borgogno '82 hade sett sina bästa dagar och Musar 1979 var inte heller helt på topp, om än klart drickbar. Förmodligen en inte helt optimal flaska.
Krug var klart ung, men imponerade med en bra balans och otrolig längd. Kan nog leva upp till förväntningarna om något årtionde eller två, men i dagsläget tar syran över lite för mycket. Selossen var som en Selosse Substance ska vara och vi var flera som gissade på den blint. Gajan var i bra form med en charmig doft som fyllde hela rummet. Den kan dock inte konkurrera med vissa andra betydligt billigare Barolos jag har druckit, t.ex. Mascarello Monprivato 2015 eller Giovanni Rosso Barolo Ester Canale 2017.
Kvällens mest sofistikerade vin för mig och många andra var Petrus '95. Min första bekantskap med denna ikon. Det som imponerade mest var den perfekta balansen och sammetslena munkänslan. Värt pengarna? Nej. Jag skulle ranka den ungefär lika högt som Château d'Armaillhac 2000 som jag drack för någon månad sedan, dvs. riktigt riktigt bra men inte något som berörde mig på ett emotionellt plan.
Provningen avslutades med d'Yquem '05 och Colheita '66. Det är tredje gången jag dricker d'Yquem och jag kan återigen konstatera att jag hellre dricker en söt riesling från Mosel varje dag i veckan. Även om doften är fantastisk så upplevs vinet tungt och klumpigt i munnen, för mig det saknas syra och fräschör. Colheitan vann den söta flighten för mig, det här var fantastiskt!
Sammanfattningsvis en riktigt häftig provning och som vanligt mycket lärorikt och pedagogiskt upplägg av provningsledaren.