Sonderlese
Medlem
Amen broder!… jag kan återigen konstatera att jag hellre dricker en söt riesling från Mosel varje dag i veckan...
This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!
Amen broder!… jag kan återigen konstatera att jag hellre dricker en söt riesling från Mosel varje dag i veckan...
Kort rapport från vinprovningen med temat "Rare & Old" på Systembolaget igår kväll.
Visa bifogad bild 29282
Visa bifogad bild 29283
Tyvärr var flaskan CGdV Musigny '99 helt korkad. Även Borgogno '82 hade sett sina bästa dagar och Musar 1979 var inte heller helt på topp, om än klart drickbar. Förmodligen en inte helt optimal flaska.
Krug var klart ung, men imponerade med en bra balans och otrolig längd. Kan nog leva upp till förväntningarna om något årtionde eller två, men i dagsläget tar syran över lite för mycket. Selossen var som en Selosse Substance ska vara och vi var flera som gissade på den blint. Gajan var i bra form med en charmig doft som fyllde hela rummet. Den kan dock inte konkurrera med vissa andra betydligt billigare Barolos jag har druckit, t.ex. Mascarello Monprivato 2015 eller Giovanni Rosso Barolo Ester Canale 2017.
Kvällens mest sofistikerade vin för mig och många andra var Petrus '95. Min första bekantskap med denna ikon. Det som imponerade mest var den perfekta balansen och sammetslena munkänslan. Värt pengarna? Nej. Jag skulle ranka den ungefär lika högt som Château d'Armaillhac 2000 som jag drack för någon månad sedan, dvs. riktigt riktigt bra men inte något som berörde mig på ett emotionellt plan.
Provningen avslutades med d'Yquem '05 och Colheita '66. Det är tredje gången jag dricker d'Yquem och jag kan återigen konstatera att jag hellre dricker en söt riesling från Mosel varje dag i veckan. Även om doften är fantastisk så upplevs vinet tungt och klumpigt i munnen, för mig det saknas syra och fräschör. Colheitan vann den söta flighten för mig, det här var fantastiskt!
Sammanfattningsvis en riktigt häftig provning och som vanligt mycket lärorikt och pedagogiskt upplägg av provningsledaren.
Kanske inte en toppårgång men ändå tredje bästa årgången av Petrus på 90-talet för de som tror på Parker.Förbluffande att de hade med Petrus 95. Det måsta vara en evighet sedan den fanns på monopolet. Var den fullt utvecklad i ditt tycke? Någon toppårgång för Pomerol är det knappast
Förbluffande att de hade med Petrus 95. Det måsta vara en evighet sedan den fanns på monopolet. Var den fullt utvecklad i ditt tycke? Någon toppårgång för Pomerol är det knappast
Det var ett sammantaget intryck både från nyöppnad flaska och från ett par timmar i karaff. Jag brukar dricka och skriva under kvällens gång för att få ett brett intryck.Hur lång luftning innan drickning?
Kul!Visa bifogad bild 29295
Martine & Christian Rouchier, Saint-Joseph, La Chave 2019
Ny producent för mig, och det är rätt sällan när det gäller Saint-Joseph. Känns oerhört elegant, mer Côte-Rôtie än S-J, och lite körsbär och rosor som drar åt Nebbiolo. Blev först lite besviken då jag saknade de vanliga markörerna som chark och bläck, men efter lite luft så blommar det ut rätt rejält. Mineralisk med härlig balans redan nu. 92p
Jo, -95 är en toppårgång i Pomerol enligt Parker och Wine Spectator t.ex.Förbluffande att de hade med Petrus 95. Det måsta vara en evighet sedan den fanns på monopolet. Var den fullt utvecklad i ditt tycke? Någon toppårgång för Pomerol är det knappast
Japp, det var den. Rätt rejäl prislapp för Saint-Joseph dock.Kul!
Va det den Pompette släppte nyligen?
Jo, -95 är en toppårgång i Pomerol enligt Parker och Wine Spectator t.ex.
Om årgången är bra eller inte tror jag nog kan klassas som fakta och inte subjektivt. Ville bara påpeka eftersom du skrev det som att fakta är att den är dålig, - vilket är fel.Du har provat en del 95or från pomerol antar jag eller? 98 och 90 är väl de årgångarna som man främst tänker på när man vill ha bra grejer. 98 har jag provat en del från och allt är utmärkt.
Ja jag ryggade lite av priset, men å andra sidan tycker jag Gonon är väl värd priset och även Guigal.Japp, det var den. Rätt rejäl prislapp för Saint-Joseph dock.
Om årgången är bra eller inte tror jag nog kan klassas som fakta och inte subjektivt. Ville bara påpeka eftersom du skrev det som att fakta är att den är dålig, - vilket är fel.
Sen får du såklart ha din uppfattning om årgången
Tyvärr inte tillräckligt bra koll på Casablanca annat än att jag ätit och druckit oförskämt gott där men låtit hustrun göra research och mest hängt med.Har du ngt tips på vinbutiker i Casablanca också ?