StefanAkiko
Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Alltså tandkräm med hundsmak? Är den koreansk?
Ser ut som om den skulle kunna vara typiskt kinesisk
This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!
Alltså tandkräm med hundsmak? Är den koreansk?
Blev så sugen, så att!Måndagsprovning med tema Sylvaner:
Visa bifogad bild 29849
Visa bifogad bild 29850
Sylvaner dricker man väldigt sällan och det var inte alls enkelt att hitta temat. Druvan har inte så mycket karaktär och man får gå på vad det inte är. Hursomhelst så tog Wittmann Silvaner Natural 2021 hem 7 utav 7 sämstaröster. Theo Luckerts Creutz tog 4 bästaröster och Rudolf Mas der Schäfer tog 3. Jag tyckte att Würzburger Stein var bra, men Creutz vann på mållinjen. Keller Feuervogel var lite blek jämfört Frankenvinerna.
Du får börja med att köpa något med kvalitet från Franken. Det är där du har störst chans att hitta bra viner.Blev så sugen, så att!
Köpte den enda Sylvaner jag kunde hitta:
Visa bifogad bild 30165
(Produktfoto - för sent att fota min flaska idag.)
2020 Paul Bruckert Silvaner Réserve Particulière, 83p
Druvsötma modell baginbox.
Som ett suddigt fotografi och helt utan sense of place. Detta är ett bottennapp…
Låga syror. Viss druvkaraktär. Fortfarande gott, men livet är för kort!
Samma pris per flaska som den Grüner Veltliner från Österrike, Wachau, som ploppades härförleden. Skall absolut plocka hem fler GV! Men, Sylvaner, har jag enbart begränsat positiva erfarenheter av…
Det är glest med viner från Franken här. Var på en Sylvanerprovning i Franconia och blev måttligt imponerad. Det enda vinet jag verkligen tyckte om visade sig vara en Riesling...Du får börja med att köpa något med kvalitet från Franken. Det är där du har störst chans att hitta bra viner.
Blev en liten smygis: en flaska 2016 Pibarnon. Kommer ploppa den inom det närmaste och återkommer med TN samt att det evt blir inköp av fler. Vad jag kan utläsa på CT är att det verkar vara ett bra år också i Bandol.Ung och lite matkrävande idag, bättre om några år. Tempier är alltid gott, men denna årgång tillhör nog ändå inte de bättre. Pibarnon 2017 är däremot riktigt smaskig i mitt tycke!
Har inte smakat just 2016 Pibarnon men Pibarnon är ju en riktigt bra producent. Tempier 2016 har jag däremot druckit några flaskor av och den har varit kanon. Tror att din flaska kommer att smaka fantastiskt. Spännande att se om syran sticker ut något vilket jag tycker verka gälla för årgången i södra Frankrike.Blev en liten smygis: en flaska 2016 Pibarnon. Kommer ploppa den inom det närmaste och återkommer med TN samt att det evt blir inköp av fler. Vad jag kan utläsa på CT är att det verkar vara ett bra år också i Bandol.
Blir oerhört spännandeHar inte smakat just 2016 Pibarnon men Pibarnon är ju en riktigt bra producent. Tempier 2016 har jag däremot druckit några flaskor av och den har varit kanon. Tror att din flaska kommer att smaka fantastiskt. Spännande att se om syran sticker ut något vilket jag tycker verka gälla för årgången i södra Frankrike.
Hur tycker du om dem med lite och mycket ålder?Visa bifogad bild 30206
2019 Fontodi Chianti Classico
Länge sedan jag drack Fontodi CC så hade glömt av lite hur bra den är. Härlig frukt, kryddig med animaliska inslag och med en balanserad fräsch syra. Har inte fått hem mina nyinköpta 2020 än men de får gärna smaka som denna. Kvalitets-chianti av rang.
Jag tänker nog mer och mer på att dricka viner i ett relativt ungt skede om det är möjligt, dvs om de redan visar sig vara kanongoda. Flaskor som behöver lagring är ju inte någon bristvara direktHur tycker du om dem med lite och mycket ålder?
För ett par år sedan drack vi 2002 av Fontodi CC som var så galet bra att den fick stående ovationer och 93 poäng av oss...
Men, jag förstår naturligtvis nyfikenheten i att ploppa en flaska av nyinköpta lass ;-)
Varochen efter sin faconJag tänker nog mer och mer på att dricka viner i ett relativt ungt skede om det är möjligt, dvs om de redan visar sig vara kanongoda. Flaskor som behöver lagring är ju inte någon bristvara direkt
Så eftersom denna Fontodi i de flesta årgångar är riktigt smaskig redan efter några år så tycker jag för egen del att det känns bättre att dricka den än att fundera över lagringspotentialen. Ung syrah är ett annat exempel som jag verkligen gillar redan efter några år på flaska. Skönt att inte allt vin måste ha 10-15 år för att leverera.
Tycker precis som du, fast tvärt omVarochen efter sin facon
Min facon:
Tycker vanligtvis att ungfrukt stör eftersom den är så likadan över hela registret och döljer allt från tanniner till syror och subtiliteter.
Ungefär som att titta på TED Talks. Alla dessa ynglingar som levererar talks med rätt många "me, myself and I", fokus på deras egna erfarenheter och deras forskning-insikter-område. Medan de mer avancerat mogna talarna istället leverar betraktelser som inte på minsta vis handlar om dem själva, utan som istället med bredd och djup utgör betraktelser över verkligt spännande vetenskapliga narrativ... Det glädjande i denna konkarrång är att dessa kloka föredragshållare självklart varit unga/naiva och de mindre intressanta talarna kommer kunna bli verkligt upplyftande talare så länge de bara fortsätter kämpa på med inlärningen.
Detta sammanfattar min smak för livet, viner och TED Talks.
Men ... det är samtidigt oemotståndligt att ploppa den där första flaskan av varje nyleverad case eller halvcase
Du tycker alltså inte om att ploppa första flaskan från ett inköp?Tycker precis som du, fast tvärt om
Planen säger: nu på söndag!Har inte smakat just 2016 Pibarnon men Pibarnon är ju en riktigt bra producent. Tempier 2016 har jag däremot druckit några flaskor av och den har varit kanon. Tror att din flaska kommer att smaka fantastiskt. Spännande att se om syran sticker ut något vilket jag tycker verka gälla för årgången i södra Frankrike.