StefanAkiko
Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Precis så!Öppnade två flaskor Moscatel de Setubal runt den 10:e maj, har följt dem lite sporadisk fram till nu tre månader senare, ffa för att få ett eget perspektiv på den av @StefanAkiko propagerade tesen att söta/förstärkta drycker mår alldeles utmärkt, och kan utvecklas ytterligare av att stå ploppade en tid.
Första vinet släpptes i TS 221202 och @Patrik Sellin skrev:
91118 DSF Collection Moscatel Roxo de Setubal Superior 2001 299 kr
N: Fikon, alkohol, smör och rök.
M: Bröd, fikon, apelsinmarmelad, rök och hö. Rejält sött med eldig alkohol. 86-88p
Vid plopp stämde det bra, alldeles för alkoholstickigt. Men successivt har eldigheten slipats bort och apelsinmarmeladen, smöret och fikonen både blommat ut och djupnat i nyanser och kryddiga lager. Runt, fint och härligt igår 3 månader efter öppning, ett gäng poängpinnar upp från 86-88 i min bok.
Andra vinet i BS:
2005 Bacalhoa Moscatel de Setubal Superior 10 anos (76149 249kr)
Rik, maffig och nyanserad med russin, citrus, kryddor och smör redan vid plopp. Kändes redan då som ett brakfynd, flera poäng över Roxo ovan.
Beställde fler direkt "för att ha".
Drack sista slatten ur första flaskan häromdagen och konstaterade att den har fortsatt utvecklas under tre månader (i mörkt skåp, rumstemperatur).
Beställer således ytterligare några flaskor nu innan jag postar detta, för säkerhets skull.
どうもありがとう Sensei Akiko.
Man måste hitta sina egna sanningar som överensstämmer med sin egen smak.
Inspiration är dock alltid bra och kan bidra till alla de där nyttiga knuffarna och självutmaningarna
Glad att su noterade precis det så många andra också noterat runtom på denna planet.
Akiko är 8 dan, jag är bara 6 dan …