Vinkurs inom Munskänkarna med
@vininfo.nu där temat var Languedoc-Roussillon/Provence. Som så ofta var jag inbjuden att hjälpa till att hålla i den praktiska delen, vilket är en ynnest att få göra, ett sant nöje rent av. Tack för det!
Kursdeltagarna var 13 st till antalet där alla hade relativt stor erfarenhet av vinprovning.
Alla poäng som delas ut bör tas med en stor nypa salt, se det mer som att jag rankar vinerna i inbördes ordning i relation till varann. Jag har dock försökt att bedöma med ett visst mått av objektivitet, men det är svårt. Det är också viktigt att komma ihåg att det var många viner och förhållandevis lite tid med varje vin.
En sak i alla fall säker - Languedoc-Roussillon och Provence är två områden som vi vinnördar borde utforska mycket mer än vad vi gör i dagsläget, här görs viner som rockar av oss våra strumpor mellan varven.
Första heatet (vitt och rosé)
Visa bifogad bild 1158
2011 Mas de Daumas Gassac Blanc (88p)
Hopplöst vin att få blint. Många druvor varav bland annat Viognier, Chardonnay, Chenin Blanc och en del till. Friskt och mineraliskt (flinta) med citrus, fetma, halm och gröngula äpplen. Medelsyra med viss eldighet och aningen sparrisdrag i den hyfsat långa eftersmaken. Gott vin med fin komplexitet och ryggrad. Dricker det gärna igen.
2010 Chateau Simone Blanc (87p)
Fatat och fylligt i ganska mustig stil. Mogna äpplen, popkorn, mandel och en del fino-toner. Mycket fin intensitet och längd, men med lite bittert avslut. Trevligt fin som andas kvalitet men fick mig ändå inte lyrisk. Kändes lite som en vit Bordeaux ungefär.
2012 Chateau d'Esclans Whispering Angel (89p)
Friskt, lätt och enkelt med fin balans. Balkongvin i den högre skolan med drag av citrus, grapefrukt, guava och ett par smultron på toppen. Fyllig och ngt söt i munnen med en angenäm bitterhet i avslutet. Rosé precis som det skall vara - easy drinking men med finess. Inget man sjunger lovsång till dock.
2010 Chateau d'Esclans Les Clans (91p)
Till skillnad mot den enklare rosén så hade detta en tydlig fatkaraktär. Utöver detta röda äpplen, vax, smör och ngt hasselnöt. Rejäl syra och bra längd i fyllig stil med sedvanlig grapefruktbitterhet. Andades mycket vit Bourgogne men med en lite rödare tvist på toppen. Tycker inte riktigt om stilen, rosé skall ju vara balkongvin, det här kändes mer som ett seriöst matvin. Orättvist att se det på det sättet, men kan tyvärr inte göra annat. Hög kvalitet utan tvekan oavsett vad jag tycker.
Andra heatet (röda)
Visa bifogad bild 1159
2001 Mas de Daumas Gassac Rouge (87p)
Tydliga mognadstoner med fermenterad tobak, lite stall, ngt kaffe, höstlöv och röd frukt i rejält slank stil. Inte helt olik en enkel och mogen Bordeaux. God, men det får inte min gom att sjunga. Aningen för tunt men med en fin syrlighet. Lite åt det trötta hållet kan jag tycka.
2001 Chateau Simone Rouge (85p)
Moget med inslag av jordgubb, läder, lakrits och gödsel. Med lite tid i glaset dyker lagerblad, dill och eneträ upp och som ger en hel del känsla åt Rioja. Slankt till medelfylligt. Bra men relativt enkelt. Saknar något minnesvärt i sammanhanget.
2002 Domaine Tempier La Tourtine (92p)
Jag älskar Bandol, så även detta! Massor av animaliska inslag med parfymerade pepparinslag, lagerblad, soja, gummi och en härlig gödselton. Frukten drar åt mogna björnbär med försiktiga drag av svarta vinbär. Moget, härligt och fullt av liv. I munnen är det fortfarande klart strävt men åt det mjukare hållet med en rejält lång eftersmak. Gott!
2008 Collet de Bovis Rouge (94p)
Fullkomligt fantastisk näsa med sval men varm frukt på samma gång. Körsbär, fikon och lakrits samsas ihop med härliga kryddor och blommor (fänkol, lavendel och dill) i härlig harmoni. I munnen känns det fylligt och fett, men ändå ganska lättfotat. Hög intensitet med en gnutta restsötma. Kvällens stora utropstecken och faktiskt kursetta om deltagarna fick bestämma.
2011 Mas de Daumas Gassac Rouge (90p)
Blint hade jag hamnat i Loire och CF alla dagar i veckan. Slankt, rejält stramt med sedvanliga drag av ceder, grön paprika, svarta vinbär med tydlig stjälkighet och en hel del lingon/blåbärsris. Jag gillar detta mer än den mogna varianten. Riktigt gott faktiskt, tur att jag har en egen flaska hemma.
2009 Las Flors de la Peira (91p)
Bombastiskt och publikfriande med söt frukt åt körsbär och plommon i fyllig och rejäl stil. Torkad frukt, laktos och starkvinstoner möter upp och ger starka associationer till ungt portvin, men även Amarone och Ch9dP av varmare slag. Trevligt som tusan med mjuka syror och tydlig alkoholhetta. Svårt att motstå, det är bara att ge efter och ge en stor tumme upp.
2011 Domaine Tempier Classique (92p)
Bandol igen - mums! Som vanligt så talar denna vintyp direkt till mitt hjärta med sina animaliska och köttiga drag. Mycket björnbärsfrukt, men även komplexa nyanser av svartkrut, rök, soja och blomstjälkar. I munnen är det mycket strävt och det är uppenbart att detta behöver lite tid på rygg, men gott som tusan är det ändå. Me like alot!
2009 Domaine Trevallon (90p)
Lite av en negativ överraskning med tanke på sitt pris. Inte dåligt på något vis, men inte heller bland de bättre denna kväll. Vinet öppnar upp med mycket nypon och torkad frukt i mättad stil. Gröna drag, majs, tomat, kött och peppar finns där i bakgrunden. I munnen är det strävt men med en fethet som rundar av. Lång och intensiv med tydliga drag av blyerts i eftersmaken. Kändes klart drickfärdigt trots sin ungdom, men kan säkert öppna upp mer med lite tid på rygg. Kanske var det inte riktigt för mig, men har druckit en annan årgång tidigare och gillade det då skarpt. Dagsform, kanske?