This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!
Låter som en mckt bra kväll. Grattis!och guigal cdp 05 var bättre än ...bättre än väntat.
Detta är lite av en käpphäståsikt jag delar med dig, dock har jag mildrat min åsikt efter en diskussion i en Bourgognetråd där jag kallade DRC:s andravin för SEKUNDA (har inte testat någon av dem). Oavsett vad: Det är JÄVLIGT mycket roligare att dricka det bästa en viss producent har att erbjuda än att dricka andrasorteringen, oavsett hur bra de är.Nu förstår jag inte?
Att låta bli att köpa andraviner är väl inte underligare än att inte köpa andraviner?
Min känsla styrs av:
Att köpa det som subtraherats från vad som är ett varumärkes benchmark kommer aldrig tilltala mig: andraviner.
(Även om jag absolut har druckit alldeles underbara andraviner, så har jag aldrig kunnat förmå mig till att köpa sådana, även om jag pillat på både Pavillion Rouge, les Forts och Dame de Montrose...)
Att köpa Cuvée Prestige tilltalar väldeliga iom att det är det jävla bästa man kunnat åstadkomma.
Att handla olika cuvéer från de odlare som inte levererar enbart ett eller ett par labels ger en blandad känsla hos mig som jag ännu inte kan formulera mig kring. Tex Peuch-Haut, Chateau de Pibarnon, Alain Brumont (Montus etc) mfl både tilltalar (ssk Brumont) och repellerar (ssk Peuch-Haut).
Ya-ya.
Bättre svar kan jag inte ge idag eftersom jag fortfarande är en mycket omogen människa.
Enligt mig så är "tunnelbegreppet" ett missbrukat ord som ofta används för viner som inte levererar vid dricktillfället som en bortförklaring till varför favoritvinet inte upplevdes bättre.Drack två C9dp ikväll. Båda från 2005. Mont Redon och Telegramme. Vet inte om jag utvecklat min smak den senaste tiden men jag tyckte båda två var tämligen anonyma . Känns som samma tasting note passar båda.
Färg: Medium intensitet, ruby red med lite orange antydning i kanten.
Doft: Medium intensitet. Väldigt anonyma båda två - lite mörkröda bär, lite lakrits, lite örter
Smak: Alkohol integrerad, syran ok, frukten medium intensitet, lite mer tanniner i Telegrammen, finishen medium-.
Nä det här var inte så upphetsande. På CT står det att Mont Redonen skall drickas mellan 2017 - 2040 . Hur skall man tolka det? Känns ju som att den är alldeles för anonym för att hålla så länge ... är det något default värde som sätts in i CT??? Telegrammen har 2009 - 2017 .. det känns mer realistiskt.
Det här med tunnlar ... kan någon förklara vilka viner som oftast kan hamna tunnlar och hur man kan veta att det är i en tunnel. Kan de här vinerna vara i en tunnel trots att de bara kostar typ 250 kr? Jag antar dock att det är viner med mer komplexitet som det handlar om. Visa bifogad bild 1173
Trapiche och single vineyard-serien är mycket trevliga vanligtvis. Har någon variant liggandes.Glömde nästan bort torsdagen, och att vi brunchade så där lite carefree och drygt, med näsorna i vädret och med ett fransksnörpigt drag kring våra munnar... L'Effervescence. Kan bara säga att DJÄVLAR vilken underbar restaurang detta är! Två ur serveringspersonalen beklagade sig över att hustrun och jag äter MER av restaurangens mat än vad de gör.
Stackars dem...
2008 Trapiche Malbec Single Vineyard Viña Federico Villafañe (93 p.)
Mendoza
2014-05-08
Decanted too short time because the chosen wine (a silly Barbera) was found wanting for one of this World's greatest restaurants 90 mins before leaving for the restaurant...
Purple colour, no sediment (!) and intensely rich color.
Nose is with Malbec blueberries and several other components. Insanely young and is screaming of infanticide.
In the mouth, it is separated: acids do their thang, fruit does its thing and tannins do their dang... But there is incredible depth in there. Absolutely fabulous! When it all comes together, this will be a World Class great wine. Yay!
Really, really looking forward to our 2nd and final btl in maybe 10 yrs from now... Depending on what is written about the ~100 btls in CTers' cellars.
Wife: 94p.
Lunch at L'Effervescence.
Intressant inställning, eftersom själva existensen av andraviner i marknadsföringen rimligtvis bygger på att många konsumenter resonerar tvärtom. D.v.s. att på en given prisnivå väljer de gärna något som är "mini-Château Välkänd" än "Château Mindrekänd". (Å andra bygger även Systembolagets existens på att gemene man tycker annorlunda än du och jag, så det finns ju inget behov av att tycka som alla andra...)Nu förstår jag inte?
Att låta bli att köpa andraviner är väl inte underligare än att inte köpa andraviner?
Min känsla styrs av:
Att köpa det som subtraherats från vad som är ett varumärkes benchmark kommer aldrig tilltala mig: andraviner.
(Även om jag absolut har druckit alldeles underbara andraviner, så har jag aldrig kunnat förmå mig till att köpa sådana, även om jag pillat på både Pavillion Rouge, les Forts och Dame de Montrose...)
Roligt att det dricks Bandol. La Bastide är en riktig trotjänare hos mig, men jag saknar årgångarna -09 -10 som var minst ett par pinnar bättre än -11. Det är dock fortfarande ruggigt bra, men möjligen lite för lönnfet i strukturen.Fredagen gick från vanlig dag på lontoret till en köttkväll med 1 god vän och 2 flaskor rött. Bra utveckling med andra ord.
Då vissa här inne haussat Bandol så mycket kändes det på tid att testa denna del av vinvärlden. På "världens bästa sortiment" Systembolaget fanns en att välja på....
Plockade med en flaska USA Syrah. Bara för sakens skull.
La bastide blanche 2011 - första glaset direkt aggressivt med tanniner som krävde vassare bestick än maten. Det var fullt av hö, mossa och stall över en mörk frukt. Dock öppnade det upp sig betydligt mer under kvällen och kom att passa maten riktigt fint. Överlag ett bra vin men saningen för tuggigt och käftsmälligt för min personliga smak. Det är lite för mycket helt enkelt.
Boom Boom Syrah 2012 - bjöd på hög klunkanbilitet med djupa klunkar ut stora glas. Fruktig och med en uppfriskande syra, ett vin som inte skaver någonstans. Enkelt och gott, inte så komplext men enkelt att tycka om.
Till dessa serverades Chouchroute med entrecote, fläskkarre och korv! Blåbärspaj till efterrätt.
En bra kväll!!
Fantastiskt att beskriva ett vin med "lönnfet", det stjäl jag direkt!Roligt att det dricks Bandol. La Bastide är en riktig trotjänare hos mig, men jag saknar årgångarna -09 -10 som var minst ett par pinnar bättre än -11. Det är dock fortfarande ruggigt bra, men möjligen lite för lönnfet i strukturen.
Det är ett Parkervin av rang!!!Om inte detta är ett Parkervin av rang så vet jag inte vad begreppet innebär.
Skönt, då har jag koll på begreppet, alltid något. Faktiskt riktigt trevligt dessutom. Viss komplexitet trots all alkohol och tung frukt. Tänkte mer än en gång på en rejäl Zinfandel från Lodi, men med lite mer nyanser.Det är ett Parkervin av rang!!!
Dagens trippel igår. Taurasin köptes av frugan (tyvärr så har hon så dålig koll att hon helt missat att detta dracks mycket nyligen, pga av detta köpte jag in även 98:an idag, men det får bli ett "Mellovin" lite senare ikväll). De andra två köpte jag in för att testa, då de släpptes 2/5. Tre vin som är mycket olika, men jag ger dem alla tummen upp...
Visa bifogad bild 1175
2011 Rodney Strong, Alexander Valley, Cabernet Sauvignon (87p)
Ganska typisk amerikansk cab i balanserad och något sval stil. Rejält fruktig med mestadels söta svarta vinbär. Tydligt fatad med drag av smörkola, tobak, ceder och kokt paprika (dragning åt sparris). Medel på de flesta reglage i munnen. Frugan gillade det skarpt, själv tycker jag det var hyfsat trevligt och väl värt att testa, men inget att bunkra upp i min obefintliga källare.
2007 Radici Taurasi Riserva (92p)
Även denna gång gillar jag detta skarpt, men fick det blint.
Blommiga drag åt lavendel/viol, mörk frukt åt svarta vinbär och omogna plommon med tydliga drag av blyerts, jord och aningen mynta. Fantastisk fin syra och strävhet med massivt mellanregister. Så här upplevde jag det sist
Trodde det var en Nero d'Avola från Sicilien. Ganska typiskt Taurasi efter avtäckningen dock
2011 Alto Moncayo Veraton (90p)
Mustig och intensiv fruktbomb med rejält rostade ekfat. Katrinplommon, romrussin och sötlakrits dominerar stort, men lugnar ner sig efter ett tag där tydliga drag av timjan, lagerblad, piptobak och grus tar vid. Stort, visköst och megafylligt i munnen med fin restsötma och rejäl hetta. Om inte detta är ett Parkervin av rang så vet jag inte vad begreppet innebär. Intensivt och långt till tusen, men på gränsen till överdådigt och inte helt olikt portvin. Jag var dock förtjust och klagar inte, men det är absolut inte för alla.
Nu förstår jag inte?
Min känsla styrs av:
Att köpa Cuvée Prestige tilltalar väldeliga iom att det är det jävla bästa man kunnat åstadkomma.
Att handla olika cuvéer från de odlare som inte levererar enbart ett eller ett par labels ger en blandad känsla hos mig som jag ännu inte kan formulera mig kring. Tex Peuch-Haut, Chateau de Pibarnon, Alain Brumont (Montus etc) mfl både tilltalar (ssk Brumont) och repellerar (ssk Peuch-Haut).
Ya-ya.
Bättre svar kan jag inte ge idag eftersom jag fortfarande är en mycket omogen människa.
Jag får gräva vidareEnligt mig så är "tunnelbegreppet" ett missbrukat ord som ofta används för viner som inte levererar vid dricktillfället som en bortförklaring till varför favoritvinet inte upplevdes bättre.
Men sen finns det säkert en korrekt bedömning också där vinet helt enkelt inte är i en drickvänlig fas, men hur skiljer man tunnelvin och dåliga vin åt? Jag vet i alla fall inte.
Tankeväckande diskussion. Här har vi essensen i avancerad marknadsekonomi destillerad (på ett fat…).Intressant inställning, eftersom själva existensen av andraviner i marknadsföringen rimligtvis bygger på att många konsumenter resonerar tvärtom.
Enligt mig så är "tunnelbegreppet" ett missbrukat ord som ofta används för viner som inte levererar vid dricktillfället som en bortförklaring till varför favoritvinet inte upplevdes bättre.
Men sen finns det säkert en korrekt bedömning också där vinet helt enkelt inte är i en drickvänlig fas, men hur skiljer man tunnelvin och dåliga vin åt? Jag vet i alla fall inte.
Röd bourgogne smakar ju oftast läskpapper och syraBourgogneviner som är i tunneln smakar ofta mest läskpapper och lite syra med möjligen en kort fas efter 3 timmar där vinet är öppet och gott i 20 min innan det sluter sig helt. Du kan lämna vinet i karaffen i flera dygn det öppnar sig likväl inte det minsta. Dessa viner kan ofta blir riktigt bra efter några års lagring men en tunnelfas är ingen garanti för att ett vin kommer att bli bra eller ovanligt långlivat. Detta gäller inte bara röd bourgogne.
Ett dåligt vin som är helt öppet smakar mycket men knappast intressant eller gott någonsin om personen inte är bag-in-box fantast eller dyl.
Testade Plan Pegau igår (lot 2011, från bolagets majsläpp). Fina mörka bär. Ok syra. Knappt märkbara tanniner. Okomplicerat, lätt till medelfylligt, klunkvänligt. Kort avslutning. Njae, jag hade hoppats att det här skulle duga som ett ännu bättre vardagsvin. Ger den ca 83-84. Ska det vara Pegau bör det nog vara cuvéen. c9dp.