Nu är jag inte
@StefanAkiko men om jag pratar för mig själv så köper jag hellre en producents hjärtebarn än de vin som görs medvetet för att säljas billigare (druvmaterial som inte duger till förstavinet när så är fallet). Detsamma gäller andra livsmedel där jag aldrig köper lågprisvaror inom en varukategori om jag kan välja dess premiumserie. Detta även om den billigare produkten inte behöver vara så mycket sämre.
Inget är dock svart eller vitt, men jag väljer hellre att köpa vin från en mindre vinmakare där man har råd med husets flaggskeppsvin än att nöja mig med en hypad producents "billigare" vin som ett substitut.
Men vissa producenter kan ju göra flera viner inom premiumkategorin. Det kan handla om olika lägen, cuveér och varianter, vilket är ett stort undantag i resonemanget. Många producenter kan ju ha en hel range av vin gjorda på olika druvor till exempel, där alla håller en likvärdig kvalitet på pappret.
Oavsett vad som är rätt: det är roligare att köpa flaggskeppsprodukter. I detta läge VET man att man får det bästa just den producenten gjort aktuell årgång. Gillar man inte detta så är det bara att ignorera producenten i framtiden om det nu inte är årgångens fel.
Men är en producents "förstavin" alltid bättre än en annans "andravin"? Nej, det tror jag inte man kan säga. Det handlar mer om ett förhållningssätt. Jag köper trots allt andravin ganska ofta, då jag gärna testar producenter som är stora och erkända också.