Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

merlotsmile

Medlem
Ok, vad är första o andravin hos en sån här producent (minus Erse)? Vet man alltid det?
image.jpg
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Resonemanget förutsätter att man (en producent) "helhjärtat" bara kan göra ett bra vin. Är helt övertygad om det motsatta, att en bra producent är lite av en "garant" för att vinerna är bra. Att det snarare är så att en bättre bordeauxproducent, med sina resurser, troligtvis kan göra mer en ett bra vin.

Varför skulle småproducenter klara det annars? Ta Alsace där dom flesta producenter gör ett tiotal viner. Gäller även dom bättre producenterna med Deiss, ZindH, Timbach, etc...

Eller varför inte vända på argumenten... Vilket av Guigals, Tempiers, Chapoutiers, eller för den delen Gajas viner är det helhjärtade? Bra att veta vilka viner man skall undvika liksom... :)
Personlig smaksak. Din plånbok och bakfylla, så välj själv. Och välj ansvarsfullt :cool:
 

Mattias Schyberg

Administratör
Frugan öppnade en klassiker i veckan som jag först nu tagit mig tid för att testa lite mer utförligt. Har dock druckit vinet många gånger senaste åren, men just denna årgång har det blivit färre gånger...

image.jpg


2001 Faustino I Gran Reserva (89p)
Vinet öppnar direkt med tydliga drag av brett, läder, torkade körsbär, svarta vinbär och kräftspad. Faten känns, men mest som drivved på en havsstrand (saltvattenskadat trä). Syran är hög och tanninerna mjuka, men de nafsar lite lojt ändå. Riktigt bra längd med lite stendamm och fantastiskt trevlig balans.

Jag tokdiggar detta vin. Mycket moget vin för lite pengar. Härligt!
 
Last edited:

magnum

Epernay, Frankrike
Jag håller helt och hållet med. Skulle man tillämpa det här "vill inte ha något annat än skötebarnet"-resonemanget in absurdum på Alsace och Tyskland borde man bara köpa Sélection des Grains Nobles och Trockenbeerenauslese (och möjligen Eiswein). De druvor som används för torra och halvtorra viner är ju trots allt det som inte mognade tillräckligt för att hamna i flaggskeppsvinet.

En fullständigt bisarr effekt av resonemanget i Bordeaux är ju att om ett känt slott köper en mindre känd grannegendom och absorberar hela eller delar av den (har hänt flera gånger) och använder druvorna till sitt andravin, så duger det resulterande vinet inte längre att köpa, oavsett kvalitet och pris. D.v.s. vinet ska med automatik ratas även om den nya ägaren förbättrar det! Borde man då inte fundera på om principen överhuvudtaget är logisk? För mig är det i alla fall helt hål i huvudet att tänka så. "Oj vad synd! Jag tyckte först att det här vinet var bra och har ett rimligt pris, men eftersom det är ett andravin till det fem gånger så dyra förstavinet så är det ju inte intressant att fundera på om det är bra eller prisvärt."

Mitt förslag är att köpa viner utifrån stil, kvalitet och pris och att använda etiketten som en vägledning bland andra för att bedöma hur stilen (inkl. lagringsdugligheten) och kvaliteten är jämfört med ens egna preferenser. (Priset ger sig normalt av prislappen.) De flesta borde snarare hamna i bedömningar av typen "producent X är nästan alltid att lita på" eller "producent Y tycker jag inte om".
Om vi uppehåller oss i Bordeaux, vilka "andraviner" tycker du är köpvärda utifrån pris/kvalitet i förhållande till övriga slott?
 

Per Stade

Lege artis
I rent studiesyfte har under aftonen inmundigats

2013 Clotilde Davenne Chablis har en överraskande generöst sötfruktig doft på nosen när jag poppar flaskan innan den hunnit bli helt kyld. I munnen är det förstås snustorrt, men inte så brutal syra som jag kommit att förknippa med Chablis. Luft och kyla tonar ner frukten och drar fram någon slags mineralisk citron. Gott, tycker jag som brukar påstå att jag inte gillar Chablis. (tack @kayaker för det tipset)

Drack lite av 2013 Clotilde Davenne Chablis idag och håller med om att den har mer frukt än tidigare.
I mitt tycke var nog årgång 2012 bättre balanserad mellan frukt och syra.
Vi drack också en flaska av Clotilde Davenne Brut Extra Crémant de Bourgogne i helgen.
Tyckte den var lite sisådär när den kom häromåret.
Nu är det ett mousserande vin som piskar många billiga champagner. Akta er om någon tar med den i en blindprovning.
Jag gillar att den är helt utan dosage. Vitt vin skall vara torrt (och att champagne skall vara torr sa redan Winston Churchill).
För några veckor sedan öppnade jag en flaska av 2004 De Saint Gall BdB , som vid en blindprovning av forumets medlemmar
hade rekommenderats för 1½ år sedan.
Sju provare varav minst sex är medlemmar i forumet deltog igår i en halvblind provning av åtta blanc de blancs från 2004. Vinerna vi provade var:

Hatt et Söner Le Grand-Père 2004 (899 kr)
Diebolt-Vallois Fleur de Passion 2004 (750 kr)
Deutz blanc de blancs 2004 (525 kr)
Pierre Peters Cuvée Spéciale Les Chetillons 2004 (525 kr)
Guy Charlemagne Mesnillésime 2004 (399 kr)
David Leclapart l'Amateur 2004 (395 kr)
André Jacquart Millésime Experience 2004 (389 kr)
De Saint Gall Blanc de Blancs 2004 (299 kr)

Jag är säker på att vintomas och/eller Anders Landström fyller på med provningsanteckningar (själv lyckades jag tappa bort mina) men topp-3 blev:
1. De Saint Gall (!!!)
2. André Jacquart (!)
3. Pierre Peters

De två billigaste la alltså beslag på plats 1 och 2 på provningen. Fyra av oss hade de här tre som topp-3 och utöver dessa var det bara Leclapart som fick ett par ströröster.

Kvällens klart sämsta vin var Hatt et Söner. Fem av sju hade den som sämsta vin och övriga två som näst sämsta.

2004 De Saint Gall BdB har enligt min mening en störande sötma, sockret känns inte integrerat och enligt den enda uppgift, som jag kan
hitta på nätet så har den en sockerhalt på 12g/l. Och det tror jag stämmer, jag upplever sötman i Pol Roger Brut Réserve (11g/l)
som störande också.
 
Last edited:

vininfo.nu

Medlem
Om det inte var skillnad i kvalitet mellan första- och andravinet så borde väl priset hamna i paritet med varann?

Tror du verkligen det? Jag tvivlar...

Vi har lämnat viner där kvalitet och pris hör ihop för länge sedan. Kända namn, klassificeringar, etc. Det är marknaden som sätter priset. Tror varken du eller jag generellt kan känna skillnad i kvalitet mellan 2000 och 6000 kronors viner...
 

Mattias Schyberg

Administratör
Tror du verkligen det? Jag tvivlar...

Vi har lämnat viner där kvalitet och pris hör ihop för länge sedan. Kända namn, klassificeringar, etc. Det är marknaden som sätter priset. Tror varken du eller jag generellt kan känna skillnad i kvalitet mellan 2000 och 6000 kronors viner...
Sant, de är bara överprissatta, bättre att satsa på mindre kända varumärken där man vanligtvis får valuta. :)
 
Intressant tråd om första och andra viner. Jag tycker i regel att prestigeviner är de som man mest längtar efter. En typ erövring. Man vill bara ha testat på det. Jag drack Vivianis prestige vin Tulipano Nero 1999. Har inte släppts någon sedan dess. Samma druvor som Casa dei Bepi och även på den vanliga amaronen. Men ännu mer koncentrerat. Ljuvligt och få förunnat om man nu som jag är inne på lite svulstiga och karaktärsfulla viner. Med yrselfaktor.
Jag dricker mer än gärna vanliga amaronen och CdB men det är något helt annat med nr 1..

Fredagens viner.
Alto Moncayo Veraton-
Min smak. Tjurblod. Fruktbomb som en V6 motor. Fullt pådrag men med finess. Otroligt gott med potential. Grenachen är väldigt seriös.

Ferrer Bobet Viellies vignes-
Lite lugnare. Mer graciös än föregående vin. Finlemmat och gott hantverk. Gillar det.

Barbaresco Rio Sordo 2008,
Mor dessa spanska blod ovan blev det en helt annan sak med denna fina Barbaresco. Len och sublim. Tanninerna mjuka men finns där vilket är väldigt fin. En ynnest.

Accordini recioto-
Älskar detta dessert vin förstås. Fullt pådrag men syran är kvar. Klunkvänligt recioto vin, inte så vanligt.

Lördagen blev seg med anledning av detta. Fan trot:öga:
 

Mattias Schyberg

Administratör
Intressant tråd om första och andra viner. Jag tycker i regel att prestigeviner är de som man mest längtar efter. En typ erövring. Man vill bara ha testat på det. Jag drack Vivianis prestige vin Tulipano Nero 1999. Har inte släppts någon sedan dess. Samma druvor som Casa dei Bepi och även på den vanliga amaronen. Men ännu mer koncentrerat. Ljuvligt och få förunnat om man nu som jag är inne på lite svulstiga och karaktärsfulla viner. Med yrselfaktor.
Jag dricker mer än gärna vanliga amaronen och CdB men det är något helt annat med nr 1..

Fredagens viner.
Alto Moncayo Veraton-
Min smak. Tjurblod. Fruktbomb som en V6 motor. Fullt pådrag men med finess. Otroligt gott med potential. Grenachen är väldigt seriös.

Ferrer Bobet Viellies vignes-
Lite lugnare. Mer graciös än föregående vin. Finlemmat och gott hantverk. Gillar det.

Barbaresco Rio Sordo 2008,
Mor dessa spanska blod ovan blev det en helt annan sak med denna fina Barbaresco. Len och sublim. Tanninerna mjuka men finns där vilket är väldigt fin. En ynnest.

Accordini recioto-
Älskar detta dessert vin förstås. Fullt pådrag men syran är kvar. Klunkvänligt recioto vin, inte så vanligt.

Lördagen blev seg med anledning av detta. Fan trot:öga:
Det var mycket kraft på en och samma gång, bra jobbat! :)
 

Vino fino

Medlem
Lite spretig debatt här… dags att bestämma sig för om vi håller oss till begreppet "andravin" som väl (?) myntades i.o.m. Le Second de Mouton och i Bdx skall förstås som allting som inte håller fullgod kvalitet för att gå in i förstavinet. Bdx är ju speciellt med sin fokus på slottets egen blandning, varumärket, med en (1) cuvée som är fanbäraren.

Man kan inte jämföra det med andra vinproducenter som har en hel portfölj av produkter, med olika odlingsplättar, druvtyper, cuvéer osv och påstå att det finns en massa andraviner där. Äpplen och citroner, som @Matlen sa.

För att lätta upp stämningen lite så bifogar jag en bild på "fjärdevinet" som DRC och Lafite gemensamt blandat ihop i Montpellier och som enligt uppgift endast säljs på den kinesiska marknaden… ju mer man studerar etikettens detaljer desto mer fantastisk blir denna skapelse.

drc_languedoc_china.jpg
 
Last edited:

vininfo.nu

Medlem
Sant, de är bara överprissatta, bättre att satsa på mindre kända varumärken där man vanligtvis får valuta. :)

Beror förstås på vad man pratar om för viner...

Premier Cru slotten och deras viner är överprissatta - även enligt mig - som så många andra viner, men det är marknaden som satt priserna. Mao så finns det tillräckligt med köpare där ute som tycker vinerna är "värda" sitt pris...

Finns dock många bordeauxslott och flera som gör antingen andraviner eller - för den del - avvikande cuvéer.

Men det är en stor skillnad att tycka något är för dyrt - överprissatt - än att kalla viner för "sekunda" och "andrasortering", speciellt viner som du/ni kanske aldrig ens smakat på...
 
Trådskapare
A
Bourgognehelg, vit och röd. En från min resa och en från Systembolaget. Två bra instegsviner som dricker bra nu. €19 kontra 269 SEK. 2011 vs 2012, Domaine Olivier Père et Fils Santenay le Bievaux L'Air de Rien vs Frederic Esmonin Gevrey Chambertin Clos Prieur.


10269513_10152120475851188_4654218183652167002_n.jpg

Provade det här vinet på hos odlaren, köpte 6 flaskor och var naturligtvis lite orolig att mina smaklökar på plats inte var helt kalibrerade. Oron visade sig dock vara obefogad. .Skönt nötig doft, tropiska frukter. Vässad smak med mycket mineraler, bett i syran och bra eftersmak. Ni som tänkt Santenay endast i röda termer, tänk om. Glad att jag köpte en låda av det här vinet.


10365734_10152122257596188_2450304974593985040_n.jpg

Mörkt röd, Kryddig, lite köttig ung doft. Bärig smak med hallon och körsbär. Lite sötma som troligen kommer lugna ner sig med lite lagring. Skön koncentration som jag tycker återkommer i många 2012or. Framträdande tanniner. Ett kraftigt vin som inte tappar i balans och väl levererar till sitt pris. Kanske skulle önska mig lite mer syra. Lagras men kommer inte överleva allt för länge i min källare då det är mycket gott idag.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Beror förstås på vad man pratar om för viner...

Premier Cru slotten och deras viner är överprissatta - även enligt mig - som så många andra viner, men det är marknaden som satt priserna. Mao så finns det tillräckligt med köpare där ute som tycker vinerna är "värda" sitt pris...

Finns dock många bordeauxslott och flera som gör antingen andraviner eller - för den del - avvikande cuvéer.

Men det är en stor skillnad att tycka något är för dyrt - överprissatt - än att kalla viner för "sekunda" och "andrasortering", speciellt viner som du/ni kanske aldrig ens smakat på...
Ett bra vin är ett bra vin oavsett ursprung och oavsett hur många viner som är bättre. Frågan som luftats några sidor vid det här laget handlar mer om var man har sina jaktmarker och hur man resonerar kring detta. :)
 
Last edited:

Jos

Medlem
Då kom man över första pyrazinspäckade 2011 Chablis, - Les Fourneaux 1er Cru från Louis Moreau. Känsliga bör undvika.
 
Trådskapare
A
Drack lite av 2013 Clotilde Davenne Chablis idag och håller med om att den har mer frukt än tidigare.
I mitt tycke var nog årgång 2012 bättre balanserad mellan frukt och syra.
Vi drack också en flaska av Clotilde Davenne Brut Extra Crémant de Bourgogne i helgen.
Tyckte den var lite sisådär när den kom häromåret.
Nu är det ett mousserande vin som piskar många billiga champagner. Akta er om någon tar med den i en blindprovning.
Jag gillar att den är helt utan dosage. Vitt vin skall vara torrt (och att champagne skall vara torr sa redan Winston Churchill).
För några veckor sedan öppnade jag en flaska av 2004 De Saint Gall BdB , som vid en blindprovning av forumets medlemmar
hade rekommenderats för 1½ år sedan.


2004 De Saint Gall BdB har enligt min mening en störande sötma, sockret känns inte integrerat och enligt den enda uppgift, som jag kan
hitta på nätet så har den en sockerhalt på 12g/l. Och det tror jag stämmer, jag upplever sötman i Pol Roger Brut Réserve (11g/l)
som störande också.

2004an ska enligt uppgift ha 9g. Visst är det mycket men de flesta champagner ligger runt 8-9g. 2004 av SG skiljer sig mot andra årgångar då det ska bara vara Grand Cru-druvor i den.

Om du upplever sockret som störande kan jag bara rekommendera lagring.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Varför det? Det finns ju uppenbarligen personer som anser att det bara finns ett förstavin och som genom att bara köpa det vinet driver upp priset på detsamma. ;)
Så kan man se det, men visst, det kanske gäller BiB i förhållande till vissa kvalitetsvin också, fast omvänt om vi tittar på försäljningen på SB. Sensmoralen skulle alltså i mitt exempel kunna lyda: Köp mer billigt plonk så minkar priset på kvalitetsvin. :)
 
Last edited:

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Nyss hemkommen till Umeå...
Vad kan man hitta på för att döva tristessen och bota jet-laggen? Jamen, varför inte dricka lite vin???

Så, det blev en Vega Sicilia från respektive 83 och 02 samt en Valbuena #5 från 2007 samt en gammal Salon...
Ja, helt jävla ok kväll om du frågar mig.
Umeå är ju kulturhuvudstad i år. Spansk kultur rockar! :cool:
@Mats blev nog lite grön igen :D för Vega Sicilia kan ju vara rätt bra...
Dock hade Valbuena'n från '82 kickat rumpa med kvällens viner.

Mer detaljerade noter lite senare i afton.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Skränmunkarna May 2014
Umeå, Sweden.

INTRODUCTION
Very much looked forward to this eveing. Andanticipations were high!

FLIGHT 1 - Q: ARE THERE ANY CHAMPAGNES HERE?
I was right about the second wine (Salon) being a Champagne, but was sure the 1st one was a little successful Crémant...
  • NV Pierre Péters Champagne Blanc de Blancs Brut Cuvée de Réserve (82p.)
    France, Champagne, Le Mesnil Sur Oger, Champagne
    Blind.
    Light yellow.
    Small, simple nose with small bready component.
    Non-integrated, too simple with an over-fruity feeling in the mouth. A rather thin mid-palate. Components not integrated.
    I was certain it was a little good Crémant...

  • 1999 Salon Champagne Brut Blanc de Blancs (87p.)
    France, Champagne, Le Mesnil Sur Oger, Champagne
    Blind.
    Light yellow.
    Dark, mellow and a rather unattractive "spicey" nose that was attractive to some tasters, but not to me. Towards sweaty teenager.
    In the mouth, it has a fabulous, creamy mouthfeel. But... This murky special character towards cummin and Mexican food does not do well to marry my taste buds.
    My score is for mouthfeel and the fabulous concentration and intensity of this wine.
    But:
    I would NEVER buy this!
FLIGHT 2 - RIBERA DEL DOUERO
Red!
Beefy!
Fabulous!

My three prepared words of anticipation.

And I left with a big and wide smile :)

  • 1983 Bodegas Vega-Sicilia Ribera del Duero Único (88p.)
    Spain, Castilla y León, Ribera del Duero
    Blinded guess:
    Simple Rioja GR from mid 90'ies.

    Dark red with slight signage of beginning maturity.
    Nose is rich with leather and a dominant spicy set of aromas, including: mint, dill, Nepeta and Swedish glögg.
    In the mouth, this is a maturing, non-complex slightly acidic bagatelle. Delicious and goes well with both garlic- and sardine-stuffed olives.

    After learning the label: this emperor is naked. A Vega Sicilian face-plant (if you look at the price and pedigree) but a quite delicious wine in the same league as simpler Rioja GR with some age to them.

    No high scores from the 'real' chritics, so we concluded that this btl was representative and just accept that 1983 is obviously not a very good vintage of this super hero label. Mega poor QPR but nevertheless delicious.

  • 2002 Bodegas Vega-Sicilia Ribera del Duero Único (96p.)
    Spain, Castilla y León, Ribera del Duero
    Blind.
    This is a young, superbly beautiful wine with a future as emperor of Spain. It will probably be enjoyed for another 30 or 40 years. WOTN for me (by far) and for roughly half the crew.

    Blackish red.
    Has a nose of CS fruit, some smokey aromas but is tightly wound. Promising oomph, but difficult to touch.
    In the mouth, it immediately strikes you with its superb balance and rich, layered set of complexities. We are talking full bodied, mega-intense with M+++ tannins. A rich, young, full bodied wine with a major component in future promise and potential for more points. The oak treatment comes out of the shadows only as the fruit recedes. Long, complex and showing off also a brittle mineral component...

    I really wish I had some and cannot think that this wine is worth its price.

  • 2005 Bodegas Vega-Sicilia Ribera del Duero Valbuena 5° (93p.)
    Spain, Castilla y León, Ribera del Duero
    Blind.
    Blackish reed.
    Nose is pure, fruity and young with ominous omph lurking in the shadows. However, I could not coax anything more out of this padawan.
    Medium bodied weight on the palate. Young-young-young. Biting acids and a constitution that is not in harmony with itself. (At least not yet.) The wine is purely grapey, wet stones galore and just a VERY well made wine of sorts.

    This one needs many more years of rest. The recent encounter with 1982 of this wine talks clearly about why it is worth waiting for.

  • 2009 Bodegas La Horra Ribera del Duero Corimbo I (88p.)
    Spain, Castilla y León, Ribera del Duero
    Blind.
    It's unfortunate that there are coarse tannins here and that the wine is non-incorporated in itself.

    Blackish purple, showing REALLY young.
    Mellow nose with red fruit and buttery aromas.
    In the mouth this is TI-tannic and restrained in great fashion. I noted some harsh stalky, coarse tannins among the more velvety ones. Finishes long with intense, yet non-complex grapey aromas. Some barrels come out in the end-game, from underneath the rather rich and intense fruit. Clay-like minerality.

    This wine seems it could have been so much more. Or will become something MUCH more. If I had some, I'd keep the next btl for 5 years.

  • 2008 Bodegas y Viñedos Alión Ribera del Duero (86p.)
    Spain, Castilla y León, Ribera del Duero
    Blind.
    A very good wine with unusual red licorice and candy aromas.

    Blackish red.
    Nose of red, young, perfumed fruit: cummin, red licorice and candy esters.
    Palate did not impress in the rather tough company (2 differend Unico and 1 Valbuena as a starter) but this is a very good wine. However, felt a little simple tonight.
    If I had some, I'd keep for some time, at least for 10 yrs.

  • 2006 Bodegas Protos Ribera del Duero Gran Reserva (91p.)
    Spain, Castilla y León, Ribera del Duero
    Blind.
    A well built wine that has the future for it.

    Blackish red with purple streaks.
    Unusual aromas including liver paste and dough.
    In the mouth it has a great tannic grip, great diversity and spread. Because it's so young, it still isn't showing its true face and difficult to assess for me. Happy for Protos and that their wines, that their relentless evolution and quality control systems allow for creating great wines such as this.

    My crystal ball says: Not at its best if drank before 2020.
    My wallet says: Let's get wines that we prefer over this one at a better price.
 
Toppen