Nu är det dags för Caviste att bekänna färg.
@Martin Berggren behöver dock inte vara allt för orolig - Coursodon 2012 levererar bra skit. Öppnade ett av varje ikväll och blev imponerad...
2012 Coursodon Silice, Saint Joseph (89p)
Slankt, friskt och rödfruktigt med alla typiska drag man kan förvänta sig av rödtjut från norra Rhône. Hallon, lite oliver, köttsaft och ett par drag på pepparkvarnen kan inte misstolkas; ursprunget är glasklart utan att bli övertydligt. Jag hittar även lite antydan till sten, läder, timjan och brett samt lätta fattoner. I munnen är det lättfotat med fin syra och påtagligt snälla tanniner - en struktur som andas mer Pinot Noir än Syrah. Intensiteten kunde visserligen vara högre, men detta är inget stort vin utan mer av ett riktigt bra vardagsvin med perfekt balans.
Jag gillar detta skarpt, ett klockrent vin att smutta på i sin ungdomsdräkt. Jag kommer inte bry mig om att lagra detta, dock kan det säkert bli ännu bättre med lite mognad såklart. Orka vänta liksom.
2012 Coursodon L'Olivaie, Saint Joseph (92p)
Det märks direkt att detta vin är mer ambitiöst. Mörkare frukt, påtagligt mer intensitet, fylligare (medelfylligt på gränsen till fylligt) och ganska rejäla fat med angenäm ton av kafferost, vägdamm och rostiga spikar. Det finns även lite rökiga drag samt en antydan till kräftspad, vilket kittlar dödsskönt i både näsa och mun. Utöver dessa bonusnoter så finns såklart de vanliga dragen också: björnbär, hallon, kryddpeppar, rått kött, lagerblad och lakrits. Eftersmaken bjuder på ett helt grustag av finfina mineralförnimmelser. Komplext, balanserat och fullkomligt underbart.
Kan tänka mig att detta behöver ligga till sig några år för störst upplevelse, speciellt med tanke på det kraftiga fatinslaget. Som tur är så är det mest björkpollen jag är allergisk mot, men en av flaskorna jag har kvar skall jag försöka hålla på ett tag. Svinbra och gott till tusen i vilket fall som helst!
Fan vad jag gillar riktigt bra Syrah.