Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Vinprovningsantecjongar från Gammalt som Gatan hos PAtrik och Carina den 25 maj, 2024

Jag vet att jag lovat dela med mig av mina egna och gruppens anteckningar för ssk de röda vinerna. Men, med en mor som operarats för lungcancer, familjeincidenter och att jag precis fått mitt livs första anställning i vuxen ålder… Ja, det har varit mycket, och idag har jag mest sovit, kommit ikapp med epost, LinkedIn och tränat FETKENDO.

Då klockan är slagen tänkte jag avhandla den första flighten av Gammalt som Gatan. Vita viner. Med det första vinet i flighten deklarerat som Vintomas gamla bubbel.

Men, innan man börjar prova hos Patrik och Carina, har det alltid ploppats ett kalibreringsvin. Denna gången var det ett välåldrat Rosévin som jag lite oseriöst skämtade om som en rosé, men inte alls trodde så. Ingen av oss landade i Roséträsket. Lagringsvärdigt och riktigt jädra bra efter

katho27

Medlem
Klassisk, fin Riesling GG i bra mognadsfas till grillad lax med sparris och färskpotatis. Glad och nöjd.

Men sista glaset av denna Sauternes till svenska jordgubbar med grädde.. Boom!
Efter att flaskan ploppades i större sällskap för 10 dagar sedan har den bara blivit bättre och bättre.
Vid avslutet fullkomligt ljuvlig.
Önskar jag hade bättre disciplin och hade kunnat hålla mig för att följa den över längre tid.

IMG_7952.jpg

Sebran

Medlem
Klassisk, fin Riesling GG i bra mognadsfas till grillad lax med sparris och färskpotatis. Glad och nöjd.

Men sista glaset av denna Sauternes till svenska jordgubbar med grädde.. Boom!
Efter att flaskan ploppades i större sällskap för 10 dagar sedan har den bara blivit bättre och bättre.
Vid avslutet fullkomligt ljuvlig.
Önskar jag hade bättre disciplin och hade kunnat hålla mig för att följa den över längre tid.

Visa bifogad bild 32206

Wechslers Kirchspiel från 2017 gillade jag också enormt mycket, drack den vid 2 tillfällen men nu var det nog 2 år sedan sist. Kan även passa på att nämna att det inte är en GG, eftersom Wechsler inte är medlem i VDP.

LeChat

Medlem
IMG_6104.jpeg

2000 Château Malartic-Lagravière

Färgen är vackert, moget röd med en begynnande orange kant. Tycker att inslaget av cabernet franc är tydligare i denna flaska än de två tidigare och kvalitetsmässigt är den minst lika bra som förra flaskan. Perfekt mognad och balans. Lagom stallig och samtidigt hyggligt elegant. Smakrik, komplex och med bra tryck.

Är man svag för St. Emilion så finns det anledning att prova denna Pessac-Léognan. Finns absolut någon form av samklang.

Kvällens tallrik blir en klassiker med grillad entrecôte, vitlökssmör och sparris. Smaskigt!

Wintermute

Medlem
Von Winning Sauvignon Blanc 500 2018
Skyhög syra med massor av citron, lime och lite zest. I bakgrunden finns grapefrukt och ett uns tropiska frukter. Grusväg och lite mineralsälta. Knastertort.
Senare kommer lite friska, gröna äpplen.

I doften finns SB-markörer i form av nässlor.

Bra längd och förvånande bra balans.

Och snygg flaska.

Runt 90p, eller strax över.

20240605_203445.jpg

LarsW

Medlem
Korta noter från sommarstugan
O. Fournier Alfa Crux 2008

Mörka dofter i näsan, Blod, svarta oliver och bitter choklad. Mustig!
Smaken är mjuk och samtidigt massiv. solmogen frukt. Barbeque. Fina tanniner. Choklad och tobak.

Inte väldans komplext men bussigt och gott i kvadrat.

92p - kul att dricka med lite ålder. Tror vi prickade dricksfönstret ganska bra.

thumbnail_20240605_100453.jpg

Vingubben

Medlem
IMG_5472.jpeg

Chapoutier, Les Granits, St Joseph 2016

Drack 2015 för några veckor sedan och var måttligt imponera. Tänkte att 2016 skulle vara lite mer inbjudande med mer mognad och avslipade tanniner. Svårt att jämföra årgångar om man inte dricker dom parallellt men i minnet känns dessa rätt lika. Rätt stramt, syrliga körsbär, oslipade tanniner och mineraliskt. Saknar fläsket och pepparn. Hanmnar strax under 90p-strecket vilket är lite av en besvikelse med tanke på va dom tar betalt.

LarsW

Medlem
Poggio San Polo Brunello di Montalcino 2013
Näsan: Svarta oliver. Solmogen frukt. Mustig och mörk. Sniffarvin!

Munnen: Mogen. Mjuk. Röda bär. Ek. Tobak och läder men inga bårdåvibbar. Fina tanniner och bra syra. Medel lång eftersmak.

Helt klar att drickas nu. Inte superkomplex men god.
91p

Shaw and Smith Chardonnay M3 Vineyard 2021

Näsan: Konserverad citron och tändsticksplån. Ek! Vitt godis.

Munnen: Citrus. vitpeppar och svavel. Vita stenfrukter. Fint ekad och trevlig syra.

Mådde bra av en timmes dekantering.
90p

thumbnail_20240606_090426.jpg

Öppnade mot bättre vetande en Dr Hermann Auslese 2021.

Finns väl nästan inget vin som är så meningslöst att öppna ungt som Moselriesling och detta var inget undantag. Smakar mest smält piggelin, men kan säkert bli ett bra vin om 10-15 år. Keller Limestone Goldkapsel hängde med bredvid och det hade mer struktur, en liten beska som styrde upp. Dock är det en Kabinett.
Men om jag skall satsa mina pengar på någon av dessa så tror jag Keller står som vinnare om 10-15 år

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
På årets etniska upptäcktsresa var det så dags för ett Egyptiskt rosévin på druvorna Grenache och Montepulciano. Detta är årets 23:e vinland som representeras av ett kvalitetsvin. Har aldrig någonsin druckit den druvblandningen tidigare. Också en av mina första förförerskor från Egypten. Även denna visade sig oemotståndlig och generöst öppen.

IMG-20240607-WA0002.jpeg

2017 Egyptian International Beverages Co. Shahrazade, 86p

Det här vinet beter sig som ett ganska kraftigt rödvin. Kanske vad man förväntar sig av en blandning av Grenache och Montepulciano som har mognat i 7 år?

Det är rikt, djupt, jordigt med lågregistersyra och INTE din genomsnittliga rosé.
Det här är ett helt annat djur.
Trots det: Ett glatt sommarvin för en hårdgrillad biff och ICAs Potatissallad med extra grädde.

Kort om vinet:​

Sheherazade, den legendariska berättaren från "Tusen och en natt", har inspirerat namnet på detta vin. Berättelserna som räddade hennes liv, natt efter natt, sägs speglar djupet och komplexiteten i detta vin. Makaren säger vidare att varje flaska av Shahrazade (de gör många olika viner under denna etikett) bär på en saga, lika fascinerande och mångfacetterad som Sheherazades förtrollande berättelser.

Vinmakaren heter Egyptian International Beverages Co och anser sig ha en lång (mhmm) tradition av att skapa kvalitetsviner (nåja) som kombinerar klassiska europeiska druvsorter med unika egyptiska inslag ("unika" = huvudet på spiken!). Deras vinodlingar sägs dra nytta av det varma klimatet och den bördiga jorden längs Nilen som sägs ge druvorna en unik karaktär.

Rosé-blandning av Grenache och Montepulciano​

Grenache, fruktiga och kryddiga toner, blandas här med Montepulciano: djup färg, tanniner och jordighet. Kombinationen skulle kunna vara ett rejält kralligt rödvin. Här resulterar det i ett rosévin som skiljer sig från mängden. Med sina 7 år av mognad får vinet en muskulös rikedom och jordig komplexitet som är direkt sällsynt i roséviner. Det är detta som gör Shahrazade till ett perfekt val för en sommarkväll med en grillad biff och krämig potatissallad.

Jag tror bestämt att aggressiva myggsvärmar aktivt kan bidra till att göra vinet mer minnesvärt!

Glada tilltugg!
IMG-20240607-WA0004.jpeg

Silex

Medlem
IMG_6753.jpeg
Insåg att man kunde få lite Haut-Brion -98 coravinat på restaurangen ikväll. En sån chans får inte missas! Rökigt och mörkfruktigt i doften. Fin balans, viss mognad men känns som det lurar några lager till därbakom. Gott och kul men till det grillade köttet passade faktiskt ett glas Stags Leap Artemis bättre.

Sonderlese

Medlem
Sabelli-Frisch Mariedam Stampede Vineyard White Zinfandel 2021
Betar av de sista av förra årets flaskor. Tydligare ek nu och mer dämpade frukter och bär. Fortfarande enastående bra, jämfört med bassortimentets roséerbjudande, men jag upplevde den som ett ytterligare hack bättre förra året.

Då ska jag också plocka fram en flaska; annars hade jag tänkt vänta ytterligare ett tag. Om frukten är avtagande är det bäst att dricka upp denna sommar.

Det blir spännande att läsa ditt omdöme!
Jag bekräftar, frukten är borta! Vinet är det blekaste rosa, smakar så gott som bara mineral med bärande syra. Det passade förvånansvärt bra till en sallad med kräftstjärtar och avokado, eller var det snarare att det inte skar sig mot salladen.
I botten av flaskan låg det en ring av fällning bestående av tanniner och vinsten.

LeChat

Medlem
IMG_6119.jpeg

2010 E. Guigal Côte-Rôtie Château d'Ampuis

Ur flaskmynningen doftar det mängder av härligt baconfett, men i kupan kommer det även fram rökta charkuterier, peppar, choklad och något blommigt.

I munnen tillkommer förutom de nämnda, bl.a. mörka bär, viol, lite mynta och citrustoner, käck lakrits.
Exklusiva fat och anmärkningsvärt elegant.

Årgång 2010 har säkert behövt sina år i källaren för att mjukna och mogna men nu har den utvecklats till ett enastående gott vin som smeker gommen alldeles förträffligt!
Ett synnerligen gott rött! :cigarr:

Last edited:
Så blev det så dags att prova SA Prüm Lay Bernkastel Riesling GG 2017. Vinet som hoppade från 299 kr till 179 kr och sedan snabbt tillbaka igen. Numera 5 flaskor kvar.

Närmast uringul färg, lite tropisk melondoft. Ganska syrafattigt för en riesling och lite oljigt, samma typ av nätmelon i smaken som i doften.

Kort sagt, hade jag fått detta blint och i en större kupa hade jag definitivt inte landat i Mosel. Mer troligen någonstans i Rhonedalen, Marsanne/Rousanne. Så vinet är fullständigt atypiskt i min mun iaf. Men det smakar ju inte illa på något sätt. Kan nog försvara sitt 179 kr pris, men knappast 299 kr. Möjligen att man kan slänga in det som en joker i en provning. Annars blir det vin till fredagssushin.

Detta var troligen första och sista gången jag handlar vin från SA Prüm.

IMG_3763.jpeg

Château Cantemerle 2020

Inte så mycket färska svarta vinbär i näsan som jag hoppats på, mer syltade sådana eller outspädd saft - vaniljsocker märks. Är jag störd som tänker på fatad grenache?

I munnen mycket mjukt och polerat, saknar en upplyftande nerv och vinet känns varmare än de 13.5 alkoholprocent som angivs på etiketten. På efterkälken kommer en rejält sötklibbig trävanilj som sticker ut

Mmmnnnjjaaaa...

Gick och hämtade den här istället : L'Appel des Sereines François Villard 2021

Riktigt örtkvistig och lite rotfruktsaktig Syrah, lite tunn och enkelspårig men åh så härligt rent och tillfredsställande för själen på samma gång; för dagen satt den mitt i prick

pinoten

Medlem
IMG_4872.jpeg

Roda I Reserva 2011

Doft av mörka bär, ek, vanilj. Smak initialt mörka bär med en ton av mogna körsbär sen kommer lite tobak och rökighet, silkiga tanniner. Långt slut med toner av vanilj och choklad. 92-94p. Önskar jag hade fler :)

Intogs till Paella med kyckling och chorizo, funkade bra.

Toppen