Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

IMG_6847.jpeg

2022 Venture, Flädie vingård och vinproduktion
Midsommar och Dalarna innebär vitt från Sverige i glasen.

Krusbär, citrus, nyklippt gräs, fläder. Riktigt fin fräsch nos må jag säga. Doftar krispig sommar.
Bra hög syra. Mer fläder och jasmin. Citrus, aningen melonsötma och lite beska i avslutningen.

Gött. 89+.

Små grodorna på er.
 

The Wall

Medlem
Visa bifogad bild 32300
2022 Venture, Flädie vingård och vinproduktion
Midsommar och Dalarna innebär vitt från Sverige i glasen.

Krusbär, citrus, nyklippt gräs, fläder. Riktigt fin fräsch nos må jag säga. Doftar krispig sommar.
Bra hög syra. Mer fläder och jasmin. Citrus, aningen melonsötma och lite beska i avslutningen.

Gött. 89+.

Små grodorna på er.
Små grillade grodlåren på oss.
 
Loire har ingen bra helg hos oss. Jag öppnade en La Dioterie 2010 ikväll som jag lagrat i många år. Fullständigt korkskadad.

Farsan sprang ner och öppnade ersättningsvinet. En Beaune 1er Cru, Les Cras 1999 från Camille Giroud.

Detta är på något sätt ett vin från en annan tid. Byggt för att kunna lagras i en evighet. Fortfarande rejält tanninrikt. Strålande gott och kontemplativt

IMG_3802.jpeg
 

KimHartman

Medlem
2006 Poderi Aldo Conterno Barolo Romirasco

Lots of pure fruit; cherries, strawberries, blood orange, and rose hip. Violets, hard candy, tar, a fresh minty note, and clear oak influence that brings a slightly sweet sensation of vanilla and nougat. Tannic, but very fine silky tannins. Manages the 14.5% well. Definitely comes across as modern to me.

Still quite young. Will probably take ages until this fully matures, but I don’t mind the youthful stage it is in now. Remember to decant at least a couple of hours ahead though.

AC.jpg
 

LeChat

Medlem
IMG_6157.jpeg

2015 MastroJanni Brunello di Montalcino

Bordeaux, bourgogne och champagne. Egentligen behöver jag nog inte några andra. Halvmogen och mogen bordeaux, vit och röd bourgogne och champagne med några år på korken eller ännu hellre en fullmogen variant.

Fast även om dessa godbitar skulle räcka långt så skulle det kännas trist att inte kunna dricka brunello. Kopiöst goda viner som jag nog dricker lite för sällan faktiskt.

En halvtimme efter öppnandet är kvällens 2015 Mastrojanni i kalasform. Så jäkla bra! Så även om jag oftast vurmar för franska viner, denna underbara druva från Toscana är ett måste! Färgen, doften, smaken… allt uttrycker klass och kvalitet. Komplext, elegant och sensuellt.

Detta vin kommer bli ypperligt till fruns köttbullar på kalvfärs i hemgjord italiensk tomatsås med bl.a. citronzest, sardellcrème, basilika och lite vin. Serveras med basilika och rikligt med parmesan. Splendido!:cigarr:
IMG_7979.jpeg
 
Last edited:

Foley

Medlem
Drack Tolpuddle 2022 igår halvblint (fästmön fick välja fritt från en begränsad källare). Helt inställd på att det var en bourgogne rouge, men efter ett kort tag var den alldeles för bra för det, så jag fick inte ihop det. Visade sig alltså vara Tolpuddle pinot noir 2022 från Tasmanien som jag köpte i vintras på sb och glömt bort att jag hade tillgänglig. Otroligt bra, måste jag säga. En del jordiga toner tillsammans med mkt röd frukt. Väldigt elegant. Kändes inte för ung (till skillnad från t.ex. theo danser bourgogne rouge) att dricka redan nu. Har tyvärr inga fler 2022, men väl ett par 2021or kvar. Väldigt kul att få blint.
IMG_4602.jpeg
 

Vingubben

Medlem
IMG_5528.jpeg


Guigal, Côte-Rôtie, Brune et Blonde 2015

Hade nog kunnat vänta ett par år till men fullt njutbart. Köttigt och metalliskt med en hel del jordiga toner. Franska örter, svamp och lite kvarvarande frukt. Har ofta problem med eken i Guigals viner men här är den integrerad. Bra balans och stabila 93p.
 

Magikern

Medlem
Visa bifogad bild 32312

Guigal, Côte-Rôtie, Brune et Blonde 2015

Hade nog kunnat vänta ett par år till men fullt njutbart. Köttigt och metalliskt med en hel del jordiga toner. Franska örter, svamp och lite kvarvarande frukt. Har ofta problem med eken i Guigals viner men här är den integrerad. Bra balans och stabila 93p.

Jag förmodar att vinet inte fått 40 månader i ny ek. Även toppvinet La Mouline blir ju överekat i vissa årgångar på grund av Guigals envist långa ekbehandling.

Hur som helt så börjar det bli dags att öppna en Brune et Blonde det var en halv evighet sedan jag drack det senast.
 

mackan92

Medlem
Jag förmodar att vinet inte fått 40 månader i ny ek. Även toppvinet La Mouline blir ju överekat i vissa årgångar på grund av Guigals envist långa ekbehandling.

Hur som helt så börjar det bli dags att öppna en Brune et Blonde det var en halv evighet sedan jag drack det senast.
Om jag inte missminner mig helt så lagras Brun et Blonde 36 månader på fat varav 50% är nya fat. Kan säkert variera från årgång till årgång
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Farsan plockar upp en Cabernet Franc av högre kvalitet, men jag sitter lite tveksam. Det är varken speciellt typiskt för Loire, eller speciellt bra. Rätt tunt i mitten, men rent och korrekt. Tydligen har han ropat in denna för typ 700kr på Bukowskis. Själv har jag aldrig hört talas om Thierry Germain.Visa bifogad bild 32298

Min flaska (Chateau de Pez 2009) som jag slet till mej i eftermiddags i lokala mataffären i Köpenhamn för 250 DKK slår Loirevinet på alla punkter. Osar av fullmogen Bordeaux i doften, lite svagare i smaken. Är kanske en 86-87 poängare?

Farsan fick rätt dålig utdelning för sina pengar, men nu har iaf lärt oss detta 🙁
You can't win them all :cool:
Men, om man inte är modig och experimenterar hittar man aldrig de där vinerna som om några år lämnat jordens omloppsbana i prisökning.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
En av mina bästa fredagar någonsin.
Ploppade med stor lycka i afton!
Skrev på CT och ...
Bad ChatGPT skriva om mina smaknoter på CT till svenska. Blev väl "sådär" men jag hade inte mer tid. Håll tillgodo med detta eller, hellre, hemsök mina handskrivna smaknoter på CT!

PXL_20240628_170508117.jpg


Årgång: 2010
Producent: Bodega de Bardos
Vinnamn: Suprema 30 meses
Druva: Tinta del Pais, Tempranillo
Geografi: Spanien, Ribera del Duero
Poäng: 97
Spännande detaljer:
Den här flaskan är den fjärde av sex, och den levererade exakt samma magi som den första flaskan (vilket inte varken nr 2 och 3 gjorde). Vinet är rikt, vackert och komplext, med en balanserad smak som dröjer sig kvar.
Smaknot:
Det här vinet överraskade mig genom att flaskan var tom innan filmen var slut! Den rika och balanserade leveransen gör att man önskar att det aldrig skulle ta slut. Känslan när flaskan var tom var som att jag bara hade druckit halvvägs...
Slutsatser:
Mitt råd till vinmakaren är att satsa på bättre korkar. Det är en skam när ett så fantastiskt vin inte får skina på center stage pga en undermålig kork!



Årgång: 1997
Producent: Störrlein
Vinnamn: Randersackerer Marsberg Riesling Kabinett trocken
Druva: Riesling
Geografi: Tyskland > Franken
Poäng: 96
Spännande detaljer:
En absolut fantastisk torr Riesling! Färgen är gyllene bärnsten, och doften är som att vandra i Zombieland, men i munnen är det en ren skönhet.
Smaknot:
Syrligheten är djup och balanserad. Frukten har avtagit och avslöjar en karaktär med grit och en arkitektur som öppnar upp för en ljuvlig tolkning av drickbara våta stenar. Det är mjukt, som att kyssa din älskade för första gången. En otrolig balans och intensitet som är extremt sällsynt att stöta på. Livet blir bättre när denna typ av vin existerar!
Slutsatser:
Korken hade en genomträngande och märklig doft, som TCA blandat med gamla sopor, och vinets doft speglade detta. Korken var kort och endast 15% genombött. Om du har detta vin i din källare, vilket är osannolikt eftersom det inte ens fanns på CT innan jag noterade det, så rekommenderar jag att du kontrollerar flaskornas nivåer. Om allt är okej, kan detta vin leva länge, men det är otroligt vackert redan idag.
 
Last edited:

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Bordeaux mot Rhône:
Poesia Lieu Dit.jpg

2020 Château Poesia och 2016 E. Guigal St. Joseph Lieu-Dit St. Joseph Rouge.
Runt en timme i karaff.
Initialt är Lieu-Dit väldigt generös i både doft och smak med rejäl kryddigehet: muskot, spiskummin, kanel, vanilj och nejlika. Det finns massor med fat, men frukten är tillräcklig för att balansera det hela. Mycket bra vin, men kräver kraftig mat annars kan det bli lite för mycket av det goda. Jag har svårt att tro att det kommer att hända så mycket mer med det här vinet de närmaste åren. Det är drickfärdigt nu.
Poesian startade ganska spretigt: massor med frukt som gick lite åt alla håll. I glas två var det en helt annan historia: tobak, läder, viol, sardeller och katrinplommon. Syran är på sangiovesenivå, faten återhållsamma och 15 % alkohol känns inte alls. Mycket bra Bordeaux redan nu och har säkert potential till att utvecklas till något riktigt stort.
 

pinoten

Medlem
IMG_5076.jpeg

Vincent Girardin Volnay Les Vielles Vignes 2017

Jaha ja, två inlägg i rad men jag har semester och platsbrist/”köpstopp” 😁

Initialt lite sura körsbär som dominerar men rätar upp sig efter en stund. Elegant och på den lättare halvan för pinot med röda bär, körsbär, jordgubb, en hint av läder och tobak. Bra mineralitet och välintegrerade tanniner. Känns som att det var en bra tidpunkt att ploppa denna. Kring 90p.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Hitintills 31 vinländer i år och andra vinet från Bulgarien.

1000014537.jpg

1992 Domaine Boyar Merlot, Sliven, 91p.
Har passerat sin platå men kommer leva bland oss under flera år till.
Tegel som drar mot brunt.
En hel del riktigt mogna toner på nosen - mer troll än charmtroll.

I munnen möts man av en otrolig ren bärsmak av röda vinbär. Syranivå som i Chianti. Elegant komposition som inte tickar någon av mina fördefinierade Merlotboxar.

Gott, långt och en oväntat positiv överraskning. Flaskan öppnades från samlingen vid vasken. De flesta åker bara rätt ned efter plopp. Som två Sylvaner Spätlese från Franken och nådens år 1982 gjorde i förrgår.
 

matage

Medlem
Sabelli-Frisch Zinfandel Anchia Stampede Vineyard -22
IMG_1055.jpeg

Väldigt överraskande vin.
Ljust röd färg som för tankarna mot en ung Nebbiolo snarare än mina referensramar för en Zin. Frisk frukt på näsan med smultron, röda vinbär och körsbär med en lätt touch mintig örtighet som får mig att associera till gamla "Kungen av Danmark"-halstabletterna.
Ganska slankt i munnen men med ryggrad. Röda bär med härlig frukt, hög kontrollerad syra och beskedliga tanniner.
Väldigt annorlunda jämfört med vad jag normalt dricker men kanongott!!

Drack det parallellt med en hyfsad Syrah/Grenache till grillad Côte de Boeuf med en mycket lyckad hummer/Jalapeño-trimmad bearnaise och ungsrostad färskpotatis och för mig var Anchia den klara vinnaren.
Har svårt att tänka mig en bättre match till en balanserad Surf'n'Turf så igår befriade jag Torsplan från deras sista flaskor :)
 

The Wall

Medlem
2022 Christophe Cordier Bourgogne Blanc ”Vielles vignes”

Zalto neb/bou; citrus, mineral, lite knallpulver men bara…inbjudande.

Mun; syrlig, citron o mineral, dragning åt grillad citron, finfin. Eller ja, kanske lite vresig på egen hand efter att vi druckit vinet till maten, men efter perfekt matchning till grillad rödingfilé blir det lite svårt för vinet att sjunga solo.
IMG_4323.jpeg

Ett bra val till…
IMG_4325.jpeg

…grillad rödingfilé med grillad citron, färskpärer, grillad sparris och gräslökssmör.
Men h-e, vilken perfekt kombination! Jag tänkte riesling med tanke på sparrisen eller Catena chardonnay för skojs skull men gommen vrålade lite lagom diskret ”Booouuuurgooogne”. Så jag lyssnade på gomkänslan, vilket var väldigt bra.
 
Last edited:

The Wall

Medlem
2022 Gaia Santorini Assyrtiko

Veritas unoaked Chard; lätt rökig ton, mineral? Citrus, jäst (tänk whisky).

Mun; syrlig, mkt, lite slank smakmässigt även om grillad citron kan anas. 13,5%

Till ugnsstekt röding med citronsås o färskpärer, helt ok tack vare syran i vinet och fetman i såsen.

IMG_4307.jpeg

IMG_4310.jpeg


Några dagar senare:
Veritas riesling; lite rök, lite grön ton, lite citrus/-rengöringsmedel.

Mun; syrlig, ”på”, men ändå bra.

Hängde med till grillade rödingen idag men dominerade lite väl mycket, behöver mer rustikt än elegant motstånd.

Jag har tidigare tyckt att priset låg en bra bit över överkant i förhållande till prestandan på den tiden vinet kostade en hundring mindre, men nu är det riktigt bra och trevligt. Lite osis bara att söndagens flaska är senaste årgången som nköptes till det väsentligt högre priset (runt 350 sek om jag inte minns fel).

Bättre i riesling-glaset efter några dagar än i Chablis-glaset.
 

katho27

Medlem
Drucket i helgen, i trevligt samkväm utan egentligt eller uttalat fokus på vinerna.
Dock inga besvikelser!

Geoffroys Terre -06 fin och mogen, minns den dock som något vassare när den dracks för 2 år sedan.
Amelia -18 minst lika bra som för ett år sedan - ett kanonvin!
Mariedam White Zin föredrog jag årgång -21 nyss, den hade legat ett år efter inköp, var mer komplext än denna -22 inköpt alldeles nyss.
Villa de Corullon -19 hade mått fint av några år på flaska sedan första ploppen dec -22, djup och med fint avslipade tanniner.


IMG_8064.jpg
 
Dags för lite konsumentupplysning! Hur är egentligen Chateau Blaignan 2016 som säljs för ringa 121 kr i BS. Och som enligt uppgift fått hela 92 poäng av självaste James Suckling.

Vinet som ligger närmast till hands att jämföra med är Chateau des Trois Manoirs 2012 som såldes för ungefär samma pris i vintras. Det vinet är betydligt lättare än Blaignan, och har mognat fram långt längre. På det vinner det i min bok i dagsläget.

Men Blaignan är inte utan kvaliteter.
IMG_3829.jpeg
Bra koncentration för priset, men lite charmlöst för tillfället. Saknar komplexitet och är såklart inget packat vin. Och självfallet inte värt i närheten av 92 poäng. Men kanske 85?
Allt finns där, syra och tanniner. Känns som mer Merlot än CS. Spontant är det lite likt Chateau Coufran som såldes som härtappat i min tidiga vindrickarålder.

”Allt riktigt bra vin är dyrt men allt dyrt vin är inte bra” som farsan brukar säga. Men till det priset så tror jag faktiskt det kan vara värt att glömma bort en låda i källaren i 5-10 år. Vore kul att prova det emot min hus-Bordeaux La Tour de By men det får bli i helgen
 
Last edited:
Toppen