En av mina bästa fredagar någonsin.
Ploppade med stor lycka i afton!
Skrev på CT och ...
Bad ChatGPT skriva om mina smaknoter på CT till svenska. Blev väl "sådär" men jag hade inte mer tid. Håll tillgodo med detta eller, hellre, hemsök mina handskrivna smaknoter på CT!
Årgång: 2010
Producent: Bodega de Bardos
Vinnamn: Suprema 30 meses
Druva: Tinta del Pais, Tempranillo
Geografi: Spanien, Ribera del Duero
Poäng: 97
Spännande detaljer:
Den här flaskan är den fjärde av sex, och den levererade exakt samma magi som den första flaskan (vilket inte varken nr 2 och 3 gjorde). Vinet är rikt, vackert och komplext, med en balanserad smak som dröjer sig kvar.
Smaknot:
Det här vinet överraskade mig genom att flaskan var tom innan filmen var slut! Den rika och balanserade leveransen gör att man önskar att det aldrig skulle ta slut. Känslan när flaskan var tom var som att jag bara hade druckit halvvägs...
Slutsatser:
Mitt råd till vinmakaren är att satsa på bättre korkar. Det är en skam när ett så fantastiskt vin inte får skina på center stage pga en undermålig kork!
Årgång: 1997
Producent: Störrlein
Vinnamn: Randersackerer Marsberg Riesling Kabinett trocken
Druva: Riesling
Geografi: Tyskland > Franken
Poäng: 96
Spännande detaljer:
En absolut fantastisk torr Riesling! Färgen är gyllene bärnsten, och doften är som att vandra i Zombieland, men i munnen är det en ren skönhet.
Smaknot:
Syrligheten är djup och balanserad. Frukten har avtagit och avslöjar en karaktär med grit och en arkitektur som öppnar upp för en ljuvlig tolkning av drickbara våta stenar. Det är mjukt, som att kyssa din älskade för första gången. En otrolig balans och intensitet som är extremt sällsynt att stöta på. Livet blir bättre när denna typ av vin existerar!
Slutsatser:
Korken hade en genomträngande och märklig doft, som TCA blandat med gamla sopor, och vinets doft speglade detta. Korken var kort och endast 15% genombött. Om du har detta vin i din källare, vilket är osannolikt eftersom det inte ens fanns på CT innan jag noterade det, så rekommenderar jag att du kontrollerar flaskornas nivåer. Om allt är okej, kan detta vin leva länge, men det är otroligt vackert redan idag.