Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Vinturisten i mig räknar hitintills till 25 länder i årets resa bland kvalitetsviner från spännande vinländer. Betyder att jag ligger på schema för årets mål med ett nytt bra vin från ett nytt spännande vinland varje vecka.

Gårdagens land ut på banan: Nederländerna och Nord Brabant.

Wild Rose.jpg

2022 Wijngaard Dassemus Wilde Rosé, 69p.
Cabernet cantor och Cabernet jura i ett salubrinhav av olämpligheter, men en perfektionistiskt ren smak av röda vinbär. Annars hade det inte varit drickbart.

Gillar man stilen, tjae, över 90p alla gånger! Annars är det mest som innehållet i en flygplanspåse.

Dagens land ut för rakning: Armenien!

PXL_20240611_111057733.PORTRAIT~2.jpg

2022 Armenia Wine Factory Dry Red Wine, 85p

Druvor: Areni och Hagtanat
Ursprung: Vayots dzor mountain

Välgjort ansiktslöst vin med mörk, rik frukt, vissa tanniner och balans. Rått trä som ännu är minst fem år från integrering. Vinet borde stå sig under rätt många år. Perfekt till en tisdagspizza.

The Wall

Medlem
2020 Domaine Comte Peraldi

Hur ofta dricker man vin från Korsika? På druvan sciaccarello? Den är visserligen lokal kändis i Ajaccio, men det är inte så att det flödar in oceaner i Sverige. Mao, bäst att testa när möjligheten finns. 60% sciaccarello, 30% nielluccio, 10% carignan-cinsault.

Väck med korken och ner i Veritas NWPN;

Lätt rökig och stallig ton med underliggande toner av bränt pinjeträ. Pga stickighet i näsan anas viss eldighet, 13,5% säger etiketten. Liten del rengöringsmedel smyger in i doften.

Mun: vissa tanniner, men ändå len, besk, lite eldig, relativt kort smak med en varm känsla som hänger kvar.

Zalto Bx; bränt pinjeträ är tydligare men nu kombinerat med mineraler i form av solstekt grusväg. Även stalligheten tittar fram tydligt.

Munnen; lättare anslag än i Veritas och med drag åt mogna jordgubbar. Klart snällare upplevelse.

Zalto Bou/Neb; mest solstekt grusväg, men det kryper fram lite bittermandel och körsbärstoner samt pinjekärnor och rengöringsmedel.

Munnen; viss beska som tittar fram långt bak på tungan, kanske lite anonym, vissa jordiga och jordgubbiga toner.

Sammantaget; intressant upplevelse, kanske inte något jag springer benen av mig för men väldigt kul med något annat än de vanliga misstänkta till maten (hemgjord pizza). Anar att vinet förmodligen är sensationellt på plats jämfört med i Sverige och det får bli ett uppdrag att utforska saken någon gång framöver.
IMG_4051.jpeg

Av förklarliga skäl starka Italien-vibbar.

The Wall

Medlem
2022 Fantzén & Cauble Côtes du Rhône

Z Universal; rödfruktig, jordgubbe/mineral, lite vanilj.

Mun; kryddigt och eldigt, 15%!!, salmiak i eftersmaken när efterbrännkammaren väl klingat av.

Helt ok för 130 pix, men nu kostar det ju tyvärr lite mer. Kvaliteten är bra, men det känns som att balansen är, tja, mer kraft än finess.
IMG_3971.jpeg

En trevlig 130-kronors CdR som kostar 180 kronor.

The Wall

Medlem
2020 Anthonij Rupert Optima

Z Universal; kakao, svart vinbär, aning rökighet, dock inte störande, lite grön ton i bakgrunden. Lite vanilj diskret i bakgrunden. Det här verkar vara en Bx-blend…

Mun; komplex, vissa tanniner, behaglig smak o eftersmak, inte elegant, mer robust/rustik, bra till mat kan man ana så klart. 14,5%. Och mycket riktigt, till grillad flapsteak, pommes, béarnaisesås och tomat- och löksallad var den finfin. En massa år på rygg i lugn och ro lär göra vinet än mer åtråvärt.
IMG_3970.jpeg

Det här var ju riktigt gott på riktigt…
IMG_3984.jpeg

…till detta som också var riktigt gott!

The Wall

Medlem
2022 William Fèvre Petit Chablis

Veritas unoaked Chardonnay; mineral och en lätt känsla, saknar umph, lite citrus.

Mun; syrlig, lite vindruvskärna, viss mineral.

Samlat omdöme; bra meningslös, Chablis. Vinvärldens Carlsberg; inget man går igång på och inget man fontänkräks av.
IMG_3924.jpeg

Bra, men föga upphetsande.

Last edited:

The Wall

Medlem
2016 Remelluri Reserva

Veritas Bx; missade av fullkomligt outgrundlig anledning att ta noter, men har kvar smakmässiga minnesbilder; första dagen; kanske lite väl högljudd ¡HOLA! i gommen, men ändå fina drag av kakao och diskret dill. Några dagar senare klart mer beskedlig och användarvänlig. Det får bli såväl återbesök som återköp inom kort, rimligt prissatt med potential för vidare utveckling i källaren.
IMG_3901.jpeg

Så gott att redaktören glömde ta noter. Ingen fara, det är ju bara att köpa flera flaskor.

Lennart

Medlem
IMG_3530.jpeg
IMG_3532.jpeg
IMG_3533.jpeg
Bereche & Fils Ludes 1:er Cru Rouge Les Mont Fournois 2020
Clape Cornas 2019
Franck Balthazar Cornas Sans Soufre Ajouté 2019

Restaurangbesök så mer fokus på att ha trevligt än att skriva smaknoter. Hur som helst kul att testa ett rödvin från en av mina favoritproducenter i Champagne. Gott och välgjort men tror det behöver en del tid, det satt inte riktigt ihop just nu med fat som stack ut bland annat. (Lite förvirrande även med namnet Les Monts Fournois som ju även är namnet på Bereche-brödernas gamla negociantfirma som nu tagits över av deras kusin.) Sen kom en Cornas från Clape och satan vad gott detta är. Allt man vill ha i en Syrah från norra Rhonedalen. Fortsatte vidare på Cornas-spåret och testade Franck Balthazar. Ny bekantskap för mig och kanske lite halvtaskigt att ta in med Clape fortfarande kvar i glaset för jämförelse, men det stod sig bra. Inte samma intensitet men väldigt gott på alla sätt med lite toner av mynta på toppen. Sammanfattningsvis en trevlig torsdag :)

katho27

Medlem
Så blev det så dags att prova SA Prüm Lay Bernkastel Riesling GG 2017. Vinet som hoppade från 299 kr till 179 kr och sedan snabbt tillbaka igen. Numera 5 flaskor kvar.

Närmast uringul färg, lite tropisk melondoft. Ganska syrafattigt för en riesling och lite oljigt, samma typ av nätmelon i smaken som i doften.

Kort sagt, hade jag fått detta blint och i en större kupa hade jag definitivt inte landat i Mosel. Mer troligen någonstans i Rhonedalen, Marsanne/Rousanne. Så vinet är fullständigt atypiskt i min mun iaf. Men det smakar ju inte illa på något sätt. Kan nog försvara sitt 179 kr pris, men knappast 299 kr. Möjligen att man kan slänga in det som en joker i en provning. Annars blir det vin till fredagssushin.

Detta var troligen första och sista gången jag handlar vin från SA Prüm.

Visa bifogad bild 32231
Provat två viner från S A Prum i veckan.
Dels samma prissänkta Bernkasteler Lay som @Von Galtén ovan, dels deras Himmelreich Spätlese -19.

Det blir inte rebuy på någon av dem, av olika skäl dock.

Jag håller med @Von Galtén om det mesta men tycker ändå att Lay för 179 pix är ett göttigt vin med bra mognadstoner, lite extra allt, drar åt hållet rik Gruner Veltliner som jag gillar. Hade lätt köpt en låda till av vinet till det priset. Men icke för ordinarie 299 kr.

Himmelreich -19 känns klumpigt, mest piggelin:igt och päron:igt med för mycket sötma och för låg syra. Ingen komplexitet och inte vad en borde kunna förvänta utifrån läge och årgång.

Skulle 11 ggr av 10 hellre välja t ex Jakob Schneider Hermannshöhle Spätlese -21 istället.

IMG_7995.jpg

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Gav Salubrin från Holland godkänt i jakten på 52 kvalitetsvinländer. Sammalika med Armenien. Och idag ploppades en flaska från Thailand som är som en bättre BiB, med tillslätad Sauv blanc med druvjuice. Svårt ge mer än 82p, även om jag skulle vilja.

Thailand = avklarat
Men, inget kvalitetsvinland registrerat. Måste (borde/hoppas) finna bättre!

Blir heller inga fler flaskor av detta "vin".

IMG_3410.jpeg

2022 Monsoon Valley (Siam Winery) Blended White, 82p

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Barry Bros & Rudd Margå 2019 (Angelus eller jag menar Angludet står det när jag läser mer noggrant....😇)
50 CS 40 M 10 PV
20240613_212551.jpg

Mest björnbär i doften och kanske lite fikon. Smakar björnbär och vinbär med ett uns stjälkighet. Förvånansvärt snälla tanniner som kan bero på att 50 % ligger på amfora.

Inte bara säljsnack att den går att dricks ung. 35 £ får duga. Passade på att ta ett glas Palmer som gjorde avtryck resten av dagen. Vilket j@kla vin Palmer alltid är!

Glas: Hiltons aquaserie. Smaken accentueras verkligen relativt doften.😁Moonraker på i bakgrunden vilket förgyller tillvaron än mer.

Den som tittar noga noterar MacGyverlösningen.

Last edited:
Provat två viner från S A Prum i veckan.
Dels samma prissänkta Bernkasteler Lay som @Von Galtén ovan, dels deras Himmelreich Spätlese -19.

Det blir inte rebuy på någon av dem, av olika skäl dock.

Jag håller med @Von Galtén om det mesta men tycker ändå att Lay för 179 pix är ett göttigt vin med bra mognadstoner, lite extra allt, drar åt hållet rik Gruner Veltliner som jag gillar. Hade lätt köpt en låda till av vinet till det priset. Men icke för ordinarie 299 kr.

Himmelreich -19 känns klumpigt, mest piggelin:igt och päron:igt med för mycket sötma och för låg syra. Ingen komplexitet och inte vad en borde kunna förvänta utifrån läge och årgång.

Skulle 11 ggr av 10 hellre välja t ex Jakob Schneider Hermannshöhle Spätlese -21 istället.

Visa bifogad bild 32257
Jag öppnade min första flaska av Lay igår och håller med om att det kändes ganska stort och maffigt, något för låg syra för att ha en balans som faller mig i smaken.

Generell fråga om lagring - Kan jag förvänta mig att frukten kryper tillbaka med några års lagring att syran blir mer framträdande? Eller kommer syra-frukt-ration aldrig vara mer syrligt än vad det är i dagsläget?

Jonas Sand

Medlem
Jag öppnade min första flaska av Lay igår och håller med om att det kändes ganska stort och maffigt, något för låg syra för att ha en balans som faller mig i smaken.

Generell fråga om lagring - Kan jag förvänta mig att frukten kryper tillbaka med några års lagring att syran blir mer framträdande? Eller kommer syra-frukt-ration aldrig vara mer syrligt än vad det är i dagsläget?
Jag tycker att syran generellt sett ”lugnar sig”. Jag har svårt att tro att lagring kommer leda till en syrligare karaktär på vinet.

LeChat

Medlem
IMG_6138.jpeg

1983 Château Chasse-Spleen

Lite stängd i doften till en början, och det är första gången som jag känner att vinet trots allt är drygt 40 år gammalt.
Tycker att man bl.a. känner lite soja i smaken och kanske att den även känns lite trött.

Men efter ungefär 1- 1,5 h så har det hänt mycket positivt. Den behövde bara lite mer tid för att öppna sig, för nu påminner den mer om tidigare flaskor. Så kanske att vinet fortfarande kan hålla fanan uppe ett tag till, även om
utvecklingspotentialen är 0.

Fullmoget och gott med bl.a. jord, järn, läder, stall mm. Munkänslan är perfekt med ett torrt och angenämt tanninbett.

LeChat

Medlem
IMG_6144.jpeg

Idag blir det hembakt pizza! Då vill man ju ha lite italienska viner på bordet. Dels blir det en slatt av Fontodi CC som frun öppnade igår, men även en brunellon från 2013 som då får bli huvudnumret.

IMG_6146.jpeg

2013 Poggio San Polo Brunello di Montalcino

Minns den som ganska kärv sist jag drack den i september 2019. Nu nästan 5 år senare så är det ett harmoniskt vin med bra balans. Smaken är riktigt god och har utvecklats över förväntan med bl.a. körsbär, jordiga jordgubbar, te och tobak.

Brunellon är det bättre vinet. Betydligt mer sofistikerat och elegant. Men Fontodin gör definitivt inte bort sig i sällskapet.

Farsan plockar upp en Cabernet Franc av högre kvalitet, men jag sitter lite tveksam. Det är varken speciellt typiskt för Loire, eller speciellt bra. Rätt tunt i mitten, men rent och korrekt. Tydligen har han ropat in denna för typ 700kr på Bukowskis. Själv har jag aldrig hört talas om Thierry Germain.
IMG_3794.jpeg

Min flaska (Chateau de Pez 2009) som jag slet till mej i eftermiddags i lokala mataffären i Köpenhamn för 250 DKK slår Loirevinet på alla punkter. Osar av fullmogen Bordeaux i doften, lite svagare i smaken. Är kanske en 86-87 poängare?

Farsan fick rätt dålig utdelning för sina pengar, men nu har iaf lärt oss detta 🙁

Last edited:

Jesper L

Medlem
Clos Cibonne Cuvée Prestige Caroline 2018

Denna har fått ligga till sig lite då jag tror att det är årgång 2022 (?) som säljs nu.

Det här vinet är verkligen i sin peak nu. Fy satan vad fint integrerat allt är. Perfekt till tonfisk, papas arrugadas och mojo rojo!

Friskt men med mer tertiära aromer på ålderns höst. Får se om man hittar någon mer djupt in i förvaringen för det här bör drickas upp denna sommar 😎

1718976725579.jpeg

m_trobeck

Ständigt sökande. Rotlös.
Clos Cibonne Cuvée Prestige Caroline 2018

Denna har fått ligga till sig lite då jag tror att det är årgång 2022 (?) som säljs nu.

Det här vinet är verkligen i sin peak nu. Fy satan vad fint integrerat allt är. Perfekt till tonfisk, papas arrugadas och mojo rojo!

Friskt men med mer tertiära aromer på ålderns höst. Får se om man hittar någon mer djupt in i förvaringen för det här bör drickas upp denna sommar 😎

Visa bifogad bild 32299
Tack för påminnelse!

Tror jag har någon eller några flaskor jag köpte för något år sedan. Får leta fram dem och ploppa i sommar!

Toppen