Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har mĂ€rkt Ă€r sig finewines.se inte sig likt rent utseendemĂ€ssigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bĂ€ttre matcha vĂ„r tidigare fĂ€rgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den hĂ€r forumtrĂ„den!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

buteljen

Medlem
1720100099950.jpeg

1720100227015.jpeg

Vertikalprovning ChĂąteau Mouton-Rothschild đŸ€©â€ïžđŸ’Ż.

2007 - 81% CS, 19% Merlot
Kompakt med ungdomligt babyfett kvar. 07 Ă€r ju ingen toppenĂ„rgĂ„ng men det hĂ€r Ă€r verkligen fantastiskt bra. Drack detta Ă€ven för tvĂ„ Ă„r sedan och var lika förtjust dĂ„. BĂ€sta vinet för kvĂ€llen enligt mig đŸ‘đŸ·

2004 - 69 % CS, 15 Merlot, 13% CF, 3% PV
Klassisk Bx. Elegant, trevlig lÀngd, bra balans. Drag av mint.

1997 - 80 % CS, 5% Merlot, 4% CF, 1% PV
Lite vegetativ/grön, blekare, lite tunn, slankare kropp, högre syra och en medioker finish. Inte det bÀsta vinet i uppstÀllningen.

1990 - 80% CS, 10% Merlot, 10% CF
90 var en fantastisk Ă„rgĂ„ng men nĂ„gon har skrivit att “this has always been a disappointing Mouton considering the vintage”. Utvecklad med tertiĂ€ra toner. KĂ€ndes lite tunn.

1989 - 78% CS, 14% CF, 8% Merlot
HÀrligt mogen. LÀder, grafit, stadiga tanniner, lÄng eftersmak, bra balans, liten sÀlta i finishen.

1986 - 80% CS, 10% Merlot, 8% CF, 2% PV
Har fÄtt mÄnga 100%-are, men denna flaska var tyvÀrr inte helt ok. Liten defekt som kommer och gÄr.

1937 - syntes redan i flaskan att den var off. Kapsejsade fullstÀndigt men var kul att prova.

2010 - Chateau Clerc Milon
Kom lite bort i sÀllskapet

StefanAkiko

ÅtergĂ„r till pendeldrickning post-COVID.
Mitt livs bÀsta RumÀnska Pinot noir under fasta. Tillika Ärets vinland nummer 32.

PXL_20240704_163502155.PORTRAIT.jpg

Bra val!
2021 Clos Buzao Pinot Noir Reserve, RumÀnien, 88p
LÀtt och ljusröd i nyllet.
Nosen skriker och vrÄlar PN, men pÄ ett mycket diskret och finstÀmt vis. Det vackraste med detta vin.
I munnen Àr det mest negativa jag kan sÀga: en liten russinig aspekt pÄ frukten. Annars perfekt för alla dem dÀrute som gillar avskalade tanniner (det finns nÄgra smÄ) och snipiga syror.

BÀttre PN Àn alla AOC Bgn jag nÄgonsin lidit och förmodligen en bra 'ringer' vid en provning av Bgn Villages.

Ett mycket bra vin, men kanske inte fullt uppskattat i detta hushÄll.

Dracks till ett avsnitt av Inspector Lewis, S4.

Etiketten sÀger ocksÄ: 'Dealurie Munteniei' orkar inte Googla. Har förmodligen lagt upp det fel pÄ CT. *suck*
...och nÄn snubbe med en fÄnig gloria... Orkar inte Googla.
Dricker för fÄ enkelt upplagda CT-viner...

Last edited:

The Wall

Medlem
2022 Dashe Dry Creek Valley Reserve Zinfandel

StandArt; lite brÀnd/knÀckig doft och en slags svÄrplacerad krydda (muskot? spiskummin?). Intensivt stick av alkohol. 14,5%. Famlar efter bÀttre referenser, men hittar ingen.

Munnen; eldigt och intensivt och nÀr gombranden lagt sig finns det en viss kvardröjande beska. Först lÀmnar, elden, sedan sötman och kvar sitter man med beskan i gommen. Det finns lite tanniner som famlar runt. PÄminner lite om en ouppfostrad pinotage minus 85% av obehaget som följer med pinotage.

Inte riktigt lik den unga, ofta överdrivet, syltsaftiga zinfandel som jag förvÀntade mig. Undantag frÄn sylten finns givetvis, Äldrad Ridge Àr det bÀsta exemplet pÄ detta.

Dashe befriar kontot med 351 kronor och med tanke pĂ„ prestandan kĂ€nns det i dagslĂ€get som ett överpris. Kanske blir bĂ€ttre om ett tiotal Ă„r (”is capable of aging for 10 or more years in bottle” enligt baksidesetiketten), men jag Ă€r i nulĂ€get inte övertygad. Den som köper en flaska och övertygar mig om 10 Ă„r fĂ„r pengarna tillbaka av mig.

Och varför köptes och korkades denna upp? Tja, hustrun hade lagat pulled pork och jag kÀnde för ett oprövat alternativ till Sierra Nevada Pale Ale. NÄja, om man ignorerar gommens nyfikenhet riskerar man att fastna bland de vanliga druvklasarna och kommer aldrig att upptÀcka nÄgot nytt sÄ dÄ fÄr man trots allt uthÀrda nÄgra smakmÀssiga farthinder emellanÄt.
IMG_4337.jpeg

Ett vin som gjort för ute-Dashe-t pÄ landet.

Patrik Sellin

fd InnertÀllmo Bryggeri
Ombesiktning av ett par viner frÄn de senaste slÀppen:
lismore saint anthelme.jpg

Lismore Age of Grace Viognier 2022. DĂ„:
"N: Smör, jasmin, lavendel och snÀckskal.
M: Smör, vanilj, ananas, melon, sten, lavendel och jasmin. Stenigt och blommigt med fet tropisk frukt. Bra syra för att vara en viognier. 90-92p"
Nu: allt stÀmmer, det finns Àven en del citrustoner. Smakar mycket mer Chardonnay, och en riktigt bra sÄdan, Àn Viogner. Har de satt pÄ fel etiketter? Mycket njutbart vin. Minst 92p, kanske 93p
Berthollier Chignin Bergeron Saint Anthelme 2020. DĂ„:
N: Rök, kryddpeppar, hyacint och melon.
M: Citron, saffran, övermogna Àpplen och honungsmelon. Charmigt, svalt och koncentrerat med snygg frukt och integrerad alkohol. 90-92p
StÀmmer hyfsat. Vinet Àr ganska fett med en charmig sÀlta. Med luft kommer det apelsin och pomerans. Syran Àr lÀgre Àn i Lismore, men tillrÀcklig för att det ska hÄlla ihop och bra för att vara Bergeron. Ett komplext och spÀnnande vin, inte fullt sÄ insmickrande som Age of Grace, men fortfarande mycket bra. FörtjÀnar inte att vara hyllvÀrmare pÄ Systembolaget. Av de 480 flaskor som slÀpptes i mars finns det 125 kvar online. Kanske inte sÄ inne med viner frÄn Savojen just nu? Jag har dock upptÀckt att jag generellt ger bra betyg till de som slÀpps. Betyget hamnar i toppen av det tidigare intervallet: 92p

Akimchik

Medlem
Vilken fantastisk flight du hade, @buteljen. Att fÄ dricka sÄ mÄnga olika ÄrgÄngar av Mouton Àr ju otroligt. Jag har sjÀlv bara haft möjligheten att prova Mouton en gÄng, och det var just en 2004. Min upplevelse var att den hade en nÄgot slankare kropp och saknade den komplexitet och fyllighet som jag förvÀntar mig frÄn en klassisk Bordeaux. NÀr jag ser tillbaka pÄ mina egna anteckningar, verkar det som att det Àr en av de sÀmre flaskorna jag haft frÄn just "the first growth"

Hur skulle du sÀga att Mouton stÄr sig i jÀmförelse med Lafite och Latour? Jag skulle verkligen vilja höra dina tankar kring detta, sÀrskilt med tanke pÄ din senaste erfarenhet.

StefanAkiko

Vilken fantastisk flight du hade, @buteljen. Att fÄ dricka sÄ mÄnga olika ÄrgÄngar av Mouton Àr ju otroligt. Jag har sjÀlv bara haft möjligheten att prova Mouton en gÄng, och det var just en 2004. Min upplevelse var att den hade en nÄgot slankare kropp och saknade den komplexitet och fyllighet som jag förvÀntar mig frÄn en klassisk Bordeaux. NÀr jag ser tillbaka pÄ mina egna anteckningar, verkar det som att det Àr en av de sÀmre flaskorna jag haft frÄn just "the first growth"

Hur skulle du sÀga att Mouton stÄr sig i jÀmförelse med Lafite och Latour? Jag skulle verkligen vilja höra dina tankar kring detta, sÀrskilt med tanke pÄ din senaste erfarenhet.
Inte ens Parker klarar av att blint urskilja 1er Cru frÄn de andra bÀsta Bdx-slotten, Àven om man hÄller sig till en uttalad ÄrgÄng och vinerna serveras sida vid sida.

Objektivt: Det Àr mer en prisskillnad Àn en kvalitetsskillnad.
KÀnslomÀssigt: Fan va bÀst!

Det enda man kan sÀga Àr att under dÄliga ÄrgÄngar gör de riktigt bra ifrÄn sig. Tex har de rÄd att flyga helikoptrar över druvorna för att skaka bort dagg och regndroppar. De har rÄd att med grÀvskopor Àndra pÄ vingÄrdarnas drÀnering...

Men, under bÀttre ÄrgÄngar i Bdx försvinner de dyraste i mÀngden av bra druvjos.

Har hitintills inte varit pÄ en enda blindprovning dÀr nÄgon korrekt utropat ett vin som Premier Cru Bdx. Men, jag har bara provat och blindprovst vin sedan 1983.

Ur ett annat perspektiv
Varför vill nÄgon betala överpris för ett mindre uselt vin frÄn en dÄlig ÄrgÄng Àn ett riktigt bra vin till REA-pris frÄn en bra ÄrgÄng i Bdx?

Skulle ju rent objektivt kunna översÀttas till idioti eller Gallimathias.

Last edited:
SÄ kom matchen som hela Europa vÀntat pÄ. Och det Àr helt orelaterat till fotboll.

Bordeauxen som Àr obegripligt billig pÄ SB trots 92 poÀng i staterna och ett antal Är pÄ flaska, Chateau Blaignan 2016. I andra ringhörnan stÄr min gamle vÀn La Tour de By 2019.

La Tour de By
har sin karakteristiska askfat, hÀstskit, jÀrnspikston som jag Àlskar men den faller faktiskt platt mot Blaignan. Den sistnÀmnda Àr sÄ mycket tÀtare, lÀngre och mer raffinerad. Men ÀndÄ 100% Bordeaux. Flaskan Àr redan full med sediment.

Chateau Blaignan gör runt 50.000 lÄdor per Är och nÄgot organiskt eller ekologiskt finns inte pÄ kartan. Och detta Àr inget vin man bjuder som överraskning pÄ vinprovning. Men som Steak Frites-vin för 121 kronor Àr det sjukt prisvÀrt. Det finns rÀtt tuffa tanniner kvar och om man har tur finns rÀtt mÄnga poÀng att vinna med lagring.

Slottet pÄ etiketten Àr rivet och ersatt med en modern industribyggnad.

IMG_3833.jpeg

Last edited:
SÄ kom matchen som hela Europa vÀntat pÄ. Och det Àr helt orelaterat till fotboll.

Bordeauxen som Àr obegripligt billig pÄ SB trots 92 poÀng i staterna och ett antal Är pÄ flaska, Chateau Blaignan 2016. I andra ringhörnan stÄr min gamle vÀn La Tour de By 2019.

La Tour de By
har sin karakteristiska askfat, hÀstskit, jÀrnspikston som jag Àlskar men den faller faktiskt platt mot Blaignan. Den sistnÀmnda Àr sÄ mycket tÀtare, lÀngre och mer raffinerad. Men ÀndÄ 100% Bordeaux. Flaskan Àr redan full med sediment.

Chateau Blaignan gör runt 50.000 lÄdor per Är och nÄgot organiskt eller ekologiskt finns inte pÄ kartan. Och detta Àr inget vin man bjuder som överraskning pÄ vinprovning. Men som Steak Frites-vin för 121 kronor Àr det sjukt prisvÀrt. Det finns rÀtt tuffa tanniner kvar och om man har tur finns rÀtt mÄnga poÀng att vinna med lagring.

Visa bifogad bild 32360

2015 Blaignan finns hos dansken för ca 190 för dubbla volymen. Brukar dessutom ofta finnas med över 30% rabatt.

StefanAkiko

Besök pÄ ny restaurang i veckan. Fantastiskt hÀrligt att fÄ njuta en ny syn pÄ mat ur ett kvalitets perspektiv.

Chez Kentaro (LÀnk pÄ Eng) levererar klassisk fransk fine dining. De accepterar bara tre följen per kvÀll och befinner sig ett stenkast frÄn tÄgstationen Kita Kamakura, ca 40 min frÄn Tokyo och 15 minuter frÄn dÀr vi huserar. Kocken har gjort en formidabel resa vad gÀller studier och inlÀrning. Och eftersom han bla utbildade sig i Languedoc, tog vi med oss detta vin:

PXL_20240705_092747272.jpg

2006 Cuvée Elise, Chùteau Rombo, 93p
Otroligt bra!
Älskar Syrah med Grenache och Carignan.

Tanken var att ploppa 2003 av detta vin, men vÄr flaska var extremt korkskadad...

...och hÀr Àr nÄgra av plattorna frÄn minsta menyn, ca 490 kr per pers. BYOB-fee: 225 kr per flaska.

PXL_20240705_094031985.jpgPXL_20240705_095437519.jpgPXL_20240705_100726522.jpgPXL_20240705_102941444.jpgPXL_20240705_104251173.jpgPXL_20240705_104345653.jpg

VÀl hemma var det verkligen sommartider hej hej för en Sancerre!
Ett intensivt och fabulöst gott Sb utan kattpiss.
PXL_20240705_155058939.jpg

2022 Domaine Michel Thomas Sancerre Lachaume, 90p
En ovanligt vÀl prissatt Sancerre hÀr i Japan. Intensiv och med snygg mineralitet. Flaska 2/3 och jag skall ge mig i kast med att hitta fler.

...fö ramlade jag in pÄ en japansk nÀtbutik med över 60 (!) olika Muscadetter. Blir vÀl #EnAvVarje till att börja med...

pinoten

Medlem
2022 Domaine Michel Thomas Sancerre Lachaume, 90p
En ovanligt vÀl prissatt Sancerre hÀr i Japan. Intensiv och med snygg mineralitet. Flaska 2/3 och jag skall ge mig i kast med att hitta fler.

...fö ramlade jag in pÄ en japansk nÀtbutik med över 60 (!) olika Muscadetter. Blir vÀl #EnAvVarje till att börja med...
Ah, Michel Thomas...det fanns en mycket trevlig Sancerre rosĂ© pĂ„ bolaget fram till och med Ă„rgĂ„ng 2020, sen försvann den. Är nog bland topp tre rosĂ© för mig.

IMG_4025.jpeg

Sommartugedekantering (2h) av BDX-andravin inköpt för €26,95 pĂ„ Carrefour för en dryg vecka sedan. Kan det bli bĂ€ttre?

Knappast. Le Marquis de Calon-Segur 2018 levererar pÄ topp. Djup, rödlila fÀrg. Doften Àr dÀmpad, men smakmÀssigt Àr den full med energi och rik pÄ mörka bÀr. En del lakrits, ceder och övriga klassiska Bordeaux-markörer. Fina syra och bra tanniner som balanserar upp det hela. Medium- till full kropp med lÄng eftersmak. 53 % Merlot och 47 % Cab Sav. Hedonistisk.
Detta Àr otroligt bra, spöar mÄnga förstaviner. Skulle vara kul att prova blint mot just nÄgra bÀttre slottsviner. Orimligt bra QPR. 93-94p.

Ombesiktning av ett par viner frÄn de senaste slÀppen:
Visa bifogad bild 32344
Lismore Age of Grace Viognier 2022. DĂ„:
"N: Smör, jasmin, lavendel och snÀckskal.
M: Smör, vanilj, ananas, melon, sten, lavendel och jasmin. Stenigt och blommigt med fet tropisk frukt. Bra syra för att vara en viognier. 90-92p"
Nu: allt stÀmmer, det finns Àven en del citrustoner. Smakar mycket mer Chardonnay, och en riktigt bra sÄdan, Àn Viogner. Har de satt pÄ fel etiketter? Mycket njutbart vin. Minst 92p, kanske 93p
Berthollier Chignin Bergeron Saint Anthelme 2020. DĂ„:
N: Rök, kryddpeppar, hyacint och melon.
M: Citron, saffran, övermogna Àpplen och honungsmelon. Charmigt, svalt och koncentrerat med snygg frukt och integrerad alkohol. 90-92p
StÀmmer hyfsat. Vinet Àr ganska fett med en charmig sÀlta. Med luft kommer det apelsin och pomerans. Syran Àr lÀgre Àn i Lismore, men tillrÀcklig för att det ska hÄlla ihop och bra för att vara Bergeron. Ett komplext och spÀnnande vin, inte fullt sÄ insmickrande som Age of Grace, men fortfarande mycket bra. FörtjÀnar inte att vara hyllvÀrmare pÄ Systembolaget. Av de 480 flaskor som slÀpptes i mars finns det 125 kvar online. Kanske inte sÄ inne med viner frÄn Savojen just nu? Jag har dock upptÀckt att jag generellt ger bra betyg till de som slÀpps. Betyget hamnar i toppen av det tidigare intervallet: 92p

LÀste detta. TÀnkte direkt - jag Àlskar ju alp-roussanne! Och har gillat tidigare ÄrgÄngar av bÄde Saint Anthelme och kanske Ànnu mer Les Salins. Sagt och gjort - bestÀllde en flaska. Gick sedan ner i kÀllaren och letade efter nÄgot annat. VarpÄ jag hittade nÄgra flaskor av just detta vin. Vi öppnade en flaska och den var verkligen hÀrlig. Oerhört lyxig och elegant pÄ nÀsan. Skönt fyllig och Akaciahonungskomplex i munnen med mycket drickglÀdje. Höghöjdsroussannne kan ju annars kÀnnas litet tunn pÄ gommen och fÄ nÄgot av bittermandelsbeska pÄ slutet. Detta Àr verkligen ett undantag. Soligt lÀge enligt vinmakarnas hemsida. Kan verkligen rekommendera Les Salins som kostar typ lika mycket men har ett Ànnu mer elegant uttryck. BestÀllde sen en Lismore Àven om jag inte riktigt gÄr igÄng pÄ Viognier.

StefanAkiko

@pinoten skrev:
Ah, Michel Thomas...det fanns en mycket trevlig Sancerre rosĂ© pĂ„ bolaget fram till och med Ă„rgĂ„ng 2020, sen försvann den. Är nog bland topp tre rosĂ© för mig.

Har sjÀlv blivit kÀr i Rose d'Anjou pÄ druvan Grolleau. Men, har druckit alldeles för lite rosé frÄn Sancerre. Skriver upp det pÄ inköpslistan!

Last edited:

Drucket

Medlem

La Tour de By

Visa bifogad bild 32360

La Tour de By vÀcker starka vinbloggarminnen till liv. HÀr Àr ett 17 Är gammalt inlÀgg om ÄrgÄng 2004, ett vin som gjorde rundor i vinbloggosfÀren pÄ den tiden (ursÀkt pÄ förhand för over-the-top-prosan, men vinbloggandet handlade mer om att ha kul Àn nÄgot annat):

Du Àr en svettig drÀng som stÄr i stallet och mockar efter korna. Du hör fruktansvÀrda skrik. Du rusar ut ur stallet och sÀtter fart mot avgrundsvrÄlen, de kommer frÄn det rostiga plÄtskjulet. Du har brÄttom, tÀnker dig inte för, vÀlter ut hinken med jÀsta körsbÀr som stÄr ivÀgen, knuffar omkull pigan och hennes bricka med din lunch: nybakt bröd, nyskördade grönsaker och en prilla snus. Du sparkar upp den skeva dörren till skjulet och en fruktansvÀrd scen möter dig: alla Àr döda, jordgolvet Àr tÀckt av blod och kroppsdelar. Det svartnar, du faller med ansiktet före rakt ner i jord, rost och blod - du har just druckit ett glas 2004 Chùteau La Tour de By (134 kr).

Detta vin har redan uppskattats av Finare Vinare och Frankofilen [senare Àven av KonjÀren], och vi kan inte vara sÀmre. Trots det nyliga finbordeauxslÀppet Àr detta inte ett adligt vin utan en simpel cru bourgeois. Vi hÀller upp. I nÀsan: blodiga köttbitar, rostig jÀrnspik, stall, grönsakstoner, saltlakrits, brioche och lite jÀsta körsbÀr i bakgrunden. I munnen: mer blod, mer jÀrn, en prilla - "Med ett schysst jÀrnrör kan man slÄ hela vÀrlden med hÀpnad" - medelfylligt, knastertorrt, lÀskande stöddiga syror, lite bittermotstÄnd och salt. Inte sÄ lÄngt, men vad gör det till maten.

Detta Àr för de vÀderbitna, konservativa bordeauxfansen som tycker att hedonistiska fruktbomber Àr Satans pÄfund. SjÀlv tyckte jag det var ett utmÀrkt matvin och en salt grönmöglig St Agur harmoniserade perfekt med vinet. A var mer reserverad, lite för mycket massmord pÄ bondgÄrd för henne.

Addendum: KonjÀren inser att detta vin uppskattas av en liten men selekt skara och finner sig transporterad till Shakespeares Henry V och hans "band of brothers." Jag kan inte motstÄ frestelsen att begÄ vÄld pÄ Shakespeare:

We few, we happy few, we band of bloggers;
For he to-day that drinks this blood with me
Shall be my brother; be he ne'er so vile,
This day shall gentle his condition;
And gentlemen in Sweden now-a-bed
Shall think themselves accurs'd they were not here,
And hold their manhoods cheap whilst any speaks
That drank with us La Tour de By.

La Tour de By 2004 pÄ vinbloggen Drucket

La Tour de By vÀcker starka vinbloggarminnen till liv. HÀr Àr ett 17 Är gammalt inlÀgg om ÄrgÄng 2004, ett vin som gjorde rundor i vinbloggosfÀren pÄ den tiden (ursÀkt pÄ förhand för over-the-top-prosan, men vinbloggandet handlade mer om att ha kul Àn nÄgot annat):

Du Àr en svettig drÀng som stÄr i stallet och mockar efter korna. Du hör fruktansvÀrda skrik. Du rusar ut ur stallet och sÀtter fart mot avgrundsvrÄlen, de kommer frÄn det rostiga plÄtskjulet. Du har brÄttom, tÀnker dig inte för, vÀlter ut hinken med jÀsta körsbÀr som stÄr ivÀgen, knuffar omkull pigan och hennes bricka med din lunch: nybakt bröd, nyskördade grönsaker och en prilla snus. Du sparkar upp den skeva dörren till skjulet och en fruktansvÀrd scen möter dig: alla Àr döda, jordgolvet Àr tÀckt av blod och kroppsdelar. Det svartnar, du faller med ansiktet före rakt ner i jord, rost och blod - du har just druckit ett glas 2004 Chùteau La Tour de By (134 kr).

Detta vin har redan uppskattats av Finare Vinare och Frankofilen [senare Àven av KonjÀren], och vi kan inte vara sÀmre. Trots det nyliga finbordeauxslÀppet Àr detta inte ett adligt vin utan en simpel cru bourgeois. Vi hÀller upp. I nÀsan: blodiga köttbitar, rostig jÀrnspik, stall, grönsakstoner, saltlakrits, brioche och lite jÀsta körsbÀr i bakgrunden. I munnen: mer blod, mer jÀrn, en prilla - "Med ett schysst jÀrnrör kan man slÄ hela vÀrlden med hÀpnad" - medelfylligt, knastertorrt, lÀskande stöddiga syror, lite bittermotstÄnd och salt. Inte sÄ lÄngt, men vad gör det till maten.

Detta Àr för de vÀderbitna, konservativa bordeauxfansen som tycker att hedonistiska fruktbomber Àr Satans pÄfund. SjÀlv tyckte jag det var ett utmÀrkt matvin och en salt grönmöglig St Agur harmoniserade perfekt med vinet. A var mer reserverad, lite för mycket massmord pÄ bondgÄrd för henne.

Addendum: KonjÀren inser att detta vin uppskattas av en liten men selekt skara och finner sig transporterad till Shakespeares Henry V och hans "band of brothers." Jag kan inte motstÄ frestelsen att begÄ vÄld pÄ Shakespeare:

We few, we happy few, we band of bloggers;
For he to-day that drinks this blood with me
Shall be my brother; be he ne'er so vile,
This day shall gentle his condition;
And gentlemen in Sweden now-a-bed
Shall think themselves accurs'd they were not here,
And hold their manhoods cheap whilst any speaks
That drank with us La Tour de By.

La Tour de By 2004 pÄ vinbloggen Drucket
HĂ„ll inte igen!

• Haha
Reactions: Jos
Faktum Ă€r att nu har jag druckit tre flaskor Blaignan pĂ„ en vecka, helt sjĂ€lv. Barnen stĂ€ller ju inte upp. Tur man har semester. Och nu Ă€r jag rĂ€tt trött pĂ„ det vinet och lĂ€ngtar efter La Tour de By igen. Beskrivningen av vinet stĂ€mmer rĂ€tt bra fortfarande. Det Ă€r kanske Sveriges kortaste eftersmak men det man fĂ„r Ă€r bedĂ„rande 😊

Öppnade en nyslĂ€ppt Tahbilk Marsanne Museum Release 2017. Otroligt udda vin. Det första som strömmar emot en Ă€r en tydligpetroleumdoft. Men i munnen Ă€r vinet inte det minsta Ă„ldrat. Blir lite mismatch i mitt huvud. Doften Ă€r 90+, smaken lite banal. Ett kul vin dock 👍

Han nÄgot sagt för 10 Är sen att jag skulle köpa en sydafrikansk viognier för 250 spÀnn hade jag nog ansökt om tvÄnginlÀggning/dödshjÀlp dÄ.

IgÄr öppnade vi dock en Lismore Viognier Age of Grace 2022. Min sambo vÀgrade dricka det och hÀllde över sitt glas i mitt. Jag var mer positiv men inte sÄ det började rycka i baguetten. Det Àr rÀtt parfymerat och en aning tungt men ÀndÄ friskt. Hade det kostat 120 kr hade jag lÀtt pimplat detta genom sommaren. Men till aktuellt pris Àr det faktiskt ett pass frÄn mej. Trots vÀldigt höga betyg frÄn Munkis.

Toppen