Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Har så förtvivlat ont om tid numer med nytt bolag och nya kunder och anställda i mina gamla bolag. Vet inte om jag skrivit om dessa viner här eller ej...

PXL_20240717_155123381.jpg

2010 Suprema 30 Meses, Favorit. 95p
Har bara en flaska kvar av dett aunderbara vin.
Fixar inte att hitta Tempranillomarkörer i dettav in, trots att jag letar med etiketten framför mig. Ett fantstiskt vin!

1998 Chateau Caronnes StGemme, F
Extremt korkskadat vin. Örkel!



PXL_20240717_162036228.jpg

Dessa två flaskors sista glas sparades som ett experiment.
FRÅGA: Dör Tawny verkligen kort tid efter buteljering och ändå snabbare efter uppkorkning?
SVAR: Tawny lever och utvecklas vackert många år efter buteljering. Efter de ploppats frodas de under mer än ett år. Gäller även om vinet inte är alltför fantastiskt och om lagringen sker i rumstemperatur.


NV Royal Oporto (Real Companhia Velha) Porto Oiro da Cepa Reserva Particular de A. F. M., 90p
Sista glaset, ett och ett halvt år efter öppning, har stått i rumstemperatur med en ny kork.
Det här är en gnutta mindre bra än för ett år sedan,. Vinets smak är "grumlig" och allr är integrerat på fel sätt. Inget sticker ut på något bra vis, det är platt och lite för sött i förhållande till syran.
Trots det är det ett bra vin! Perfekt med ost och en god vän. Dess genomskinliga whiskey-bruna färg är en skönhet i sig själv.
Men jag skulle inte köpa en andra flaska. Livet är för kort och det finns sååå många bättre gula badankor!!

1975 Offley Porto Baron de Forrester Reserve, 95p
Det sista glaset som jag hade väntat på i ett år. Vinet förvarat stående i en korkförsluten flaska i rumstemperatur (som varmast 22C).
Åh, min fruktiga Gud!
Det här förblir en fantastisk skönhet och kan se fram mot minst 50 eller till och med 100 år av vidare utveckling.
Allt du någonsin skulle önska från en elegant tawny med låg sockerhalt. (Påverkar inte din åldersdiabetes alltför mycket!)



PXL_20240718_162509977.PORTRAIT.jpg

2014 Finca Genoveva, förfärligt vin.
Vassa och höga syror som är svåra att njuta av. Saknar balans. Kommer aldrig bli någonting.


PXL_20240719_111453886.jpg

Italienskt naturvin på Chardonnay.
Salubrin i all ära, men vid sidan av sårvård och Chateau Musar har jag svårt att se det goda med det...


PXL_20240719_164744148.PORTRAIT~2.jpg

2018 Tacama Alicante Bouschet Selección Especial, 88p

Årets första peruvianska vin. En BIG BOY som är balanserad och fin. Förnämlig kompis!


PXL_20240721_161618866.jpg

2004 Cristalino Cava Brut Nature Spanien > Cava Macabeo-Xarello-Parellada Blandning: 90 poäng

Gyllene färg. Bubblorna försvunna på grund av usel kork. Doft av lätt oxiderat vin med inslag av äppelmos och jord.
Jag var nära att hälla ut det.
Men i munnen är det här vinet vackert. En touch av karamell blandad med hallonsylt (fantisera bort sötman) med renhet och precision i syra, balans och frukt. Detta är en skönhet.
Om det bara hade haft bubblor...



PXL_20240721_015939016.PORTRAIT.jpg

2017 Pileum Cesanese del Piglio Superiore Riserva Bolla di Urbano, 86p
(Italien > Latium > Cesanese del Piglio Superiore)
Ett ganska trevligt, intensivt och matvänligt vin. Min första bekantskap med Cesanese-druvan, och jag ser fram emot fler möten med glädje.
Djup, uttrycksfull, tanninrik på ett snyggt sätt, balanserad och fundamentalt välgjord. Borde nå sin topp ca år 2030.

2007 Mas Martinet Priorat, Clos Martinet, 96p
Vilket magnifikt Prioratvin detta är! Dekanterat i två timmar och avnjutet över tre timmar.
Ett vin med ren frukt, smältande tanniner (tidigare än förväntat) och en attraktiv konstitution. Underbart, underbart vin! Något att vara stolt över att ha smakat. Efter fem flaskor kan jag bara säga att detta är ett fantastiskt vin och jag önskar jag hade fler flaskor kvar...
Sista flaskan av fem. Förra året avnjöt jag av en flaska från 1996. Den var totalt annorlunda, men minst lika fantastisk.
Jag letar ständigt efter detta vin, men det är svårt att hitta i Japan :-(


romania.jpg

2021 Budureasca Pinot Noir Vine In Flames Dealu Mare, 87p
Det tog mig till dag två att känna igen detta som en Pinot Noir. Vinet har några brister: stjälkiga tanniner, lite kort eftersmak, mörk plommonfrukt och är inte balanserat.
Trots detta har det en ganska attraktiv personlighet. Det överträffar de flesta enklare viner från Bgn och tack vare sin personlighert är det njutbart.
Juli månads andra rumänska Pinot Noir - den förra var avsevärt bättre!


PXL_20240628_170508117.jpg

2010 Suprema 30 Meses, Favorit. 95p
Har bara en flaska kvar av dett aunderbara vin.
Fixar inte att hitta Tempranillomarkörer i dettav in, trots att jag letar med etiketten framför mig. Ett fantstiskt vin!

1997 Störrlein Randersackerer Marsberg Riesling Kabinett trocken, 96p
Vilken fantastisk torr Riesling!
Gyllene bärnstensfärgad med en doft som påminner om Zombieland, men i munnen är det en skönhet!
Syran är djup och balanserad. Frukten avtar fint och avslöjar karaktär och styrka. Strukturen är vidöppen med den ljuvligaste tolkningen av drickbara våta stenar. Slät, som att kyssa din älskade för första gången. Fantastisk balans och intensitet som är extremt sällsynt att stöta på. Livet blir bättre när sådana här viner finns!

Korken hade en skarp och ganska märklig arom, som påminde om TCA, men också om gammalt skräp... Vinets doft speglade detta. Korken var kort men endast 15% våt.

Om du har några flaskor kvar, vilket är osannolikt eftersom detta vin inte ens fanns på CellarTracker innan jag lade in det, föreslår jag att du kontrollerar nivåerna. Om de är okej kan detta vin leva länge, men det är fantastiskt vackert idag.

Screenshot 2024-06-29 03.16.16.png




Rumänien!
Feteasca neagra.jpg

2017 Chateau Cojusna Piatra Neagra, Moldavien, 89p
Beställde tre flaskor och denna flaska anlände med läckage på en 36 grader varm dag. (Enda flaskan som läckte.)
Inga tecken på värmeskada, helt enkelt ett ungt vin med vansinnigt intressanta egenskaper som de flesta unga viner saknar: Djup, bred och komplex uttryck av subtila örter över vinets utsökta balans, karaktär och komplexitet.

Mina återstående två flaskor kommer att få vila i minst 5 år.
Detta är fantastisk kvalitet, kostar nästan ingenting!

Resten av flaskan avnjöts 3 dagar senare, då den stått i rumstemperatur utan kork i 48 timmar. Ändå var vinet perfekt, inget konstigt. Bara ett briljant vin!
 

Bastardo

Medlem
Har så förtvivlat ont om tid numer med nytt bolag och nya kunder och anställda i mina gamla bolag. Vet inte om jag skrivit om dessa viner här eller ej...

Visa bifogad bild 32450
2010 Suprema 30 Meses, Favorit. 95p
Har bara en flaska kvar av dett aunderbara vin.
Fixar inte att hitta Tempranillomarkörer i dettav in, trots att jag letar med etiketten framför mig. Ett fantstiskt vin!

1998 Chateau Caronnes StGemme, F
Extremt korkskadat vin. Örkel!



Visa bifogad bild 32451
Dessa två flaskors sista glas sparades som ett experiment.
FRÅGA: Dör Tawny verkligen kort tid efter buteljering och ändå snabbare efter uppkorkning?
SVAR: Tawny lever och utvecklas vackert många år efter buteljering. Efter de ploppats frodas de under mer än ett år. Gäller även om vinet inte är alltför fantastiskt och om lagringen sker i rumstemperatur.


NV Royal Oporto (Real Companhia Velha) Porto Oiro da Cepa Reserva Particular de A. F. M., 90p
Sista glaset, ett och ett halvt år efter öppning, har stått i rumstemperatur med en ny kork.
Det här är en gnutta mindre bra än för ett år sedan,. Vinets smak är "grumlig" och allr är integrerat på fel sätt. Inget sticker ut på något bra vis, det är platt och lite för sött i förhållande till syran.
Trots det är det ett bra vin! Perfekt med ost och en god vän. Dess genomskinliga whiskey-bruna färg är en skönhet i sig själv.
Men jag skulle inte köpa en andra flaska. Livet är för kort och det finns sååå många bättre gula badankor!!

1975 Offley Porto Baron de Forrester Reserve, 95p
Det sista glaset som jag hade väntat på i ett år. Vinet förvarat stående i en korkförsluten flaska i rumstemperatur (som varmast 22C).
Åh, min fruktiga Gud!
Det här förblir en fantastisk skönhet och kan se fram mot minst 50 eller till och med 100 år av vidare utveckling.
Allt du någonsin skulle önska från en elegant tawny med låg sockerhalt. (Påverkar inte din åldersdiabetes alltför mycket!)



Visa bifogad bild 32452
2014 Finca Genoveva, förfärligt vin.
Vassa och höga syror som är svåra att njuta av. Saknar balans. Kommer aldrig bli någonting.


Visa bifogad bild 32453
Italienskt naturvin på Chardonnay.
Salubrin i all ära, men vid sidan av sårvård och Chateau Musar har jag svårt att se det goda med det...


Visa bifogad bild 32454

2018 Tacama Alicante Bouschet Selección Especial, 88p

Årets första peruvianska vin. En BIG BOY som är balanserad och fin. Förnämlig kompis!


Visa bifogad bild 32455
2017 Chateau Cojusna Piatra Neagra, Moldavien, 89p
Beställde tre flaskor och denna flaska anlände med läckage på en 36 grader varm dag. (Enda flaskan som läckte.)
Inga tecken på värmeskada, helt enkelt ett ungt vin med vansinnigt intressanta egenskaper som de flesta unga viner saknar: Djup, bred och komplex uttryck av subtila örter över vinets utsökta balans, karaktär och komplexitet.

Mina återstående två flaskor kommer att få vila i minst 5 år.
Detta är fantastisk kvalitet, kostar nästan ingenting!

Resten av flaskan avnjöts 3 dagar senare, då den stått i rumstemperatur utan kork i 48 timmar. Ändå var vinet perfekt, inget konstigt. Bara ett briljant vin!
Moldavien är ett eget land. Rumänien också. Förut var de ett och samma område, men inte numera.
 
Last edited:

KimHartman

Medlem
1721656949986.jpeg


2013 Keller Abtserde GG
Grapefruit, passion fruit, apples. Slight hint of something undefined green which is a pleasant contrast to the riper aspects of the fruit. Stone, and a kind of Chablis-like stony smokiness. A touch of coconut, and of the spicy and bitter notes from citrus peel. Length and intensity is good but not great. More developed than previous bottles. Very attractive and elegant wine. Personally, I would have preferred a little more power though. Good now and for many years to come.
 

Bastardo

Medlem
Vivino är inte högaktad bland medlemmar här, men i det här fallet skulle jag ändå rekommendera att kika på just den sajten för att läsa några korta recensioner om det här vinet: Piatra Neagră Red Dry Cabernet Sauvignon – Merlot – Saperavi 2017.
Vinets namn betyder Svart sten och det har fått i överlag oerhört fina omdömen bland Vivinos medlemmar. Jag får bara gratulera StefanAkiko för ett kanonköp – igen.
Friskt vågat, hälften vunnet: den som vågar satsa djärvt vinner lättare framgång. ⚔️
Sammansättningen av de olika druvorna är så här:
”A nice surprise from Chateau Cojusna, a complex blend of Cabernet Sauvignon (60%), Merlot (20%) and Saperavi (20%). Aged for 18 months in oak barrels.”
Källa: vivino/Ana Boisteanu Jun 26, 2023
 

LeChat

Medlem
IMG_6280.jpeg

2020 Querciabella Chianti Classico

Gårdagen bjöd på kalvfärsbullar och italiensk tomatsås. Splendido!
Dock föredrar jag Fontodis lite ”mörkare”, skitigare karaktär framför Querciabellas rena frukt och mera finstämda karaktär.


IMG_6286.jpeg

2018 François Villard Côte-Rôtie Le Gallet Blanc (Etikettering som uppmuntrar till blindprovning)

Le Gallet! Bra? Galet!
Två flaskor kvar, borde varit två lådor…
 
Last edited:
IMG_4227.jpeg


Andrea Oberto Barbera d’Alba 2021 – hands down den bästa barbera jag druckit! Så fin frukt, fyllig och med bra längd. 14,5% är förvisso en del, men här matchar det upp mycket bra. Har alltid tyckt att Andrea Oberto levererat på topp, men idag var det extra allt.

Grym pizza från Bar Minimal här i Göteborg, rekommenderas varmt.

Ibland, allt för sällan, faller allt på plats. Nästan så man får en tår i ögat.
 

chambertin

Medlem
Massor med godsaker förra veckan på en middag hemmavid.

2021 Pesquera Albillo Mayor
Kors i taket !
En vit Ribera del Duero på en för mig helt okänd druva.
Tydligen uppstod vit RdD 2019 och skall innehålla minst 75% Albillo Mayor.
Det finns tydligen gott om gamla stockar av denna druva i Ribera och tidigare har den mest använts i Rosé.
Tokung och outvecklad på alla håll och kanter men har alla beståndsdelar med sig och kommer med några års lagring att bli riktigt intressant. Var inne på högkvalitativ ekad vit Bdx som det liknar mest i nuläget.
IMG_5040.jpeg


2007 Henri Boillot Bienvenues-Bâtard-Montrachet
Djupt gul färg och intensiv och mycket mogen näsa.
Inte premox men skulle nog gjort sig bättre för 3-5 år sedan då frukten falnat en del.
Extremt rik med nötter, fat och en hel del tropisk frukt.
Doften ett snäpp bättre än smaken där man känner ålderstappet ganska tydligt.
Längden fanns här också men saknade charmen och storheten som ett vin av den här kalibern bör prestera.
IMG_5042.jpeg


2019, AA Valentini, Trebbiano d’Abruzzo
Kultvin så det förslår och vi var helt upplurade på läktaren när detta kom i glaset.
Mest fat på doften i början och diskreta frukttoner och spridda gissningar från gruppen på torr Sauternes/vit Bdx och över mot ekad Riesling (MarMar/Ozyetra) och ung Grüner Veltliner.
Alltför ung för min del i nuläget men jag minns en bred bukett av dofter och smaker parat med markerad fruktsyra som låg kvar länge.
IMG_5044.jpeg


2019 Keermont Riverside Chenin Blanc
Dags att fortsätta en svårgissad vit del av middagen med en yllebefriad Chenin Blanc från Keermont. Besökte dom i November förra året och föll pladask bl.a för denna CB gjord på druvor från en vingård planterad på 70-talet.
Har det mesta jag vill ha i ett komplext vitt vin som skall ackompagnera smakrik mat (vi bjöds bl.a pilgrimsmusslor, ostronsoppa och piggvar) och för drygt R 500 på plats så är det bara löjligt billigt.
Diskret fatad med lime/citron-zest och underbar syra och längd. Dricker fint nu och 5-6 år framåt.

IMG_5043.jpeg


Rött och sött följer snart…
 

buteljen

Medlem
31 oktober 2022
Någon som har druckit detta vin och har någon info om hur det är? (obs: har koll på google)
(får endast en träff här på forumet)

Azienda Agricola Valentini Trebbiano d'Abruzzo​

Äntligen någon som provat 👏👏😃 . Tack för noten!
2019, AA Valentini, Trebbiano d’Abruzzo
Kultvin så det förslår och vi var helt upplurade på läktaren när detta kom i glaset.
Mest fat på doften i början och diskreta frukttoner och spridda gissningar från gruppen på torr Sauternes/vit Bdx och över mot ekad Riesling (MarMar/Ozyetra) och ung Grüner Veltliner.
Alltför ung för min del i nuläget men jag minns en bred bukett av dofter och smaker parat med markerad fruktsyra som låg kvar länge.
IMG_5044.jpeg
 

buteljen

Medlem
2021 Pesquera Albillo Mayor
Kors i taket !
En vit Ribera del Duero på en för mig helt okänd druva.
Tydligen uppstod vit RdD 2019 och skall innehålla minst 75% Albillo Mayor.
Det finns tydligen gott om gamla stockar av denna druva i Ribera och tidigare har den mest använts i Rosé.
Tokung och outvecklad på alla håll och kanter men har alla beståndsdelar med sig och kommer med några års lagring att bli riktigt intressant. Var inne på högkvalitativ ekad vit Bdx som det liknar mest i nuläget.
IMG_5040.jpeg

Även kul att få lite noter på detta vin! Jag köpte några flaskor när det kom. Gillar verkligen druvan Albillo och har en del av Dominio del Aguila’s Albillo VV i källaren så blev nyfiken på denna från Pesquera. Tack! Då kan det ligga och mogna till sig ett tag.

När jag var i Malaga i våras drack jag ett annat Albillovin från Dominio del Aguila. Dominio del Aguila Vino fino de Paraje Calizo La Aguilera 2019 (single parcel från 100+åriga stockar). Lite rustikare än Albillo VV men väldigt fin komplexitet.

IMG_3285.jpeg


Drack även några varianter av Albillo med lägre pris som var helt ok. Men de var såklart inte från så gamla stockar och hade inte samma komplexitet.
 

Sebran

Medlem
IMG_7149.jpeg


Rudolf Fürst Centgrafenberg Spätburgunder GG 2020
Första bekantskapen med denna tyska ikon. Fürst, tillsammans med Huber, utgör den tyska eliten inom Spätburgunder och just Centgrafenberg är Fürsts mest välkända vingård. Detta är ett vin som mår bra av 10 års lagring, men 2020 är ovabligt tillgänglig och efter 24h luft är drickfönstret vidöppet.
På näsan möts man av en distinkt och ganska unik kryddighet, parad med körsbär och hallon. Smaken utgörs av olika lager bär och kryddor, bl.a. enbär och viol. Mycket fräsch, balanserad och mångfacetterad. Fantastiskt vin, kanske bästa pinot hittills i år.

Littorai Les Larmes 2021
Balanserad och finstämd Cali pinot från en toppårgång. Relativt fräsch för att vara en amerikan med välavvägda fat. Ändå framstår vinet som något övermoget, juicigt och aningen klumpigt bredvid den överlägsna spätburgundern från Fürst (i samma prisklass).

Frågan är om jag någonsin har föredragit en nya världen pinot bredvid en fransk eller tysk pinot i samma prisklass? Jag tror faktiskt inte det… är nog dags att sluta köpa nya världen pinots helt och hållet och följa mina egna preferenser istället 😎
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Frågan är om jag någonsin har föredragit en nya världen pinot bredvid en fransk eller tysk pinot i samma prisklass? Jag tror faktiskt inte det… är nog dags att sluta köpa nya världen pinots helt och hållet och följa mina egna preferenser istället 😎
Min fråga är mer om jag någonsin föredragit en PN mot en Bdx eller Syrah i samma prisklass. Även om jag inte gett upp (har några högoktanare i pipan och nyper några varje år) så ser jag trenden...

Har dock aldrig ställt DRC mot Petrus eller Lafite '61. Men tror jag hoppar den övningen, även om det teoretiskt skulle kunna ge ett annat utslag.
 

chambertin

Medlem
Även kul att få lite noter på detta vin! Jag köpte några flaskor när det kom. Gillar verkligen druvan Albillo och har en del av Dominio del Aguila’s Albillo VV i källaren så blev nyfiken på denna från Pesquera. Tack! Då kan det ligga och mogna till sig ett tag.

När jag var i Malaga i våras drack jag ett annat Albillovin från Dominio del Aguila. Dominio del Aguila Vino fino de Paraje Calizo La Aguilera 2019 (single parcel från 100+åriga stockar). Lite rustikare än Albillo VV men väldigt fin komplexitet.

Visa bifogad bild 32478

Drack även några varianter av Albillo med lägre pris som var helt ok. Men de var såklart inte från så gamla stockar och hade inte samma komplexitet.
Är det också ett Ribera del Duero-vin (sorry men orkade inte googla) ?
 

chambertin

Medlem
Visa bifogad bild 32479

Rudolf Fürst Centgrafenberg Spätburgunder GG 2020
Första bekantskapen med denna tyska ikon. Fürst, tillsammans med Huber, utgör den tyska eliten inom Spätburgunder och just Centgrafenberg är Fürsts mest välkända vingård. Detta är ett vin som mår bra av 10 års lagring, men 2020 är ovabligt tillgänglig och efter 24h luft är drickfönstret vidöppet.
På näsan möts man av en distinkt och ganska unik kryddighet, parad med körsbär och hallon. Smaken utgörs av olika lager bär och kryddor, bl.a. enbär och viol. Mycket fräsch, balanserad och mångfacetterad. Fantastiskt vin, kanske bästa pinot hittills i år.

Littorai Les Larmes 2021
Balanserad och finstämd Cali pinot från en toppårgång. Relativt fräsch för att vara en amerikan med välavvägda fat. Ändå framstår vinet som något övermoget, juicigt och aningen klumpigt bredvid den överlägsna spätburgundern från Fürst (i samma prisklass).

Frågan är om jag någonsin har föredragit en nya världen pinot bredvid en fransk eller tysk pinot i samma prisklass? Jag tror faktiskt inte det… är nog dags att sluta köpa nya världen pinots helt och hållet och följa mina egna preferenser istället 😎
Hoppas att du provar (provat) lite fler non-French/German PN än dessa.:)
Tycker (som du ?) att Tyskland har väldigt mycket intressant PN på gång men är inte så insatt i amerikansk Pinot numera men har lite lite svårt att bunta ihop allt utanför Savigny-les-Beaune som nya världen om du förstår vad jag menar.

Personligen så är ju röd Bourgogne i toppklass överlägset allt annat men priserna är ju helt hysteriska för dessa viner och har ju blivit etikettdrickarnas signum mer än ngt annat vilket gör att min tilltro till omdömena haltar en smula.

I häranden 500-1000kr så har jag absolut inga problem att hitta nya världen-Pinot som tillfredställer mina preferenser men har fortfarande svårt med röd Bgn i den prisklassen mest pga att variationerna är så stora vg stil och kvalitet.

Hur ser din dom ut vg PN från t.ex By Farr, Felton Road (Block 3/5), Schubert (Marion’s Vineyard), Storm, Newton-Johnson, Hamilton-Russel, Creation, Catherine Marshall, Paul Cluver m.fl för att nämna några ?

Mycket Sydafrika som du märker men har sin förklaring i var jag spenderar min tid och var jag tycker mig hitta intressanta viner i rimliga prislägen och framför allt då Pinot Noir och Chardonnay.
 

chambertin

Medlem
Även kul att få lite noter på detta vin! Jag köpte några flaskor när det kom. Gillar verkligen druvan Albillo och har en del av Dominio del Aguila’s Albillo VV i källaren så blev nyfiken på denna från Pesquera. Tack! Då kan det ligga och mogna till sig ett tag.
Det kan definitivt ligga ett bra tag till. Glömde flaskan öppen utan kork i två dagar och drack resterande vin utan ngn som helst trötthet eller oxidation.
 
Clos de l’Echo 2016 är ett vin som säljs i BS för rätt måttliga 299 kr. En gång i tiden var det det högst rankade Chinonvinet men efter det har många producenter rusat förbi.

Men vinet är riktigt bra, och kvoten upplevelse/pris är skyhög. Vinet är helt fullmoget och osar av mognadstoner från Cabernet. Såklart rätt likt Bordeaux som alla runt bordet gissar, men med en extra grönsakstwist.

Det enda som håller från mej att fylla källaren är att vinet blir inte bättre i glaset, kanske att vinet t.o.m. var bättre för 1-2 år sen. Detta vinet har redan börjat en långsam nedförsbacke och blir därför rätt ointressant som källarobjekt. Men om ni bara vill beställa och korka upp så är det klockrent (obs, står årgång 2015 i BS men det är 2016 som kommer)

Jag är rätt konservativ med mina poäng, men detta når definitivt över 90

IMG_3865.jpeg
 
Last edited:

chambertin

Medlem
Förra veckans middag hade ju lite röda inslag också:
1998 Fontanafredda, Barolo La Rosa
Helt upplurade på läktaren även här då det blev alltför mycket meta-gissande.
Väldigt mogen men inte övermogen tyckte de flesta trots att det var glaset bredvid Amon-Ra.
Hade en ganska tydlig Bdx-känsla på näsan men borde ju reagerat på de torra tanninerna som skvallrade om ngt annat.
Härligt vin till mat med sin mognad men kanske mindre bra i ensamhet.
IMG_5045.jpeg


2021 Ben Glaetzer Amon-Ra
Här hamnade vi i alla fall rätt på druvan ganska snart men uppenbarligen så har Amon-Ra tappat en del av sitt Barossa-DNA och lurade in oss i norra Rhône.
Härligt vin dock som förenar kraft och komplexitet och för mig så gör det absolut inget om Aussie-Shiraz doftar och smakar så här.
Minnet började svikta en del här tyvärr men minns den väldigt positivt under hela kvällen

IMG_5046.jpeg


2020 Von Winning, Königsbacher Ölberg PN
Här kom då kraftpaketet i stället och såklart slirade vi över Atlanten till USA i gissningarna vilket ju vi såklart skulle låtit bli. Framför allt med tanke på att jag flera ggr stött på den här skolan av PN från Tyskland och ju borde garderad med det.
Massor med mogen frukt åt det mörkare hållet mao och bakom det en härligt integrerad fatighet och silkeslen lång smak med mjuka följsamma tanniner och fruktsyra. Njutbart redan idag och inget för långlagraren men kommer säkert att bli mer komplext med 3-5 år till.
IMG_5047.jpeg


1991 Dom Armand Rousseau, Clos St. Jacques
Dags för botvin från en av deltagarna (inte min flaska mao) och vilket vin sen !
Lite blyg till en början men växer under hela tiden jag har vin i glaset.
Superelegant klassisk röd Bourgogne med den där rena stora aromen som Rousseau och några fler hade på den här tiden (när chaptalisering, druvor med röta,höga skördeuttag m.m var vanligt även hos Grand Crû-viner) och som här efter 33 år får fritt spelrum att ge våra doftsinnen en underbar resa. Det går bara inte att sluta dofta på det här !
I munnen är detta silkesmjukt idag med helt integrerade tanniner men fortfarande underbara fruktsyror. Vinmakning på absolut högsta nivå och en ynnest att få dricka (och dofta !) detta.
IMG_5048.jpeg


1989 Ch. Suduirat
Djup färg och mogen doft med lass av aprikos, ett uns fat och varm citrusmarmelad kunde bara betyda Sauternes/Barsac. Kändes konstigt nog yngre efter en timma i glaset men vissa nektartoner hade tillkommit så i min bok så dricker jag gärna dom här skönheterna runt 10-15 årsdagen numera snarare än runt 30. Gillar dom bättre med lite mer exotisk ungfrukt än nektar och framför allt när botrytistonen är tydlig och ungdomlig.
Trots det så är det här ett fantastiskt vin som jag idag håller före -82 och -86 pga bättre balans och snyggare mognad. Smak och eftersmak är väldigt lång och ren i en ganska stor och kraftfull stil.
IMG_5049.jpeg
 
Jösses vilken vinbredd! Senast jag provade Amon-Ra var som en joker i en Amaroneprovning och det vinet dödade alla Amarone på fläcken. Kanske de lugnat sej för detta var typ 10 år sen.

Imponerad att ni kunde smaka gammal Barolo och Bourgogne i samma vecka
 
Last edited:

Bastardo

Medlem
Kloster Eberbach Rüdesheimer Berg Roseneck Riesling Beerenauslese 2011
Simmigt, sött, balanserat. Krondill och badleksaker. Skyhög syra och alldeles unberbart.
Just om det här vinet finns det ganska gott om material även här på FW, tack vare min inblandning. Leta efter dem, om ni är nyfikna. Intressanta saker, minst sagt.
Så här stod det här hos oss, två olika recensioner:

96119 Berg Roseneck Riesling Beerenauslese 2011 239 kr
N: Honung, tät, koncentrerad och lite stickig.
M: Söt fruktkompott, petroleum och honung. Inte överdrivet sött, med elegans och bra syra. Jag brukar inte uppskatta den här typen av vin, men den här gillar jag. 87-90p

Kloster Eberbach Berg Roseneck Riesling Beerenauslese 2011 239 kr
N: Myskig, djup doft
M: Sötman är där och detta har syra och bär och lyfter och jag är nästan hemma men det är så underbart. 92-94
 
Toppen