Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Han något sagt för 10 år sen att jag skulle köpa en sydafrikansk viognier för 250 spänn hade jag nog ansökt om tvånginläggning/dödshjälp då.

Igår öppnade vi dock en Lismore Viognier Age of Grace 2022. Min sambo vägrade dricka det och hällde över sitt glas i mitt. Jag var mer positiv men inte så det började rycka i baguetten. Det är rätt parfymerat och en aning tungt men ändå friskt. Hade det kostat 120 kr hade jag lätt pimplat detta genom sommaren. Men till aktuellt pris är det faktiskt ett pass från mej. Trots väldigt höga betyg från Munkis.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Skrev smaknot på CT och bad CoPilot skriva om på svenska. Blev väl '"sadar'". Mitt 34:e kvalitetsvinland för i år. Även om Luxemburg fortfarande behöver göras om och göras rätt.

Originalbild utan AI redigering:
PXL_20240711_110639077.jpg


Självklart! Här är en smaknot för vinet “2020 Monastery Tvrdos Vranac” från Hercegovina, Bosnien-Hercegovina:
89p
Utseende
: Vinet har en mörkröd färg som går mot lila.
Doft: Doften är stor, ung, solig och något fyllig, med inslag av örter. Komplex och lite oputsad.
Smak: Detta är ett kraftfullt vin. Fruktig med något låg syra och en viss örtighet som påminner om hostmedicin. Lång eftersmak och mycket trevlig, mjuk och balanserad.
Övrigt: Vinet är producerat vid ett kloster men är fortfarande gott.

Klostret som skapat detta vin är Monastery Tvrdos i Trebinje, Bosnien-Hercegovina. Vinet är gjort av druvan Vranac, och det verkar vara en spännande upplevelse att utforska mer om denna druva. Om flaskan får säga sitt: Det är en vinnare att njuta till en saftig biff under vintermånaderna! 🏆.

Min knakiga engelska på CT är fasicken mycket battery än den där Schwenskan...

Bild efter lite AI-fix:
PXL_20240711_110639077~2.jpg


Utan Google Lens hade jag inte ens vetat från vilket land vinet var från. Ignorant som jag är...
 
Last edited:

KimHartman

Medlem
1720882802478.jpeg


2010 Massolino Barolo Parafada
Plums, dark cherries, apricot, smoke, a touch of alcohol. Still lots of fruit – many years left. Tasted alongside the 2010 Parussi and Margheria, this was my favorite with Margheria as a close second.


2010 Massolino Barolo Parussi
Dark fruits, stone, iron, a hint of brett, and a touch of alcohol. Good, but perhaps a little anonymous.


2010 Massolino Barolo Margheria
Dark cherries, apricot, slight rubber, and a very intriguing note of cigar. Rich, intense, tannic, potential for more development.
 
Last edited:

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Vad är väl en lördagskväll utan två timmar full contact budo, lite ost, mumsigt vin, artisanalt bröd och inga j**la kex?

Det blev två avsnitt av Inspector Lewis (S6) och detta:

PXL_20240713_160729475.PORTRAIT.jpg


1986 Faustino I, Filthy
Korken var svampig och genomblöt. Vinet var top shoulder från extern inspektion. Efter Plopp och ned i glas:
Färgen är extremt blek tawny in extremis. På nosen är det vasken omedelbart. Fy för den lede!

Såg verkligen fram emot att återuppleva mitt minne från i maj i fjol då jag fullkomligt golvades av denna årgång. 96p gav jag den...

Räjsade således ned i källaren (på samma våning) och plockade upp nästa Faustino I för rakning: 1993. Nästa på tur är 1981. Blir spännande!

1993 Faustino I, 91p

Bra quorcque, tawny.
På nosen är det återhållet, men fortfarande tydligt av oxiderad övermognad.
I munnen slås jag omedelbart av extremt klara, röda vinbär. Som om man plockar och äter dem direkt! Syrorna ligger rätt och det är en fantastiskt positiv återupplevd, idyllisk barndom. Med lite luft och tid utvecklas vinet till lite mer ympa, men fortfarande en lättare och enklare Faustino I. Kommer leva länge, så länge bara korken gör sitt jobb.

2020 Château Mornag, Tunisien, 83p
Årets 36:e vinland
(även om Luxemburg behöver göras om på ett bra sätt).
Ett kraftigt rött vin gjort av druvor som sannolikt skördats lite för tidigt så att det fortfarande finns syra kvar.

Mörkt lila röd.
Ilsken råfrukt på nosen, helt nondescript.
I munnen är det ett enklare vin med kartiga syror men fungerade väl till våra påvra ostkanter.

Köps inte in några fler flaskor av denna - livet är för kort.

PXL_20240713_125144193.jpg


Lördagsgodis!


PXL_20240713_112814065~3.jpg

I hissen på väg hem från lördagspasset. Het dag idag igen och extremt fuktigt efter tre dagar med regn. Kvällsträningen var precis det som engelsktalande beskriver som "excruciating". Under promenaden hem efter träningen (ca 700 steg) köpte jag en burk Asahi Superdry på Lawson (motsv Pressbyrån). Tog slut innan 30 meter... Glupp!
 
Last edited:

buteljen

Medlem
BYOB hos mig i Lund 💯

IMG_6599.jpeg

IMG_6600.JPG

IMG_6601.jpeg

IMG_6603.JPG

2008 Paul Sugot Champagne Grand Cru Millésime Extra Brut Mitt vin.
Poäng från 91-95. De som satte lite lägre poäng tyckte att det är en mycket bra champagne men i smaken så dominerar syran lite för mycket. Någon tyckte att den hade behövt lite mer dosage för mer avrundning och balans. Någon annan tyckte att den saknar lite “finess, komplexitet och flirtighet” för högre poäng. De som satte högre poäng tyckte den var riktigt bra och gillade att champagnen är vinös med stor, intensiv doft av rostade toner, bröd, äpplen och stördes inte alls av att syran var framträdande. Många gissade storhus för den är väldigt ren och “direkt”. Någon gissade odlare för att det är ovanligt att storhus har så pass låg dosage. Jag stoppar undan mina resterande flaskor några år. Köper man direkt från producent för 42 Euro så är den definitivt prisvärd (sorry för p-ordet 😇)
Jag öppnade flaskan ungefär 6 timmar innan, tog ut några få centiliter för lite mer luft och satte på en stopper.

1999 Moët & Chandon Champagne Millésime Blanc (Magnum)
Fantastisk fräsch och ung för att ha 25 år på nacken (magnumeffekten). Det gissades på mycket yngre årgångar. Mer diskret än Sugot. Elegant med en del mineralkänsla, slank. Lite tunn finish.

2019 Lucien Le Moine Chassagne-Montrachet 1er Cru Morgeot
Stor komplex doft med lite exotisk frukt, kolastänger och fint kryddiga fat. Man hamnade mer eller mindre direkt i Bourgogne. I smaken var den mer återhållsam och sluten med ganska hög syra vilket förvillade. Jag stördes lite av alkoholen som jag tyckte inte var helt integrerad. Den behöver såklart mer tid, men redan idag är det ett riktigt bra vin som jag gärna dricker igen 👍🏻

2008 Vincent Dauvissat (René & Vincent) Chablis Grand Cru Les Clos 92
Fin doft med utvecklade noter. Mandel/marsipan, musselskal, lite rostade toner, äpple, citrus. I munnen är den ganska slank, med hög syra som ligger lite utanpå. Ingen superlång finish. Bra vin men en liten besvikelse. De Dauvissat jag druckit har alla levererat bättre än så här.

1989 Trimbach Riesling Clos Ste. Hune Vendanges Tardives
Mörkt gyllene i färgen. Komplex doft med massor med saffran och mandelmassa. Tydligen hade den doftat mycket petroleum när den öppnades men när vi provade den så fanns det inga spår alls av detta. Jag hade önskat mer komplexitet och koncentration i smaken och tycker den försvann ganska snabbt i avslutet. Men doften var härlig och det var riktigt kul att prova en Clos Ste. Hune med ålder 👏.

2019 von Winning Riesling Ozyetra Mitt vin.
Hade med mig Ozyetra 2017 till det här gänget för nästan precis tre år sedan. Den hade precis släppts några månader tidigare (första årgången) och få hade då hört talas om den. Kände att det var dags igen. Eftersom jag har flest flaskor av 2019 så fick det bli den årgången. Öppnade flaskan 24 timmar innan, hällde av några centiliter för mer luft och stoppade i korken igen. Hällde den sedan på karaff typ tre timmar innan den provades. Drack samma vin förra året och skrev då “Tror inte denna hade fått alla runt bordet att blint gissa klassisk vit Bourgogne i det högre skiktet på samma sätt som 2017 gjorde.”. Hade väl delvis rätt eftersom Nya Världen mest var på tapeten och inte Bourgogne, men att det var en Chardonnay verkade de flesta vara övertygade om. Någon tyckte att “... har den inte lite sötma i eftersmaken?”. Men resonemangen gick typ som … “kalifornisk chardonnay från en ripe vintage kan ibland ge den känslan”. Hehe 😎. Rolig pava att ha med på en blindprovning! Fantastiskt vin med en härlig power, lager på lager känsla, koncentration och energi 🤩. Blev bästa vita och näst bästa vin efter La Mouline. Fick 96-97p av de flesta.

1998 Fontanafredda Barolo Vigna La Rosa
Stor, härlig mogen doft. Kände en massa grafit, grus och blyertspenna och hamnade såklart i Bx. Någon kände tapenad och svarta oliver och var inne på Norra Rhone. I munnen väldigt slankt och lite kärvt, tuggigt. Syran kanske lite för framträdande tyckte jag. Tror ingen gissade Piemonte. Bra vin, men ett av de där som inte ger något speciellt avtryck i sammanhanget.

2019 Dominio Pingus Ribera del Duero Flor de Pingus
Alldeles för ungt. Blålila färg. Tyckte mig känna svarta vinbär så var inne på Cab Sav. Lakrits. Väldigt ren o fin frukt. Torrt avslut så borde vara Europa. Potential men just nu lite svår att få grepp om. Behöver tid.

2015 Mvemve Raats MR de Compostella
Tog en sniff och en klunk och sa direkt - “Det här är från Sydafrika”. Det är ofta en speciell känsla av aska i en askkopp som dyker upp supersnabbt utan att jag ens har gjort någon analys när jag provar sydafrikanska röda viner . En sotkänsla som känns väldigt lång bak i munnen. Och det var ju från Sydafrika. Även lite gröna toner 🍀 och någon tyckte det kanske drog åt Cab Franc? Det stämde också för det är en bx-blend med majoriteten Cab Franc (41%). Blev överförtjust i detta vin. Har aldrig hört talas om det. Otroligt fin energi och lager på lager-känsla som jag går igång på. Något att hålla ögonen på för källaren i framtiden 🥰.

1995 E. Guigal Côte-Rôtie La Mouline
WOTN. Snart 30 år gammalt. Nu snackar vi VIN. Fina mognadstoner, floralt med rök och lite charkuterier, vilket brukar peka åt Cote Rotie-hållet. Sen iofs så har den som hade med sig vinet förmodligen norra Europas största lalala-källare. Så det kan ju ha spelat in i gissningarna 😇. 11% Viognier. Så himla bra. Komplext och balanserat. Underbart att dricka. Alla gav 96-97p. 💯

1995 R. López de Heredia Rioja Gran Reserva Viña Tondonia
Det här vinet var med i en provning för drygt två år sedan och levde inte alls upp till förväntningarna. Denna gång så var det helt annorlunda och de flesta gav den mellan 94-95 p. Härlig mognad men fortfarande röd frukt kvar blandat med mognadstoner. Fin balans och bra finish. Någon hade provat denna årgång för någon månad sedan och blivit ungefär lika besviken som vi blev för två år sedan. Men tydligen så görs det flera buteljeringar och releaser av deras Gran Reservor och en förklaring skulle kunna vara att det vin vi drack legat längre på fat. Eller så stod planeterna rätt idag 💃

2015 Fattoria Petrolo Galatrona
100% Merlot. Vahlrona, kakao, rostat. Hedonistiskt. Tufft i munnen. Koncentrerat, komplext och intensivt. Lite opersonligt och känns tillrättalagt. “Internationell” stil. Väldigt stramt. Gillar nog Messorio bättre. Men absolut höga poäng runt 94-95 🍷

2004 Siro Pacenti Brunello di Montalcino Riserva PS
Nu var det dåligt med anteckningar. “Tufft” har jag skrivit. Fick runt 93 p.
 
Last edited:

The Wall

Medlem
2021 Haggans Xinomavro (vinbönder Artisans Vignerons de Naoussa)

Souvlaki till middag och som en variation till all sangiovese, som för övrigt passar utmärkt till souvlaki, tittar vi på den grekiska hyllan i Nyköping en route hemåt och hittar två kandidater, båda på xinomavro, även känd som greklands nebbiolo, och vi tycker att Vinhaggornas förslag låter intressantare den här gången. Väl hemma korkar vi och häller upp.

Zalto Neb/Bou; aning rökig ton, eller snarare bränt trä-ton, liten grönt stick, lite kakao och svart te, varmt intryck med alkoholstick, trots milda 13% (måste vara rekord! Och ett bra sådant).

Munnen; beskt och strävt samt en syra som aktiverar salivproduktionen. Ganska kort smak och eftersmak, men bra till tzatzikin.

Gabriel StandArt; mer kompakt doft och bekant känsla tittar fram…körsbärskärnor, bittermandel, pinjekärnor. Och den brända tonen kan trattas ner till pinje.

Munnen; syrligt och inte riktigt lika beskt och strävt som i Zalto, men upplevelsen går helt klart att förnimma.

Jaha, det här var ju praktiskt; två druvintryck i ett vin. Nebbiolo - stor kupa, sangiovese - lite mindre kupa.
IMG_4513.jpeg

IMG_4514.jpeg

Trots 100% xinomavro är upplevelsen påtagligt lik två typiska italienska druvor.
 

Bastardo

Medlem
Vad är väl en lördagskväll utan två timmar full contact budo, lite ost, mumsigt vin, artisanalt bröd och inga j**la kex?

Det blev två avsnitt av Inspector Lewis (S6) och detta:

Visa bifogad bild 32397

1986 Faustino I, Filthy
Korken var svampig och genomblöt. Vinet var top shoulder från extern inspektion. Efter Plopp och ned i glas:
Färgen är extremt blek tawny in extremis. På nosen är det vasken omedelbart. Fy för den lede!

Såg verkligen fram emot att återuppleva mitt minne från i maj i fjol då jag fullkomligt golvades av denna årgång. 96p gav jag den...

Räjsade således ned i källaren (på samma våning) och plockade upp nästa Faustino I för rakning: 1993. Nästa på tur är 1981. Blir spännande!

1993 Faustino I, 91p

Bra quorcque, tawny.
På nosen är det återhållet, men fortfarande tydligt av oxiderad övermognad.
I munnen slås jag omedelbart av extremt klara, röda vinbär. Som om man plockar och äter dem direkt! Syrorna ligger rätt och det är en fantastiskt positiv återupplevd, idyllisk barndom. Med lite luft och tid utvecklas vinet till lite mer ympa, men fortfarande en lättare och enklare Faustino I. Kommer leva länge, så länge bara korken gör sitt jobb.

2020 Château Mornag, Tunisien, 83p
Årets 36:e vinland
(även om Luxemburg behöver göras om på ett bra sätt).
Ett kraftigt rött vin gjort av druvor som sannolikt skördats lite för tidigt så att det fortfarande finns syra kvar.

Mörkt lila röd.
Ilsken råfrukt på nosen, helt nondescript.
I munnen är det ett enklare vin med kartiga syror men fungerade väl till våra påvra ostkanter.

Köps inte in några fler flaskor av denna - livet är för kort.

Visa bifogad bild 32398

Lördagsgodis!


Visa bifogad bild 32401

I hissen på väg hem från lördagspasset. Het dag idag igen och extremt fuktigt efter tre dagar med regn. Kvällsträningen var precis det som engelsktalande beskriver som "excruciating". Under promenaden hem efter träningen (ca 700 steg) köpte jag en burk Asahi Superdry på Lawson (motsv Pressbyrån). Tog slut innan 30 meter... Glupp!
 
IMG_7284.jpeg

2015 Hamrin Rosso
En hyllning till en av våra stora fotbollsstjärnor genom tiderna. Erbjöds via vinoch.se för ett gäng år sedan. En trälåda med AIK-märke med tillhörande 6 flaskor. Det här var den sista. Om jag inte minns helt fel var min batch ”låda 10”.

Kul vin i alla fall. Fruktigt, inget motstånd alls, lättklunkat utan att för den delen vara tråkigt. Passade fint till en biff stroganoff.
 

Thirsty

Smygnykterist
Visa bifogad bild 32412
2015 Hamrin Rosso
En hyllning till en av våra stora fotbollsstjärnor genom tiderna. Erbjöds via vinoch.se för ett gäng år sedan. En trälåda med AIK-märke med tillhörande 6 flaskor. Det här var den sista. Om jag inte minns helt fel var min batch ”låda 10”.

Kul vin i alla fall. Fruktigt, inget motstånd alls, lättklunkat utan att för den delen vara tråkigt. Passade fint till en biff stroganoff.
😤🙈
Gillar i vart fall det passande omdömet ”inget motstånd alls”! 😜
 

LarsW

Medlem
Von Winning MarMar 2020

Äppelmos och söt citron i näsan. Vanilj, kokos och ananas. En liten diskret hint av petroleum tror jag men kan också bara vara att jag förväntar mig att det ska vara så… osäker.

Det är mycket smak och jag gillar det! Ungt men drickfärdigt! Kokos, äpple, konserverad citron och skalbeska. Bra syra, fin frukt och lång eftersmak.

Kommer säkert att utvecklas med tid men är väldigt gott redan nu och är inte helt säker på om det kommer bli bättre eller bara annorlunda.

94(+?)p

thumbnail_20240714_205040.jpg
 

pinoten

Medlem
Jag var bara tvungen att prova...
IMG_5121 275B95D1.jpg

Smakmässigt så känner man igen Chablisienne. Påminner mer om deras bättre Chablis, t.ex Dame Nature eller Les Venerables än den billigare Le Finage. Känns som att 2023 var ganska varmt med mer mognad vid skörd. Väldigt runt och fylligt och jag saknar lite syra. Får väl se när andra 2023 börjar dyka upp om det gäller generellt.
 

The Wall

Medlem
Jag var bara tvungen att prova...
Visa bifogad bild 32414
Smakmässigt så känner man igen Chablisienne. Påminner mer om deras bättre Chablis, t.ex Dame Nature eller Les Venerables än den billigare Le Finage. Känns som att 2023 var ganska varmt med mer mognad vid skörd. Väldigt runt och fylligt och jag saknar lite syra. Får väl se när andra 2023 börjar dyka upp om det gäller generellt.
Vinvärldens kartongenrade Carlsberg? 🤔
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Den här var rejält trasig av ålderskrämpor. En Sniff och omedelbart ned i slasken ...

PXL_20240715_012211533~2.jpg


Här var en mer trivsam bekantskap.:

PXL_20240715_012152627~2.jpg


Inga finewines så orkar inte knappa in vinnamnen. Inget någon letar efter. Bildernas bakgrunder utbytta av AI.
 

buteljen

Medlem
Ripa Rosado 2020

IMG_6434.jpeg


Drack en Tondonia Rosado 2010 för någon vecka sedan och googlade en del för att hitta lite mer info om hur den produceras. Fick då en träff på Jamie Goodes site från 2022 som gjorde mig intresserad: “Ripa - it has been dubbed the new Tondonia rosé, but half the price.”

Kollade här på forumet om någon provat vinet, och det visade sig vara den enda rosén Patrik rekommenderade i släppet i maj 😃. Hade jag helt missat.
93585 José Luis Ripa Sáenz de Navarrete Ripa Rosado 2020 299 kr 600 flaskor
N: Rök, hallon, rosor och svart te.
M: Vanilj, päron, melon svart te och alkohol. Tungt och elegant med fin frukt och bra balans. Efter alla bedrövelserna i den här provningen kom det till slut en bra rosé 88-90p

Även Niklas på Grappe gillar den -
“Ripa Rosado är återigen ett mycket bra vin för dem av oss om gillar lagrad och fatad rosé (17+)”.

Har helt missat detta vin så var tvungen att testa. Blev inte besviken. Det påminner absolut om Tondonia Rosado. Framförallt i doften. Mycket mogen jordgubbe, lite blodapelsin med lite svag, fint integrerad nötighet i bakgrunden. Lite mer citrustoner jmfrt med Tondonia (speciellt vid lägre temperatur). I smaken är den slankare med högre syra och inte lika stor komplexitet.

Köpte på mig några flaskor för att kolla hur det håller med några år på rygg. Och om nu detta är nästa Tondonia Rosé så vill man ju vara med på tåget 😇😎.

"The man behind Ripa is José Luis Ripa Sáenz de Navarrete, who is married to Maria Jose Lopez de Heredia. He makes just one wine, this aged rosé from a hectare of vines in the Najerilla Valley, in Rioja Alta."
70% Garnacha, 30% Tempranillo.
Skördat för hand.
Skalmacererat i 18 timmar vid låg temperatur i rostfria ståltankar innan vinifiering.
Lagrats 30 mån på äldre ekfat om 225 och 500 liter.
Buteljering skedde i juni 2023.
 
Last edited:

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Ripa Rosado 2020

Visa bifogad bild 32417

Drack en Tondonia Rosado 2010 för någon vecka sedan och googlade en del för att hitta lite mer info om hur den produceras. Fick då en träff på Jamie Goodes site från 2022 som gjorde mig intresserad: “Ripa - it has been dubbed the new Tondonia rosé, but half the price.”

Kollade här på forumet om någon provat vinet, och det visade sig vara den enda rosén Patrik rekommenderade i släppet i maj 😃. Hade jag helt missat.


Även Niklas på Grappe gillar den -


Har helt missat detta vin så var tvungen att testa. Blev inte besviken. Det påminner absolut om Tondonia Rosado. Framförallt i doften. Mycket mogen jordgubbe, lite blodapelsin med lite svag, fint integrerad nötighet i bakgrunden. Lite mer citrustoner jmfrt med Tondonia (speciellt vid lägre temperatur). I smaken är den slankare med högre syra och inte lika stor komplexitet.

Köpte på mig några flaskor för att kolla hur det håller med några år på rygg. Och om nu detta är nästa Tondonia Rosé så vill man ju vara med på tåget 😇😎.
Min känsla: FOMO 🥺
Hittar massor "Ripa Rosado" online men inte denna i Japan. Har noterat att leta Rioja vid nästa FOODEX.

Japan har uppenbarligen sina nackdelar.
Fan också!!! 😮💨
 

Pontus

Medlem
Ombesiktning av ett par viner från de senaste släppen:
Visa bifogad bild 32344
Lismore Age of Grace Viognier 2022. Då:
"N: Smör, jasmin, lavendel och snäckskal.
M: Smör, vanilj, ananas, melon, sten, lavendel och jasmin. Stenigt och blommigt med fet tropisk frukt. Bra syra för att vara en viognier. 90-92p"
Nu: allt stämmer, det finns även en del citrustoner. Smakar mycket mer Chardonnay, och en riktigt bra sådan, än Viogner. Har de satt på fel etiketter? Mycket njutbart vin. Minst 92p, kanske 93p
Tack för tipset. Närmast chockerande bra givet priset. Blint hade jag nog gissat på en högklassig Aussie-Chardonnay. Tillägger att det finns en del reduktiva toner som tonas ner dag två, samt att detta bör vara riktigt lagringsvänligt. 10 år i källaren bör göra vinet ännu bättre. 93++.
 

pinoten

Medlem
IMG_5155.jpeg

Tapiz Black Tears 2015
Extra allt. Mörka bär, vanilj, tobak, choklad, mjuka och välintegrerade tanniner men fortfarande en bra syranivå. Min frus favorit så jag får fortsätta köpa in dessa med viss regelbundenhet. Jag måste dock säga att vad gäller fylliga viner så är den riktigt bra.
 

matage

Medlem
Lite uppsamlingsheat men tyvärr utan bilder

Sabelli-Frisch Flame Tokay Lanterna -19
Känns som att syran lugnat sig senaste året och tyvärr tycker jag det gör att vinet tappar lite spänst och fräschör.
Kan givetvis vara flask/"jag"-variation så jag får öppna en ny å det snaraste för att avgöra om detta inte vinner ens på kort lagring.

Mas Champart Saint-Chinian Causse du Bousquet -15
Rättframt och ganska enkelt med mörka plommon, svartvinbär och nästan en CF-liknade grön not. Inte ett kontemplationsvin på något sätt men trevligt till en grillad köttbit mitt i veckan.

Viña Chocalán Cabernet Franc -21
Drack denna parallelt med Perelada nedan och Chocalan var den klara vinnaren för mig,
Mörka körsbär, svartfruktigt med gröna CF-markörer och en köttig näranog Syrah-artad ton.
Enkelt, skitgott och klunkability vid 16C är löjligt bra med tanke på priset.

Perelada Empordà 5 Finques -18
Tegelbrun rim och doften avslöjar genast en mognande spanjor.
Mörk frukt, polerat läder, jord med mjuka tanniner. Aningen endimensionellt med lite låg syra för att matcha upp mot den grillade biffen så inte en helt rättvis match mot Chocalan ovan.

San Fereolo La Lupa -22
Väldigt trevlig "semi-rose". Ganska sött rödfruktig på näsan och precis när det träffar tungan är det mycket halvmogen jordgubbe, ros/nypon men går snabbt över mot rönnbär, friska plommon med en lite volatil örtig underton. Skitgott serverat lagom svalt till grillad plockmat eller bara som sällskapsvin - men kanske inte för alla!
 
Toppen