Visa bifogad bild 32524
1997 Vinarska Vizba Povardarie Cabernet Sauvignon La Vinal
Cabernet Sauvignon
Nordmakedonien Povardarie, 87p
Årets vinländer: 38 st hitintills.
Jag var ytterst tveksam och nästan lite rädd för att öppna denna flaska.
Makedonskt vin med lite ålder och en "mindre seriös" etikett??? Har bara haft en upplevelse med makedonskt vin hittills i mitt miserabla liv. Så, varför inte?
Färg: ljusröd tegel.
Doft: vaska genast!!!
Mun: ren frukt och röda bär, inget (ALLS!!!) av oxidation. Elegant, snyggt vin som förmodligen tappat lite av vad det en gång var. Mjuka tanniner, mycket mjuka, ganska små men suveränt balanserade och en utmärkt kompis till 48 månaders Comté, salami och massor av grönt! Allt ackompanjerat av utmärkt bröd och utsökt olivolja.
Vilken enastående tisdagskväll efter kendo-träningen
i för varmt och för fuktigt väder...
Firande av ännu en guldmedalj i judo lät sig göras med en Cava av okänd ålder och något misstänkt etikett. Men den var verkligen bra!
Visa bifogad bild 32525
N.V. Bodegas Pinord Cava Brut Marrugat Reserva
Macabeo-Xarello-Parellada Blend, 91p
Denna flaska har några år (antal okänt) på nacken.
Vacker, gulnande färg. Halv nivå på bornyren.
Aromerna är rika, mot mogna och ingen alls oxidation. Citrus, båthus, sommarälv och biscotti.
I munnen: vacker syra, 'grand richesse' på paletten och en krämigt vacker munkänsla även om bubblandet är lite i minsta laget. Vacker limezest, vulkanisk sten (!?), rök, svavel, nyköpta bomullströjor, karamell, viura och solbränd jord.
Detta är ett fantastiskt vin, mycket bättre än vad etikettkonsten antyder.
Föreställde mig att det skulle vara surt, tunt och oxiderat. Som sagt: denna var oväntat underbar!
Auktionsparti tilläggsflaska. Ingen insikt om dess ålder, men jag skulle gissa runt 8-12 år.