Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

buteljen

Medlem
Du nämnde carambolefrukt. Förutom namnet på frukten är carambole är också namnet på en av biljardgrenarna (pool, carambole och snooker). Stöt, skruv och vall är – som du säkert känner till – begrepp från biljard. Då mitt användarnamn är lånat från snookerprofilen och snookerkommentatorn Kim Hartman (jag är ej han!) var detta ett obligatoriskt tramsläge. 😊
Hahaha, jaha 😃. Så jäkla fyndigt 😍! Skäms lite för jag är så dåligt allmänbildad. Har noll koll på biljard 🙈.

(Annars är just carambole en rätt användbar beskrivning - drag av tropisk frukt men ändå med någon slags friskhet.)
 
Last edited:
Vinet har fått ’bara’ 16.5 poäng av jancisrobinson.com, så det är kanske inte så bra köp med tanke på priset ute i handeln. Vad du har betalat för det i restaurang, kan jag dock så klart inte veta.
Vad försöker man uppnå genom att gräva reda på och redovisa ett medelmåttigt(?) omdöme; som om det vore Guds ord, för ett vin som någon annan redan har köpt?

Avsiktligt eller ej så framstår det som ett försök till att klanka ner från någon som är mer intresserad av att 'läsa' och 'tycka' om vin snarare än köpa och dricka (likt lejonparten av dina inlägg)
 
Last edited:
Vad försöker man uppnå genom att gräva reda på och redovisa ett medelmåttigt(?) omdöme; som om det vore Guds ord, för ett vin som någon annan redan har köpt?

Avsiktligt eller ej så framstår det som ett försök till att klanka ner från någon som är mer intresserad av att 'läsa' och 'tycka' om vin snarare än köpa och dricka (likt lejonparten av dina inlägg)
Gör som oss andra, ignorera!
 

Bastardo

Medlem
Vad försöker man uppnå genom att gräva reda på och redovisa ett medelmåttigt(?) omdöme; som om det vore Guds ord, för ett vin som någon annan redan har köpt?

Avsiktligt eller ej så framstår det som ett försök till att klanka ner från någon som är mer intresserad av att 'läsa' och 'tycka' om vin snarare än köpa och dricka (likt lejonparten av dina inlägg)
Jag skrev även så här, men ingen verkar vilja kommentera den meningen!
”Det vore en bra sed att ange källan varifrån du har kopierat texten, som du kanske har lånad, vilket jag inte kan veta med säkerhet. Då blir det i alla fall inte några problem med upphovsrätt osv. anser jag.”
 

Bastardo

Medlem
Vad försöker man uppnå genom att gräva reda på och redovisa ett medelmåttigt(?) omdöme; som om det vore Guds ord, för ett vin som någon annan redan har köpt?

Avsiktligt eller ej så framstår det som ett försök till att klanka ner från någon som är mer intresserad av att 'läsa' och 'tycka' om vin snarare än köpa och dricka (likt lejonparten av dina inlägg)
jr är kända för att ge ganska låga poäng för nästan vilka viner som helst. Därför är jag inte så jätteglad för deras omdömen.
Jag ska försöka att undvika att ge poäng till andra om de inte efterfrågas … :)
 

LarsW

Medlem
Elgin Ridge Chaos White 2017

Från internätet: ” Chaos White is made from 68% Sauvignon Blanc and 32% Semillon with a portion fermented on skins for 6 days before pressing to barrel.”

Vilket kul vin! Drack det 2019 när det släpptes och det var en lite weird upplevelse men tänkte nu måste väl ändå bitarna fallit på plats.

Ajamen! Oxiderat, fruktigt och nötigt. Tänk en amontillado med torkad och färska tropiska frukter, julkryddor och en härlig syra. Bäst runt 16 grader temperatur i lite större glas (Riedel Hermitage).

Mustig/mastig doft och riktigt lång eftersmak. Muskler före elegans men massa charm.
Önskar jag hade flera. Beställde genast några 2018.

94p – tror inte denna blir bättre men beror såklart på personliga preferenser.

thumbnail_20240729_192309.jpg
 

matage

Medlem
Elgin Ridge Chaos White 2017

Från internätet: ” Chaos White is made from 68% Sauvignon Blanc and 32% Semillon with a portion fermented on skins for 6 days before pressing to barrel.”

Vilket kul vin! Drack det 2019 när det släpptes och det var en lite weird upplevelse men tänkte nu måste väl ändå bitarna fallit på plats.

Ajamen! Oxiderat, fruktigt och nötigt. Tänk en amontillado med torkad och färska tropiska frukter, julkryddor och en härlig syra. Bäst runt 16 grader temperatur i lite större glas (Riedel Hermitage).

Mustig/mastig doft och riktigt lång eftersmak. Muskler före elegans men massa charm.
Önskar jag hade flera. Beställde genast några 2018.

94p – tror inte denna blir bättre men beror såklart på personliga preferenser.

Visa bifogad bild 32517
Varifrån beställde du 2018?
Jag drack min sista 2017 för nåt år sen och ångrade bittert att jag inte köpte fler när de fanns tillgängliga.
Tänkte att de skulle återkomma med ny årgång på SB men icke...
 

LarsW

Medlem
Varifrån beställde du 2018?
Jag drack min sista 2017 för nåt år sen och ångrade bittert att jag inte köpte fler när de fanns tillgängliga.
Tänkte att de skulle återkomma med ny årgång på SB men icke...
Finns på Alko i Finland.
Har vänner med familj där så bad dem köpa ngr flaskor.

Visst är den bra!

Edit: Ser att jag betalade 255kr för 2017 när den kom 2019 och nu kostar 2018 32 europapengar... men det är väl vad man får förvänta sig numera - Finland är ju inte heller känt som lågprisland för viner men det var där jag hittade den.
 
Last edited:

LeChat

Medlem
IMG_6313.jpeg

2012 Château Malartic-Lagravière

Ganska klassisk merlotdominerande bordeaux med mjuk tanninstruktur och balanserad syra. Citrustoner, kaffe, viol och salmiaklakrits är väl det som sticker ut tydligast bland annars karaktäristiska bordeauxmarkörer.

Tänkt att ackompanjera grillad entrecôte med vitlökssmör men även svingott i ensamt majestät. :cigarr:
 
Last edited:

Magikern

Medlem
Domaine Charlopin Clos Vougeot grand cru 2010

Doft: Mörk frukt, ung och dämpad. Jordgubbar, tranbär och blandad mörk frukt

Attack: Hög intensitet och riktigt god smak. Detta är pinot av hög klass. Massor av mörk frukt, tranbär, violer, jordgubbar Svårt att avgöra om det är en prestigejenkare eller Bourgogne.

Mellansmak: Drygt medelfylligt och rätt mycket tanniner. Lite sent skördad möjligen och syran kunde varit högre. Silkestanniner och frukt i mängd. Modern i stilen men man märker att det är Bourgogne. Jag hade gissat på en bra premier cru från 2015.

Eftersmak: Lång och präglad av silkestanniner, mineraler och mörk frukt.

Detta är ett vin som man kunde väntat med 4 år till. 93 poäng idag och minst 94 i framtiden. Visst kan röd bourgogne vara värt pengarna.

Någon som provat?
 

KimHartman

Medlem
1722376214358.jpeg

2015 Pierre Gonon St. Joseph

A broad spectrum of fruity notes: blueberries, sour cherries, raspberries, lemon. Beyond the fruit there is lots of other stuff including violets, lavender, earth, fireworks, olives, grilled meat, juniper, sweet licorice, and the slightest touch of yoghurt. So many impressions, truly kaleidoscopic. High acidity, intense, and plenty of tannins left. I like it in this phase: still youthfully fruity and with complex floral and earthy notes on top, but nothing really rough. Although it has gradually soften a bit over the years there is still a grippy tannic frame reminding you it is syrah after all. Gave this two hours of air. I bet this would go ten more years. Overall a very strong performance, Gonon delivers again!
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
PXL_20240730_130716629.jpg


1997 Vinarska Vizba Povardarie Cabernet Sauvignon La Vinal
Cabernet Sauvignon
Nordmakedonien Povardarie, 87p

Årets vinländer: 38 st hitintills.


Jag var ytterst tveksam och nästan lite rädd för att öppna denna flaska.
Makedonskt vin med lite ålder och en "mindre seriös" etikett??? Har bara haft en upplevelse med makedonskt vin hittills i mitt miserabla liv. Så, varför inte?

Färg: ljusröd tegel.
Doft: vaska genast!!!
Mun: ren frukt och röda bär, inget (ALLS!!!) av oxidation. Elegant, snyggt vin som förmodligen tappat lite av vad det en gång var. Mjuka tanniner, mycket mjuka, ganska små men suveränt balanserade och en utmärkt kompis till 48 månaders Comté, salami och massor av grönt! Allt ackompanjerat av utmärkt bröd och utsökt olivolja.

Vilken enastående tisdagskväll efter kendo-träningen 🤜 i för varmt och för fuktigt väder...



Firande av ännu en guldmedalj i judo lät sig göras med en Cava av okänd ålder och något misstänkt etikett. Men den var verkligen bra!

PXL_20240730_155153227.PORTRAIT.jpg


N.V. Bodegas Pinord Cava Brut Marrugat Reserva
Macabeo-Xarello-Parellada Blend, 91p


Denna flaska har några år (antal okänt) på nacken.

Vacker, gulnande färg. Halv nivå på bornyren.
Aromerna är rika, mot mogna och ingen alls oxidation. Citrus, båthus, sommarälv och biscotti.

I munnen: vacker syra, 'grand richesse' på paletten och en krämigt vacker munkänsla även om bubblandet är lite i minsta laget. Vacker limezest, vulkanisk sten (!?), rök, svavel, nyköpta bomullströjor, karamell, viura och solbränd jord.

Detta är ett fantastiskt vin, mycket bättre än vad etikettkonsten antyder.

Föreställde mig att det skulle vara surt, tunt och oxiderat. Som sagt: denna var oväntat underbar!

Auktionsparti tilläggsflaska. Ingen insikt om dess ålder, men jag skulle gissa runt 8-12 år.
 

chambertin

Medlem
Visa bifogad bild 32524

1997 Vinarska Vizba Povardarie Cabernet Sauvignon La Vinal
Cabernet Sauvignon
Nordmakedonien Povardarie, 87p

Årets vinländer: 38 st hitintills.


Jag var ytterst tveksam och nästan lite rädd för att öppna denna flaska.
Makedonskt vin med lite ålder och en "mindre seriös" etikett??? Har bara haft en upplevelse med makedonskt vin hittills i mitt miserabla liv. Så, varför inte?

Färg: ljusröd tegel.
Doft: vaska genast!!!
Mun: ren frukt och röda bär, inget (ALLS!!!) av oxidation. Elegant, snyggt vin som förmodligen tappat lite av vad det en gång var. Mjuka tanniner, mycket mjuka, ganska små men suveränt balanserade och en utmärkt kompis till 48 månaders Comté, salami och massor av grönt! Allt ackompanjerat av utmärkt bröd och utsökt olivolja.

Vilken enastående tisdagskväll efter kendo-träningen 🤜 i för varmt och för fuktigt väder...



Firande av ännu en guldmedalj i judo lät sig göras med en Cava av okänd ålder och något misstänkt etikett. Men den var verkligen bra!

Visa bifogad bild 32525

N.V. Bodegas Pinord Cava Brut Marrugat Reserva
Macabeo-Xarello-Parellada Blend, 91p


Denna flaska har några år (antal okänt) på nacken.

Vacker, gulnande färg. Halv nivå på bornyren.
Aromerna är rika, mot mogna och ingen alls oxidation. Citrus, båthus, sommarälv och biscotti.

I munnen: vacker syra, 'grand richesse' på paletten och en krämigt vacker munkänsla även om bubblandet är lite i minsta laget. Vacker limezest, vulkanisk sten (!?), rök, svavel, nyköpta bomullströjor, karamell, viura och solbränd jord.

Detta är ett fantastiskt vin, mycket bättre än vad etikettkonsten antyder.

Föreställde mig att det skulle vara surt, tunt och oxiderat. Som sagt: denna var oväntat underbar!

Auktionsparti tilläggsflaska. Ingen insikt om dess ålder, men jag skulle gissa runt 8-12 år.
Skulle vilja se ett försök på SB med den etiketten..🤣
 

chambertin

Medlem
Visa bifogad bild 32524

1997 Vinarska Vizba Povardarie Cabernet Sauvignon La Vinal
Cabernet Sauvignon
Nordmakedonien Povardarie, 87p

Årets vinländer: 38 st hitintills.


Jag var ytterst tveksam och nästan lite rädd för att öppna denna flaska.
Makedonskt vin med lite ålder och en "mindre seriös" etikett??? Har bara haft en upplevelse med makedonskt vin hittills i mitt miserabla liv. Så, varför inte?

Färg: ljusröd tegel.
Doft: vaska genast!!!
Mun: ren frukt och röda bär, inget (ALLS!!!) av oxidation. Elegant, snyggt vin som förmodligen tappat lite av vad det en gång var. Mjuka tanniner, mycket mjuka, ganska små men suveränt balanserade och en utmärkt kompis till 48 månaders Comté, salami och massor av grönt! Allt ackompanjerat av utmärkt bröd och utsökt olivolja.

Vilken enastående tisdagskväll efter kendo-träningen 🤜 i för varmt och för fuktigt väder...



Firande av ännu en guldmedalj i judo lät sig göras med en Cava av okänd ålder och något misstänkt etikett. Men den var verkligen bra!

Visa bifogad bild 32525

N.V. Bodegas Pinord Cava Brut Marrugat Reserva
Macabeo-Xarello-Parellada Blend, 91p


Denna flaska har några år (antal okänt) på nacken.

Vacker, gulnande färg. Halv nivå på bornyren.
Aromerna är rika, mot mogna och ingen alls oxidation. Citrus, båthus, sommarälv och biscotti.

I munnen: vacker syra, 'grand richesse' på paletten och en krämigt vacker munkänsla även om bubblandet är lite i minsta laget. Vacker limezest, vulkanisk sten (!?), rök, svavel, nyköpta bomullströjor, karamell, viura och solbränd jord.

Detta är ett fantastiskt vin, mycket bättre än vad etikettkonsten antyder.

Föreställde mig att det skulle vara surt, tunt och oxiderat. Som sagt: denna var oväntat underbar!

Auktionsparti tilläggsflaska. Ingen insikt om dess ålder, men jag skulle gissa runt 8-12 år.
Spenderade en hel del tid i Makedonien (ja jag vet att det ”heter” Nordmakedonien numera eller FYROM som stackarna också tvingades till under en tid ) under tidigt 2000-tal. Vinerna minns jag inte men vilken jä..a fantastisk fårost dom hade (glöm allt du smakat av FETA i Sverige ) ! Lagrad och riktigt salt med en tvist som fick smaklökarna att slå volter ! Charkuterierna (som på många håll på Balkan) var också i en klass för sig. Vinmakeriet jag stötte på lämnade dock en del övrigt att önska så kul att se att du hittat ngt drickbart @StefanAkiko !
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Spenderade en hel del tid i Makedonien (ja jag vet att det ”heter” Nordmakedonien numera eller FYROM som stackarna också tvingades till under en tid ) under tidigt 2000-tal. Vinerna minns jag inte men vilken jä..a fantastisk fårost dom hade (glöm allt du smakat av FETA i Sverige ) ! Lagrad och riktigt salt med en tvist som fick smaklökarna att slå volter ! Charkuterierna (som på många håll på Balkan) var också i en klass för sig. Vinmakeriet jag stötte på lämnade dock en del övrigt att önska så kul att se att du hittat ngt drickbart @StefanAkiko !
Drickbarheten var 100% tur. Inget jag varken kunnat förutse eller förvänta mig.
Definitivt ett vin jag hade promenerat förbi i en butik, fullständigt oavsett prislapp.
Ibland har man tur med grodkyssarna, oftast inte...
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Torsdagsträning, +31 C kl 19 och hög luftfukt. Var tvungen duscha innan träningen för att inte stinka för illa. Väl hemkommen efteråt tog vinet slut lite för snabbt...
Det blev heller inga medaljer i Judo idag...

PXL_20240801_131501702 (1).jpg


Från CT:
2000 Château Croque Michotte, St Emilion, 92 p
I was soooo thirsty after training in this hot and humid summer weather of Tokyo that the bottle disappeared too fast. Because of work, I wasn't able to decant it... I just wanted a Bdx with dinner toast, olive oil, Vegemite, lashes of veggies, 24 months Comté, chorizo and olives...
It would have flown higher had I just allowed it some hours in the decanter.
Note to self: Låt unga viner LUFTA!!!

I oktober i fjol gav jag den 95p efter 5 tim luftning... Faktum att jag fortfarande minns hur fantastiskt den betedde sig då det begav sig. Känns som om jag bränt en meganjutning pga bristande planering/tålamod :vägg:
 

LarsW

Medlem
Altesino BdM 2013

Har druckit ganska många såna här nu, både 2013 och andra årgångar.

I näsan är det väldigt mogna körsbär, marsipan, gulnade löv och likör. Läder, och lapsang te. Ngt köttigt... Doftar avsevärt äldre än 11 år.

I munnen är det mer likör, nästan lite spritigt. Ekad vanilj. Mycket tertiära toner. Löv, tobak, torkat läder osv. Medel lång eftersmak.

Minns denna som fräschare och roligare för några år sedan. Ett fenomen jag råkat ut för med andra Toscanska 2013 - kanske inte en årgång för lång tid i källaren.

Med det sagt - fortfarande ett gott vin!

88p
thumbnail_20240801_214902.jpg
 

Bastardo

Medlem
Altesino BdM 2013

Har druckit ganska många såna här nu, både 2013 och andra årgångar.

I näsan är det väldigt mogna körsbär, marsipan, gulnade löv och likör. Läder, och lapsang te. Ngt köttigt... Doftar avsevärt äldre än 11 år.

I munnen är det mer likör, nästan lite spritigt. Ekad vanilj. Mycket tertiära toner. Löv, tobak, torkat läder osv. Medel lång eftersmak.

Minns denna som fräschare och roligare för några år sedan. Ett fenomen jag råkat ut för med andra Toscanska 2013 - kanske inte en årgång för lång tid i källaren.

Med det sagt - fortfarande ett gott vin!

88p
Visa bifogad bild 32529
Drink dejt 2018–2020, 15.5 av självaste bossen. You know what I’m talking about … ;)
 

LeChat

Medlem
IMG_6350.jpeg

2015 Château Larrivet-Haut-Brion
2012 Château La Croix Pomerol

Två riktigt goda bordeauxer där Larrivet kommer från en tät maffig årgång med fina sekundära aromer och en pomerol från fin årgång med tydlig cabernet franc och bra sälta i avslutet. Fantastiskt goda båda två!

På tallriken lite senare ikväll blir det grillad ryggbiff och potatisgratäng.
 
Toppen