Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Bastardo

Medlem
En måndagskväll på Pecorella samman med två sommelierer, lite gott vin och små tilltugg. Det visade sig att då kan ingenting gå fel!
...förutom att tisdagmorgonens arbete gick lite trögt...

Visa bifogad bild 32557

1996 Weingut Bruno Reiss Thüngersheimer Scharlachberg Riesling trocken, Franken: NR (60-77p)
Mer än en aning för mycket Oloroso på näsan. Smaken är inte lika påverkad, men tillräckligt för att vara lite "svår". Jag skyller på den söndervittrade och oanvändbara korken. Franken ju välkänt för sina torra Rieslingviner med magisk mineralitet och fräschör. Precis sådan var denna inte!



2000 Joh. Jos. Prüm Graacher Himmelreich Riesling Kabinett, Mosel: 95 p
Serverades blint:
Jag gissade 2010 Mosel Riesling Spätlese.
Vacker gul färg med inslag av att bli gyllene. Näsan: doftar av petrochem på ett bra sätt, inte för mycket. Kaprifol, citroner, några kryddor och klassiska Riesling-aromer. Stor och vacker doft! Smaken: Perfekt balanserad och fortfarande med en ungdomlig känsla av mjuk ung frukt. Detta var tydligt bakvänt från mina förväntningar och också lite söt, på det sättet som mognande Mosel Spätleses ofta är. Absolut älskvärd och majestätisk!
Joh. Jos. Prüm:s viner är kända för att kunna lagras i decennier. Det stämmer in mycket väl på denna flaska!



2022 Chateau Mars Koshu Hosaka Harvest, Yamanashi: NR (84-86p)
Blekgul, mycket ung i utseendet. Intressanta men neutrala aromer ("kan vara vad som helst"). I munnen är syran det första man brottas med. Ett vin att kombinera med syrliga maträtter, som dressingar, tsukemono, sill etc. Ganska härligt och uppfriskande. Välgjort Koshu-vin med framtiden för sig.
Koshu-druvan är en av Japans äldsta druvor och har odlats i över tusen år i Yamanashi-regionen. Druvan ger bra vita av alla typer, från Brut Bubbel till torra vita och alla söthetsgrader...



1975 Château Rauzan-Gassies, Margaux: 93 p
Behövde några timmar i dekantern för att återfå lite kraft och tanninstruktur.
Såg ut som en '98 Bdx.
Rena aromer, absolut inte ens det minsta spår av oxidation. Lite sumi tusch, Bdx-jord, röda bär och en kryddig komponent på näsan.
I munnen har detta ganska hög syra, men med den framväxande frukten, tanninerna och de rena röda bären (röda vinbär, lingon, tranbär) i lager på lager ovan lagret av Bdx-jord, är detta ett exceptionellt matvin. Absolut underbart.
Château Rauzan-Gassies är en del av den berömda 1855-klassificeringen av Bordeaux-viner och tillhör gruppen av 2 cru.



2001 Rutz Cellars Pinot Noir Dutton Ranch, Russian River Valley: NR (83-87p)
Serverades blint:
En riktigt stor bamsekram till vin. Jag var tvungen lägga två gissningar:
  • Ett ganska moget fantastiskt vin från Languedoc.
  • En amerikansk PN.
Du känner stilen :)
Man blir aldrig riktigt besviken, även om jag snabbt saknar mina tanniner. Efter ett glas eller två tröttnade iaf jag. Definitivt alive and kicking, och kommer att hålla sig väl förbi 2030.
Russian River Valley är känt för Pinot Noir-viner med en kombination av elegans och kraft. I denna saknas dock elegansen.



2018 Goygol Saperavi Karabakh Azerbajdzjan: NR (75-82)
Borde vara mest charmigt när det dricks ungt. Inte ett vin jag skulle söka upp, då det är i den typiska lättdruckna azerbajdzjanska stilen som förmodligen är en storsäljare i USA.
Trevligt till nötkött.
Då jag dricker Saperavi-druvan brukar jag alltid tänka på hur dess röda fruktkött skapar den där osedvanligt djupa färgen. Druvan skall normalt också ge en rik smakprofil, men inte här. En av sommeliererna beskrev Saperavi som en intellektuell korsning mellan Syrah och Merlot. Kanske inte så dumt?



1961 Mas Désirée Rivesaltes: 97 p
Dra mig fullständigt baklänges!
Ännu en magisk flaska Rivesaltes rullade ut ur min källare.
Detta vin är i den mer sydfranska stilen (jämfört med Port) med den typiska och fantastiska mixen av intensiv frukt och rancio. Detta är långt, suveränt, komplext och absolut fantastiskt! Hela flaskan gick åt.

Tror det skulle ha gjort ändå större underverk om jag hade kunnat behålla lite i ett par månader.



Tyvärr blir det alltför sällan vinprovningar i Japan
Men, vi beslutade att köra regelbundna provningar tillsammans samt bjuda in några andra trivsamma nördar. Platsen är naturligtvis spikad: Pecorella!
Trattoria Pecorella verkar vara ett mycket trevligt ställe. Är det tillåtet i Japan att man får ta egna vinflaskor med till restaurangen? Sånt kommer nog aldrig bli tillåten här bland våra monopoler i Fennoskandia.
 

Bastardo

Medlem
Vilken "standardchampagne" är egentligen bäst?

Igår provade vi åtta non-vintage-champagner som alla är hyfsat lätta att få tag på. Provningen var blind och vinerna provades först för sig själva, och därefter till diverse tilltugg och maträtter. Alla viner ligger i ungefär samma prisintervall 500-600 kr, utom Clouet som är billigare, 350 kr, och den fula ankungen i detta sällskap, Krug, som kostar 1300 kr. Deltagarna kände inte till vilka champagner som ingick i provningen, och Krug:en var en slamkrypare, då den normalt spelar i en annan liga. Vinerna var:

NV André Clouet Champagne Grande Réserve Brut
NV Louis Roederer Champagne Collection 244
NV Pol Roger Champagne Brut Réserve
NV Veuve Clicquot Champagne Brut
NV Krug Champagne Brut Grande Cuvée
NV Bollinger Champagne Special Cuvée Brut
NV Taittinger Champagne Brut Réserve
NV Moët & Chandon Champagne Brut Impérial


Visa bifogad bild 31710

Jag hoppar över detaljerade provningsanteckningar; eftersom det hela tog plats under en middag blev de ganska röriga. Men vi röstade om favoritviner och jumboplats. Resultatet var ganska överraskande:

På delad förstaplats: Moët & Chandon och Pol Roger, därefter Krug, och på en sorglig jumboplats hamnade Bollinger, som alla tyckte var svagast i uppställningen.

Överraskningen består i att när jag läste på lite inför provningen var de flesta recensenter ganska hårda i sin dom över Moët & Chandon, som här alltså hamnade på en delad förstaplats, och desto mer berömmande om Bollinger som hamnade sist. Jag har personligen alltid gillat NV Bollinger, men här var den helt klart en besvikelse. Nu kan ju även NV:er variera över åren och även flaskor kan variera, men vi var alla förvånade över Bollingers magplask. Att Pol Roger hamnade på prispallen var inte så förvånande, den gillas av recensenterna, men för Krug känns väl en tredjeplats som en nesa.

Hur som helst, en lärorik och kul middag. Det blir till att köpa mer Pol Roger och Moët i framtiden.
Mitt val här skulle bli Pol Roger Brut Réserve, men jag dricker champagne väldigt sällan och föredrar i stället en Blanc de Blancs.
Varför inte den här: Pierre Peters Cuvée de Réserve Blanc de Blancs Brut Champagne Grand Cru 'Le Mesnil-sur-Oger' N.V. :cool:
Och för de som undrar, svaret är JA!, vi drack det här när jag fyllde år i sommar, plus några andra viner, som aldrig har nämnts här förut, förutom möjligen av mig själv, men inte alla på samma gång, så klart.
 

Attachments

  • Skärmavbild 2024-08-10 kl. 11.04.03.png
    Skärmavbild 2024-08-10 kl. 11.04.03.png
    248,7 KB · Visningar: 18
Last edited:

Sonderlese

Medlem
Pierre Peters Cuvée de Réserve Blanc de Blancs Brut Champagne Grand Cru 'Le Mesnil-sur-Oger' N.V. :cool:
Och för de som undrar, svaret är JA!, vi drack det här när jag fyllde år i sommar, plus några andra viner, som aldrig har nämnts här förut, förutom möjligen av mig själv, men inte alla på samma gång, så klart.
Vad tyckte du om det?

Om man låter det här mogna fem år efter degorgering (inköp) har man ett hyggligt bra BdB till en rimlig peng. Dessutom är Systembolaget billigast (?) i världen på just detta vinet!
 

Bastardo

Medlem
Vad tyckte du om det?

Om man låter det här mogna fem år efter degorgering (inköp) har man ett hyggligt bra BdB till en rimlig peng. Dessutom är Systembolaget billigast (?) i världen på just detta vinet!
Tack för en otrolig bra information, Sonderlese!
Det var jättegott och det tyckte även mina vänner runt bordet, fast de är inte så duktiga med vin.
Jag hittade ett insidertips på en blogg … och hans omdömen går det att lita på. :)
 

LeChat

Medlem
IMG_6382.jpeg

1998 Château Bouscassé Vieilles Vignes

Ganska fylligt och balanserat, och med relativt mjuka tanniner. Bra aromer med bl.a jord, läder, choklad, järn, lagom med stalltoner och avrundas med en härlig sälta.
Är nog framförallt ett matvin så kommer funka fint till kvällens biff med rödvinssås och potatismedaljonger.
 

BallyJ

Medlem
Hade ett mission idag, att få in 14 flaskor i redan fulla vinfack utan att ta ut något. Det gick inte, så 4 flaskor skulle få följa med hem. Började fundera på vad som skulle kunna vara rätt vin att plocka med som ett av fyra för kvällen och kände att en Langhe Nebbiolo hade suttit fint(av någon anledning, Langhe dricks inte ofta hemma hos mig), men hade bara några flaskor av ett och samma vin . Det blev dock ett mycket större vin än jag tänkt.
Detta är inte en vanlig Langhe Nebbiolo, frukten slår till i ansiktet direkt med köttiga bigarråer, nypon och tro det eller ej söta smultron. I munnen hugger tanninerna till direkt, ett riktigt fint bett som berättar att det här vinet kan lagras i många år, koncentrationen skriker Barolo, körsbär tillsammans med sina kärnor träder fram på ett fantastiskt sätt när vinet går över 18 grader, 94p(++).

2020 Giovanni Rosso Ester Canale Langhe Nebbiolo
B71130D4-5F2E-4177-8623-E343355E6D13.jpeg
 
Last edited:

Bastardo

Medlem
Max Ferd Richter

Braunerberger Juffer-Sonnenuhr Riesling Spätlese, 2021

Riktig trevlig syra i detta. Ingen petroleum än men helt i min smak.
Fick bli ett 6 pack för framtida njutning.
Mycket gott vin! Jag kanske har kvar ett par stycken i skafferiet … men de ska inte lagras så värst länge.
Varifrån köpte du flaskorna, då de har utgått online? Eller köpte du vinet redan ett tag sen?
 

mackan92

Medlem
Hade ett mission idag, att få in 14 flaskor i redan fulla vinfack utan att ta ut något. Det gick inte, så 4 flaskor skulle få följa med hem. Började fundera på vad som skulle kunna vara rätt vin att plocka med som ett av fyra för kvällen och kände att en Langhe Nebbiolo hade suttit fint(av någon anledning, Langhe dricks inte ofta hemma hos mig), men hade bara några flaskor av ett och samma vin . Det blev dock ett mycket större vin än jag tänkt.
Detta är inte en vanlig Langhe Nebbiolo, frukten slår till i ansiktet direkt med köttiga bigarråer, nypon och tro det eller ej söta smultron. I munnen hugger tanninerna till direkt, ett riktigt fint bett som berättar att det här vinet kan lagras i många år, koncentrationen skriker Barolo, körsbär tillsammans med sina kärnor träder fram på ett fantastiskt sätt när vinet går över 18 grader, 94p(++).

2020 Giovanni Rosso Ester Canale Langhe Nebbiolo
Visa bifogad bild 32578
Kul!! Det är ju 100% Vigna Rionda med vinstockar planterade 2011 jmf med deras Barolo Vigna Rionda som är med äldre stockar. Ångrar inte mitt köp med dina noter!
 

KimHartman

Medlem
1723320331640.jpeg


2018 Pierre Gonon St. Joseph

After two hours of air, I dived into a complex mix of raspberries, blueberries, cherries, lemons, olives, leather, licorice, earth and stone, bay leaf, cardamom, and summer rain. High acidity dominates the palate and – although relatively accessible in this youthful phase – it still has some way to go before becoming fully harmonious. Not that much tannin compared to some other “better” vintages so future integration of acidity has to be balanced against a slimmer structure. Fruit is not an issue for aging potential though, there is plenty of that. Drink or hold, and don’t serve too chilled at the moment, as it tends to amplify the acidic impression.

Jag har druckit alldeles för många flaskor av årgång 2015, vilket satt en hög ribba. Inser att jag har blivit mycket kräsen när det gäller Gonon. Görbra vin hursomhelst! 😊
 
IMG_4416.jpeg


Fabien Coche Puligny-Montrachet 1er Cru La Garenne 2017

La Garenne ligger (till skillnad från Clos de la Garenne) långt upp på sluttningen ovanför P-M. Fabien har gjort några få, utspridda, årgångar av detta vin. Gissar att det beror på när han får möjlighet att köpa druvor. Så vitt jag vet ägs inga planteringar i P-M.

Anyway, till vinet. Ganska ljust i färgen. Doften är trevlig om än lite anonym, en angenäm ekton finns där som också går igen i smaken.
I munnen är det citrusfest – mogen citron – med en bra syra som får det att vattnas i munnen. Det är inte samma köttiga och feta frukt som i hans Meursault-viner, här är det lite stramare, mer elegant och inte överdrivet komplext. Medium kropp.

Summa summarum skulle jag säga att det kanske känns mer som ett village-vin än en 1er Cru (årgången samt vingårdsläget månne?), men ett trevligt vin är det trots allt! Med syran och citronen gick det väldigt fint till panerad sej.
 
Last edited:

Bastardo

Medlem
Visa bifogad bild 32580

Fabien Coche Puligny-Montrachet 1er Cru La Garenne 2017

La Garenne ligger (till skillnad från Clos de la Garenne) långt upp på sluttningen ovanför P-M. Fabien har gjort några få, utspridda, årgångar av detta vin. Gissar att det beror på när han får möjlighet att köpa druvor. Så vitt jag vet ägs inga planteringar i P-M.

Anyway, till vinet. Ganska ljust i färgen. Doften är trevlig om än lite anonym, en angenäm ekton finns där som också går igen i smaken.
I munnen är det citrusfest – mogen citron – med en bra syra som får det att vattnas i munnen. Det är inte samma köttiga och feta frukt som i hans Meursault-viner, här är det lite stramare, mer elegant och inte överdrivet komplext. Medium kropp.

Summa summarum skulle jag säga att det kanske känns mer som ett village-vin än en 1er Cru (årgången samt vingårdsläget månne?), men ett trevligt vin är det trots allt! Med syran och citronen gick det väldigt fint till panerad sej.
This domaine is known as Fabien Coche, Fabien Coche-Bouillot, Coche-Bizouard and Alain Coche-Bizouard.
Domaine Fabien Coche (Domaine Coche-Bizouard) Puligny-Montrachet 1er Cru La Garenne 2017, sällsynt vin du drack! Det kan inte finnas så särskilt många flaskor totalt. :oops: Lite svårt att hitta några recensioner, förstås.
 
Last edited:

KimHartman

Medlem
1723403095553.jpeg


2013 Podere Sante Marie (Colleoni) Brunello di Montalcino Santa Maria


Red currants, cherries, blood orange, ripe peach. Dusty earthy notes, and the slight bitterness of mandelkubb (small Swedish almond cake). Silky tannins and a distinct acidity at just the right level.

This is a red-fruited, traditional-style Brunello of highest quality. So bright and beautiful, so transparent. It is all about elegance and finesse. My expectations were high (based on previous bottles), which is usually not a good thing when it comes to wine, but it delivers beyond what you reasonably can ask for. Give it a couple of hours of air and it is flat out gorgeous at this stage. Bravo!

96 p
 
IMG_0042.jpeg

Precis som @chambertin kunde jag inte motstå att beställa en flaska av till 149 kr prissänkta 2018 Simon Hoffmann Riesling Auslese Piesporter Goldtröpfchen. Mycket gott vin och faktiskt lite torrare i profilen än väntat. 12% alkohol kanske borde gett mig en ledtråd om det. Doften bjuder på lite marmelad av citrus och lite torkad mango. I smaken finns en mineralitet och en beska som är väl balanserad. I eftersmaken kommer lite oväntat en liten kyss av salmiak.
Jag håller med @chambertin om att syran är lite låg – speciellt i jämförelse med supertorra kompisen Keller här bredvid – men likväl är det ett gott ”kontemplationsvin” som faktiskt smakade bäst nu på dag 3 när sista slatten dracks upp.
Mycket mer vin för 149 kr har jag svårt att tro att det går att få. Synd att vinet verkar vara slut hos leverantör.
91 poäng
 
This domaine is known as Fabien Coche, Fabien Coche-Bouillot, Coche-Bizouard and Alain Coche-Bizouard.
Domaine Fabien Coche (Domaine Coche-Bizouard) Puligny-Montrachet 1er Cru La Garenne 2017, sällsynt vin du drack! Det kan inte finnas så särskilt många flaskor totalt. :oops: Lite svårt att hitta några recensioner, förstås.
Runt 90p skulle jag säga
 

Bastardo

Medlem
Runt 90p skulle jag säga
Tack för upplysningen, på den nivån finns det redan jättemånga goda viner, alla behöver inte vara några världsmästarviner. Jag lyfter hatten att du vågar prova lite udda viner också. Det försöker jag lära mig också att göra.
Ibland struntar man med betyget, speciellt när man dricker ett vin som är ovanligt sällsynt och som de flesta andra inte kan skaffa. Jag har lite av samma filosofi med mina vinköp och jag köper gärna viner som de flesta har aldrig ens hört talas om.
Det är just då när jag planerar mina inköp då omdömen är viktigt, speciellt gällande vin som jag aldrig har druckit förut. Men sen när jag dricker vinet, funderar jag bara på hur det smakar, ingenting annat.
 
Tack för upplysningen, på den nivån finns det redan jättemånga goda viner, alla behöver inte vara några världsmästarviner. Jag lyfter hatten att du vågar prova lite udda viner också. Det försöker jag lära mig också att göra.
Ibland struntar man med betyget, speciellt när man dricker ett vin som är ovanligt sällsynt och som de flesta andra inte kan skaffa. Jag har lite av samma filosofi med mina vinköp och jag köper gärna viner som de flesta har aldrig ens hört talas om.
Det är just då när jag planerar mina inköp då omdömen är viktigt, speciellt gällande vin som jag aldrig har druckit förut. Men sen när jag dricker vinet, funderar jag bara på hur det smakar, ingenting annat.
Jag köper producenter jag gillar och Fabien Coche är en av dem – sen verkar detta vinet vara mer av en kuriositet i sammanhanget. Det är Meursault-vinerna i allmänhet och Les Charmes-cuvéen i synnerhet jag tycker mycket om.
 

Bastardo

Medlem
Jag köper producenter jag gillar och Fabien Coche är en av dem – sen verkar detta vinet vara mer av en kuriositet i sammanhanget. Det är Meursault-vinerna i allmänhet och Les Charmes-cuvéen i synnerhet jag tycker mycket om.
De här vinerna har fått exakt samma betyg enligt ’min’ betalkälla, men det förstår var och en att det är inte frågan om några vardagsviner … :cool:
Dom Fabien Coche, Grand Cru 2022 Charmes-Chambertin - rödvin
Dom Fabien Coche, Charmes Premier Cru 2022 Meursault - vitvin
 
Last edited:
De här vinerna har fått exakt samma betyg enligt ’min’ betalkälla, så det lönar sig bäst att köpa kanske den som är lite billigare, utan att veta alls vad du brukar betala. Men det förstår var och en att det är inte frågan om några vardagsviner … :cool:
Dom Fabien Coche, Grand Cru 2022 Charmes-Chambertin
Dom Fabien Coche, Charmes Premier Cru 2022 Meursault
Alltså, det ena är rött och det andra är vitt… 👌🏻
 
Vår vinhelg i Saltsjöbaden är till ända. Tyvärr levererade inte Forts de Latour 2005 som jag hade hoppats. En liten liten orenhet som först bedömdes som korkskada luftades bort, men kom sedan tillbaka några millisekunder i stöten. Jag vet fortfarande inte om vinet faktiskt var korkskadat. Helt kurant var det inte. En mängd flaskor passerade och några gav större intryck än andra. En flaska Julie Balagny "Cayenne" var helt sagolik och troligen helgens vin. En flaska Haut Bailly 2008 var sublim (och betydligt bättre än Forts de Latour). På den vita sidan var det faktiskt Sydafrika som vann och det har nog troligen aldrig hänt. Jag brukar vara rätt skeptisk till det utomeuropeiska. Men Crystallum Clay Shales Chardonnay var bårde eterisk, lätt ekad och riktigt lång. Vi drack även en mer prestigefylld cuvée från samma vineri men den föll kort i jämförelse.
 
Toppen