En måndagskväll på Pecorella samman med två sommelierer, lite gott vin och små tilltugg. Det visade sig att då kan ingenting gå fel!
...förutom att tisdagmorgonens arbete gick lite trögt...
Visa bifogad bild 32557
1996 Weingut Bruno Reiss Thüngersheimer Scharlachberg Riesling trocken, Franken: NR (60-77p)
Mer än en aning för mycket Oloroso på näsan. Smaken är inte lika påverkad, men tillräckligt för att vara lite "svår". Jag skyller på den söndervittrade och oanvändbara korken. Franken ju välkänt för sina torra Rieslingviner med magisk mineralitet och fräschör. Precis sådan var denna inte!
2000 Joh. Jos. Prüm Graacher Himmelreich Riesling Kabinett, Mosel: 95 p
Serverades blint: Jag gissade 2010 Mosel Riesling Spätlese.
Vacker gul färg med inslag av att bli gyllene. Näsan: doftar av petrochem på ett bra sätt, inte för mycket. Kaprifol, citroner, några kryddor och klassiska Riesling-aromer. Stor och vacker doft! Smaken: Perfekt balanserad och fortfarande med en ungdomlig känsla av mjuk ung frukt. Detta var tydligt bakvänt från mina förväntningar och också lite söt, på det sättet som mognande Mosel Spätleses ofta är. Absolut älskvärd och majestätisk!
Joh. Jos. Prüm:s viner är kända för att kunna lagras i decennier. Det stämmer in mycket väl på denna flaska!
2022 Chateau Mars Koshu Hosaka Harvest, Yamanashi: NR (84-86p)
Blekgul, mycket ung i utseendet. Intressanta men neutrala aromer ("kan vara vad som helst"). I munnen är syran det första man brottas med. Ett vin att kombinera med syrliga maträtter, som dressingar, tsukemono, sill etc. Ganska härligt och uppfriskande. Välgjort Koshu-vin med framtiden för sig.
Koshu-druvan är en av Japans äldsta druvor och har odlats i över tusen år i Yamanashi-regionen. Druvan ger bra vita av alla typer, från Brut Bubbel till torra vita och alla söthetsgrader...
1975 Château Rauzan-Gassies, Margaux: 93 p
Behövde några timmar i dekantern för att återfå lite kraft och tanninstruktur.
Såg ut som en '98 Bdx.
Rena aromer, absolut inte ens det minsta spår av oxidation. Lite sumi tusch, Bdx-jord, röda bär och en kryddig komponent på näsan.
I munnen har detta ganska hög syra, men med den framväxande frukten, tanninerna och de rena röda bären (röda vinbär, lingon, tranbär) i lager på lager ovan lagret av Bdx-jord, är detta ett exceptionellt matvin. Absolut underbart.
Château Rauzan-Gassies är en del av den berömda 1855-klassificeringen av Bordeaux-viner och tillhör gruppen av 2 cru.
2001 Rutz Cellars Pinot Noir Dutton Ranch, Russian River Valley: NR (83-87p)
Serverades blint: En riktigt stor bamsekram till vin. Jag var tvungen lägga två gissningar:
- Ett ganska moget fantastiskt vin från Languedoc.
- En amerikansk PN.
Du känner stilen
Man blir aldrig riktigt besviken, även om jag snabbt saknar mina tanniner. Efter ett glas eller två tröttnade iaf jag. Definitivt alive and kicking, och kommer att hålla sig väl förbi 2030.
Russian River Valley är känt för Pinot Noir-viner med en kombination av elegans och kraft. I denna saknas dock elegansen.
2018 Goygol Saperavi Karabakh Azerbajdzjan: NR (75-82)
Borde vara mest charmigt när det dricks ungt. Inte ett vin jag skulle söka upp, då det är i den typiska lättdruckna azerbajdzjanska stilen som förmodligen är en storsäljare i USA.
Trevligt till nötkött.
Då jag dricker Saperavi-druvan brukar jag alltid tänka på hur dess röda fruktkött skapar den där osedvanligt djupa färgen. Druvan skall normalt också ge en rik smakprofil, men inte här. En av sommeliererna beskrev Saperavi som en intellektuell
korsning mellan Syrah och Merlot. Kanske inte så dumt?
1961 Mas Désirée Rivesaltes: 97 p
Dra mig fullständigt baklänges!
Ännu en magisk flaska Rivesaltes rullade ut ur min källare.
Detta vin är i den mer sydfranska stilen (jämfört med Port) med den typiska och fantastiska mixen av intensiv frukt och rancio. Detta är långt, suveränt, komplext och absolut fantastiskt! Hela flaskan gick åt.
Tror det skulle ha gjort ändå större underverk om jag hade kunnat behålla lite i ett par månader.
Tyvärr blir det alltför sällan vinprovningar i Japan
Men, vi beslutade att köra regelbundna provningar tillsammans samt bjuda in några andra trivsamma nördar. Platsen är naturligtvis spikad: Pecorella!