Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

baum

Medlem
IMG_0765.jpeg

Montrose 07, var några år sedan jag drack den senast och nu tycker jag den är helt rätt att dricka. Stor doft som man kan sniffa på länge, i smaken är tanninerna bra integrerade och den har riktig bra längd. 07 ska ju vara en svagare årgång så som tur är har jag några 06 kvar.
Det här är ju gott på riktigt!
 

Per Stade

Lege artis
Patz & Hall Hyde Vineyard Pinot Noir 2019 skall vara en bra årgång.
Väldigt annorlunda än andra pinot, som jag druckit
.
IMG_0064.jpeg


Första sniffen har en rökighet som påminner om sydafrikanska pinotageviner.
Denna rökiga karaktär kompletteras av toner av mogna bigarråer.
Gommen domineras av mörk choklad.
Mjuka tanniner ger en len textur och balanserar den rika frukten med en fin syra.
Lättdrucket både solo och till mat.
 
Last edited:

chambertin

Medlem

2018, Hoffmann Simon, Piesporter Goldtröpfchen Riesling Auslese

Blev lite nyfiken och beställde en flaska förra veckan och häromdagen provades det.

Vacker djup gulgrön färg.

Ganska stor doft med tydlig ålder, krusbärsmarmelad, petroleum, varm lite kokt och torkad frukt och ett uns oxidation. Tänkte att oxidationen kanske skulle fly sin kos med lite luftning men så blev det inte.

Smaken svarar upp med en del rikedom och bra sötma men syran är åt det lägre hållet. Finns även en bitter släng i mellanregistret och eftersmaken som jag gärna hade prova ihop med ngn mat med krämigt inslag eller ost men här i ensamt majestät blir det en aning för dominant.

Vinet känns kysst av värmen i lite väl hög grad. Hade jag haft fler flaskor hade jag nog druckit upp dom ganska snart.

IMG_5073.jpeg

 

pinoten

Medlem
IMG_5211.jpeg

Samuel Billaud Chablis 2020

Ganska fyllig Chablis, citron/lime fast nästan mot lemoncurd, honung, äpple och lite vitpeppar på slutet. Bra mineralitet.

Var till hans ”tillhåll” lite på chans för två år sedan men det såg stängt ut. När vi var på väg bort så tittade han ut genom dörren och ropade tillbaka oss. Den första jag ploppar sedan dess och den är i mitt tycke en mycket bra Chablis.

Intogs till fjällröding med dill/bryntsmör-slungad potatis och sandefjordsås + regnbågslaxrom. Matchade bra då den var lite fylligare än en ”vanlig” Chablis.
 

LarsW

Medlem
Roberto Voerzio Langhe Nebbiolo Disanfrancesco 2020

Jag dricker inte väldigt mycket nebiolo. Och ännu mindre Langhe. Denna var dock riktigt trevlig även om jag saknade en del oomph och kropp för att den skulle lyfta. Syran gjorde ett bra jobb för att kontra en mustig kycklinglevergryta med pasta då!

Lite kartiga körsbär i näsan Blodpudding, mandel och läder. Doftar som det smakar om det makes sense...

I munnen är det ganska lätt. Körsbären är syrliga men inte sura. Bittermandel och skalbeska. Läder torkad hö och tobak men inte i närheten av Bårdå. Duktiga tanniner och fin syra. Medel plus eftersmak.

Funkar men inte riktigt min kopp te (glas vin).

88p

thumbnail_20240803_193659.jpg
 

Johan L

Medlem
Lite axplock från senaste veckornas intag. Aktuell årgång på samtliga.

Tio Pepe Fino En Rama - som vanligt med chark till, den här gången fick chark och vin lite spontant följa med till stranden då vädret skapade för stort badsug samtidigt som andra faktorer gjorde att vin och chark inte kunde vänta till efter stranden. Ingen blev ledsen för det, klockrent med sherry och chark i eftermiddagssol och havsbris. Om bara Östersjön hade varit ett riktigt hav hade vi kanske fått lite äkta saltstänk också.

Heartland Directors Cut Shiraz - goffigt vin som satt fint till lika goffiga iberico-ribs. Härligt överdådigt på ett sätt som jag nog hade haft svårt att njuta av utan mat till men som blev klippt och skuret till mat som kunde möta upp det.

Penfolds Konunga Hill Chardonnay - hade fått för mig att vi skulle ha australisk chardonnay men på storebrorsan Max's hyllplats ekade det tomt. Detta 99-kronorsvin var det dyraste australiska chardonnay som gick att finna i butiken och jag blev påmind om hur stor skillnad det kan vara på 100-kronorsklassen och 150-200-kronorsklassen. Inga direkta fel men intetsägande och karaktärslöst.

Donkiesbaai Grenache Noir - gå-bort-present från gamla kompisar som tittade förbi som det därefter blivit eget köp av då det var riktigt härligt i ganska sval/lätt stil med skön friskhet och farlig klunkabilitet.
 

Bastardo

Medlem
Roberto Voerzio Langhe Nebbiolo Disanfrancesco 2020

Jag dricker inte väldigt mycket nebiolo. Och ännu mindre Langhe. Denna var dock riktigt trevlig även om jag saknade en del oomph och kropp för att den skulle lyfta. Syran gjorde ett bra jobb för att kontra en mustig kycklinglevergryta med pasta då!

Lite kartiga körsbär i näsan Blodpudding, mandel och läder. Doftar som det smakar om det makes sense...

I munnen är det ganska lätt. Körsbären är syrliga men inte sura. Bittermandel och skalbeska. Läder torkad hö och tobak men inte i närheten av Bårdå. Duktiga tanniner och fin syra. Medel plus eftersmak.

Funkar men inte riktigt min kopp te (glas vin).

88p
Du skriver mycket fina omdömen om de viner som du dricker. Informativa och med en personlig touch. Det är alltid trevligt att läsa dem.
Keep up the good work! :)
 

KimHartman

Medlem
1722714385591.jpeg


2012 Cappellano Barolo Piè Rupestris

Black cherries, strawberries, orange peel, flowers, mint, licorice. Many tannic elements like wood, tea, and grape seeds, but tannins are relatively well-behaved. Concentrated without being heavy. Be mindful about the temperature and you will see that it carries its 14.5% well. Drink after an hour or two of air or hold.
 

katho27

Medlem
Två fina vita semesteravslutare!

IMG_8154.jpg


Chidaine Les Choisilles -20
Vid plopp ger den ett väl sötfruktigt intryck, känns lite enkelt och jag tror mig sakna balanserande syra. Det lustiga är att syran sedan utvecklas successivt men fortfarande mer som en förnimmelse i bakgrunden snarare än direkt märkbar. Även andra Chenin Blanc markörer växer till. Jättegott.
(och jo, jag vet redan att Jancis satt lågt betyg på årgången).

Lucien le Moine Bourgogne Blanc -18
Den första jag provar och finner allt jag kunde hoppas.
Slås av viskositeten, kryddigheten, mineral och i slutet den fina sältan. Kvaliteten känns liksom.
Glad att jag köpte även både -19 och -20.
Tycker -18 var fantastiskt fin att dricka nu, så om någon mer bevandrad tycker man bör vänta längre än något år till med -19 och -20 får ni skrika till.
 

LarsW

Medlem
Schäfer-Fröhlich Stromberg GG 2016

Skolboks-Riesling i både näsa och mun. På ett bra sätt!

Tropisk frukt: Ananas, papaya, grillad citron, vit stenfrukt och honungsmelon. Petroleum, cykelslang, tändsticksplån och honung. All the classics!
Sötma utan att vara söt. Solsken på flaska!
Duktig syra som håller styr på allt.

Inga överraskningar men infriar alla förväntningar.

Riktigt, riktigt bra vin helt enkelt och för en Riesling-Junkie som jag är det bara så gott!

94p - God nu. Kommer hålla länge men frågan är om den blir bättre... har en flaska till, ska se om jag kan hålla fingrarna borta i några år till.

thumbnail_20240804_210521.jpg
 

KimHartman

Medlem
Schäfer-Fröhlich Stromberg GG 2016

Skolboks-Riesling i både näsa och mun. På ett bra sätt!

Tropisk frukt: Ananas, papaya, grillad citron, vit stenfrukt och honungsmelon. Petroleum, cykelslang, tändsticksplån och honung. All the classics!
Sötma utan att vara söt. Solsken på flaska!
Duktig syra som håller styr på allt.

Inga överraskningar men infriar alla förväntningar.

Riktigt, riktigt bra vin helt enkelt och för en Riesling-Junkie som jag är det bara så gott!

94p - God nu. Kommer hålla länge men frågan är om den blir bättre... har en flaska till, ska se om jag kan hålla fingrarna borta i några år till.

Visa bifogad bild 32551

Köpte en ensam flaska från Systembolaget av denna för ca fem år sen. Har den fortfarande kvar. Låter som att det var rätt vin, men för få! :D
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
En måndagskväll på Pecorella samman med två sommelierer, lite gott vin och små tilltugg. Det visade sig att då kan ingenting gå fel!
...förutom att tisdagmorgonens arbete gick lite trögt...

PXL_20240805_121036603.PORTRAIT.jpg


1996 Weingut Bruno Reiss Thüngersheimer Scharlachberg Riesling trocken, Franken: NR (60-77p)
Mer än en aning för mycket Oloroso på näsan. Smaken är inte lika påverkad, men tillräckligt för att vara lite "svår". Jag skyller på den söndervittrade och oanvändbara korken. Franken ju välkänt för sina torra Rieslingviner med magisk mineralitet och fräschör. Precis sådan var denna inte!



2000 Joh. Jos. Prüm Graacher Himmelreich Riesling Kabinett, Mosel: 95 p
Serverades blint:
Jag gissade 2010 Mosel Riesling Spätlese.
Vacker gul färg med inslag av att bli gyllene. Näsan: doftar av petrochem på ett bra sätt, inte för mycket. Kaprifol, citroner, några kryddor och klassiska Riesling-aromer. Stor och vacker doft! Smaken: Perfekt balanserad och fortfarande med en ungdomlig känsla av mjuk ung frukt. Detta var tydligt bakvänt från mina förväntningar och också lite söt, på det sättet som mognande Mosel Spätleses ofta är. Absolut älskvärd och majestätisk!
Joh. Jos. Prüm:s viner är kända för att kunna lagras i decennier. Det stämmer in mycket väl på denna flaska!



2022 Chateau Mars Koshu Hosaka Harvest, Yamanashi: NR (84-86p)
Blekgul, mycket ung i utseendet. Intressanta men neutrala aromer ("kan vara vad som helst"). I munnen är syran det första man brottas med. Ett vin att kombinera med syrliga maträtter, som dressingar, tsukemono, sill etc. Ganska härligt och uppfriskande. Välgjort Koshu-vin med framtiden för sig.
Koshu-druvan är en av Japans äldsta druvor och har odlats i över tusen år i Yamanashi-regionen. Druvan ger bra vita av alla typer, från Brut Bubbel till torra vita och alla söthetsgrader...



1975 Château Rauzan-Gassies, Margaux: 93 p
Behövde några timmar i dekantern för att återfå lite kraft och tanninstruktur.
Såg ut som en '98 Bdx.
Rena aromer, absolut inte ens det minsta spår av oxidation. Lite sumi tusch, Bdx-jord, röda bär och en kryddig komponent på näsan.
I munnen har detta ganska hög syra, men med den framväxande frukten, tanninerna och de rena röda bären (röda vinbär, lingon, tranbär) i lager på lager ovan lagret av Bdx-jord, är detta ett exceptionellt matvin. Absolut underbart.
Château Rauzan-Gassies är en del av den berömda 1855-klassificeringen av Bordeaux-viner och tillhör gruppen av 2 cru.



2001 Rutz Cellars Pinot Noir Dutton Ranch, Russian River Valley: NR (83-87p)
Serverades blint:
En riktigt stor bamsekram till vin. Jag var tvungen lägga två gissningar:
  • Ett ganska moget fantastiskt vin från Languedoc.
  • En amerikansk PN.
Du känner stilen :)
Man blir aldrig riktigt besviken, även om jag snabbt saknar mina tanniner. Efter ett glas eller två tröttnade iaf jag. Definitivt alive and kicking, och kommer att hålla sig väl förbi 2030.
Russian River Valley är känt för Pinot Noir-viner med en kombination av elegans och kraft. I denna saknas dock elegansen.



2018 Goygol Saperavi Karabakh Azerbajdzjan: NR (75-82)
Borde vara mest charmigt när det dricks ungt. Inte ett vin jag skulle söka upp, då det är i den typiska lättdruckna azerbajdzjanska stilen som förmodligen är en storsäljare i USA.
Trevligt till nötkött.
Då jag dricker Saperavi-druvan brukar jag alltid tänka på hur dess röda fruktkött skapar den där osedvanligt djupa färgen. Druvan skall normalt också ge en rik smakprofil, men inte här. En av sommeliererna beskrev Saperavi som en intellektuell korsning mellan Syrah och Merlot. Kanske inte så dumt?



1961 Mas Désirée Rivesaltes: 97 p
Dra mig fullständigt baklänges!
Ännu en magisk flaska Rivesaltes rullade ut ur min källare.
Detta vin är i den mer sydfranska stilen (jämfört med Port) med den typiska och fantastiska mixen av intensiv frukt och rancio. Detta är långt, suveränt, komplext och absolut fantastiskt! Hela flaskan gick åt.

Tror det skulle ha gjort ändå större underverk om jag hade kunnat behålla lite i ett par månader.



Tyvärr blir det alltför sällan vinprovningar i Japan
Men, vi beslutade att köra regelbundna provningar tillsammans samt bjuda in några andra trivsamma nördar. Platsen är naturligtvis spikad: Pecorella!
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
En torsdagskväll efter en alldels för hård arbetsvecka, sträckning i ryggen och ett nytt kontrakt att fira... Då är det läge att ställa sig som kallskänka och hacka grönsaker och lök, plocka fram några stackars ostkanter, lite körv, oliver samt en flaska Grenache från den övre hyllan. Hustrun gav sig iväg och kom hem med ett fantastiskt bröd och ruccola. Övrigt fanns, som av en händelse, redan hemmavid.

PXL_20240808_130713695.jpg


2020 Château Rombeau Phi, Côtes du Roussillon Villages, 91p
Detta är ett stort, solkysst Grenache-vin som fortfarande är välstrukturerat och så elegant som genren någonsin kan drömma om att bli.
Framför allt är detta alldeles för ungt för att visa upp något annat än ett fruktfyllt vin med dess dolda tanninstruktur och syra som drunknar i ung fruktighet.

Luftades i 5 timmar innan det njöts under 2,5 timmar.
Otroligt imponerande från alla aspekter med en örtig kärna (olika timjan, rosmarin, salvia, oregano och kelp (!) tillsammans med många fler jag inte kan identifiera) som lägger grunden för dess komplexitet. Syran är M- och förhoppningsvis kommer den fram lite mer när vinet mognar. Tanninerna är svåra att fånga, gömda bakom den frodiga frukten, men de finns där. Annars är detta uppenbart en solkysst skönhet att beundra.

Blint är jag ganska säker på att jag skulle hamnat i Châteauneuf-du-Pape, hos en av de mer behagliga producenterna...

Jag tror att någon gång runt 2033 kommer detta vin att visa upp ännu mer av sina inneboende örtiga egenskaper (enligt min mening den bästa aspekten av Grenache) samt en superb struktur som stödjer nöjet att dricka det.

Tänk ändå att Grenache är en av de mest planterade druvorna i världen, känd för sina fruktiga och ibland (borde alltid vara så! IMHO) kryddiga toner. Detta vinet var ovanligt nog uppskattat av min hustru (88 poäng), som nästan aldrig gillar Grenache...
 

Bastardo

Medlem
En torsdagskväll efter en alldels för hård arbetsvecka, sträckning i ryggen och ett nytt kontrakt att fira... Då är det läge att ställa sig som kallskänka och hacka grönsaker och lök, plocka fram några stackars ostkanter, lite körv, oliver samt en flaska Grenache från den övre hyllan. Hustrun gav sig iväg och kom hem med ett fantastiskt bröd och ruccola. Övrigt fanns, som av en händelse, redan hemmavid.

Visa bifogad bild 32564

2020 Château Rombeau Phi, Côtes du Roussillon Villages, 91p
Detta är ett stort, solkysst Grenache-vin som fortfarande är välstrukturerat och så elegant som genren någonsin kan drömma om att bli.
Framför allt är detta alldeles för ungt för att visa upp något annat än ett fruktfyllt vin med dess dolda tanninstruktur och syra som drunknar i ung fruktighet.

Luftades i 5 timmar innan det njöts under 2,5 timmar.
Otroligt imponerande från alla aspekter med en örtig kärna (olika timjan, rosmarin, salvia, oregano och kelp (!) tillsammans med många fler jag inte kan identifiera) som lägger grunden för dess komplexitet. Syran är M- och förhoppningsvis kommer den fram lite mer när vinet mognar. Tanninerna är svåra att fånga, gömda bakom den frodiga frukten, men de finns där. Annars är detta uppenbart en solkysst skönhet att beundra.

Blint är jag ganska säker på att jag skulle hamnat i Châteauneuf-du-Pape, hos en av de mer behagliga producenterna...

Jag tror att någon gång runt 2033 kommer detta vin att visa upp ännu mer av sina inneboende örtiga egenskaper (enligt min mening den bästa aspekten av Grenache) samt en superb struktur som stödjer nöjet att dricka det.

Tänk ändå att Grenache är en av de mest planterade druvorna i världen, känd för sina fruktiga och ibland (borde alltid vara så! IMHO) kryddiga toner. Detta vinet var ovanligt nog uppskattat av min hustru (88 poäng), som nästan aldrig gillar Grenache...
Är det vanligt i din värld att du luftar vin så länge? Har hört om ännu mycket längre luftning, kanske flera dygn? Är det verkligen värt mödan och varför köper man sådana viner som måste behandlas så länge innan dem går att dricka?
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Är det vanligt i din värld att du luftar vin så länge? Har hört om ännu mycket längre luftning, kanske flera dygn? Är det verkligen värt mödan och varför köper man sådana viner som måste behandlas så länge innan dem går att dricka?
Preferenser, tycke och smak. Hur jag väljer att optimera mina dryckesupplevelser kanske inte fungerar för andras smaklökar eller vilja att experimentera.
 

Bastardo

Medlem
Provat två viner från S A Prum i veckan.
Dels samma prissänkta Bernkasteler Lay som @Von Galtén ovan, dels deras Himmelreich Spätlese -19.

Det blir inte rebuy på någon av dem, av olika skäl dock.

Jag håller med @Von Galtén om det mesta men tycker ändå att Lay för 179 pix är ett göttigt vin med bra mognadstoner, lite extra allt, drar åt hållet rik Gruner Veltliner som jag gillar. Hade lätt köpt en låda till av vinet till det priset. Men icke för ordinarie 299 kr.

Himmelreich -19 känns klumpigt, mest piggelin:igt och päron:igt med för mycket sötma och för låg syra. Ingen komplexitet och inte vad en borde kunna förvänta utifrån läge och årgång.

Skulle 11 ggr av 10 hellre välja t ex Jakob Schneider Hermannshöhle Spätlese -21 istället.

Visa bifogad bild 32257
Jag hämtade hem i dag min beställning av god Riesling med bland annat Jakob Schneider Niederhäuser Hermannshöhle Riesling Spätlese 2021 och lite annat. Ett av de andra vinerna var en Kabinett av mycket hög kvalitet och en vanlig QbA, som är inte helt kruttorrt: Markus Molitor Haus Klosterberg Riesling 2022.
Sök omdömen om Molitors viner, så får ni lära att de gör mycket högklassigt vin även i de lägre klasserna, allting behöver inte vara på Prädikatnivån.
Stort tack för ett oerhört bra tips, det här kunde jag ha lätt missat annars! 😌 Det godaste vinet, på pappret, får vara lite hemligt än så länge … :)
 
Toppen