Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

LarsW

Medlem
Ch. Musar 2011
Perfekt sommarstugevin till grillad lammsadel med couccous + div tillbehör med massa vitlök och rosmarin.

Man kan luras till bårdå i näsan men väldans mycket sol ger en hint om ett annat ursprung. Svarta oliver, läder, tobak och hö. Ekad vanilj och lapsang-te.

Fyllig men inte syltig smak. Faktiskt ganska elegant. Mer läder, mer tobak mer rökighet som gör sig bra med grillat. Stabil syra och tanniner som håller allt på plats. Medel plus lång eftersmak.

Riktigt bra dricksfönster på denna nu. Sen är det beroende på hur man vill ha sina Musar, jag gillar dem med en del frukt och syra kvar, de tenderar att mjukna betydligt med mer ålder och får mer tertiära toner då.
I min värld dricks de bäst med 10-15 års ålder.

92p

thumbnail_20240812_201527.jpg
 

LarsW

Medlem
von Winning Marmar 2018 - AKA Vingodis!

Det goda livet på sommarstugan fortsätter.

Persika, clementin och honung i doften. Vanilj , lite rök och kokos. Bensinmack och muskotnöt. Annorlunda och härlig doft.

Helt moget i smaken. Tropisk frukt i kubik. Ekad vanilj. Den där Riesling trademark sötman som inte är söt. Honung och en fin gräddighet jag brukar förknippa med bra BdB med ålder. Grillad citron och en fin skalbeska. Syran känns men är integrerad och sticker inte ut.
Låååång eftersmak.

Påminner om, och är lika god som, Trimbach Frédéric Emilie 2015. Lustigt då Trimbach undviker ek som pesten.

Drack ju 2020 nyligen som upplevdes som fräschare och fruktigare men denna har lite mer nyanser - vad det nu betyder - känns helt enkelt lite mer mångfacetterad. Bättre? Vettetusan, båda är riktiga charmtroll med massa elegans och komplexitet. Kommer bli svårt att hålla fingrarna borta från sista flaskan.

94p (+?)

thumbnail_20240813_201058.jpg
 
Last edited:

Drucket

Medlem
Mer Marmar:

2020 Von Winning Riesling Marmar

Mogen citron, klöver, honungsmelon, en tesked nyvispad grädde och lite ek, en salt havsbris, och en liten svag dust av splitternytt ventilgummi (inte mycket annat som skvallrar om att det här är en riesling).
Elegant, ung och koncentrerad smak, fyllig men inte fet, bra grepp, precis lagom restsötma för att möta den skarpslipade syran, honung i den slingrande eftersmaken. Utmärkt, men låt inte vinet bli för varmt i glaset, då tappar det balansen, sötman tuffar till sig och begraver den fina syran.
Det här är inte en riesling i mittfåran, vinet kan lätt förväxlas med en högklassig vit bourgogne, men en bra riesling är det.
93p


marmar_2020.jpeg
 

pinoten

Medlem
IMG_5257.jpeg

Domaine du Couvent Gevrey Chambertin Champonnet 1er Cru 2017

Domaine du Couvent är en sammanslagning av Domaine des Varoilles och Domaine Misset-Chéron, vill ni veta mer så kan ni läsa här, https://www.burgundy-report.com/bur...maine-des-varoilles-hello-domaine-du-couvent/

Jag har läst tidigare någonstans att de som är märkta Reserve du Couvent är från någon av domänernas viner som skördades innan sammanslagningen, har för mig att det var från Mr Cheron.

Här hittar jag körsbär och en del cassis och björnbär. Tanninerna är precis lagom och ganska bra längd men jag tror att det blir mer intressant imorgon, hade möjligen behövt lite mer luft.
 
Visa bifogad bild 32611
Domaine du Couvent Gevrey Chambertin Champonnet 1er Cru 2017

Domaine du Couvent är en sammanslagning av Domaine des Varoilles och Domaine Misset-Chéron, vill ni veta mer så kan ni läsa här, https://www.burgundy-report.com/bur...maine-des-varoilles-hello-domaine-du-couvent/

Jag har läst tidigare någonstans att de som är märkta Reserve du Couvent är från någon av domänernas viner som skördades innan sammanslagningen, har för mig att det var från Mr Cheron.

Här hittar jag körsbär och en del cassis och björnbär. Tanninerna är precis lagom och ganska bra längd men jag tror att det blir mer intressant imorgon, hade möjligen behövt lite mer luft.
Intressant läsning! Jag har en oplockad fågel med Domaine Varoilles. Måste varit minst 10 år sen jag läste om en stor Gevrey-provning där denna producent överraskande vann när man avtäckte flaskorna, bland tungt motstånd. Så jag gick all-in och köpte en blandlåda och började lagra och prova. Första flaskorna var stängda och tråkiga.

Men det blev aldrig bättre, det var tungt dammigt och lätt orent hela vägen. Tills de till slut dog helt. Mitt livs sämsta vinköp 😂
 

pinoten

Medlem
Intressant läsning! Jag har en oplockad fågel med Domaine Varoilles. Måste varit minst 10 år sen jag läste om en stor Gevrey-provning där denna producent överraskande vann när man avtäckte flaskorna, bland tungt motstånd. Så jag gick all-in och köpte en blandlåda och började lagra och prova. Första flaskorna var stängda och tråkiga.

Men det blev aldrig bättre, det var tungt dammigt och lätt orent hela vägen. Tills de till slut dog helt. Mitt livs sämsta vinköp 😂
Oops! Jag har lite svårt att bedöma den rakt av, det var i alla fall inte dåligt. Det var lite fel mat idag (Biff Stroganoff) men vinet valdes som en kompromiss med morgondagens plockade fågel i åtanke: stekt lårkycklingfile, pommes och bea :)
 

LeChat

Medlem
IMG_6399.jpeg

2017 E. Guigal Côte-Rôtie Château d'Ampuis

Doften bjuder på bl.a. rökt korv och rosor. Det rökta och animaliska fortsätter i munnen tillsammans med björnbär och peppar. (Här finns även något som får mig att tänka på Pibarnon från Bandol som är ett annat jäkligt bra vin.)
Komplext och med slank textur.

Visst finns här en del ek och visst flirtar den med nya världen och visst är årgången inte den bästa i norra Rhone. Men trots det, det här är god syrah och sann drickglädje! :cigarr:

På tallriken blir det oxfilé, potatisgratäng med parmesan och rödvinssås.
 

pinoten

Medlem
Oops! Jag har lite svårt att bedöma den rakt av, det var i alla fall inte dåligt. Det var lite fel mat idag (Biff Stroganoff) men vinet valdes som en kompromiss med morgondagens plockade fågel i åtanke: stekt lårkycklingfile, pommes och bea :)
Ok, inga problem med orenheter eller att den är sluten men den saknar lite koncentration i mitt tycke. Kan vara årgången, plockat vid fel tidpunkt eller ett stilistiskt val. Har 2019 också så får se om den årgången är bättre. 90-92p.
 

LarsW

Medlem
Beringer Cabernet Sauvignon Private Reserve 1992

Bara att buga sig, bästa rödvinet hittills i år!

Svarta oliver, lapsang-te och mogna körsbär i näsan. Läder, rostad tobak, ankfett och en trevlig nötighet. Must och mossa. Känns fräsch och rasande mogen på samma gång. En doft att drömma sig bort i...

Och smaken leverar allt doften lovar. Det är mjukt och moget men med en frukt och syra som känns avsevärt yngre än 31 år. Bigarråer, barbeque och lederhoosen. Umani - typ fettkappan på en fin parma/serano. Fylligt och fruktigt men såna härliga mognadstoner! Tanninerna håller sig klädsamt lite i bakgrunden men håller uppsikt och ser till att alla integrerar med varandra.
Eftersmaken försvinner helt enkelt inte...

Kan inte se att denna kommer bli bättre men inte heller att det är ngn överdriven brådska att dricka det. Håller säkert 5+ år till som det känns idag.

96p - happy now! 😍

thumbnail_20240817_202643.jpg
 

KimHartman

Medlem
1723979749961.jpeg
1723979771796.jpeg

2009 Château Gruaud Larose
Dark and red fruit, green pepper, a hint of spices. Beautiful oak notes of coffee and toast. There is a pleasant earthiness indicative of development. Plush and juicy, with a bit of a softer structure, in line with the vintage. Finish could have been longer though. The oak is quite evident, but so integrated in the whole. I think it works. Very good and accessible at the moment, and I see no obvious upside from here on.

93 p


Detta gick ofantligt bra till maten. Så klockren kombo!
 

chambertin

Medlem
2023, Gabrielskloof Whole Bunch Syrah
Tredje årgången jag provar av den här Syrahn och den är väldigt jämn år från år.
Ung och supersaftig Syrah i stil som en modern Crozes-Hemitage. Massvis med björnbär och lite lakrits i doften och med mer luft så tittar oliverna fram.
I munnen så är det frukten och syrorna som driver vinet framåt. En hälsosam låg nivå tanniner finns med och som gör att man inte upplever det som jolmigt.
Väldigt charmigt vin som dricks bra nu och ngt år framåt och den här typen av Syrah gör ju Beaujolais överflödig för egen del.


IMG_5108.jpeg
 

KimHartman

Medlem
1724008424764.jpeg

2010 Domaine Léon Barral Faugères Valinière


Bought this bottle eleven years ago, and have nurtured it carefully ever since. I was excited to see what has become of this wine with some proper age. It started with lots of leather and wet dog; a very animal character. Somewhere deep in there I could maybe sense a hint of cherries and sweet candy hiding. Then it turned ugly: way beyond funky, it was outright dirty and bretty. If that wasn’t enough, I think a faint cork taint was lurking beneath it all. Well, irrelevant anyway.

The good bottles can be magical, whereas some other, like this one, completely undrinkable. That’s the Barral roulette for you. I don’t regret buying, but was looking forward so much to this – the last of my 2010s.


En 2008 Henriot Brut Millésimé fick ersätta. Säkert kort som funkade bra!
 
Visa bifogad bild 32620
2010 Domaine Léon Barral Faugères Valinière


Bought this bottle eleven years ago, and have nurtured it carefully ever since. I was excited to see what has become of this wine with some proper age. It started with lots of leather and wet dog; a very animal character. Somewhere deep in there I could maybe sense a hint of cherries and sweet candy hiding. Then it turned ugly: way beyond funky, it was outright dirty and bretty. If that wasn’t enough, I think a faint cork taint was lurking beneath it all. Well, irrelevant anyway.

The good bottles can be magical, whereas some other, like this one, completely undrinkable. That’s the Barral roulette for you. I don’t regret buying, but was looking forward so much to this – the last of my 2010s.


En 2008 Henriot Brut Millésimé fick ersätta. Säkert kort som funkade bra!
Har en [Edit:mini-]vertikal Valiniere ngnstans. Kanske dags att kolla utfallet på rouletten... Inte för att de inte är lagringsdugliga - och de korrekta vinerna klara ju lagringen medan de defekta inte hade varit bra vare sig du drack dem tidigt eller sent. Och jag har nog tyckt att även några Jadis skulle ha tjänat på ett decennium i vertikalläge. Men just för att inte bli för besviken om tio år till...
 
Last edited:
Har en [Edit:mini-]vertikal Valiniere ngnstans. Kanske dags att kolla utfallet på rouletten... Inte för att de inte är lagringsdugliga - och de korrekta vinerna klara ju lagringen medan de defekta inte hade varit bra vare sig du drack dem tidigt eller sent. Och jag har nog tyckt att även några Jadis skulle ha tjänat på ett decennium i vertikalläge. Men just för att inte bli för besviken om tio år till...
Jag tolkar din kommentar så här. Om ett vin inte är korrekt så har defekten uppstått från början. Ett vin kan inte ådra sig en defekt under själva lagringen om det varit korrekt från början.
Tolkar jag dig rätt?
 
Jag tolkar din kommentar så här. Om ett vin inte är korrekt så har defekten uppstått från början. Ett vin kan inte ådra sig en defekt under själva lagringen om det varit korrekt från början.
Tolkar jag dig rätt?
Nej då uttryckte jag mig nog litet oklart - visst kan det hända saker under lagring. Syftade bara på att Leon Barral har ganska stor flaskvariation vilket jag kopplar till andra naturligt inspirerande vinmakare som kanske inte har lika mycket svavel tillsatt som boxvinsproducenterna, eller vinmakare som inte är rädda för volatila syror, eller kanske inte har resurser eller ambitioner att ha kliniskt rent i laboratoriet (ingen nämnd ingen glömd) - det kan bli helt magiska viner och det kan bli mindre lyckade.
 
Last edited:

Dovberg

Medlem
Nej då uttryckte jag mig nog litet oklart - visst kan det hända saker under lagring. Syftade bara på att Leon Barral har ganska stor flaskvariation vilket jag kopplar till andra naturligt inspirerande vinmakare som kanske inte har lika mycket svavel tillsatt som boxvinsproducenterna, eller vinmakare som inte är rädda för volatila syror, eller kanske inte har resurser eller ambitioner att ha kliniskt rent i laboratoriet (ingen nämnd ingen glömd) - det kan bli helt magiska viner och det kan bli mindre lyckade.
Skulle vilja flika in med Chateau Musar här som exempel vad det gäller flaskvariation. En gång drack jag en 2005 som var top 10 godaste vinerna jag någonsin har druckit. Trodde knappt det var sant. Gudomligt gott. Drack en annan flaska från 2005 ett halvår senare. Var som ett helt annat vin. Inte dåligt men helt ok och mil ifrån föregående flaska.
 

Boletus

Medlem
Skulle vilja flika in med Chateau Musar här som exempel vad det gäller flaskvariation. En gång drack jag en 2005 som var top 10 godaste vinerna jag någonsin har druckit. Trodde knappt det var sant. Gudomligt gott. Drack en annan flaska från 2005 ett halvår senare. Var som ett helt annat vin. Inte dåligt men helt ok och mil ifrån föregående flaska.
Min (begränsade) erfarenhet av Musar är liknande, något jag tillskrivit korkarna. Upplever att de fluktuerar en del i kvalitet och form.
 

The Wall

Medlem
2011 Te Muna Road Craggy Range Pinot noir

Vi tänkte oss en marinerad och grillad fläskfilé med fransk potatissallad och då behövs något med fransk touch, men inte från Bourgogne. En utflykt i källaren och fyndet får bli en förhoppningsvis lagom mogen pinot noir från Nya Zeeland. Väck med skruvkorken med ett kritsch och därefter ner i lämpliga glas.

Veritas New World Pinot Noir (”NWPN”); första intrycket är att vinet är aningen eldig i näsan – det sticker till och jag anar att kroppen kan vara slank. Bakom alkoholen känns de främst som att vi har stall och slakteri i glaset och tankarna irrar en kort stund iväg till norra Rhône. Efter att ha sansat sig något kommer det fram mogna röda bär, främst i form av nymosade och på gränsen till övermogna skogshallon som senare får sällskap av torkade örter med dragning åt timjan och oregano, dock lite väl diskret i bakgrunden för att göra ett bestående avtryck.

Munnen; nästan som väntat aningen klen i kroppen men de nästan övermogna hallonen kommer tillbaka på återbesök i gommen på ett behagligt sätt. 13,5% anges på etiketten, men vinet känns ändå inte riktigt lika eldigt som näsan anade. Syran finns kvar. Vinet känns mer rustikt än elegant, vilket lär passa bra med maten (vilket det även gjorde).

Zalto Bourgogne/nebbiolo; i näsan en klart spritigare doft och de övermogna och mosade skogshallonen kommer i skymundan. Nja, inte så behagligt och vinet känns snarare överalkoholiserat alternativt för klen kropp. Det är uppenbart att glaset och vinet framstår som ömsesidigt uteslutande, för att prata statistikspråk.

Munnen då? Jo, vinet känns lite vasst i sina hörn men har ändå en behaglig hallonton i eftersmaken. Syran och alkoholen kommer samtidigt fram väldigt tydligt.

Veritas Sommeliers Bourgogne Grand Cru; vi testar att hälla vin i Zaltos raka motsats för att känna vad som händer i näsa och gom; doftmässigt blir vinet tämligen anonymt och det känns som att en del mineraler tittar fram. Skogshallon och örter har mer eller mindre försvunnit.

I munnen känns ingen eld eller sprit och vinet ger ett slankt och förvånansvärt lättklunkat intryck.

Sammanfattningen blir att till kännarna kan vinet serveras i det gomvänligaste glaset – Veritas. Mugglarna kan avnjuta vinet ur Sommeliers och om man vill att gästerna ska gå hem häller man vinet i Zalto.
Glaskrävande NZ-PN.jpg

Beroende på glas kan man förmå sina gäster att stanna eller gå hem.
 

KimHartman

Medlem
Helt klart finns vissa defekter där redan från början, så som trikloranisol & co med ursprung från vineriets miljö (utrustning, lokaler, etc). Andra, till exempel korkdefekt från själva korken och olika former av efterjäsningar, finns inte där från början. Men ett embryo kan finnas där. Huruvida de kommer att framträda över tid beror både på ”initialvillkoren” och vad som sedan händer med flaskan.

De knepigaste defekterna är dock de som beror på kvantmekaniska tillstånd, där vinet är både defekt och korrekt samtidigt. Kallas populärt ibland för Schrödingers Barral.
 
Toppen