Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Bastardo

Medlem
Här kommer ett litet försök med provningsnoteringar av det här vinet:
Markus Molitor Ürziger Würzgarten Kabinett golden capsule 2020
Väldigt lätt kropp med en liten sötma, smakar mer som halvtorrt. Det hade blivit väldigt mager Auslese av det här vinet, om man ska lita på mustvikten som en källa påstår.
Inte riktigt 95 poäng i min värld ändå, men jättegod Kabinett som är definitivt värd att spana in, så länge den finns kvar att köpa på bolis.
Jag har några buteljer kvar och de får räcka.
Just nu känns Nahevinet Jakob Schneider Niederhäuser Hermannshöhle Riesling Spätlese 2021 som ett bättre alternativ enligt mig. Tack för tipset här på forumet! :)
P.S. Det kan bli fler på sikt, med så fin reaktion av flera av Er. Tusen tack. Någonstans måste man börja.
 
Last edited:

Sonderlese

Medlem
Här kommer ett litet försök med provningsnoteringar av det här vinet:
Markus Molitor Ürziger Würzgarten Kabinett golden capsule 2020
Väldigt lätt kropp med en liten sötma, smakar mer som halvtorrt. Det hade blivit väldigt mager Auslese av det här vinet, om man ska lita på mustvikten som en källa påstår.
Inte riktigt 95 poäng i min värld ändå, men jättegod Kabinett som är definitivt värd att spana in, så länge den finns kvar att köpa på bolis.
Jag har några buteljer kvar och de får räcka.
Just nu känns Nahevinet Jakob Schneider Niederhäuser Hermannshöhle Riesling Spätlese 2021 som ett bättre alternativ enligt mig. Tack för tipset här på forumet! :)
P.S. Det kan bli fler på sikt, med så fin reaktion av flera av Er. Tusen tack. Någonstans måste man börja.
Kors i taket!
Bra gjort Bastardo!
 
Här kommer ett litet försök med provningsnoteringar av det här vinet:
Markus Molitor Ürziger Würzgarten Kabinett golden capsule 2020
Väldigt lätt kropp med en liten sötma, smakar mer som halvtorrt. Det hade blivit väldigt mager Auslese av det här vinet, om man ska lita på mustvikten som en källa påstår.
Inte riktigt 95 poäng i min värld ändå, men jättegod Kabinett som är definitivt värd att spana in, så länge den finns kvar att köpa på bolis.
Jag har några buteljer kvar och de får räcka.
Just nu känns Nahevinet Jakob Schneider Niederhäuser Hermannshöhle Riesling Spätlese 2021 som ett bättre alternativ enligt mig. Tack för tipset här på forumet! :)
P.S. Det kan bli fler på sikt, med så fin reaktion av flera av Er. Tusen tack. Någonstans måste man börja.
Tack för recension! Nu blev man rackarns sugen på lite gochujangbakad fläsksida med koriander och en flaska kabinett.
 

2023 G.D. Vajra Langhe Nebbiolo Claré J.C.​

Till kvällens pizza provas ett favoritvin i ny årgång, lite spretiga snabbnoter :

Doftar jäst, hallon och rabarber. I munnen kommer frukten i skymundan för strukturen som är överraskande markant. Spritsigheten från tidigare årgångar (dock inte 2022) finns där men känns lite malplacerad bland grova tanniner och en varm alkoholsvans.

Glou glou och allt det där åsido så känns vinet ohyggligt ungt, nästan som om det fortfarande jäser. Tidigare erfarenheter är att 6-12 månader på flaska kan göra mycket för ett jämna ut kanterna och framhäva vinets kvalitet; kanske rent utav en nödvändighet för just denna årgången?
 

Vingubben

Medlem
IMG_5655.jpeg


Mullineux, Schist 2017

Norra Rhone för hela slanten. Björnbär, slånbär, pepparsalami och kryddiga örter. Fortfarande ungt men i en riktigt bra fas med perfekt balans, lång eftersmak, kraftfullt och samtidigt elegant. Bästa Mullineuxen jag provat. 94p
 

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Inte ofta som man bemödar sig att skriva om viner i systembolagets fasta sortiment, men ibland kan man hitta riktigt roliga grejer. Col d'Orcia är tydligen säljstartad 12/8 - 1996. Årgångarna fluktuerar en del och när jag testade senast (vilket var jättelänge sedan) var jag inte övertygad. 2019 har dock fått väldigt bra betyg från proffsen (mindre bra på cellartracker). Det fick iofs 2018 också, men 2019 är någon pinne högre. Just nu pågår årgångsbyte och mitt SB hade bägge på hyllan. Jag knep dock 2019.
col dorcia 2019.jpg

2019 Tenuta Col d'Orcia Brunello di Montalcino: Mint, bläck, blyerts, mandelmassa, svart te, svarta vinbär, trä och sardeller. Hög syra, sval frukt, en angenäm sälta, moderata tanniner för ett så ungt vin och en del trä. Klart njutbart redan nu, men kan nog sparas ett antal årtionden. 92p
 
455771062_1168956727719055_1720813439140533630_n.jpg

Sista flaskan av många La Rioja Alta Viña Arana 2009. Köpte ett helt gäng, 199 kr för ett mogen Rioja som är gott och dricka och bra ge-bort-vin (ålder är objektivt coolt även för mugglarna).

Noter efter att flaskan varit öppen ett par timmar och sedan vilat trettio minuter i glaset.

Doft: Söt, söt jordgubbe. Källare (men ej korkskada-källare?) Mjölkchoklad. Vanilj och örter, främst dill och lite svalkande mynta. Lite animaliska toner, läder och kött. Nästan syrah-lik.
Smak: Helt mogen och rustik med munvattnande syra. Frukt ligger lägre ner på skalan nu, väldigt "savory", vissa sura körsbär men mest murrigt, trä, jordig, svampigt.

Bra på egen hand, men ännu bättre tillsammans med potatismos, lammkorv och rödvinssås.Var bättre för några år sedan. Drick nu!
 

Hardolph

Medlem
Von Winnig Reiterpfad Riesling und so weiter 2022. En flaska som "slank med" när jag impulshandlade på B.Blocks häromveckan.

Ordentligt med syra intialt. Inget som stör mig, tvärtom. Efter en stund i glaset, päron, päron och mängder med citron. Tjernobylcitron. Mycket trevligt. Kan dock bli bättre efter ett par år på rygg. Den som lever få se. Trevligt vin!
20240823_190136.jpg
 

LarsW

Medlem
Rödvinsflajten från i onsdags med @LeroyHilarious , @Ekdahl och @Crist(al)ian 77 . Bara 3 flaskor men hög lägstanivå!

1:
Chark, rosmarin och vitpeppar i näsan. Är först i norra Rhone. Efter ett tag tycker jag mig hitta läder och lite stall och börjar kollra bort mig mot Bårdå. Sen hittar jag mynta och mer umani.
i smaken är det mogna men svala körsbär och svarta vinbär. Kryddörter, mynta och strama tanniner.
Velar lite på denna men bestämmer mig för att gå på första intrycket alltså norra Rhone men kommer inte längre än så - gissade säkert på ngn årgång också men kommer inte ihåg.
Rätt svar var: Clusel-Roch Côte-Rôtie Les Schistes 2019
Kände inte till denna - led lite bland de andra flaskorna men gjorde inte ont någonstans när man drack den. var en slatt över som jag smakade på dag 2 och då var den klart mjukare och tillgängligare - hade nog väntat 5+ år med nästa flaska om jag hade haft fler.

2:
Salvia, eucalyptus, mynta och barbeque i doften. Peppar och rökt chark.
Smaken ger en massa färsk fruktighet med fina tanniner och frisk syra. Mogna körsbär och örtkryddor.
Med tanke på mina noter borde jag verkligen gissat Australien och inte Rhone igen som jag vill minnas jag gjorde... aja.
Rätt svar var: Langmeil Shiraz "Orphan Bank" 2012
Ny producent för mig. 10 rader med vinrankorna från före 1860 är ganska häftigt!

3:
Mycket röda frukter i näsan, svarta vinbär, körsbär och hallon. Rosmarin, vitpeppar och vanilj.
I munnen är det mjukt, fina tanniner som ger struktur. En sval fruktighet. Läder, krut och svarta oliver. Medellång eftersmak.
Gissar detta är mitt vin men de andra gör mig osäker till en början då de är i Bourgogne och @Crist(al)ian 77 faktiskt gillar det... ;)
Rätt var ändå mitt vin och lite skrällen (eller i alla fall överraskningen) för kvällen: Kershaw Syrah Clonal Selection Elgin 2020
Väldans trevligt just nu och lite förvånande vinnare i rödvinsflajten - finns fortfarande på SB för den hågade.

Min rankning:
1: Kershaw Syrah 2020
2: Langmeil Orphan Bank 2012
3: Clusel-Roth Cote-Rotie Schistes 2019

Total rankning (röster inom parantes)
1: Kershaw Syrah 2020 (1+1+1+3 = 6)
2: Clusel-Roth Cote-Rotie Schistes 2019 (1+2+3+3 = 9)
3: Langmeil Orphan Bank 2012 (2+2+2+3 = 9)


thumbnail_20240823_212136.jpg
 

pinoten

Medlem
Salvia, eucalyptus, mynta och barbeque i doften. Peppar och rökt chark.
Smaken ger en massa färsk fruktighet med fina tanniner och frisk syra. Mogna körsbär och örtkryddor.
Med tanke på mina noter borde jag verkligen gissat Australien och inte Rhone igen som jag vill minnas jag gjorde... aja.
Rätt svar var: Langmeil Shiraz "Orphan Bank" 2012
Ny producent för mig. 10 rader med vinrankorna från före 1860 är ganska häftigt!
Kul, drack den första för 5 år sedan och har två till som ligger och väntar. Kändes det som den var redo?
Har även köpt deras budget-shiraz "Valley Floor" några gånger, bra QPK även om dom har gått upp en del.
 

The Wall

Medlem
2019 Tenuta Col d'Orcia Brunello di Montalcino: Mint, bläck, blyerts, mandelmassa, svart te, svarta vinbär, trä och sardeller. Hög syra, sval frukt, en angenäm sälta, moderata tanniner för ett så ungt vin och en del trä. Klart njutbart redan nu, men kan nog sparas ett antal årtionden. 92p
Col d’Orcia Brunello har verkligen varit varierande mellan årgångarna, men de gånger årgången är bra blir man glatt överraskad.
 

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Rödvinsflajten från i onsdags med @LeroyHilarious , @Ekdahl och @Crist(al)ian 77 . Bara 3 flaskor men hög lägstanivå!

1:
Chark, rosmarin och vitpeppar i näsan. Är först i norra Rhone. Efter ett tag tycker jag mig hitta läder och lite stall och börjar kollra bort mig mot Bårdå. Sen hittar jag mynta och mer umani.
i smaken är det mogna men svala körsbär och svarta vinbär. Kryddörter, mynta och strama tanniner.
Velar lite på denna men bestämmer mig för att gå på första intrycket alltså norra Rhone men kommer inte längre än så - gissade säkert på ngn årgång också men kommer inte ihåg.
Rätt svar var: Clusel-Roch Côte-Rôtie Les Schistes 2019
Kände inte till denna - led lite bland de andra flaskorna men gjorde inte ont någonstans när man drack den. var en slatt över som jag smakade på dag 2 och då var den klart mjukare och tillgängligare - hade nog väntat 5+ år med nästa flaska om jag hade haft fler.

2:
Salvia, eucalyptus, mynta och barbeque i doften. Peppar och rökt chark.
Smaken ger en massa färsk fruktighet med fina tanniner och frisk syra. Mogna körsbär och örtkryddor.
Med tanke på mina noter borde jag verkligen gissat Australien och inte Rhone igen som jag vill minnas jag gjorde... aja.
Rätt svar var: Langmeil Shiraz "Orphan Bank" 2012
Ny producent för mig. 10 rader med vinrankorna från före 1860 är ganska häftigt!

3:
Mycket röda frukter i näsan, svarta vinbär, körsbär och hallon. Rosmarin, vitpeppar och vanilj.
I munnen är det mjukt, fina tanniner som ger struktur. En sval fruktighet. Läder, krut och svarta oliver. Medellång eftersmak.
Gissar detta är mitt vin men de andra gör mig osäker till en början då de är i Bourgogne och @Crist(al)ian 77 faktiskt gillar det... ;)
Rätt var ändå mitt vin och lite skrällen (eller i alla fall överraskningen) för kvällen: Kershaw Syrah Clonal Selection Elgin 2020
Väldans trevligt just nu och lite förvånande vinnare i rödvinsflajten - finns fortfarande på SB för den hågade.

Min rankning:
1: Kershaw Syrah 2020
2: Langmeil Orphan Bank 2012
3: Clusel-Roth Cote-Rotie Schistes 2019

Total rankning (röster inom parantes)
1: Kershaw Syrah 2020 (1+1+1+3 = 6)
2: Clusel-Roth Cote-Rotie Schistes 2019 (1+2+3+3 = 9)
3: Langmeil Orphan Bank 2012 (2+2+2+3 = 9)


Visa bifogad bild 32655

Att jag gillade Kershaw Syrah Clonal Selection Elgin 2020 borde varit en ledtråd för oss båda.😇

Transparent vilket direkt ledde in mig på pinot. Elegant och eterisk. Hallon, godis, choklad och lite tryffel fick jag fram vilket bekräftar ursprunget.

Egentligen inte min vinstil men när "burgånj" är så här bra får man vara ödmjuk och erkänna storheten. Min etta och solklar GC fram tills avtäckning...

Ha, ha. Alltså ytterligare en syrah vilket förklarar varför jag gillade vinet trots att det inte gick på knock.

De första två vinerna var typexempel på bra syrah från gamla och nya världen.
 

LarsW

Medlem
Kul, drack den första för 5 år sedan och har två till som ligger och väntar. Kändes det som den var redo?
Har även köpt deras budget-shiraz "Valley Floor" några gånger, bra QPK även om dom har gått upp en del.
Fortfarande mycket frukt och ooomph i denna.
Lugnat sig aningen dag två och jag upplevde det som bättre då men beror nog mer på att jag drack den slatten till en bit grillad njurtapp - defintivt ett matvin.
Jag tror det kommer hålla många år till, du kan lugnt vänta i 5-10 i alla fall.
Ska också nämnas att alla rödviner dekanterades i 2-3 timmar innan vi provade dem.
 

LeChat

Medlem
IMG_6418.jpeg

1990 Château Malescot St. Exupéry

Detta är nu femte gången som jag dricker detta vin, senast var i april i år.
Detta är ett strålande exempel på god mogen bordeaux från bra årgång som fortfarande känns vital och samtidigt utvecklat en läcker mognadskomplexitet. Och visst, aromerna är superläckra, men framförallt är de eleganta dragen mäkta imponerande.
Jag tror att jag slår till med 97 p. Eller 98. Och inga Suckling-poäng!
 

KimHartman

Medlem
Visa bifogad bild 32659
1990 Château Malescot St. Exupéry

Detta är nu femte gången som jag dricker detta vin, senast var i april i år.
Detta är ett strålande exempel på god mogen bordeaux från bra årgång som fortfarande känns vital och samtidigt utvecklat en läcker mognadskomplexitet. Och visst, aromerna är superläckra, men framförallt är de eleganta dragen mäkta imponerande.
Jag tror att jag slår till med 97 p. Eller 98. Och inga Suckling-poäng!
– I'm ninety eight points on that.
 

LarsW

Medlem
Hirtzberger Riesling Smaragd Singerriedel 2008

Doft med honung (mycket honung), gummi, petroleum och ananas. En fruktig sötma. En tung och lite oljig doft men på ett bra sätt. Svårt att missa Rieslingmarkörerna.

Smaken är intensiv. Tropisk frukt, mer honung och karamelliserat socker. En restsötma som känns typisk för den här sorten av Riesling. Ska man anmärka på något hade jag gillat mer mermarkant syra för att fräscha upp det här ganska tunga vinet - hade nog upplevt det som mer elegant då.
Eftersmaken är lång!

En mycket bra Riesling om man gillar den här stilen.

Dracks över 2 dagar - ingen större skillnad, för mig känns den helt klart i dricksfönstret men tror nog den håller åtskilliga år till också.

93p

thumbnail_20240823_212832.jpg
 
IMG_9046.jpeg

2022 Sandhi Central Coast Chardonnay
Med risk för att jag insett att Chardonnay är supergott och därmed noteringarna blir en aning…påverkade. Men det här ju svingott.

Livlig syra, lite gräddig munkänsla och fina krispiga sommarfrukter. Päron och framförallt äpplen som är sådär skönt syrliga, saftiga och får saliven att pumpa igång.

Förmodligen är det inga problem att lagra några år men jag tycker det fungerade ypperligt med pnp i ung ålder.

Serverades till laxpaket från kolgrillen.
 

matage

Medlem
Till dagens halvsena brunch föll valet på Francois Raquillet Mercurey VV-19.
Skogshallon, björnbär, örter, stenkross/grusväg och norrländskt kalhygge med hög slånbärsartad aningen lakto-artad syra och eneträ i bakkant. Fortfarande ungt och lite kärvt men väldigt trevligt och satt som en smäck till pizza med taleggio, ankconfit, kantareller och tryffelsalami. Toppades med riven fryst ankleverterrine eftersom varför inte? ;)

Har äldre årgångar liggande så jag väntar mig en uppsida på vinet om 3-5 år.
IMG_1446.jpeg
 

KimHartman

Medlem
1724525728596.jpeg


2012 Domaine Vincent Paris Cornas Granit 60

Cherries, blueberries, lime. Sweet licorice, cinnamon, juniper, violets, stone and earth. This has developed and softened, but still very deep and precise. Fruit is cool, and there is a kind of sweet and sour sauce thing going on. For fans of Cornas.

92 p
 
Toppen