Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

pinoten

Medlem
IMG_5304.jpeg

Fördrink till dagens F1-kval medan maten gick klart i ugnen: Bellavista Alma Brut NV.

Fruktig men inte så mycket bubblor, gillar den dock. Detta var den tredje flaskan jag provar.

IMG_5303.jpeg

Dagens huvudnummer, Mount Eden Estate Cabernet Sauvignon 2014.

Mycket trevlig Cab! Cassis, lite andra svarta bär, lite röda bär, vanilj, precis lagom med ektoner, bra syra. En USA-cab som inte är för mycket.

Matchade dagens högrevsgryta med sidfläsk och kantareller mycket bra.
 

Bastardo

Medlem
Visa bifogad bild 32710
Fördrink till dagens F1-kval medan maten gick klart i ugnen: Bellavista Alma Brut NV.

Fruktig men inte så mycket bubblor, gillar den dock. Detta var den tredje flaskan jag provar.

Visa bifogad bild 32711
Dagens huvudnummer, Mount Eden Estate Cabernet Sauvignon 2014.

Mycket trevlig Cab! Cassis, lite andra svarta bär, lite röda bär, vanilj, precis lagom med ektoner, bra syra. En USA-cab som inte är för mycket.

Matchade dagens högrevsgryta med sidfläsk och kantareller mycket bra.
Man får en flaska champagne för nästan samma pris, tycker du att vinet är värt sina slantar? :) Alltså Bellavista Franciacorta Grande Cuvée Alma Brut.
 

MartinBz

Medlem
Visa bifogad bild 32710
Fördrink till dagens F1-kval medan maten gick klart i ugnen: Bellavista Alma Brut NV.

Fruktig men inte så mycket bubblor, gillar den dock. Detta var den tredje flaskan jag provar.
Skojigt! Det är inte så ofta man ser noter på Franciacorta här på forumet! Personligen är jag förtjust, och önskar att jag drack det oftare och att utbudet här i Sverige var större!
 

pinoten

Medlem
Man får en flaska champagne för nästan samma pris, tycker du att vinet är värt sina slantar?
Det är värt sina slantar men inte för att det nödvändigtvis går vinnande ur en batalj mot Champagne. Det är generellt en annan stil jämfört med Champagne, ofta lite fruktigare och med lite lägre syra. Hade jag bara 350 kr och var tvungen att välja så skulle jag köpa...en Chablis :)
 

KimHartman

Medlem
1725216354755.jpeg


2014 Dönnhoff Dellchen GG

Thick, deep tropical fruit, almost liqueur- or marmalade-like, with pineapple, passion fruit, banana, orange, and coconut. Dry with a sweet feeling. Some green elements like stinging nettle, herbs, and cucumber contrast all the sweet fruit in a good way. Finish could have been longer. This has some development to it, and I am not sure there is further upside – would drink now or in the next couple of years to not lose freshness.

92 p



2010 Luciano Sandrone Barolo Cannubi Boschis

Dark cherries, roses, chocolate, smoke, leather, and tea. Very rich and long, but I am missing a little energy and brightness. The alcohol (14.5%) is noticeable, but can be managed by not letting the temperature rise too much. After three hours of air, it is still tight and very tannic. I suppose this is quite clearly in the modern camp, but it is a very well-made wine without excessive oak. Based on previous bottles I have to admit I was hoping for a little more development in the right direction. Tonight it appeared that some of its youthful primary appeal – red fruit and flowers – has faded a bit, but the rest is still quite shut. The future trajectory is hard to project. Could very well turn out fantastic with more time.

93 p
 

Bastardo

Medlem
Visa bifogad bild 32714

2014 Dönnhoff Dellchen GG

Thick, deep tropical fruit, almost liqueur- or marmalade-like, with pineapple, passion fruit, banana, orange, and coconut. Dry with a sweet feeling. Some green elements like stinging nettle, herbs, and cucumber contrast all the sweet fruit in a good way. Finish could have been longer. This has some development to it, and I am not sure there is further upside – would drink now or in the next couple of years to not lose freshness.

92 p
Lugnast att dricka Dönnhoff Norheimer Dellchen Riesling Grosses Gewächs 2014 relativt tidigt, berättar mina källor. :)
 
IMG_0861.jpeg

2023 Anna ”Five generations” Hällåkra Vingård
Mycket snack om svenska viner just nu. Tänkte poppa en svensk rackare bara för det, 100% Solaris. Sammanfattningvis: Ni som inte köpt det, köp det inte. Ni som köpt det, buhu on you.

Ska tilläggas att naturviner verkligen inte är min grej. För mig är naturviner tjaskigt hantverk med tråkig smak som man säljer p.g.a. hjärtefrågor i dagens generationer. Ledsen om jag trampar någon på tårna.

Fadd och ganska urvattnad munkänsla. Hög syra som bara känns som en syrlig not och inte något som ger vinet ryggrad, en rejäl dos av grapebeska som ger vinet en känsla av tanninstinn rödvinare. Frugan, som heter Anna, tycker det finns drag av petroleum.
 

Nyllet

Medlem
Visa bifogad bild 32731
2023 Anna ”Five generations” Hällåkra Vingård
Mycket snack om svenska viner just nu. Tänkte poppa en svensk rackare bara för det, 100% Solaris. Sammanfattningvis: Ni som inte köpt det, köp det inte. Ni som köpt det, buhu on you.

Ska tilläggas att naturviner verkligen inte är min grej. För mig är naturviner tjaskigt hantverk med tråkig smak som man säljer p.g.a. hjärtefrågor i dagens generationer. Ledsen om jag trampar någon på tårna.

Fadd och ganska urvattnad munkänsla. Hög syra som bara känns som en syrlig not och inte något som ger vinet ryggrad, en rejäl dos av grapebeska som ger vinet en känsla av tanninstinn rödvinare. Frugan, som heter Anna, tycker det finns drag av petroleum.

Hoppas det var kul iallafall!:ängel:
 

buteljen

Medlem
IMG_7908.jpeg


Genomkörare av Bordeaux 2005 i går 🍷. Med kommentarer som ... “the glacial pace at which the Left Bank 2005s are evolving is a mark against them. Will these wines ever be ready?” (Nick Jackson) ... så var det väldigt spännande att få sätta tänderna I denna flight.

2005 Château Canon, St. Émilion
70% Merlot, 30% CF
Mörka körsbär, lite gröna stick i doften. Ceder, tobak
Mjuk och behaglig. Inte så sträva tanniner. Kändes en storlek mindre än de andra och var det vinet som var mest öppet. Gott!

2005 Château Palmer, Margaux
53% CS, 40% Merlot, 7% PV
Rostade toner, mörk frukt, viol, tobak
Fantastiskt vin med stor komplexitet. Mycket tanniner som behöver slipas av mer, men också massor med frukt som balanserar. Lång härlig finish. 🔝

2005 Château Pape Clément, Pessac-Léognan
56% CS, 40% Merlot, 4% CF
Otroligt bra 💯.
Stor doft av tobak, grus, blyertspenna, kaffe, mörk frukt
Massor med koncentration. Mycket tanniner som behöver slipas av mer, men fin frukt och en läskande syra. Lång finish. Stor inneboende kraft och koncentration. Nästan evig eftersmak med vågor av komplexitet 🔝🤩

2005 Château Lynch-Bages, Pauillac
72% CS, 15% Merlot, 12% CF, 1% PV
Blyertspenna, grus, grafit, sv vinbär
Lite mindre koncentration än Palmer och Pape Clement. Mindre frukt. Slankare. Strävt, torrt avslut, försvinner snabbare än de andra i finishen.

Här var det dock flaskvariation och jag fick nog ett glas från den sämre flaskan. Drack detta för några månader sedan och då var det mycket bättre.

2005 Château Ducru-Beaucaillou, St. Julien
82% CS, 18% Merlot
Grus, aska, blyertspenna, stendamm, grafit, svarta vinbär, apelsin
Massor med energi, stor koncentration, strävt men mycket frukt som bär upp, massiv finish 🔝

2005 Château Montrose, St. Estèphe
65% CS, 31% Merlot, 3,5% CF 0,5% PV
Mörka körsbär, lakrits, rostat kaffe, ceder.
Slankare, väldigt torra tanniner med mycket strävhet

Sammanfattningsvis så är det ju väldigt mycket tanniner att hantera, men det enda vinet som kändes lite jobbigt var egentligen Montrose där de stack ut på ett vasst sätt fortfarande (det fixade sig dock med maten efteråt). Pape Clement var magiskt 🤩, Palmer och Ducru-Beaucaillou inte långt efter 🍷. Fantastiskt att få prova dessa viner bredvid varandra och kunna jämföra stil och utveckling.
 
Last edited:

LeChat

Medlem
IMG_6442.jpeg

1998 Château Poujeaux

Ännu en strålande Poujeaux från årgång -98. Härligt vin som förmodligen har peakat men fortfarande bara visar positiva mognadstoner. Har köpt detta vin i flera omgångar från olika ställen men utan egentlig flaskvariation. Ikväll blir det nötmix, grillad ryggbiff & entrecôte, vitlökssmör och sparris. I ❤️ lillördag!
 
Last edited:
Trivsam afton, som vanligt med rieslingfokus.

Maximin Grunhaus Abtsberg GG 2017 - En bortglömd årgång mitt emellan 15 & 19 som producerade underbara viner. Hög syra, vissa mognadstoner och nyplockade gröna äpplen.
Sandhi Sta. Rita Hills Pinot Noir 2019 - På god väg att träffa peak, lämnar den kvarvarande flaskan 2-3 år till. En sentida favorit som erbjuder bra Jenk per krona. En blandning av torkade och färska röda bär.
Weingut Heribert Kerpen Kollektion Auslese 1993 (Magnum) - Stor i format och smak. Älskar denna typ av viner. Alkoholsvaga och söta men med skarp syra trots mognadstonerna. Honung, saffran och nyuppskruvat tanklock. Mer TACK!
Maximin Grunhaus Absberg Auslese 2017 - En helt annan karaktär än ovan, så pass hög syra att den knappt upplevs söt. Syrliga äpplen och honungsmelon.

Tog mig även tid att inventera och sortera in senaste köpen i källaren. OCD-terapi?

PXL_20240730_183821352.PORTRAIT.jpg
PXL_20240730_201327190.PORTRAIT.jpg
PXL_20240731_175221371.PORTRAIT.jpg
PXL_20240801_173128700.jpg
PXL_20240801_173055613.PORTRAIT.jpg
PXL_20240810_140745888.jpg
 

chambertin

Medlem
Trivsam afton, som vanligt med rieslingfokus.

Maximin Grunhaus Abtsberg GG 2017 - En bortglömd årgång mitt emellan 15 & 19 som producerade underbara viner. Hög syra, vissa mognadstoner och nyplockade gröna äpplen.
Sandhi Sta. Rita Hills Pinot Noir 2019 - På god väg att träffa peak, lämnar den kvarvarande flaskan 2-3 år till. En sentida favorit som erbjuder bra Jenk per krona. En blandning av torkade och färska röda bär.
Weingut Heribert Kerpen Kollektion Auslese 1993 (Magnum) - Stor i format och smak. Älskar denna typ av viner. Alkoholsvaga och söta men med skarp syra trots mognadstonerna. Honung, saffran och nyuppskruvat tanklock. Mer TACK!
Maximin Grunhaus Absberg Auslese 2017 - En helt annan karaktär än ovan, så pass hög syra att den knappt upplevs söt. Syrliga äpplen och honungsmelon.

Tog mig även tid att inventera och sortera in senaste köpen i källaren. OCD-terapi?

Visa bifogad bild 32735Visa bifogad bild 32736Visa bifogad bild 32737Visa bifogad bild 32738Visa bifogad bild 32739Visa bifogad bild 32740
Tack för bra noter !
Maximin Grünhauser glöms ofta bort i mitt tycke när de bästa Mosel-producenterna räknas upp men gör ofta fantastiskt bra viner i traditionell stil. De torra har jag tyvärr ingen erfarenhet av men det låter ju lovande även vg GG från dina noteringar.

Kul med Kerpen då man inte hör så ofta om deras viner. För mig en pionjär på 90-talet med bra Trocken från Mosel med fin balans och begränsat behov av Losec.

Snygg källare förresten !
 

Vingubben

Medlem
IMG_5727.jpeg


Domaine de la Vougeraie, Gevrey-Chambertin, Les Evocelles 2016


Underbar doft med granskog, te och citrusskal. Rätt mycket power för att vara bourgogne med både fettma och alkoholstick. I gommen är det elegant men samtidigt köttigt, och har ett trevligt avslut med buljong, skog och örter. 92p
 

Håkan

Medlem
20240906_181431.jpg

Kelley Fox Mirabai Pinot Noir 2018

Kelley Fox instegspinot med 60% från Weber och 40% från Maresh. Även om kroppen är väldigt slank och syran är bra är detta omisskännligen nya världen. Mycket söta bär med jordgubbar, hallon och en skvätt björnbär. Det märks att vinet är gjort i en lite lättare stil för det är den trevliga frukten som lite "gör vinet". Inte så mycket komplexitet men hög klunkbarhet, grillade ankbröst till och det funkade väldigt bra. Har du flaskor så bör de drickas inom nåt år så att inte frukten försvinner. Väldigt gott vin, okomplicerat snyggt gjort, något att dricka medan man väntar på att Kelley Fox tyngre pjäser mognar ut. 91 p.
 
Visa bifogad bild 32752
Kelley Fox Mirabai Pinot Noir 2018

Kelley Fox instegspinot med 60% från Weber och 40% från Maresh. Även om kroppen är väldigt slank och syran är bra är detta omisskännligen nya världen. Mycket söta bär med jordgubbar, hallon och en skvätt björnbär. Det märks att vinet är gjort i en lite lättare stil för det är den trevliga frukten som lite "gör vinet". Inte så mycket komplexitet men hög klunkbarhet, grillade ankbröst till och det funkade väldigt bra. Har du flaskor så bör de drickas inom nåt år så att inte frukten försvinner. Väldigt gott vin, okomplicerat snyggt gjort, något att dricka medan man väntar på att Kelley Fox tyngre pjäser mognar ut. 91 p.
Vi drack denna för ett år sedan och precis som du tyckte jag att den var mycket smarrig - vi drack den till en pork roast. Men blint hade jag placerat den i Russian River Valley - litet Dr Pepper och smörkola med bland all härlig frukt: på ett bra sätt. Annorlunda i stilen jämfört med hennes bästa viner. Min gissning är att det är frukten från Maresh som påverkar plus såklart att det är andrasorteringen.

Vinerna från Arterberry Maresh själva, precis som Kelleys viner på frukt från Maresh, var nog litet elegantare för ca 10-15 år sedan. Vet inte om det är klimatet som blivit litet varmare i Oregon, årgångsvariation (2018 gav ganska kraftfulla viner för att vara Willamette), arbetet i vingården eller vinmakandet för just Mirabai (att hon helt enkelt behöver kunna sälja ngt som går att dricka första tio åren för att få in litet cash och/eller anpassa sig till de amerikanska smaklökarna). Eller så är det jag själv som påverkats av alla snipiga naturviner jag tryckt i mig de senaste tio åren :oops: (det som talar emot är att jag fortfarande är en sucker för amerikansk cabernet och bättre zinfandel).

Jag tycker hursom att Kelleys bästa viner tillhör den absoluta toppklassen i amerikansk Pinot Noir, men som sagt detta är ett litet enklare och mer tillgängligt vin och det vinner nog inte lika mycket på att lagras som hennes övriga röda.
 
Visa bifogad bild 32751

Domaine de la Vougeraie, Gevrey-Chambertin, Les Evocelles 2016

Underbar doft med granskog, te och citrusskal. Rätt mycket power för att vara bourgogne med både fettma och alkoholstick. I gommen är det elegant men samtidigt köttigt, och har ett trevligt avslut med buljong, skog och örter. 92p
Dom de la Vougeraie levererar väldigt bra (särskilt för pengen de kostade när dessa släpptes 2019). Har nog någon flaska av 2016 Evocelles i källaren, vad tänker du om drickfönster?
 

Håkan

Medlem
Vi drack denna för ett år sedan och precis som du tyckte jag att den var mycket smarrig - vi drack den till en pork roast. Men blint hade jag placerat den i Russian River Valley - litet Dr Pepper och smörkola med bland all härlig frukt: på ett bra sätt. Annorlunda i stilen jämfört med hennes bästa viner. Min gissning är att det är frukten från Maresh som påverkar plus såklart att det är andrasorteringen.

Vinerna från Arterberry Maresh själva, precis som Kelleys viner på frukt från Maresh, var nog litet elegantare för ca 10-15 år sedan. Vet inte om det är klimatet som blivit litet varmare i Oregon, årgångsvariation (2018 gav ganska kraftfulla viner för att vara Willamette), arbetet i vingården eller vinmakandet för just Mirabai (att hon helt enkelt behöver kunna sälja ngt som går att dricka första tio åren för att få in litet cash och/eller anpassa sig till de amerikanska smaklökarna). Eller så är det jag själv som påverkats av alla snipiga naturviner jag tryckt i mig de senaste tio åren :oops: (det som talar emot är att jag fortfarande är en sucker för amerikansk cabernet och bättre zinfandel).

Jag tycker hursom att Kelleys bästa viner tillhör den absoluta toppklassen i amerikansk Pinot Noir, men som sagt detta är ett litet enklare och mer tillgängligt vin och det vinner nog inte lika mycket på att lagras som hennes övriga röda.
Jag har bara 2018 av hennes Mareshviner samt 2016 av Arteberry och har inte tullat pådem ännu, ser fram emot dem i sinom tid. Håller helt med om Kelley Fox, men är generellt mer svag för Santa Maria Valley om vi skall prata West Coast.
 
Jag har bara 2018 av hennes Mareshviner samt 2016 av Arteberry och har inte tullat pådem ännu, ser fram emot dem i sinom tid. Håller helt med om Kelley Fox, men är generellt mer svag för Santa Maria Valley om vi skall prata West Coast.
Vilka vinmakare/vingårdar tänker du särskilt på i Santa Maria Valley?
 
Toppen